Ang HCM
Jag har nu under många månader letat en hane att para min hona med. Jag tycker att det är jättesvårt & började även leta en egen hane för att detta nästan kändes enklare. Nej, ingenting är enkelt. Dock är det inte det jag vill diskutera. Jag märkte nämligen att väldigt många verkar nöja sig med att dna-testa sina avelsdjur. Det är noga utskrivet på hemsidor mm, men ofta så står det ingenting om ultraljud. Ibland står inte njurar med heller.. Utomlands verkar det vara i princip bara dna-test som görs.. Har jag fått det helt om bakfoten? Har någon annan tänkt å detta?
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Jag dna testar o scannar njurar o hjärta på mina katter som är tilltänkta till avel.
Hemsida www.amadeusdolls.se
Jag gör både dna-test och ultraljud av hjärta och njurar. Tycker inte att du har fått det om bakfoten, för det är bara en gen man testar på dna-testet, medan det finns fler som kan ge HCM.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag kommer själv att göra alla tester men har fått intrycket att folk börjat nöja sig med att bara göra dna-test gällande hcm..
Tycker dom att ultraljud är 'onödigt'?
Inte enligt mig alltså, jag bara funderar hur andra tänker..
När folk som kallar sig uppfödare börjar strunta i rasens hälsoprogram för att tjäna några extra kronor så handlar sällskapsköparna procentkatter och bybkatter för halva priset på blocket istället.
Jag förstår dem och tycker de gör helt rätt. Det finns inte längre någon anledning att sponsra de sk uppfödarnas lekar och tävlingar, om hälsoprogrammet ignoreras.
Som tur är finns dock fortfarande många seriösa uppfödare också.
Ja, nog tror jag att det finns många seriösa uppfödare där ute! Men har ingen märkt av det jag pratar om?
Jag har märkt att många struntar i att köra ultraljudet.
Jag brukar ifrågasätta om man kan avla med en katt som har N/N genom föräldrar utan konsekvenser eftersom man ändå inte kan vara säker på att dom inte bär det på något annat vis.
Veterinären jag pratade med sist sa att katter kan bära HCM på många olika vis och bara för att dom så kallat är genetiskt fria från det betyder det inte att dom och deras kattungar inte kan få HCM så jag kommer alltid att testa katterna ändå :)
#5 Det tror jag alla som letat avelsdjur märkt av, Kinne.
Det sorgligaste är när det rör sig om ledande uppfödare (ledande då i bemärkelsen antal kullar, utställningsframgångar och antal sålda avelsdjur). För som vi ser på bl.a. det här forumet så kryllar det av entusiastiska människor med olika stora kunskapsluckor som vill bli ragdolluppfödare. Om dessa råkar ut för mentorer som hittar på en massa ursäkter för att inte följa hälsoprogrammet, när det i själva verket bara handlar om pengar och ointresse för hälsofrågor, så kan det bli en riktigt dålig start för nästa generation uppfödare.
Jag tycker att det här är en oerhört viktig fråga då den i grunden är avgörande för, förutom rasens och de enskilda katternas hälsa, allmänhetens syn på hela den organiserade aveln.
Om det sprids hos allmänheten att ragdolluppfödare skiter i att göra helt ofarliga hälsotester som kan förhindra att kända ärftliga sjukdomar sprids vidare, av ren slöhet, likgiltighet och girighet, så får det konsekvenser. Då försvinner garanterat en stor del av motivationen att betala mer för en seriöst uppfödd ragdoll, än man gör för en byb-katt. Med all rätt.
Att låta bli att scanna sin katts njurar för att det finns ett hjälpligt DNA-test för kattens hjärta är så korkat att man saknar ord. Likväl förekommer det.
Man skulle önska att man kunde få alla de uppfödare som faktiskt följer hälsoprogrammet, att vara lika principfasta när det handlar om inköp av avelsdjur eller lån av hanar. Oavsett hur "fina" katter det rör sig om. Det tror jag är enda vägen, för att försöka påverka dem som är likgiltiga för hälsofrågor med hälsoargument är nog dödfött.
Tror jag.
For oss Norske er det desverre ikke så lett å få tatt en Hmc-scanning. Vi må til Sverige for å få gjort dette, og det er derfor både dyrt og svært tidkrevende. Dette er nok grunnen til at mange Norske oppdrettere ikke har fått gjort dette, inkludert meg selv.
Jeg har plan om å få gjort dette, men har problemer med å få det gjennomført.
Det blir med tiden! 
"Spending time with cats is never waisted" -Sigmund Freud-
#8 Vad synd att det är så. Vi får hoppas att det finns veterinärer som är villiga att sätta sig in i HCM och sedan erbjuda ultraljud!
Ja, det håper jeg også. Jeg vet at det er noen som n har tatt initiativ til å få en vetrinær til Norge for Hmc-testing, men dette er i Skien(nær Oslo), og siden jeg bor i Molde, vil det alikevel bli like dyrt som om en skulle reise til Sverige! 
