Ny med frågor :)
Hej! Jag har två ragdolls. Min hane är en lila bicolor tabby som är 1 1/2 år och heter Tomten. Har även idag fått överta världen goaste hona som är en felmärkerad brun mitted. Väldans go katt som heter Lady Gollum och är 4 år gammal. Mer vet jag inte.. Hon kommer från en oseriös uppfödare då hon inte är chippad eller något annat. Funderar lite på hur jag kan förstå mer om henne. Jag är egentligen hund tjej och kan genom beteende mm bedömma ganska mycket vad hunden kan ha för bakgrund, renrasig, skötsel och sånt men har inte mycket koll på katter. Skulle genom denna tråden vilja få lite hjälp med detta. Jag skriver via mobil och har inte förstått riktigt hur jag laddar upp bild men ska lägga ut en så fort jag kommit på hur. Någon som e sugen på att hjälpa mig forska lite?? :D

Om du har stamtavla på kissarna så kan du ju kolla vad mamma och pappa heter och kolla om dom finns på tex pawpeds.com eller rent av kontakta uppfödarna så är jag säker på att dom pratar lite med dig om katterna.
Trist att du råkat ut för en oseriös uppfödare, hoppas det inte skrämmer bort dig från ragdollvärlden.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Hon verkar inte ha stamtavla.. Fick inte så mkt info från dom som hade henne innan heller. Just nu ligger hon och trycker under min sons säng. Allt gick bra fram tills hon fick syn på min ena hund. Hundarna är ju vana vid katter och har accepterat att hon finns här, dom nosar och hälsar när hon väl e redo… Undrar dock hur lng tid det kommet ta då hon är vuxen. Tomten tog väl 14 dagar innan han accepterade hund. Men han va kattunge. Nä det finns inte mkt som kan skrämna mig bort från ragdolls jag är totalt förälskad :D

Tekniskt sett är katten din en huskatt då, tyvärr. Men det spelar inte så stor roll nu kan jag tycka, när du redan har katten hos dig och hon har blivit en ovärderlig familjemedlem liksom. :) Man kan ju dock inte ställa ut den som en ragdoll och inte heller bör man avla på den.
Det är på snudd omöjligt att säga vad som ligger bakom din katt eftersom man inte har någon stamtavla. Och uppfödaren har du inte kontakt med och kan alltså inte fråga denna om kullen?
Är katten vaccinerad, chippad och kastrerad nu? Annars rekommenderar jag att du gör det så fort som möjligt.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Jag fick fatt i uppfödaren och hon är renrasig men pga av att hon hade så många felmärkeringar så registrerades hon aldrig. Hon är brun mitted men har brun haka, vit svanstipp och ett rejält underbett. Söt som en docka men inte enligt någon domare hehe. Hon går på P piller varje söndag så inga killingar här ;) Hon har accepterat hushållet alla medlemmar nu. Tomten (min lila bicolor) får sova bredvid men inte snusa för mkt och hundarna får stå bredvid henne men inte titta för länge. :) Förövrigt går hon obehindrat fram i hemmet här men det dröjer nog inte länge tills alla får gosa med huset drottning då hon är väldigt framåt och redan accepterat så mkt på så kort tid :) Väldigt nöjd med denna lilla Donna :)
#4 Jättefin katt! Eftersom du inte ska avla på henne så borde du kastrera henne för ditt och hennes bästa 🙂 Finns mycket risker med p-piller under lång tid bl.a. juvertumörer, så det ger man endast om katten planeras att avla på. Så boka tid för kastrering.
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Det var en konstig uppfödare det. Man är tvungen att regga alla ungar och kan inte bara välja dom som blir "snygga".
Jättesöta katter! ❤️ Och jag håller med #7 att du borde boka tid för kastrering så fort som möjligt.
Vi har kattungar!
#5 Om du vill veta vad som ligger bakom din katt så kan du be uppfödaren om namnen på hennes föräldrar. Även om hon inte själv är ragdoll så kan det ju vara roligt om föräldrarna är det. I alla fall är det många som tycker det, av någon outgrundlig anledning, och det är väl just därför sånt här förekommer. Rent statistiskt och erfarenhetsmässigt så är det nog risk för att inte heller föräldrarna är ragdolls båda två, när det gått till så här, men precis som #3 säger så spelar ju det ingen roll nu när hon redan är medlem av familjen. Grattis!
Får du fatt på namnen så kan du kolla deras stamtavla hos Sverak, eller fråga här så får du hjälp.
Och så är det bara att hålla med om att kastrering är en bättre idé än piller.
När du ändå är igång och kollar stamtavlor så kan du kolla lite i snyggaste Tomtens också, för om inte bilden ljuger så är han nog blå, och inte lila. Blå bicolor heter a03, och lila heter c03.
Jag tänkte precis också skriva att Tomten är nog blå bicolor och inte lilatabby bicolor :) Är ju alltid kul att veta rätt färg på sin misse. Fina dom är båda två!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Och tabby är han definitivt inte, Tomten, för då är de vita runt ögonen och randiga i masken.🙂
Hon ska kastreras vill bara att hon får "komma hem" först. Tomten är redan kastrerad vill bara inte sluta med hennes piller nu på våren. Ni förstår nog varför ;) Tomten har bara n03 i betäckning såg det nu. Ladys uppfödare va inte seriös alls. Hemma uppfödning för skojs skull. Jag vill ha en uppfödning nån dag för jag är totalt förälskad men inte nu. Jag vill lära mig rasen ordentligt först. Dessa två ska vara mina lärare :) Också därför jag valde katter som borde kastreras. Jag förstod inte dumt nog att tomten med va från en oseriös uppfödare då jag köpte honom som "sällskap" det va billigare. Iom jag inte tänkte avla tyckte jag det va en bra idé. Jag fick ett utlåtande från uppfödaren och han ser precis ut som sin far förutom som ni nämnde hade han ljusa ränder i pannan, han hade betäckning n03 21. Kan ju inget om sånt här men har då lärt mig en hel del nu… Bättre sent än aldrig :))