Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1888 ggr
jenny.wikman
2013-03-26 22:25
0

kattfoder, vilsen

Änglakatten
2013-03-26 22:39
1

Från och med idag kommer jag avvänja mina katter med torrfoder så jag kan inte säga att jag skulle testa detta. Men är nyfiken på vad andra säger :) har aldrig hört talas om detta, men är det inte lite konstigt att de framhäver att det innehåller ris? Företaget kanske egentligen är mer inriktad på hundmat…

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

jenny.wikman
2013-03-26 22:46
0

Detta verkar ju bra oxå…….oj vad svårt detta är men dessa verkar vara bättre än royal innerhållsmässigt el  vad tycker ni?

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/sanabelle/sanabelle_kitten/250341#more

jenny.wikman
2013-03-26 22:47
0

är inte ris bra?

jenny.wikman
2013-03-26 22:48
0

ska även ge mjau kattmat fast den med betaglucaner som bara finns på vissa ställen.

HeleneAndreasson1988
2013-03-26 23:24
1

Tycker ingen av dem verkar bra då båda innehåller fisk, vilket katter är eller blir allergiska emot.

Försök hitta ett foder med så mycket kött som möjligt (inte köttmjöl), utan spannmål (vete, korn, havre, ris m.m.) samt utan fisk.

BARF är det bästa du kan ge din katt tycker jag 🙂

Finns bra youtube klipp i 8 delar.

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=xsUuZLI6Qis

Samt recept och matschema på barf iFokus med ett lätt excel program som du skriver in kattens vikt i gram och aktivitetsnivå ca 2-3% för vuxen normalaktiv kastrerad katt.

Länk: http://barf.ifokus.se/discussions/50546c0dd4ebea71ba001cec-interaktiv-lathund-for-barf-recept-med-enkelhet?4d712456b9cb462141046284-1

BARF är både billigt och bra! 

Kostar ca 5kr/dag beroende på vad du får tag på.

Lycka till! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Trasan08
2013-03-26 23:37
0

Man ska vara försiktig med fisk men att säga att katter är eller blir allergiska mot fisk är ju att ta i kan jag tycka.

Vill du ge torrfoder kan du titta på Applaws, Orijen, Porta 21 och Eukanuba.  Själv har jag gett Orijen* och Eukanuba tidigare men har gått över till Applaws och är supernöjd.
Jag hade inte gett något av dom torrisarna du länkar till.

* Jag gillar dock inte att Orijen har typ 40 olika ingredienser i sitt foder.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Denna kommentar har tagits bort.
HeleneAndreasson1988
2013-03-26 23:40
0

#6 Fisk är högallergent så det är troligt att katten blir det, men det finns självklart dem som klarar sig undan… Jag skulle inte våga prova i vart fall.

Glömde tillägga att socker inte ska vara med på ingredienslistan, vilket många foder innehåller….

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

[[pimey]]
2013-03-27 07:01
0

Ni som kör applaws vad har era katter tyckt om de? Bra dåligt? Och hur har ni upplevt fodret? Ska nämligen beställa från foderbilen men vill veta för och nackdelar :)

Änglakatten
2013-03-27 07:43
0

Jag kör barf på både stora och små och tänkte börja gå över till bara det och våtfoder nu. Men en påse Applaws är beställd så jag återkommer om vad mina tycker om det :)

www.fjarilflickans.se

jenny.wikman
2013-03-27 08:27
0

applaws innerhåller ju laxolja, tänkte om man ska undvika fisk?

Änglakatten
2013-03-27 08:37
0

Den har ju även rismjöl, majs, majsmjöl, björklöv(?) haha

www.fjarilflickans.se

jenny.wikman
2013-03-27 08:41
0

ska man även tänka bort skaldjur? ex räkor?

jenny.wikman
2013-03-27 08:48
0

applaws verkar vara det bästa torrfodret innerhållsmässigt fast det är laxoljan då men det är nog så lite.

Änglakatten
2013-03-27 08:59
0

Vad jag förstår så ska du snart få din första katt? :) Varför inte hoppa över torrfoder helt direkt ifrån början?

www.fjarilflickans.se

LittleSweeties
2013-03-27 09:35
0

Björklöv är bra för urinvägar och njurar 😉

Änglakatten
2013-03-27 09:36
0

#17 nä? Är det sant? :/

www.fjarilflickans.se

LittleSweeties
2013-03-27 09:40
0

TS…
Om du väntar hem en kattunge så tror jag att du ska fortsätta ge kissen samma mat som den får hos uppfödaren….annars brakar nog magen ganska garanterat……
Det är stor omställning för liten kisse att flytta hemifrån, och även om de spinner och myser och finner sig tillrätta ögonabums, så ska man va försiktig med maten….
Kanske efter 3-4 månader kan man börja tänka foderbyte……om det ens behövs….🤔

jenny.wikman
2013-03-27 10:24
0

tror jag fortsätter med royal ett tag men gillar inte spannmålsbiten och att fodret innerhåller soya, köper nog applaws oxå så får katten välja själv?

och blötmat mjau rind den med betaglucan….en djungel

meyja
2013-03-27 19:50
0

Jag håller med nr 19. Jätteviktigt att använda det fodret kattungen är van vid när den flyttar in, för att inte paja magen. MEN när kattungen väl bott in sig i några veckor så kan man börja vänja in den på blötmat, med pyttesmå smakportioner i början (håll koll på avföringens konsistens) och öka långsamt för att till sist helt gå över på blötmat.

Änglakatten
2013-03-27 20:07
0

Nu formulerade jag mig nog klumpigt för självklart menade jag inte att sluta ge torrfoder direkt, utan snarare att redan ifrån början fundera på att övergå helt till våtfoder :)

www.fjarilflickans.se