#11 Det känns ju som en viktig fråga som måste drivas i vårt kära grannland. Jag hoppas att de 'stora' uppfödarna driver denna frågan framåt (:
Braya: Det stemmer nok ikke helt at man må til Sverige for å gjøre dette.. Er flere klinikker på landsbasis som utfører scanning av hjerte for HCM. Desverre er det veldig få, og også virker det som at det er lite kunnskap om dette blant veterinærer..
Må selv reise 4 timer (hver vei) for å scanne.
Ønsker at det blir flere som scanner, og at det blir mer kunnskap om dette. :)
12# Ok! Det er bra da! :) Vet du hvor eventuelt de utfører det?? Jeg bor i Molde og kunne tenkt meg scanning. Fikk et tilbud i Skien, men det er jo minst 8 timer hver vei for meg… Har hørt rykter om at det muligens skal skje noe i Ålesund snart, og det gjør jo saken litt lettere om dette stemmer.
#13 Litt usikker faktisk.. Tror du bare må ringe til klinikker i området, det jeg gjorde. :)
Har snakket med "min" klinikk om dette, og de sier at de ikke vil satse på slikt. Er vist dyrt utstyr ettersom jeg forstår.
Du kan jo ytre ønske om det til din klinikk, kanskje de tar hensyn til det ved en evt "oppgradering" av utsyr osv. :)
Självklart har alla olika förutsättningar och olika långt till en kunnig veterinär. Det räcker kanske att man som uppfödare accepterar lika många mil i bilen för hälsans skull, som man gör för att tävla och ställa ut sina avelsdjur, eller åka på parning. Jag tror det faktiskt, att vi skulle komma ganska långt på det.
Blir det orimligt för den enskilde uppfödarens förutsättningar så blir det.
Jag hittade den här gamla tråden och tar upp den igen för det är något jag tycker är intressant. Jag har som TS tittat runt på sidor och uppmärksammat att det ofta bara står DNA N/N.
Vad jag har läst så är det bara en gen av 200 som kan orsaka HCM som visas på DNAtestet. Om det stämmer är det ju viktigare att scanna hjärta och njurar än att DNAtesta. Och DNAtestet visar ju inget på njurarna.
#9 Det handlar inte bara om att de skall sätta sig in i det. Jag bad min veterinär att kontakta ragdollklubben eller pawpeds för att se om han kunde bli certifierad eftersom han är väldigt kunnig på ultraljud. Det visade sig att deras ultraljudsapparat inte kunde göra tillräckligt exakta mätningar.
Hur många här scannar sina avelsdjur och hur många gånger gör ni det?
putt
Jag tror att många har struntat i ultraljuden för dem är inte beredda på att göra ultraljud av hjärtat vid både 1,2,3 och 4-5års ålder. Samt ultraljud njurar vid 1 och 3-4års ålder.
Att bara göra ultraljud vid 1års ålder säger inte så mycket om man inte fortsätter att testa. För många katter visar inget på första ultraljudet vid 1år.
Ska själv bli uppfödare. Ansökt om stamnamn och har en fin hona på G och jag ska verkligen inte strunta i hälsoprogrammet. Det är guld värt för rasen!
Tycker att Ragdollklubben är oerhört slapp som inte kollar upp att uppfödarna som står på deras och påstår sig följa uppfödarcodexen som betyder att man följer hälsoprogrammet med alla dessa ultraljud.
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Även om man scanna sina katter kan dom insjukna stax därpå. Känner uppfödare som råkat ut för detta ( insjuknade någon vecka senare ) Önskan hade varit om man kunde dna testa för många fler gener :) Men det är min syn på saken…….
Ja det är klart att scanningen inte ger någon garanti och det är klart att det idealiska hade varit om det gick att DNA-testa för fler gener men det är ju inte det det handlar om.
Det handlar om att göra sitt bästa för att hålla rasen frisk och göra det som går för att undvika att katten insjuknar. Om man scannar regelbundet har man möjlighet att hitta avelsdjur som utvecklar HCM/njurproblem och ta ur dem eller om de redan gått ur avel deras avkommor så att det inte förs vidare.
Och som #7 skriver scannar man inte bara för HCM utan även njurarna och det finns det vad jag vet inget DNA-test för ännu.
Sedan är det klart att det är upp till var och en hur man vill göra i sin uppfödning. Jag har bara reflekterat över att det börjar bli många där det bara står DNA N/N och det har gjort att jag undrar.
Vilka andra tester tar ni på era katter innan avel?
#20 Som jag förstått det testar dem mer seriösa för dessa:
Fiv, Felv, Blodgruppering, DNA HCM, ultraljud hjärta och njurar.
