Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 7516 ggr
Svidjas
12

blandisar till salu till höga priser...

Nu har jag sett otaliga annonser på blandis(ragdoll + ngt mer) kattungar till salu för priser över 2000:- där man inte ens får en chipmärkning och vaccinering på kattungen för det priset…

verkar som att allt fler blandar kattungar bara för att tjäna pengar :P blir less….

dem kan väl iaf chippa och vaccinera dem innan dem säljs tycker man.

http://www.svidjas.se

raggorgeous
0

ja det är sååå trist…

tror inte det blev bättre i den här frågan av att ragdollen blev den populäraste rasen heller tyvärr…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Svidjas
1

näe… kommer sluta med att flera uppfödare sitter med en massa renrasiga, chippade, vaccinerade, osv.. osv.. kattungar till salu som aldrig blir sålda då folk går till de "billigare" i tron att "billigare är bättre"

ariotellos
5

Jag har sett många annonser med blandisar, och dessa kostar över 3000 kr. Eftersom det är så många som säljer blandraser för dessa summor måste ju efterfrågan finnas, annars skulle de ju inte kunna ta ut dessa priser. Sorgligt men sant.

Personer som bara är ute efter en katt efter ett visst utseende, tex som ser ut som en ragdoll eller birma och inte är intresserad av utställningar och avel, kan jag på sätt och vis förstå att de hellre betalar 3000 kr istället för 6000 kr för en renrasig sällskapskatt.

Själv köpte jag en blandras (huskatt) för 6 år sen som ser ut som en cremefärgad tabby birma, men för 50 kr. Dock fick jag vaccinera, avmaska, kastrera och chipmärka honom på egen bekostnad. I dagsläget går det ju inte att få tag på en huskatt som ser ut som en ragdoll eller birma för ett huskattspris.

Jag tycker självklart att det är fel att medvetet avla på blandraser. Det görs bara för pengar där ingen hänsyn tas till att det finns alldeles för många huskatter.

huldabella
9

Jag tycker att det är bra att man tar rejält betalt för huskattungar, men det ska naturligtvis innebära att kattungen är dubbelvaccinerad, chippad, besiktad och helst kastrerad för det priset!

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Svidjas
4

#3 det jag menade var inte att man sålde dem till höga priser chippade, vaccinerade osv, utan att folk börjat sälja dem till höga priser utan att kattungen ens är vaccinerad.

Självklart ska man ta ett högre pris för en huskatt MEN då tycker jag att den ska vara chippad och vaccinerad iaf.

Limin
1

Jag håller med att det är höga priser för kattungar som varken är vaccinerade, besiktade, chippade osv. Jag tycker trenden på t.ex. Blocket har blivit att det knappt finns "vanliga" huskatter till salu utan alla katter har någon ras i sig. Och de som säljer dessa katter räknar gärna upp alla de raser som katten har och dess egenskaper… så köper man en blandning mellan ragdoll/maine coon så får man båda rasernas egenskaper i en katt, enligt säljaren Flört Och då lockar det så klart att få en mycket billigare katt som ändå "nästan" är en raskatt och kanske har två raser i en katt.

Ibland blir dessa annonser bara löjliga då man skriver i annonsens rubrik "Ragdoll hane till salu" och då man går in och läser så ser inte kattungen ut som en ragdoll…och sen står det 50% ragdoll, 25% maine coon och 25% birma….ska man skratta eller gråta!

Sen tycker jag det verkar vara så att nästan varje huskatt som är till salu har någon raskatt i sig… fast man ser att det är en vanlig huskatt. Går det inte idag att sälja vanliga hederliga huskatter??

Yataz
0

Det finns en artikel "Funderar du på att köpa Ragdoll?" som ligger här på forumets framsida som man gärna får länka till från sina egna hemsidor. Det kan ju hjälpa de som är nya att förstå.

Martina

Yataz

Svidjas
0

#7 Mmm, kanske ska ta och länka den från blocketannonser som är från äkta ragdolluppfödare.

Satt nyss och pratade med en kompis som aldrig i livet ville köpa raskatt för citat: "dem är ju så sjuka alla raskatter ocg bara fel på dem hela tiden, nej jag vill ha en frisk blandras istället som gärna få vara långhårig." GAH!

bebble
1

mmm sitter och tänker lite:)

försöker i allafall!

