Appalaws Catfoder - erfarenheter?
Hej
Måste hitta nytt torrfoder åt mina tjejer då de inte längre vill äta Eukanuba.. även om jag har en hel del kunskap inom foder så spelar det ju liksom ingen roll vad JAG tycker de ska äta, Eukanuba har ju bra innehåll enligt mig, men vill de inte äta spelar det ju likson ingen roll.
Blötmat äter de RC Kitten och Bozitas blötmat vilka de gillar! De får även kycklinghjärtan några gånger/vecka vilket också uppskattas :)
MEN jag hittade nu Appalaws foder vilket verkar ha jättebra innehåll, högst proteininnehåll av alla foder jag hittar, inga spannmål, tillsatser eller färgämnen.
Har någon annan erfarenhet av det?
Länk: http://animail.se/applaws-cat-adult-chicken-7-5-kg.html
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag ger Applaws! Katterna är nöjda och jag är nöjd.
Katterna är bra i hullet och det är drygt vilket gör det det billigare i längden än andra foder typ som RC.
Nu var det ju rabatt på animail, annars så kan jag rekommendera att beställa från Zooplus.com (inte .se som är dyrare) som brukar vara rätt mycket billigare på det mesta.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Just ja!
Det jag såg som jag inte tyckte om var att halten av Kalcium och Fosfor var högre (runt 2%) än vad som rekommenderas (ca 1%) för att inte få problem med urinvägarna..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag tror att Applaws är ett väldigt bra foder. En fördel till, som inte är att förakta, är att kittenbitarna är lika små som Royals BabyCat. Vilket inget annat foder har. Däremot vet jag inte om det finns kitten i lite större bitar, typ Eukanuba.
Tänkte även prova deras blötmat, då mina tyvärr inte äter vare sig Mjau eller Bozita…. Det blir mest Iams kitten-påsar.
Jag ger Four Friends nu, och velar fram och tillbaka om jag ska byta. Förhopppningsvis väntar vi kattungar, och det hade ju varit bra om alla kunde äta samma.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Hade också Four Friends och var jättenöjd med det, men rätt vad det var slutade de äta det.. bara vägrade.. nu har jag kört Eukanuba en längre tid men tycker de äter sämre.. alla vill ha gammelYmers RC 12+ ageing! haha
ja jag vet inte vad jag ska välja!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag har två katter som båda två fick RC hos sina uppfödare. Då det står mycket om kattmat bra och dåligt här på kattforumen så bytte jag till Applaws. Jag hade en lång övergång, och tyckte det gick jättebra, båda katterna tyckte det var gott.
Men efter några månader efter jag börjat fasa in dom fick den ena katten som "astmaanfall", såg precis ut som det om man söker på youtube. Hon hostade och nös då och då. Så jag ringde till veterinären och fick tid samma dag, fick bricanyl tabletter att ge i 3 veckor, jag tyckte hostningarna blev värre och värre. Så efter 3 veckor så tog vi allergitest med blodprov på katten som inte visade någonting, för jag trodde det var damm från kattlådorna, då vi när vi hällde på mycket nytt en gång då vi städade ur lådan stog hon precis bredvid och hjälpte till såklart :p , och fick då väldigt mycket hostningar så hon kräktes "vatten". Det var otäckt! Så då bytte vi till några "dammfria" kattsander, men fortfarande hostningar. Då tog vi bort maten, och gav dom RC igen, och hostningarna försvann direkt!
Vet en till på katter.ifokus som jag pratade med om detta som hade haft värre problem med sina katter när hon gav detta foder.
Men min andra katt visade inga som helst symtom! Så det är väl vad katterna tål, men jag tycker det var konstigt att det inte syntes något på allergitestet vi tog hos veterinären.