SE*Beautiful Stars
#21 Man är inte oseriös bara för att man inte testar . Precis som #20 skrev. Det är upp till var och en hur man vill göra :)
#21 Ja jag trodde också det, men blir lite fundersam när det bara står DNA N/N på så många sidor. Kan det vara så att det andra testerna är så självklara att de inte skriver ut dem?
#22 Jag tycker inte det är seriöst att inte testa, för då har man som uppfödare inte gjort allt man har i sin makt för att föda fram friska katter. Finns inget som får mig att tycka att uppfödare som inte testar är seriösa.
SE*Beautiful Stars
Då finns det massor av oseriösa uppfödare enl. dig För många gör inte dessa tester!! Och även såna som hållt på i många år med uppfödning. Tråkigt med en sådan uppfattning tycker jag.:((
#19 Självklart kan katter insjukna strax därpå, Isadolls. Så kan det ju bli med nästan alla sjukdomar.
Men om du menar att detta skulle vara någon slags ursäkt för att inte skanna sina katters hjärtan så har du grovt missuppfattat anledningen till att man testar för ärftliga sjukdomar över huvud taget.
Det är alltså inte för den testade kattens egen skull. Utan för att kattens eventuella avkommor inte ska få chansen att sprida de sjuka generna vidare. Det är alltså inte för den testade kattens egen skull. Utan för att kattens eventuella avkommor inte ska få chansen att sprida de sjuka generna vidare.
Att en katt kan se frisk ut vid en första skanning, och sedan insjukna bara några veckor senare, visar snarare att det är viktigt att man inte nöjer sig med att bara göra den så kallade "alibi-skanningen" vid ett års ålder, medan risken att något ska gå att upptäcka är liten, och sedan struntar i skanningarna efter när det verkligen finns en chans att se något.
Dessutom kostar det ju inte så mycket extra pengar att skanna hjärtat, om man ändå är inne och skannar njurarna. Eller hur?
Tycker det är konstigt av Ragdollklubben att uppfödarna på deras sida får stå med som ej testar för ultraljud, för enligt deras uppfödarkodex ska man vara väl insatt i hälsoprogrammet (som innefattar ultraljudstester)
Står högst upp på sidan att alla skrivit under Ragdollklubbens uppfödarkodex
Länk: http://www.ragdollklubben.com/uppfodning/uppfodare/uppfodar-bokstav
SE*Beautiful Stars
Jag håller med Djupdal.
Själv tycker jag att man som medlem i Ragdollklubben bör följa deras hälsoprogram även om det bara är en rekommendation från deras sida.
Just precis en rekommendation :) Inget krav…. Upp till var och en.
#25 Jag tycker det är mycket tråkigare när nya uppfödare "ärver" dessa sorgliga ursäkter, istället för att försöka tänka efter och göra rätt själva. :((
En rekommendation som starkt bör övervägas, med tanke på att ultraljud hjärta ingår i Pawpeds hälsoprogram.
SE*Beautiful Stars
Även där rekommendation pawpeds.
Jo, men rekommendationer bör följas!
Man kan inte bara säga att det är en rekommendation, så jag väljer att inte göra det. Bara för att jag som uppfödare vill tjäna mera pengar?!?
SE*Beautiful Stars
Jag gick precis klart första Pawpeds kursen G1 och reagerade när de nämnde att vissa väljer att göra endel av testerna och att sedan hålla inne på de dåliga resultaten och bara berätta de bra resultaten. Nu ser jag att det faktiskt finns de som praktiserar detta otäcka beteende och blir såklart livrädd nu när man ska börja leta egen avelshane :/ Vilka kan man lita på egentligen…
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
För mig är det ingen pengafråga, har jag kunnat köpa mig 4 ragdoll så kan jag nog slänga ut 4-5000 på detta.:)) Men hur ni kan få det till att man skulle tjäna mer pengar för att man inte scannar…… Jag har diskuterat detta med uppfödare som hållt på i många år. Alla tycker inte att man måste scanna sina katter, men för den skullen har jag inte sagt att JAG inte skulle göra det.!! Tråkigt att se så mkt negativ respons ifrån folk som inte känner en ;) Undrar just hur stor procent av alla Ragdoll uppfödare som inte scannar? Hade varit intressant om det fanns någon statistik på detta. För mig känns detta som påhopp, alla får ha sin åsikt så har jag min:)
#35 Kul att höra att du vill scanna 🙂
Jag tror dock att dem som inte scannar gör det av den anledningen att det blir dyrt att testa så många gånger. Alltså vill tjäna mer pengar på sin uppfödning eller inte gå back så mycket.
Jag tror att alla uppfödare måste visa på gott exempel med hälsotesterna för att se till så att Ragdollen håller sig frisk, för annars kommer ev. nya uppfödare att strunta i testerna och det leder inte till något bra.
