Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3115 ggr
HeleneAndreasson1988
4

Fullständig inavelsgrad

Hur mycket påverkar den fullständiga inavelsgraden val av avelsdjur?

Finns ju de som kollar inavelsgrad i 4 led alt. 6 led och om denna är 0% är det okej, men den fullständiga inavelsgraden kan vara ca 40%. Hur tänker man kring det?, har det någon betydelse?, om vi säger att katten har bra typ, utseende och temperament.

Vill gärna lära mig om detta med inavelsgrad och undrar hur ni seriösa uppfödare ser på saken 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

HeleneAndreasson1988
0

ingen som vet? 🙂

ProvinsiaRivers
2

Det är normalt att den delen visar höga procent.

Jag har mellan 34-38% på mina katter den fulständiga graden fast det visar 0% på 4:e och tom 6:e ledet :)

HeleneAndreasson1988
0

Okej, hur hög fullständig inavelsgrad är dåligt då? För detta borde vara något som uppfödare vill få bort så mycket som möjligt! 

Flera andra kattraser som ex. Maine Coon - har så låg fullständig inavelsgrad som 5% i dem flesta fallen, detta borde ju vara något att sträva emot 🙂

ProvinsiaRivers
0

Tyvärr har jag ingen aning men har förstått att det är svårt att få låga procent på den fullständiga inavelsgraden hos ragdoll.Kanske för att rasen ändå är såpass "ny"…..sök på vilken ragdoll som helst så ser du att det blir högt.

Någon annan kan säkert förklara varför.

HeleneAndreasson1988
0

Jo det är klart…., får hoppas att rasen blir bättre så småningom!!

ProvinsiaRivers
0

Men så länge man strävar efter att ha 0% på den vanliga inavelsgraden i 4 generationer så är det ju ingen fara! Ofta får man 0% även på 6-8:e ledet och det är ju bra:)Det är ju det vanligaste man tittar på.Ingen har mig veteligen stirrat sig blind på den fullständiga graden.För den går inte mycket göra åt just nu. Sakta men säkert kan det bli ändrat till bättre.

HeleneAndreasson1988
0

#6 Jo det har du rätt i, fast jag som nu är i uppstarten…, har skickat in en stamnamnsansökan precis och letar efter bra avelsjur. Använder ju hellre än katt med under 40% i fullständig inavelsgrad än någon över, som många katter har… Självklart ska katten vara fri i 6:e ledet och ännu längre om möjligt! 🙂

Tror nog ändå man som uppfödare ska sträva emot att hålla en låg fullständig inavelsgrad, för att undvika att den blir högre..

[Djupdal]
2

#7 Tycker själv att det är svårt det där, med hur man ska tänka när det gäller inavel. Att man själv ska jobba för en friskare och trevligare ras känns ju ganska självklart, och att minskad genetisk variation i en population på sikt leder till ökade hälsoproblem är ju ren fakta. Men just det där med att köpa in avelsdjur blir ju på ett annat sätt. Där handlar det ju mera om man vill ge sitt ekonomiska stöd och sitt tysta samtycke till hur ANDRA avlat. Inte om hur DU avlar, eller vad du kommer att lämna efter dig.

För om du köper in en honkatt med hög inavelsgrad, och sedan lånar en hankatt med ännu högre inavelsgrad, så kan det ju fortfarande vara en alldeles utmärkt parning som i sig ger DINA avkommor en väldigt låg inavelsgrad. Låt vara att just ragdollen alltid har en hög total inavelsgrad, men det beror ju på att hela rasen från början bygger på några få inavlade katter.

I dagsläget tänker jag så här: 2,5% på 5 generationer och 10% på 10 generationer är bra riktmärken för mina egna avkommor, för att inte bidra till att den totala inavelsgraden ökar. Lika viktigt är att försöka undvika matadorer, även om det ger 0% på 10 generationer. Däremot kan jag tänka mig att använda avelsdjur med jättehög inavelsgrad. Visserligen känns det som ruggig dubbelmoral, men å andra sidan skulle ju ingen människa kunna ge sig in på ragdollavel över huvud taget, om man hade moraliska spärrar när det gällde ANDRAS inavel. Hela rasen bygger ju som sagt på just detta. Så tänker jag i alla fall i dagsläget, men enkelt är det inte.

