Ragdollens päls
Jag har en fråga…kan en ragdoll både vara lång- och korthårig?
Delar man upp detta eller är det variationer som förekommer utan att ha särskilda namn för det så att säga?
Min tjej tycker jag ser väldigt korthårig ut, om man jämför med andra jag har sett i samma ålder.
Hon är 6 månader.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Hon är semi-långhårig som en ragdoll ska vara, men visst varierar det mellan individer hur pass mycket päls dom får. Dock ska dom inte få lika mycket päls som en perser som räknas som långhårig, men klart det förekommer.
En korthårig (renrasig) ragdoll har jag aldrig sett, vet inte om det har förekommit, inget vanligt förekommande isåfall.
Min ragdoll har inte mycket mer päls än din, och hans svans är långt ifrån så fluffig. Han är 5 år gammal och färdigvuxen. Det varierar som sagt :)
Ah okej :) Jag önskar att hon får mer och längre päls iallafall :)
Ser nu en antydan till att kragen växer till sig lite mer, blir spännande att följa!
*Det blir som det ska*
Intressant fråga ändå, kan man förutspå detta ifrån föräldrarna på samma sätt som med färg och mönster? Eller är det helt random?
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Pälsen kan komma lite senare än "vanligt" också.
En kattunge ur min honas förra kull var korthårig rätt länge men nu är han en riktigt pälsboll. :)
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Elizas föräldrar var rätt korthåriga, så "risken" är väl att hon inte heller blir särskilt långhårig.
Men ja, jag undrar samma sak som Änglakatten :)
*Det blir som det ska*
Då Ragdoll utvecklas väldigt långsamt och inte är färdigvuxna förrän ca 4 års ålder så är det inte ovanligt att pälsen är "kort ett tag", men det kommer :) kragen och "byxorna" brukar ta längst tid på sig.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Det ska bli spännande att se! Men på henne tycker jag att kragen och byxorna hellre är lite pälsigare medan kroppen är mer korthårig.
*Det blir som det ska*
Ååh superfin!! Ja han är ju riktigt långhårig nu, då finns det ju hopp för min lilla tjej också :)
*Det blir som det ska*
#11 Ja, jag var länge helt övertygad om att min raggis var en ovanlig "spinkig och korthårig" variant, men så var inte riktigt fallet visade det sig… Oberon har så lång päls ibland att den fastnar i munnen på honom när han försöker tvätta sig och det ser lite besvärligt ut, men annars sköter han den faktiskt väldigt bra helt själv.
Sajtvärd Katter iFokus
Va skönt, hårar han mycket?
*Det blir som det ska*
#13 Ja, han hårar en del, men inte värre än mina 2 skogisar och min birma. Med tanke på katthåren har jag också mest ljusa och vita textiler hemma så att det inte ska synas så mycket.😉 Lång päls lägger sig mest som lätta tussar på golvet som är lätta att plocka upp mellan dammsugningarna. Och han älskar att bli kammad! 🙂
Sajtvärd Katter iFokus
Ja henne får jag borsta, värre med min husis (vars mamma är perser), honom får jag inte borsta många tag på!
Ja en svart fåtölj är ingen hit, och jag som mest bara har svarta kläder….huu vad man är täckt med hår!
*Det blir som det ska*