SE*Beautiful Stars
En annan del i det hela om man som uppfödare inte scannar sin avelshona eller att avelshanen inte är scannad så kan inte en ägare till ev. uppfödning som säljs till avel och har HCM få ut sin livförsäkring (gäller flera försäkringsbolag bl.a. AGRIA)
Länk: http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-katt-villkor-katt-2013.pdf
Punkt E.6 under B Hypertrofisk kardiomyopati (HCM)
Så som uppfödare vill man ju inte köpa en avelskatt från en uppfödare som inte ultraljudat för HCM om man vill kunna få ut livvärdet för katten om den skulle ha HCM
SE*Beautiful Stars
#35 Tror man får försöka skilja på sak och person här Isadolls, och jag tycker absolut inte att du behöver känna dig påhoppad som person. Själv har jag ingen aning om vem du är, utan det är sakfrågan som engagerar.
Och självklart tjänar man tusentals kronor per år på att inte skanna sina katter. I alla fall på kort sikt. Det är ju jättedyrt, hur kan du ha missat det??? Men på längre sikt biter man sig nog i svansen, även ekonomiskt, och tyvärr spiller det nog över även på de seriösa uppfödarna. Och på katterna.
Jag tror det är jätteviktigt att vi hjälps åt att vårda "varumärket" Ragdoll, så att det inte får sämre rykte än det redan har i jämförelse med andra raser, och framförallt i jämförelse med byb-katterna på Blocket. För den dagen det inte längre går att ta lite betalt för kvalitétsuppfödning, så kommer ju inte många ha råd att ägna sig åt detta, hur gärna man än vill. Då blir det bara byb-katterna kvar, med allt vad det innebär…
Så tror jag.
Och Isadolls, jag undrar just hur stor procent av alla Ragdolluppfödare som INTE skulle skanna om det vore gratis? Hade varit intressant om det fanns någon statistik på detta. ;)
Jag säger som jag har gjort tidigare, jag håller med Djupdal 🙂
Det handlar inte om en person eller en uppfödare utan att det är en ökande trend att uppfödare inte scannar sina djur för hjärta och njurar vilket vissa av oss tycker är oroande.
Rekommendationerna finns där av en anledning och Sjukdomarna har minskat pga av att uppfödarna scannar sina avelsdjur. Det skulle vara tråkigt om de ökade igen för att flera slutar scanna.
Som vi tidigare skrivit i diskussionen så syns inte förändringar på njurar när man DNA-testar och DNA-testet testar en gen av ca 200 som kan ge HCM.
Jag tycker att det är viktigt att lyfta fram det så att framtida kattungeköpare kan få den informationen och kan ta ställning till vad de tycker är viktigt.
Det här med att det kostar att scanna vet jag! Men det är en utgift man får räkna med när man startar en uppfödning! Så för mig är det en utgift precis som allt annat som kostar när man har uppfödning. Haft en ragdollhona som jag scannade i Helsingborg. Så jag vet vad det kostar per katt:)) Men hur ser ni på om man scannat en katt och hon är ok, får en kull och sedan kanske insjuknar?? Det kan ju hända.
Ja, det kan hända men då skulle jag själv ta avkommorna ur avel och meddela kattungeköparna i de linjerna.
Det handlar ju om ett långsiktigt arbete och inte bara enstaka individen. Och om man scannar avelsdjuren är det viktigt att följa upp det och inte bara scanna vid ett års ålder.
Scanningen kommer inte att göra Ragdollen till en friskare ras i den här generationen men om vi tittar några generationer framåt så kan vi minska risken för HCM och problem med njurarna.
Sedan är jag inte så naiv att jag tror att vi helt skall kunna få bort HCM från rasen men jag tycker att det är viktigt att alla gör allt de kan för att minska risken för HCM.
#40 Att en katt insjuknar (eller skannas hcm) efter att hon eller han fått ungar är ju det normala. Av den enkla anledningen att medelåldern för utvecklandet av hcm är högre än medelåldern för när katter får sin första kull.
Men även om den enskilda katten är utom räddning, och naturligtvis ska tas ur avel, så har man ju då ofta fortfarande chansen att förhindra att kattens avkommor sprider anlagen vidare. Ju tidigare man upptäcker sjukdomen ju bättre är det såklart, så att katten eller avkommorna inte hinner producera fler kullar än nödvändigt, och det är ju just därför det är så mycket bättre att skanna än att vänta på att katten insjuknar. För i normalfallet kommer symptomen långt efter att förändringarna på hjärtat går att se med ultraljud.
Att det i något enstaka fall händer att sjukdomen har ett snabbt förlopp, eller att den skannande veterinären helt enkelt missar att se något pga oerfarenhet eller inkompetens, går såklart aldrig att gardera sig helt emot. Och självklart måste man ibland göra prioriteringar av ekonomiska orsaker, och bedöma om nyttan motiverar kostnaden (eller lyssna på dem som är bäst skickade att göra en sådan bedömning).