Det viktigaste för att bevara den genetiska variationen, och därmed sundheten, är ju trots allt att så många katter som möjligt används i avel, så att den effektiva populationen blir så stor som möjligt. I praktiken att så många hanar som möjligt används. Och det bästa sättet att öka antalet katter som används i avel är ju att varenda människa skaffar sig en ragdoll, och blir uppfödare. Så det tänkte jag hjälpa till med. ;)

meyja
0

Var ser man den totala inavelsgraden på katterna? SVERAK:s FindUs har bara 8 generationer och Pawpeds har 10 generationer…

[Djupdal]
0

#9 Man klickar på ordet "inavelsgrad" i pawpeds, så växlas visningen mellan den fullständiga och för antalet generationer man ser.

HeleneAndreasson1988
0

#8 Du har många bra åsikter, men om varje människa skulle skaffa sig en Ragdoll och starta uppfödning. Tror jag att rasen kommer bli helt förstörd! Det finns ju redan nu många som inte är "helt" seriösa och inte följer Ragdollklubbens uppfödarkodex med hälsotesterna. 

Jag tycker faktiskt att det du skrev om hög inavelsgrad på båda föräldrarna kan ge en låg inavelsgrad på kattungarna låter helt sjukt!

Något jag märkte idag när jag tittade på katters stamtavlor och använt 4:e ledets inavelsgrad och då fått 0,00% men när man studerar stamtavlan ser man att samma katt (färgmarkerad) använts i både faderns och moderns stam, men det ger ändå inget utslag…. Så hur inavelsgraden fungerar är mig veterligen väldigt opålitlig när man upptäcker sådant här?!?

[Djupdal]
1

#11 Att rasen blir "förstörd" är ju inte samma sak som att den genetiska variationen minskar, eller att rasen blir mindre sund. Tvärtom förmodligen. Om alla vore jätteduktiga och avlade fram katter som på pricken motsvarade BIS-standarden, så skulle nog den faktiska inavelsgraden, dvs hur stor andel av anlagen som var dubblade, vara fruktansvärt hög.

För den genetiska variationens skull är det nog inte så dumt att det finns en massa okunniga nybörjare (och andra) som avlar på "dåliga" katter av tveksam stam. Att det sen betyder att det finns en massa katter med RAG i stamtavlan, som inte följer mallen människor hittat på, är en helt annan sak.

Och det där jag skrev om inavelsgrad är nog sant. Tänk dig att du har en grupp norrlandskatter, som är så fruktansvärt inavlade att alla är blå colorpoint. Och så har du en grupp skånekatter som är lika inavlade, så att alla är bruna highmitted. Om du tar en av varje, och parar dessa hårt inavlade katter, så blir ju alla avkommor heterozygota för både vitfläcken och dilution. Dvs mindre inavlade. Alla kommer visserligen att se ut som bruna mitted i första generationen, men redan i generationen efter kommer det bli både blå mitted, blå highmitted, brun mitted, brun colorpoint osv.

Då har du ökat den genetiska variationen, och fått mindre inavlade katter, genom att köpa en hårt inavlad avelskatt från skåne, och en från norrland. Däremot kanske du har förstört lite av de unika egenskaper som de båda grupperna hade innan de slogs ihop, men det är en annan sak.

Så har jag fattat det hela.Glad

HeleneAndreasson1988
1

#12 Okej, då fattar jag bättre hur du menar 🙂

Det hade underlättat något fruktansvärt i avelsarbetet om Sverige vore runt istället för avlångt! Typiskt att det ser ut så…

[Djupdal]
0

#13 Om tre gånger så många födde upp raggisar i din tredjedel av Sverige så vore det väl lika bra? Tror det är enklare att satsa på än att försöka trycka ihop landet. ;)

och så passar jag på att rätta min felskrivning här ovanför. 2,5% på 5 generationer och 5% på 10 generationer ska det stå, och det är alltså inget som är hugget i sten, utan något att ha som rättesnöre för att inte den totala inavelsgraden ska rusa iväg i längden.

Här är förresten en jättebra länk, om någon annan med uppfödarplaner missat den. Allt jag som nybörjare (och även mer erfarna såklart) behöver begripa om genetik på en kväll, typ:🙂

http://pawpeds.com/pawacademy/genetics/genetics/index_se_print.html

HeleneAndreasson1988
1

#14 Tack för ett bra tips!! 🙂

Alltid matnyttigt med alla information om Genetik man kan få tag på från trovärdiga och bra källor så klart!