Kanske samla ihop oss lite och gå ut och skriva en annons med att folk tänker efter lite

Kanske faran är så att alla uppfödare testar sina katter och sätter ut på sina sidor och folk som inte vet och förstår blir rädda och tror att ragdollen är en sjuk ras

Inget illa menat!

Alla kattraser med få undantag har ex.vis HCM men så mycket skrivit om detta på alla sidor tror jag kan skrämma folk. Fördelen för Ragdollfolket och MC är att genen är funnen på våra katter, det är den ju inte på andra raser och jag tror att det kan till vis del skapa förvirring

I folkmun är "bondkatten" en stor frisk katt som klarar sig med att springa ute och jag kan tänka att man då inbillar sig att en utblandad raggis är friskare, det har jag fått höra av "tänkta köpare"

Sen att de tar betalt för sina "blandisar" tycker jag är bra för då förhoppningsvis är det inga katter som blir sommarkatter av dessa

Svidjas
0

#Jo som sagt innan är det inte fel att ta betalt bara "vad" man tar betalt för, alltså, höga priser enbart för att tjäna pengar på en "rag-skogis" ex utan chip och dyl = fel men att ta betalt i sig är inte fel :).

Mmm, skulle ha fått ut nått om att det är en relativt frisk ras, det var en av anledningarna till att jag valde den, för att den är så pass frisk som den faktiskt är.

Fyrpihls
4

jag tror också som Lisbeth här att alla skriverier om tester hit och dit, får den novise att bli orolig och tro att alla de sjukdomarna är vanligt förekommande på våra Ragdolls…

Egentligen är det ju sån information man kunde ta med varje köpare via mejl sen… Om det är nån som är intresserad.

Och det är ju som med allt annat här i livet att var och en gör ju som den själv vill. Så egentligen kan väl inte vi klandra dom som blandar, Det kan ju vara en del som gör det för att de tror att de är friskare eller faktiskt tycker det är intressant.

Alla kan ju inte vara stöpta i samma form… Det är inget att lägga energi på tycker jag.. att bråka med dom som inte tänker på samma sätt som oss. Det leder ju ingenvart…

Vi är ragdollnördar helt enkelt, och vi tänker inte likadant som dom som avlar på blandisar.. Jag försöker lägga min energi på min egen uppfödning istället… Bra att dom tar rejält betalt åtminstone. Så tycker jag.

Nu menar jag inte att jag propagerar för blandrasavel, men jag propagerar för vår åsiktsfrihet i det här landet.

Alla är lika mycket värda, vare sig vi tänker som alla andra eller som sig själv…

Alla följer väl sin egen övertygelse… Vi måste acceptera varandra som vi är… olika som två lingon.. eller så kan man ju inte säga, men ni fattar…

Men såklart, På min fana står det… Fram för de sunda renrasiga ragdollsen… yeahhh..

Svidjas
1

#11 jo åsiktsfrihet i all ära, de jag mest har något emot är de som avlar kull efter kull på en huskatt (blandras) utan några tankar på hur honan mår, hört om honor som blir parade fastän inte kattungarna är 12 veckor än bara för att få ut så många kattungar som möjligt, som sedan säljs för 2-3000:- styck, då är det bara ren kattungefabrik… Sen att de får dem sålda gör mig bara än mer ledsen. Fast det värsta i den historien är att polisen inte kunde göra nåt åt det då då de inte hade resurser för sådant, vad som hände sedan vet jag icke

Åsa65
2

Har oxå haft mkt funderingar över det här med att man ser mer o mer på tex blocket att det är blandningar o sen kikar man närmare så e det en salig blandning och tyvärr e merparten icke vaccinerade chippade o man får vara glad över om dom e regelbundet avmaskade!