Men om man bara passar på och tar ett enda sådant här sällsynt misslyckat fall som någon slags ursäkt för att slippa en utgift för alla andra katter, tycker jag personligen det är riktigt dåligt.
Hur man gör med avkommorna till katten beror ju på flera saker, men om man inte är veterinär eller hcm-forskare själv, så är det kanske bäst att bara lyssna på rekommendationerna i hälsoprogrammet, istället för på något "man hört"?
Så ser jag på det.
#42 Låter mycket klokt! Kan bara instämma! 🙂
SE*Beautiful Stars
Hur kan du sitta och dömma uppfödare som varit med innan ens dna-testet fanns? Du har väl själv inte hållt på så länge?#42 Jag hyser stor respekt för min uppfödare, och vi har diskuterat detta flera ggr. Jag gör inte detta som "en ursäkt för att slippa" utgifter! Jag har själv scannat en av mina honor, gjordes hos Torkel i Helsingborg. Så jag vet vad det kostar. Detta är inget som man bara "hört" utan min uppfödare har oxå upplevt det här personligen, scannat- insjuknade strax efter i hcm.
Enligt min erfarenhet så är det tyvärr de som har varit med längst som slarvar och även är det dom med "jag-vet-bäst" attityd. Det tråkiga är att de som har mest erfarenhet verkar vilja hålla hårt på den och inte istället hjälpa nya uppfödare. Under ett år har jag haft kontakt med olika ragdolluppfödare nu och kan ärligt säga att minst 85% av de jag gärna inte har vidare kontakt med är de som hållt på i plus minus 10 år.
De jag har bäst kontakt med är de som ännu kallar sig nya och är villiga att dela med sig av sina motgångar och framgångar, de är även de som lyssnar och fortfarande är villiga att lära sig nytt. Så vansinnigt!
www.fjarilflickans.se
Att jag väljer att lyssna på de människor vars kunskaper ligger till grund för hälsoprogrammet mot hcm, istället för på en enskild uppfödare med en enskild tråkig erfarenhet, betyder inte att jag "dömer" någon, Isadolls. Bara att vi har olika syn i just den här frågan. Jag lovar att jag både skulle kunna tycka om och hysa den största respekt för din uppfödare i alla fall, men jag känner henne inte.
Jag som överhuvudtaget inte håller på med avel undrar hur man vågar avla på en ung katt även om resultatet är ok vid första scanningen eftersom problemet kan dyka upp senare? När vet man att en katt verkligen är ok att avla på? Bör den uppnå en viss ålder för att man ska vara helt säker? Kanske är dumma frågor men ni har säkert koll. 🙂
#47 Bra tanke 🙂 Det finns dock andra risker med att ta första kullen efter andra scanningen vid 2års ålder, eftersom att bäckenet blir stelare, längre tid på p-pillar eller flera tomma löp.
Så jag tänker att risken för att katten har HCM är relativt liten om man köpt en sällskaps-/avelskatt från vars föräldrar är både DNA-HCM testade och scannade. Om mamma-/pappakatt bär på HCM så får man hoppas att kattungeköparna kontaktas och att det ses till så att ingen av dem avlas vidare på. Det ska jag göra i alla fall göra (blivande uppfödare) om jag får reda på att någon av mina kattungeköpares katt ev. kan bära på HCM. Viktigt att vara ärlig mot sin kattungeköpare!
SE*Beautiful Stars
Jag gör självklart både DNA testet och ultraljud på mina avelskatter. DNA testet är ju bara ett test på EN genetisk gen som ger upphov till HCM, det finns med all säkerhet många fler som vi inte känner till idag. Därför är det absolut jätteviktigt att även ultraljuda sina avelskatter, vilket vi även rekommenderar i vårat Hälsoprgogram! Visst kan katterna insjukna, det kan man aldrig garantera emot på nåt sätt, men har man gjort alla dessa tester har man iaf gjort vad man kunnat och har bästa förutsättningar till friska katter/kattungar, vilket är högst prioriterat på min lista iaf!
Vill man vara på en ännu säkrare sida så bör man ultraljuda vid 1-3-5 och 7 års ålder. Nu är det inte många som gör det, inte jag heller faktiskt (ännu) men gör man det så har man ju ännu mer "kött på benen" vad gäller de linjer man avlar på. Idag finns det även många importer och gällande CIN/HCM är det ju så klart en liten risk samtidigt som det vidgar våran avelsbredd, vilket också är viktigt.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#48 Tack för svar.
Hur vanligt är det då att man upptäcker HCM på de katter som faktiskt testas? Finns det någon statistik på detta?
#50 Pawpeds borde ha någon form av statistik, men om den stämmer är svårt att säga…. För jag har för mig man måste skicka in till Pawpeds att man gjort det och har katten då dåligt värde så skickar man kanske inte in.
Rätta mig gärna någon som vet mer 🙂
SE*Beautiful Stars
#51 DNA-HCM svaret skickar ägaren själv in till pawpeds. Resultatet av scanningen av hjärtat skickar veterinären som gjort undersökningen in till pawpeds.
