Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 12540 ggr
emblan
2012-03-19 19:25
0

Coshida Torrfoder

Någon som ger det? Fick bäst i råd och röns tester och till ett väldigt bra pris. Finns på LIDL om jag förstått rätt? Vi planerar att ge lite torrfoder som extrasnacks, annars äter katterna MJAU blötmat. Vill gärna höra lite tankar om fodret…

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

Rosino
2012-03-19 20:10
1

Vill du absolut ge torrfoder, och om du enbart ska ge det som snacks så rekommenderar jag att du satsar på ett bättre foder.

Nu vet jag inte hur innehållsförteckningen för Coshida ser ut, men det har varit diskussioner på flera forum om det här. Om nån kan lista upp innehållsförteckningen så är det lättare att svara på om det är bra eller inte.

Med tester kan man får i stort sett vilket resultat som helst, beroende på vilka kriterier som beaktas då man bedömer. Han man t.ex räknat med pris och tillgänglighet så kapar ju Coshida åt sig en massa poäng…

BARFmycat
2012-03-20 13:46
1

Står det spannmål, socker eller fisk i innehållsförteckningen är det inget att ha, enligt min åsikt.

Om katterna äter Mjau skulle jag rekommendera att du helt går över på det istället, finns ingen anledning att ge torrfoder dåFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

emblan
2012-03-21 18:45
0

Vet inte hur de räknat. Någon mer som vet? De äter mjau helt blötmat men blir som gaaalna om de någon gång får lite torrfoder då de älskar det. Så jag vill gärna ge lite av det också.

SE*Hemlängtans

BARFmycat
2012-03-21 20:17
7

Jag tror inte katterna lider av att inte äta torrfoder.
Det låter ju som att det snarare är du som tycker att det är tråkigt att de inte får "bli som galna" över sitt torrfoder.

Är det värt det, med tanke på allt negativt med torrfoder?

Det finns inget torrfoder på hela marknaden som är fritt från fisk, spannmål eller giftiga ingridienser. Dessutom så torkar torrfoder ut katten, och det är ingen bra sak för ett djur som redan pga sin evolution har dåligt utvecklad törstreflex, och inte tillgodogör sitt vätskebehov när de äter torrfoder.

emblan
2012-03-22 20:22
0

Ok har förstått att du inte gillar torrfoder speciellt mycket ; ) Kommer ändå ge det i mindre mängder då och då eftersom det verkar som att de uppskattar det, dvs tycker det är väldigt gott. Ska leta efter bästa möjliga variant till ändamålet.

SE*Hemlängtans

BARFmycat
2012-03-22 20:37
1

Jag önskar att jag kunde gilla torrfoder, men hittills har jag aldrig hittat något med en godtagbar innehållsförteckning (till skillnad från blötfoder), och så är det ju den lilla aspekten att det faktiskt torkar ur katterna otroligt mycket. Förvisso inget problem om man bara ger lite grann, men ändå.

Jag kan rekommendera dig ge Wild Cat Etosha om du ska ha ett som du bara ske ge lite av, tycker du prislappen är för stor på det så föreslår jag Carnia Lynx eller Porta 21 Sensible.

Sen är ju Lupus Four Friends trots spannmålsinnehåll, bättre än alla andra torrfoder med spannmål som jag tittat på.

Hill´s D/D är också fritt från fisk och spannmål, det är väldigt hög andel vegetabilier i det men det är inte så stort bekymmer om man bara ger liten del torrfoder, och sen är det ju trots allt godkänt att ge till katter. De kommer ju inte få brist på något, även om det vore önskvärt med ett foder med hög köttandel till strikta carnivorerTungan ute

japi
2013-03-16 17:25
4

Katter är köttätare och inget annat! Katter är inte betjänta av billiga eller dyra spannmålsproduker med ganska ofantligt kolhydratinnehåll! Köper man Friskies, Whiskas, Kitekat, Eldorado m.fl. undermåliga produkter med högt saltinnehåll riskerar man att förkorta djurens liv betydligt. Mycket lidande för katten och trots dyra veterinärräkningar blir ofta avlivning följden på grund av att njurarna slås ut! Hankatter är mest känsliga för dålig mat!

Notera att den sämsta kattmaten är den som det görs mest reklam för bl.a. på TV!!

Läs oberoende kattmatstester och Läs innehållsförteckningarna!!!

Jppe

Kaliforniakatten
2013-03-17 10:07
0

Som kattägare har man makt att själv bestämma vilken mat man vill ge sina djur, men jag skulle personligen rekommendera att du fortsätter att bara ge MJAU - det är väldigt bra mat som jag också ger mina katter :) Min erfarenhet av torrfoder är ungefär likadan som din. Mina katter bokstavligt talat kastar i sig torrfodret, vilket jag ser som ett ohälsosamt beteende. Jag har valt bort torrfodret helt eftersom jag är rädd att mina katter kan utveckla en kräsenhet mot blötmat om jag börjar ge torrfoder - och det är ju blötmaten jag verkligen vill ge dem eftersom den har ett bättre innehåll.

Men om man verkligen vill ge torrfoder kanske det kan vara ett alternativ att blanda ut kulorna i lite vatten så de inte blir lika uttorkande för katten? Jag har hört kattägare som har gjort det, men är inte säker på hur stor skillnad det faktiskt gör?

Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

[Isadolls]
2013-03-17 21:59
1

Hur blir det med kattens tänder om man bara ger blötmat? Jag ger mina Mjau blötmat och Four Friends kitten torrfoder, tycker det fungerar bra. Tror att man ska tänka på att ge ett bättre torrfoder , som man köper i djuraffär. Ragdollen är ju också en katt som dricker rätt mkt vatten..

[Isadolls]
2013-03-17 22:01
3

Torrfoder är bra för kattens tänder :)

fvanilla
2013-03-18 21:47
1

#9 #10 Torrfoder är inte bra för kattens tänder, det är en stor och vanlig myt. Det är som att säga att knäckebröd är bra för våra tänder.

Och tänderna blir inte annorlunda, sen ska man ju ändå borsta tänderna på sin katt. Oroar man sig fortfarande så kan man ge råa ben.

[Isadolls]
2013-03-18 22:01
0

11# Inte enl. Veterinär, enbart blötmat kan dom få dåliga tänder av, sen är det för och nackdelar med allt, javisst skall man borsta tänderna på katten. Detta var bara min åsikt….. och du får ha din :)

HeleneAndreasson1988
2013-03-18 22:03
1

#10 Jag tror nog det är som #11 säger… Så BARF är nog det bästa fodret ur tand- och hälsosynpukt som du kan ge till din katt. Bitar av kött som dem får jobba med är bra för tänder och tandkött, eftersom dem behöver använda sina inre käktänder för att tugga det, så vill du inte ge ben kan man ge bitar av lite segare kött som dom kan tugga på 🙂 Dem flesta blötfodrerna är ju inte så svårtuggade så katten kan mycket väl få problem med tänderna om man inte borstar dem.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

[trh]
2013-03-19 16:20
0

#5 angående Four Friends torrfoder, så har jag fått för mig att Four Friends Kitten inte innehåller taurin? Eller har jag fel?

[Norrtassen]
2013-03-19 16:49
0

Four friends kitten innehåller taurin. Bifogar innehållsförteckning här: http://www.fourfriends.info/catfood/kitten.html

Har precis påbörjat överfasningen till Four friends kitten hemma hos mig och är än så länge nöjd 🙂