Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1278 ggr
[[pimey]]
2013-04-08 08:01
0

Andra tankar!

Nu har äntligen vår uppfödare fått din kull och majoriteten killar blev stor vilket bådar gott för oss då vi väntat på vår tilltänkta avelshane längenu! MEN nu börjar jag tänka till lite. Och det som oroa mig är strilande hankatter, nu vet jag att alla hanar inte är likadana men man kan inte låta bli att tänka det värsta! Ständigt vrålande efter honor, allt nerstrilat och luktar satan ,en mardröm! Ni med fertila hanar hur har ni det? Får ni ständigt gå och skrubba kiss och bära öronproppar eller har ni det lugnt? Tips för att minska risken för beteendet? Om det finns något att göra då :) tacksam för svar!

amadeusdolls
2013-04-08 09:02
0

Vissa brukar köpa lakan med plast på ena sidan och klä in möblerna säng o soffa. Kommer inte ihåg vart de köper/beställer den ifrån.

Har inte haft problem med mina hanar ännu :)

De är nog väldigt individuellt hur de bor, andra katter parande eller icke parande 

Du får väl testa och se vad som fungerar när de väl är dax med fertil hane.

HeleneAndreasson1988
2013-04-08 11:45
0

Har läst att man kan ge P-piller till hanarna för att minska deras stril-/hanbeteende, men fruktsamheten kan tyvärr bli sämre efter en lång tids användande.

Vet inte särskilt mycket om det, så hör gärna med någon som vet mer 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

ProvinsiaRivers
2013-04-08 12:19
0

Istället för piller brukar veterinär rekommendera p-spruta som verkar i ca 3 mån. Sen finns ju chippet som håller betydligt längre.Men om man inte har honor som ska paras på ett tag så är chippet ett bra alternativ och man vinner lite tid istälet för att panik kastrera en bra hane:)

Alla hanar är inte jobbiga.Finns hanar som aldrig strilar.Men man får räkna med oroliga nätter periodvis.Dom ropar gärna på nätterna:/ Men inte hela tiden,utan i perioder.Främst under våren.

Jag har inte haft värstinghanar nånsin.En var fertil i 3 år och aldrig ett stril!Lite rop då och då.Dom andra 2 pissade i perioder små pölar på golvet.Helst i hallen. En testade jag tikbyxor på och det funkade bra de perioder han var på pisshumör;) Och han sov nätterna i bastun med kastrathanen ibland då och då.Han var dock fertil bara en kort tid då jag inte hade mkt användning av honom.

Man kan kolla linjerna med uppfödaren hur föräldrarna beter sig.Om pappakatt strilar så går det i arv gärna.Inget är garanterat.Man får prova hur det funkar och hoppas på det bästa.

Honor som inte ska paras bör äta piller eller hållas åtskilda.Det knepiga är att se efter att inga oplanerade parningar görs när man har egen hane hemma:/ Hanen känner lukten av ett löp långt innan du märker att honan löper!

Lycka till!

Ann-Chaj
2013-04-08 15:56
0

Jag har en fertil hane på 7 månader som för några veckor sedan kom igång med att vilja träffa tjejer. Han är strilfri än så länge (peppar, peppar), visst ropar han efter tjejer ibland men han slutar så fort som jag säger till honom eller uppehåller honom med lek och bus 🙂Han är ganska lugn under nätterna, det är mest på dagarna som han ropar och letar tjejer. Vi har inte behövt öronproppar 👍

Hans far var också strilfri, vet ej om det är genetiskt.