#52 Okej, då var det lite som jag tänkte 🙂
Blir katten registrerad i Pawpeds samtidigt då? För alla katter finns ju inte med där.
Så #50 Man borde kunna få statistik över dem testade katterna från Pawpeds. Bara att maila och fråga 🙂
SE*Beautiful Stars
#50 Ännu en jättebra fråga, och jag håller med om att det inte vore så dumt med lite statistikknappar i pawpeds. Inskickningen till pawpeds ska ju däremot numera gå automatiskt om man skannar hos en veterinär ansluten till hälsoprogrammet, så siffrorna finns ju där och är säkert tillförlitliga. Men jag har inte heller sett någon aktuell statistik för vår ras. Någon som sett?
Men rent allmänt brukar man väl säga att runt 5% av alla katter utvecklar HCM, vilket motsvarar ungefär 100 ragdolls per år. Ganska mycket sorg att spara alltså, genom att som uppfödare göra sitt bästa för att sänka den siffran.
Länkar till en text skriven av Torkel Falk där siffran nämns, samt en hel del annat matnyttigt. Bland annat ett par förklaringar till varför det i ovanliga fall kan förekomma att katter skannas utan anmärkning och sedan ändå hastigt dör i HCM. Dvs en sådan händelse som jag den senaste tiden sett minst tre olika uppfödare här inne använda som ursäkt för att inte skanna.😉
#53 För att katten ska bli registrerad i pawpeds ska ägaren/uppfödaren scanna av stamtavlan och maila denna till Yvonne på pawpeds, hon har mailadress: info@stamtavlor.net
När katten finns på pawpeds så kan man gå in på hälsoinformation på kattens sida för att se testresultaten. Men eftersom ägaren själv ska skicka in dna-hcm resultatet kan det lätt glömmas bort att skickas in, i alla fall i mitt fall. Men det är ju inte hela världen, ev kattungeköpare får ju kopia av testresultaten och det är ju viktigast…
#19 #44 Vet inte om du hunnit läsa Torkel Falks text ännu, Isadolls, eller om du läst den förut.
Vet att jag är väldigt väldigt tjatig nu, och att du inte är ensam, men nu råkar det ju vara just du som är i tråden och argumenterar. Så du får tåla det helt enkelt, och det är absolut inte illa ment på något sätt. Tvärt om.
Du har helt rätt i att alla ändå gör som de vill. Men den där ursäkten i #19 ÄR verkligen riktigt dålig, och även om ditt beslut hittills bygger på den så är det i vart fall inget du vill lämna vidare efter dig, i din tur. Dags för omprövning!
Klipper in några rader om just det där med att plötsligt dö med diagnos HCM trots att hjärtat sett normalt ut (hade själv dålig koll, och det skyller jag på att länken till den här artikeln hos scandinavian ragdoll club inte funkar, så om någon som kan fixa det råkar läsa här… ;).
"Denna sjukdom innebär i sin klassiska form att hjärtmuskelcellerna förtjockas eller hypertrofierar och därmed blir hela hjärtmuskeln förtjockad. Själva förtjockningen kan dock vara olika uttalad och dessutom ibland mer uttalad i vissa delar av hjärtat (sk excentrisk HCM). Det som egentligen är ännu mer typiskt för sjukdomen är att hjärtmuskelcellerna anläggs i oordning. Detta kallas myocardial fiber disarray och kan bara ses vid mikroskopisk undersökning av hjärtmuskeln. Detta är en förklaring till att det kan finnas fall av HCM där hjärtats tjocklek bedömts normal på tex ultraljud och man ändå diagnosticerat katten med HCM på en obduktion."
"Det finns beskrivet hos människor att atypiska varianter av HCM, som inte förlöper med påtaglig hypertrofi, kan ha en större risk för plötsliga dödsfall än ”typisk” HCM, och det kanske kan vara fallet även på katt. Det finns rapporter om katter som friförklarats på ultraljud och sedan dött kort tid senare."
Men vad är de då för mening att scanna hjärta om du ändå inte har någon slags garanti på att dom är fria från hcm?? Om det kan visa sig vid en obduktion. Jag tror ju inte alla obducera sina katter vid ett dödsfall. Och då kan det vara många katter och dess avkomma som ändå har hcm!
#57 Tycker ända att det är bättre än inget, för många med HCM blir ju ändå upptäckta via ultraljud.
SE*Beautiful Stars
#57 Du DNA-testar ju utan att ha en aning om det innebär att de är fria, så du får motivera dig på samma sätt med skanningen. ;)
Man får helt enkelt acceptera att man inte hittar precis alla, varken med dna eller ultraljud, för det finns ingen enkel patentlösning. Men kan vi hjälpas åt att hitta hälften så vore det ju helt fantastiskt, tänk så mycket lidande och gråt det skulle spara.🙂
Och vi kan ju inte begära att alla sällskapsköpare ska skanna och obducera, men jag tror nog att de flesta uppfödare både skannar och obducerar sina katter. Problemet med att vänta till obduktion är ju, som jag skrivit tidigare, att man hinner sälja iväg ett helt gäng avkommor som i sin tur förökat sig, innan man upptäcker faran.