Vi hittade efter långt sökande våran kille en Main coon/Ragdoll kille född i feb, jag visste eg inte riktigt vad vi sökte efter men när jag såg han visste jag bara :) Idag är han en Ceasar som har en otrolig glöd o hittar på ena efter det andra o följer mig främst som en hund :)

Ser precis det här som skrivs att man parar parar o säljer för det e snabba pengar…denna kull som vi hittade o åkte för att titta på var inte vaccinerade , detta påtalade jag då dom var 12 veckor men det enda hon ursäktade sig med var att hennes kompis var veterinär o hade lyssnat på deras hjärtan då Main coon e kända för att kunna ha hjärtfel! MEN om denna människa ens gjort det o vännen var veterinär hade inte denna då påtalat vaccinering åtminstone…fick träffa mamma som e Ragdoll o Pappa Main coon som var stor som ett hus dock ordentligt urtunnad o det fanns utöver våran 4 st till och en annan kull.

Det strömmade in folk o pang var nog dessa 5 borta…på pappret fanns att man avmaskat inte hur många ggr..det stod foder o sand mamma pappas namn o deras mailadress hundkennelnamn o inte mera…

även om det e skit att man kanske uppmuntrar att handla av dessa så känner vi direkt efter att vi "RÄddat" våran Ceasar ;)

Vi åkte dagen efter o vaccinerade första o dom tyckte han var lite bukig så vi avmaskade 2 ggr till.

Jag ser efter en liknande katt som ett syskon åt ceasar o hittade i Falun men då jag frågade just om vaccineringar (stod inget om nånting) avmaskning osv så fick jag till svar att dom var sålda, dessa skulle dom ha 3000 kr för! Tror inte dom ville ha ngn som frågade kändes det som…vi betalade 2500 kr vilket i sig e alld för mkt just för att inget var gjort såsom vaccinering osv, DOCK e jag för att dom kostar så kanske folk tänker en o två ggr….

Åsa

AgnetaB
0

Det enda alla uppfödare kan göra är att kastrera innan försäljning för då kan iaf inte DIN kattunge gå till oseriös avel.

Om man frågar uppfödare säger alla att deras kattungar ej gått till oseriös avel men vilka är det som gör de då, resonemanget går ej ihop.

Tycker också det verkar ha ökat med långhåriga huskatter som är en sk viss sorts ras. Det är alltid viktigt att skriva ut o ofta har de ingen liknelse med den rasen alls då man ser foto. Folk verkar nästan ibland vilja bli lurade men det var ju billigtRynkar på näsan

wandullan
0

Tyvärr så finns det ingen veterinär där jag bor som kan göra tidig kastering. Dom måste vara runt 6 månader innan för att kasteras. Rynkar på näsan

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

AgnetaB
0

#15 nej så kan de ju vara.

Jag vet inte heller hur jag ska göra framledes  med kattungar för vill INTE medbringa till den cirkusen. Dessutom så är de ju många som ska ha långhårskatt som släpper ut den o ej förstår hur en sådan päls blir av att ej skötas. Har sett stackars stallkatter som ingen orkar sköta som har vidriga tovor.

Långhårskorsningar har de ju värre än korthår också. Knappast utställningsintresserade som skaffar en sådan o tvättar o borstar.

raggorgeous
1

Angående testresultat så tycker jag personligen att det är bra att man skriver ut att föräldrarna är testade enligt hälsoprogammet. Men jag har även skrivit med varför vi gör det, att Ragdoll inte är en sjuk ras men att vi gör detta för att behålla den frisk. Det är sååå många "vanliga" kattungeköpare som inte har nån aning om vad det är för tester, HCM och CIN säger ju en ej insatt ingenting. Så jag har även förklarat vad det är för tester vi gör och vad de innebär.

Tyvärr finns det ju uppfödare som inte testar (eller bara mot vissa saker) och om ev köpare inte frågar om föräldrarna är testade så kan det bli så att de köper en kattunge med större risk att utveckla nån sjukdom senare i livet. Troligen inte, då Ragdoll idag är en väldigt frisk ras, men sammantaget tycker jag att det är bra att man skriver ut testerna, det visar ju bara att man som uppfödare testat sina avelsdjur så de är friska och kan ge kattungarna bästa förutsättningar till ett långt och friskt liv, man har gjort vad jag kunnat.

Har aldrig haft några negativa synpunkter på det från kattungeköpare, snarare tvärtom.