Så jag menar inte att Applaws är ett dåligt foder, och om det funkar och ge det till sin katt så är det ju jättebra! Men man kan ju hålla utkik på hostningar :)
Så nu kör vi på RC här hemma, jag är inte helt nöjd med det pga innehållsförteckningen. Skulle helst vilja att dom bara åt Mjau blötmat och barf, men det är inget som missarna håller med mig om tyvärr :) RC blötmats påsarna gillar dom iaf, det är den enda blötmat som går ner! Har testat dom där små dyra burkarna i mataffärer och nästan alla i djuraffärer, men de duger inte :p
Foder är en djungel! Och det gör det ju inte enklare att katterna har en egen vilja :p
Lycka till!
Problemet är precis det. Det är inte så lätt att välja då det man tycker är bra kanske faller inte i smaken hemma.
Jag försöker ger Applaws men det är ingen hit hemma. Mina killar är måttliga förtjusta i den så jag blandar den ihop med RC Dental SO som de älskar eller med Specific som de också tycker om.
// LD
Jag mailade till applaws och det har skickat lite provpåsat till mig eftersom min lilla tjej är väldigt prissy och inte äter vad som helst. Jag hoppas att hon kommer att gilla det.
De var väldigt trevliga och tillmötesgående när jag kontaktade dem.
Jag använder det och är väldigt nöjd, katterna gillar det och även kattungarna när jag hade kull hemma, sitter för tillfället och väntar på en ny laddning som är beställd från zooplus.com :)
Jag hade RC från början, men min äldsta katt blev dålig i magen av det (efter att ha ätit det i flera år utan problem, men men), bytte då till Orijens, men nix då blev raggisen dålig istället. Men Applaws funkar alla tre katterna på :)
# 5 Tur att jag läste om din erfarenhet av Applaws torrfoder!
Min Moritz nös och nös den han började äta Applaws återigen! Jag trodde att han var känslig förr kattsand.
Jag slutade ge honom och vi återgick till RC och nysningen försvann direkt.
Det är bara han som reagerade på Applaws.
#7 vart mailade du? Skulle också behöva en provpåse!
jag gick in här
Tänk på att en del saker är billigare på zooplus.com men en del billigare på zooplus.se men applaws torrfoder ser ut att vara billigare, använd valutaomvandlaren:
ekonomipack applaws kitten är tex nu ca 70:- billigare på zooplus.com än zooplus.se fast dom har kampanj annars skiljer det mycket mer men kolla blötmat en del är dyrare.
Jag brukar handla från animail
applaws kitten innerhåller tranbär för urinvägarna så därför tror jag inte att det är någon fara med kalcium fosforbalansen där MEN det djur eller människa som har astma eller underliggande astma kan reagera med hotningar mm pga tranbär innerhåller bensoesyra som är släkt med acetylsalisyra och kan förvärra astmasymtomen.
Tranbär kan öka risken för njursten OM man dricker för lite pga alla fruktsyror.
Citronsyra motverkar oxå njursten och det innerhåller även applaws
ph värdet päverkar även bildandet av njursten, bra ph är viktigt
four friends verkar innerhålla mycket mer näringsämnen än applaws när man tittar, stämmer det?
http://www.kattstatus.se/page3.html
bra sida!
granata pet kitten tror jag är bra som zooplus lägger upp nu ser det ut som……spännande nyhet!

Eftersom Four Friends innehåller spannmål går den bort direkt för min del. Granata har jag aldrig hört talas om faktiskt. Måste kika lite.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Jag har börjat ge mina katter Applaws, bytt från Eukanuba och det är jag glad över, äntligen ett foder som faller båda katterna i smak då den andra katten i princip bara ville äta RC kitten som torrfoder.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Nu har jag RC sensible till tjejerna och RC 12+ till gammelfarbror. Blötmat Bozita och RC .. Katterna nöjda och äter bra igen :)) Jämförde massor m foder och kom fram till att just RC sensible är ett av de bästa ändå innehållsmässigt. Alla foder har sina brister men många har för låg fetthalt och innehåller en hel del fisk vilket jag inte vill ha. RC är inte perfekt men katterna mår bra, äter gärna och fina i päls/hull så nu kör jag på det!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare