Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8961 ggr
thorntagg
0

Molly äter flugor!!

Hej alla ragdollvänner!

Våran Molly blir 7 månader om ett par dagar och är världens sötaste kissekatt. Hon är ganska petig med maten, och vet precis vad hon vill ha och vad hon inte vill ha….

MEN - hon verkar inte dra sig för att tugga i sig FLUGOR! Hon sitter och spanar upp i taket, där övervintrade takdansarflugor brukar studsa omkring, och nu har hon börjat sätta sig i fönstren och jaga flugor med tassen, och jag har räknat till åtminstone åtta flugor som hon fångat och stoppat i sig under loppet av någon vecka. Hur många vi inte sett när hon fångat, vet jag inte….

Vi bor på landet med ett utpräglat bondesamhälle runtomkring, så flugor finns det alltid även om dom inte utgör någon sanitär olägenhet, utan dyker upp en och annan alltemellanåt. Det är vanliga husflugor och en och annan dakdansarfluga.

Jag undrar om ni tror att det kan vara olämpligt för en innekatt att äta flugor, med tanke på att dom kan ha mycket bakterier på sina flugben? Kanske är man lite överbeskyddande, men det är ju ingen utekatt som smäller i sig råttor och möss, vilket väl är ett snäpp äckligare. Dom blir väl kanske immuna! Men jag förstår inte vad hon kan få ut av att tugga i sig en fluga? Det kan ju inte smaka gott direkt? Eftersom hon är så petig annars med maten.

KvirrZ
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte att det är flugan i sig som hon är ute efter, utan det är själva jakten som blir en berikning.

Just nu sitter min kattunge i fönstret och jagar två små flugor som flyger runt 😍

- Mvh Emma

Änglakatten
2

Deras korta tarmar klarar av väldigt mycket bakterier så du behöver inte oroa dig. Jag brukar bara hålla dom borta ifrån spyflugor :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

OberonsMatte
1

Mina katter har smaskat i sig många flugor i sina dagar och aldrig mått dåligt över det, tvärtom eftersom det är en väldigt stimulerande aktivitet för ett rovdjur att få äta upp sina egenfångade byten.

Sajtvärd Katter iFokus

thorntagg
0

Tack ska ni ha!

Ja, det ante mig nog att det hade med hennes jaktinstinkt att göra! Det var roligt att höra att det finns fler katter som gillar att jaga flugor! Det är kanske vanligare än man tror. Tycker hon att det är roligt - och det verkar hon ju tycka! - så må hon smaska i sig, några spyflugor har vi gudskelov inte utan det är ju mindre saker!

thorntagg
0

Tack också, Myrrami, för den roliga filmsnutten av Simon Tofield. Jag satt i går kväll och tittade på hans jätteroliga kattfilmer - man känner igen mycket av rörelsemönstret; skulle va roligt att se hur hans "riktiga" katt ser ut!

Junkan
1

Flugor är ju den bästa leksak som finns!

Låt henne smaska…

thorntagg
1

Ja, Junkan, vi har märkt att det är en jättebra leksak! Så smaska får hon !

Asj
0

Min Loka älskar också att jaga och smaska i sig flugor. Särskilt malar verkar hon vara mycket förtjust i. Om jag ropar till henne att det finns en mal i rummet så kommer hon genast sättande och förstår vad som gäller! Däremot så äter hon inte spindlar så gärna (även om hon jagar dem och leker med dem) och getingar har hon nog provat någon gång och blivit stucken, för dem verkar hon undvika.  Jag har också en Molly som är knappt 1 år och hon har inte upplevt så många flugor än, men ser hon en så blir hon helt tokig och sitter och jamar upp mot taket och tycker att matte ska plocka ned dem till henne!

HeleneAndreasson1988
1

Superroligt filmklipp #4 😃😃😃😃

Var något av det roligaste jag sett på länge!!!!!!! 😃

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Wezza
1

Jag tycker det skulle vara bra mycket konstigare med en katt som INTE fångade flugor ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

thorntagg
0

Hej Asj, jag såg att du också hade en Molly!      Något jag oroar mig lite för är just det här med getingar. Hon kommer ju att få vara ute i sommar under uppsikt visserligen och i sele och långt koppel, men rätt som det är så kan det ju komma en geting - ibland är det riktiga getingår här, pch då får även jag passa mig, som är allergisk mot såna kryp! Det skulle inte vara roligt om hon blev stucken i munnen eller halsen!
Men eftersom katterna förmodligen är på dom med tassarna först, då är det väl där dom blir stuckna, kanske. Och efter den betan passar dom sig nog.

Det där filmklippet är verkligen otroligt roligt! Titta gärna på YouTube  efter flera som han har gjort. Ett som är vansinnigt roligt är när katten försöker få honom att vakna på morgonen…