Kom igen nu!👍
Jag vet vad det innebär;)) och varför måste jag övertyga dig om min kunskap? Det som ligger i generna kan man ju förhindra, just därför är jag för att dna testa!
#60 Du behöver inte försöka övertyga mig, Isadolls.
På den här>> listan finns 100 veterinärer, forskare och professorer i kardiologi från hela världen som säger "skanna! för dna-testet räcker inte till", och bland alla duktiga uppfödare som företräder våra nordiska rasringar finns knappast någon som tror att 100 veterinärer, forskare och professorer i kardiologi från hela världen har fel, eller att de själva på något sätt skulle veta bättre. Så den långa listan duktiga människor säger också "skanna! för dna-testet räcker inte till", till oss nybörjare.
Menar du på fullt allvar att jag ska tro att alla de här människorna har fel, och att Isadolls har bättre kunskap, för hennes uppfödare hade en katt som dog fast den var friskannad?
Hör du inte hur dumt det låter?
Kom igen nu!👍
Det är ju du som ifrågasätter mig och vill att jag skall motivera varför jag tycker så. Jag säger inte att dom har fel, det är du som får det till detta.. Alla har rätt till sin åsikt eller hur? Jag skrev varför jag var för att dna testa, eller hur? Så jag tycker du kan sluta vända på saker man skriver. Jag har fortfarande inte skrivit att jag inte kommer scanna mina katter!! Nu tycker jag denna diskussionen är avslutad för min del. För det hjälper inte vad man skriver när folk vänder på det! Jag har min syn på saken och du får ha din;)
61# du tog orden ur munnen på migtänkte skriva ungefär samma sak :) 62# när man läst igenom tråden så framgår det ganska tydligt att du inte scannrar dina katter och har väldigt dåliga ursäkter för det *smäll på fingrarna* det är ingenting som jag ser är förvridet!
63# väx upp!!
#62 Ja, förlåt om jag vrider till det lite onödigt mycket. Men du undrade ju fortfarande i #57 vad det var för mening med att skanna utan att få garantier på att alla hcm-katter hittas, så jag tog väl i lite extra antar jag (hittar inga smileysar med ipad, men här sätter jag en liten skäms-gubbe) Du har nog rätt i att det räcker nu, så jag passar på att önska lycka till med kullen där hemma istället, och hoppas på lite bilder här inne snart. :) …och på mera hjälp med att få ner antalet hcm-raggisar i framtiden. ;)
64# men jisses mens idag eller? Ursäkta att man yttra sig men det är den känslan jag fick av dina inlägg, svider det eller? Väx upp själv
En lång historia i korthet
Jag scannar inte mer!
Jag var först med att DNA testa i Sverige, jag fann labbet i Australien!
Innan DNA testen kom
Köper vi Hane - han scannas efter alla dåvarande regler - 2 ggr = ua
första gången vid 1 år
Köper honor - scannas 2 ggr 1 är + 2 år = UA
Kattungeköpare hör av sig - kattunge död i HCM ???????
Då är det andra scanningen kommer in
Hanen visar fortfarande UA, hans son HCM som vi tog med (systern var den som dog)
Vi sätter ett evelsförbud på vår kille och han blir kastrerad och DÖR!
Hur fan kan han göra detta då han var UA på scaningen
Begraver honom - gräver upp honom för just då kunde man DNA testa i America, tar prov och sänder in på alla våra katter!
ALLA våra var scannade UA, vi hade 5 st
DNA resultatet när det kom = 4 var bärare, EN var N/N
Efter fortsatt arbete med att plocka bort bärare i avel och alla är enl DNA testerna eller efter föräldrar N/N har inga blivit sjuka och dött i HCM
Jag scannar ALDRIG mer med min erfarenhet
Har en gamal hona som går hos oss som min lilla älskling och en liten mascot efter vår bärande hane och hon är HCM/N och fyller 8 i är
Jag tror nog att det farligaste med att inte scanna är om den uppfödaren även rekommenderar andra att göra samma sak, även nya uppfödare, för då kanske det slutar med att många INTE scannar fast helt utan anledning, endast för att någon en gång i tiden sa det till dom.
Så jag scannar för att fortsätta hälsoprogrammet som är viktigt att det inte läggs åt sidan utan anledning.
