HCM-DNA Labokin måste tas hos veterinär?
Hej!
Jag skickade efter ett test från Labokin för att testa HCM-DNA, idag fick jag hem det och tänkte testa Yrsa. Nu till "problemet";
På baksidan av formuläret man ska fylla i står där:
1) The identety of the animal needs to be confirmed by a veterinarian (sepcified by microchip-No, Tatoo-No)
Som jag har förstått det som kan jag alltså inte testa henne själv här hemma utan måste boka tid hos veterinären som kan skriva under på att Yrsa är Yrsa?
Är det något nytt? Blev lite förvånad! Eller har det alltid stått såhär och det är något man kan bortse ifrån? Känner mig lite förvirrad!
Hälsningar
Johanna
Ingen som vet? :)
Skulle tro att man kan testa hemma ännu också.Svabbat alltså.Det har jag gjort tidigare men senast gjorde jag hos veterinär eftersom den katten skulle till Finland och där måste allt stå på papper som är stämplade hos veterinär. Annars för eget bruk spelar det ingen roll.Har inte gjort förut och inte hört att regler ändrats.Kanske nån annan vet?
Jag tänker att det måste ju finnas kolumner för veterinärens uppgifter osv utifall att man gör testet hos veterinär.Svabb alltså.Blodprover måste ju såklart göras av veterinär vilket du ju vet såklart :)
Men svabbar man hemma så hoppar man bara över vetrinärraderna men ändå ska man inte glömma att fylla i ID nummer och reg nummer och allt det andra:)
Jag har skickat DNA-tester till Laboklin tidigare (senast sommaren 2012), har nu bytt till Animal DNA eftersom de är så mycket billigare…
Har några gånger tagit blodprov hos veterinär (eftersom jag i samma veva tog andra tester som innefattade blodprov) och bett dem skicka in, samt så har jag andra gånger svabbat själv och skickat in privat. Då man tar hos veterinären så sker id-kontroll mm och så signerar de på blanketten (sker liksom automatiskt då man är där). Men det är inget krav…
Det är som Paulina skriver, hoppa bara över veterinärraderna… Men det är viktigt att du skriver namn, id (chipnr) mm på katten.
Skickar en länk med lite info från Laboklin…inte mycket men ändock: http://www.laboklin.de/index.php?link=labogen/pages/html/en/geneticdiseases/cat/cat_hypertrophic_cardiomyopathy-hcm.html
Skickar även en länk till blanketten jag använt då jag skickat till Laboklin, och det är den man kan hitta på laboklins hemsida: http://www.laboklin.de/labogen/pdf/en/ua_genetik_engl_ohnepreis.pdf
NU hittade jag det du skrev stod på blankettens baksida, och vad jag förstår enligt blanketten så är det i samband med då man utreder faderskap då en veterinär måste kolla kattens id och signera. Detta prov måste även tas med blod. Men övriga dna-tester är bara att svabba o skicka in själv.
Lycka till! 🙂
Men vad flummigt jag skrivit:/ Man ska inte skriva när man är trött,haha! Tur att Annica hoppade in där!:)
Men det blir väl väldigt mycket bättre som hälsoprogram betraktat, och billigare för alla i längden, om man ser till att få identiteten bekräftad hos veterinär?
Så länge det bara är ägaren till katten som vet att den är testad så blir man ju i princip tvungen att testa om alla fritestade katter för tid och evighet. Jag själv skulle aldrig våga lova en köpare av avelskatt att den är fri från HCM1, bara för att ägarna till min katts föräldrar säger det.
Självklart så litar man på de man känner, men så länge man behöver skriva kvitton när man köper katt, eller kontrakt när man lånar hane, så känner man nog inte varandra tillräckligt bra för att kunna lova att en annan människa inte slarvat med sina papper.
Hela den HCM1-fria delen av rasen skulle ju kunna vara färdigtestad på bara en generation om alla lät en veterinär signera. Som sagt, väldigt mycket smidigare och billigare för alla i längden.🙂
Eller är det något jag inte fattat?
#6 Ja, helt krasst är det ju som du skriver…
Risken finns ju då man som privatperson kan skicka in tester utan att en veterinär bekräftar kattens id, att det kan finnas dem som gör en luring och tar testet på en annan katt där man vet att katten i fråga är DNA-HCM1 neg/neg och skickar in den… men vad är vitsen med det kan man tycka, förutom oärlighet??
Tack snälla #2 och #4 för era utförliga svar, då svabbar jag och skickar in! :) #6 Jag håller med dig och blev mer förrvirrad än förvånad över att de krävde att en veterinär skulle bekräfta identitet (som jag verkar ha missförstått). Det är naturligtvis jätteviktigt att man som uppfödare vet om att man avlar på en katt med anlag för HCM och då också har möjlighet att välja en annan han- eller honkatt. Jag och min uppfödare missförstog varandra vilket gjorde att jag inte testade henne för just HCM1 när jag var hos veterinären och jag är glad att jag har möjlighet att göra det hemma i efterhand. Dock håller jag som sagt med dig och det är ju faktiskt varken dyrt eller svårt att få identiteten bekräftad hos veterinär.
#7 Man kan ju vara lite slarvig och vimsig också. Det är säkert mer än en uppfödare som badat fel katt inför utställningen. ;)
Av en ren händelse så kommer jag precis från veterinären, för Violeta vaknade med ett svullet öga i morse. Passade på att fylla i en sån där blankett från Laboklin som du länkar till här ovanför, TACK!👍, och bockade i HCM1 och blodgruppering. 175:- tog veterinären för att dra ett rör blod, scanna Violetas chipmärkning, se till att blanketten blev rätt ifylld och stämplad, och emballera alltihop.🙂
Finns det någon bra anledning till att inte HCM1-testa och ID-verifiera samtidigt som man blodgrupperar sin hona? Tycker det låter konstigt om de flesta hemmasvabbar HCM1, om man ändå måste till veterinären och dra blod för blodgruppering?
#9 Jag tror att det kan bero på att det blir lite billigare att göra det hemma än att göra det hos veterinären, man behöver inte betala de där 175 kronorna och resultatet (som jag har förstått) räknas ändå som "likvärdigt" i nuläget. Men det är ju som sagt väldigt lätt gjort att HCM1-testa i samband med andra tester, och 175 kronor är en väldigt liten kostnad i uppfödarsammanhang! :)