Men det vore intressant om någon som kikat efter Ragdollbebis hos uppfödare, reagerat negativt på det, just att man skriver ut de hälsotester man gjort på sina avelskatter?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Marleene
0

Här uppe där jag bor så verkar folk inte bry sig om annat än pengarna.
De bryr sig inte om katten är vaccinerad, chipmärkt, besiktad och allt det där. Och att förldrarna är testade är definitivt inget de bryr sig i. De ser bara att det finns dyra katter och billiga katter. Och varför ska folk köpa en dyr katt bara för att den råkar vara vaccinerad och ha ett "meningslöst papper" med sig. "Vaccineringen kostar ju ändå bara några hundra och varför ska man betala flera tusen för ett papper?".

Man blir galen på folks oförmåga att förstå problematiken med att köpa och stödja "oseriösa uppfödare av blandraser". När deras söta lilla katt blir sjuk så inser en del och ångrar att de inte lade de där extra kronorna på en ordentligt skött kattunge istället för den där kattugen som säljs dyrt bara för att den är "75% ragdoll" men inte är vaccienrad och kontrollerad. Men det är ändå sällan folk ångrar sig tycker jag.

Jag tar 6000:- för en kattunge som är skött ordentligt och är uppfödd enligt konstens alla regler. Men jag kan inte konkurrera med de där katterna för 3000:- ändå. Får titt som tätt svar på mina annonser där det står "jag bjuder 2500:- för katten", "jag vill ha din söta katt, men jag kan bara betala max 3000:-", "det finns billigare ragdolls på blocket, varför är du så dyr, jag vill inte ha någon stamtavla, så jag bjuder 2000:- för din katt, den är sååååå söt".

Typ

Är otroligt nära att helt enkelt skita i allt vad uppfödning heter en gång för alla. Det går ju inte som det är här uppe och jag kan ju inte sälja mina för samma pris som de är blandraserna på blocket när jag lägger ner så otroligt mycket mer tid och pengar på mina kattungar.

raggorgeous
3

#18 usch vad tråkigt att det är så. Kan ha en fördel här då som bor i Sthlm.

Har fått enstaka mail med just "jag bjuder 2000:- för kattungen" Obestämd vilket jag vänligt svarar på att De kan leta vidare, och förklarar varför mina kattungar kostar som de gör. Dessutom vill jag inte att det är priset som styr, jag vill se att köparen och kattungen verkligen faller för varandra, det ska vara ömsesidig kärlek som styr, inget annat.

De som börjar diskutera priserna vill jag ändå inte sälja till, då får de köpa katt av nån annan. Men som sagt det är kanske enklare här i Shtlm. Har man inte råd att köpa en raskatt, hur ska man då ha råd med försäkring, mat, ev sjukdom/olycksfall, sand mm mm?

De flesta har ju tagit reda på vad de kostar på ett ungefär, om de vill ha från en seriös uppfödare, och har inget problem med priset..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Marleene
0

#19 Det är nog lättare söderut där det kanske finns lite mer efterfrågan på just raskatter. Har ju aldrig haft problem att sälja kattungar tidigare och har alltid haft massor med folk på kö. Men nu finns det ju fler uppfödare av rasen och folk tenderar ju att börja leta i närheten av där de bor. Så därför får jag ju väldigt sällan köpare från andra län nu för tiden. (har visst bosatt mig lite fel Flört) Och jämtlänningar verkar ju leva kvar lite i det där tänker att katter ska vara gratis eller kosta en krona tassen typ. Får ju mycket mail från köpare söderut som vill köpa, men som tycker att det är för långt och istället ber mig rekommendera uppfödare närmare där de bor.

Men jag har lovat mig själv att ge det ett år till, sen får vi se. Fick ju ändå alla kattungarna ijol sålda till bra priser till bra hem där det inte var nått problem att katterna kostade pengar.

Säger som du, de som börjar tjafsa om pengar säljer jag ändå inte till. Kan man inte betala vad katten kostar, hur ska man då ha råd med försäkring och allt det där somtillkommer.

raggorgeous
0

#20 haft köpare så långt som ifrån Luleå så vill man väl ha katten tror jag säkert att de kan åka en bit :) ge inte upp än Erica!

ja jag har också kö och folk som mailar och anmäler intresse redan innan honan ens är dräktig, jätteskoj. Så ja - här nere är det enklare, fler bor i villa/lägenhet där de föredrar innekatt

Förstår att uppfattningen kan vara annorlunda i norrland :D

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Mollen
1

Hej på er, Vi är en familj som har bestämt oss att köpa en katt. Jag brukar inte göra någonting innan jag känna mig att jag kan så jag har spenderat många timmar på internet senaste månad. Den första vi hittade var att för kattungars skulle så ska man har 2 katter, då köpa vi 2 då. Den andra var att det är bäst att köpa en raskatt eftersom uppfödaren är mer seriöst. Det är på denna punkten jag lämna min inlägg i denna tråd. Jag ska inte lämna ut någon uppfödarens namn eller någonting men jag blev faktiskt chockade när jag började leta kattungar. Tråden kunde blir hur lång som helst på bara på den korta tiden jag har letat ragdoll kattungar och jag berätta gärna mer om ni så vill. Det jag försöka säger är i min erfarenhet har det ingenting att göra med om uppfödaren är Sverak eller Tica registrerat, så länge de är mån om kattens välfärd och att föräldrarna till kattungar är frisk med bra temperament så är det ok. Angående det där med kostnad 3000kr till 4000kr per kattungar är överdriven, 600kr tar den värdelöst veterinär från Alingsås för chip märkning vaccination och besiktning, det finns andra skulle jag tror. Det känns som att ragdoll är inne just nu och att mångar vill tjäna en slant. Vi ska trotts allt köpa raskatt ändå men jag vill bara poängtera att det är inte alls säkert att uppfödaren är seriöst och man kan få en bättre kattungar fån blocket. Jag skriver inte denna inlägg för att reta uppfödare, jag vill bara dela min erfarenhet.

Valyria
3

Fast man betalar också för att föräldradjuren blivit testade för sjukdomar. Det kostar också en slant för uppfödaren. Något jag som köpare gärna betalar extra för.

Sedan kostar det för uppfödaren att para honan. Sedan sand och mat för kullen kostar.
Så det är inte bara chip, märkning & vaccination du betalar för 🙂

Änglakatten
4

Ja det är knappast bara chippningen som kostar pengar =/ Jag har hittills skrivit upp 26 poster i min "inköpslista" för min första kull som nu är 10 veckor, och där är inte lån av hane inkluderat än. Tester, vaccin (ska vaccineras igen, och chippas och besiktigas), många matinköp och sand, inköp av bl a kattungehage, div medel som behövs för rengöring, sängvätningslakan, mjölkersättning, en oförutspådd veterinärskostnad, stamtavlor, transportväskor och honans avelstester.

Skriver upp det mesta av mina inköp för att kunna se vad det kostar.
Köper man en sk. blandras med 25% hit av en ras och 75% dit av en annan ras så kan "uppfödaren" garanterat INTE svara på vilka tester som gjorts eller bör göras för den delen på honan och hanen och de har nog inte någon koll alls på standard, typ och allt runtomkring vad man tänker igenom när man väljer en hane till sin hona. De har nog bara tagit två söta katter som var tillgängliga för tillfället.

Blir lite smått irriterad på att okunskap ska beblandas med ett så stort ansvar som att sätta små värdefulla liv till världen!

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Mollen
2

OK, Innan vi fastnar för fel ämne i min inlägg jag tycker jag ska klargöra det jag skrev innan. Jag har ingen problem att betala 7000kr för en ragdoll kattunge ( har faktiskt tingat 2 syskon för 7500kr st ). Jag nämnde kostnad egentligen så jag kunde berätta om den veterinär från Alingsås och att han var " för billigt " av en anledning. Det jag har hittat in min sökande för ragdoll kattungar är att det finns mer oseriösa uppfödare än vad jag kunde tror. Vi i varan okunnighet trodde att om man ar en registrerat uppfödare var man seriöst men så är inte fallet. Jag vill att folk som är ut efter en ragdoll och kommer hit för information som jag gjorde kolla jätte noga på uppfödaren. Jag som ändå kollat upp mycket kring ragdoll katter visste inte om tritrichomonas, corona virus tex ( tydligen mer vanligt än man tror ). Om man skulle nog köpa från en oseriöst uppfödaren är 14000kr för sjuka kattungar mycket pengar, klart mer än 5000kr som man hade betalat för 2 blandisar. Så att betalar 7000kr till 8000kr är ingen garanti att man för en bra kattunge det är det jag menar.