Stavning...?
Ok, i alla år jag fött upp Ragdoll så har jag funderat på stavningen av färgerna. Det är liksom ingen ordning och reda på det.
Många stavar bicolour med ett u medan de stavar colorpoint utan u.
Ragdollklubben stavar genomgående utan u, dvs bicolor och colorpoint (vilket verkar vettigt tycker jag).
Scandinavian Ragdoll Club och SVERAK stavar med u, dvs bicolour och colourpoint.
Hur ska vi ha det?
Var kommer u:et ifrån?
I engelsk engelska använder man u medans man inte gör det i amerikansk engelska. Båda är alltså rätt beroende på vart du befinner dig. 😉
Jag har aldrig kollat upp dom två orden men har i många år trott att color är färg och colour är färga. Men nu googlade jag mig till att det bara är olika beroende vart man bor (England, Amerika) Men jag skulle även vilja tillägga i frågan, finns det någon bestämd ordning på hur färg, mönster ska skrivas? Jag säger alltid ex. blåtabby mitted medan jag har sett andra skriva blåmitted tabby :/ Det var inte meningen att kapa tråden utan jag bidrar bara i samma ämne :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#1 Eftersom rasen härstammar från USA tycker jag att den amerikanska stavningen känns mer rätt, dvs bicolor och colorpoint utan u.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Blå bicolor, blå mitted och blå colorpoint resp. blåtabby bicolor, blåtabby mitted och blåtabby colorpoint.
"Blåmitted tabby" låter lika avigt som "blåbicolor tabby" skulle göra…
Sajtvärd Katter iFokus
Helt okej #2, det är ju också en "färgskrivfråga". 🙂
Angående i vilken ordning ordet tabby kommer så är det väl bra att använda samma som SVERAK.
Själv vill jag helst slippa det där u:et, men eftersom SVERAK kör med det så har jag (oftast) använt det också…