Man kan mycket väl ha anledningar till att inte göra det ena eller det andra men för min del så blir det dumt om man även för det vidare till andra (speciellt nya som bara tar till sig ny information ifrån en uppfödare som hållit på länge)
www.fjarilflickans.se
Tack bebbles♥
Fast nu låter det ju som att katterna skulle få HCM för att de scannas? Hur tror ni genen vi testar för nu hittades? Ja genom att studera katter som genom scanning visats ha HCM, kan jag ju anta utan större efterforskning. JA vi vet att vi bör DNA-testa men det ersätter inte scanningen - det är inte så svårt att förstå.
Det finns dessutom andra hjärfel/sjukdomar än HCM, det finns inga DNA-test för dem.
Och så är jag väldigt intresserad av hur man får någon som helst njurstatus av HCM-DNA-test? Eftersom njurarna inte heller scannas? Jag vet att jag tagit upp den frågan innan och fick inget vettigt svar då.
I punkterna på mina framtida köpekontrakt för avelskatt så är det inskrivet i att den SKA scannas minst 2 ggr, innan avelsdebut och efter en viss ålder, annars är det kontraktsbrott. Vi som tror på forskningen som säger att vi ska scanna får ta vårt ansvar och se till att våra sålda avelskatter scannas!!
Hur många ragdolls dog av HCM 2012??
Nån som vet?
Nån som vet NÅN ragdoll som dog/insjuknade i/av HCM 2012?
Tycker att det på diskussionen låter som om HCM är ett stort problem i rasen? Är det verkligen så?
Tack bebbles, för att du delar med dig.🌺
Det är inte ett dugg svårt att förstå om du är skeptisk till skanning, rent känslomässigt. Men om jag ska försöka se det objektivt från mitt eget perspektiv så var ju det du drabbades av inget konstigt. Sorgligt och ovanligt såklart, men inte konstigt.
HCM utvecklas ju sent, ofta efter 2 års ålder, och det finns som nämnts ovan väl beskrivet att man kan dö av HCM utan att det finns någon förtjockning av hjärtat att se med ultraljud (och veterinärerna och utrustningen har säkert också blivit bättre).
Ultraljudet klarar inte allt, precis som att dna-provet inte klarar allt. För Maine Coons dna-prov nämns siffran 50% av Falk. Dvs bara 50% av katterna som utvecklar HCM har den mutation som Maine Coon dna-testar för. Hur många Ragdolls med HCM som har "vår" gen har jag inte sett några siffror på (någon som har?), men vi kan ju alltid hoppas att de är högre. Och dina erfarenheter inger ju faktiskt lite hopp om den saken.
Men det blir väl lite samma sak det där, som när någon mister en katt i samband med vaccinering, antar jag, att det vaccinet använder den uppfödaren ALDRIG mer, och blir någon katt jättedålig av ett visst fodermärke så kommer det ALDRIG innanför dörren igen.
Inget konstigt med det. Och tack igen.🙂
#71 Jag gissar att försäkringsbolagen har väldigt bra statistik på det där. Du kanske kan ringa Agria och fråga?
#72 vill bara tillägga att den uppfödare som jag syftade på är just bebbles. Underbar uppfödare :))
#74 Jodå, det har jag förstått, och som jag sa uppe i #46 så tvivlar jag inte en sekund.🙂
Bebbles och Isadoll, scannar ni njurarna på katterna? Jag tycker det är intressant att läsa hur tankarna gå kring detta.
66# nej det svider inte det du skrev! Alla har rätt till sin åsikt:)) Men jag är nog "lite äldre" än vad du är. Du har mkt kvar att lära :-)
Måste reagera på att åldern inte har någon som helst betydelse! Det var nog det dummaste jag hört och jag nog en hel del mer att säga om det men det är en heelt annan diskussion 🤓
www.fjarilflickans.se
#77 Om diskussionen ändå fortsätter så tycker jag precis som Myrrami och Shivali att det vore lite intressant att höra hur man resonerat om man kommit fram till att man ska strunta i att kolla sina katters njurar innan man avlar på dem.
Om det vore en pengafråga så skulle jag absolut förstå, men det är det ju tydligen inte, och om det vore ointresse för rasens hälsa så skulle jag också förstå, men det tror jag inte heller att det är i det här fallet.
Så varför? Hur resonerar man?
OM katternas njurar ignoreras pga tidigare dödsfall i en hjärtsjukdom, eller för att det finns ett hjälpligt dna-test för en hjärtsjukdom, så tycker jag absolut att någon behöver sätta sig och resonera njurar ett varv till.
Kom igen nu!👍
Jag är lite fundersam på det där med njurarna. När jag var inne sist och ultraljudade en hona på hjärta och njurar så ifrågasatte experten (vill inte skriva ut hans namn) varför vi Ragdolluppfödare vill scanna njurarna, han tyckte det var rätt onödigt och sa att Ragdolls inte har problem med njurarna. Jag insisterade dock på att jag ville ha min honas njurar undersökta ändå. :)
Men som sagt, blev lite fundersam över hans uttalande…
Kanske är det så att han sagt detta till flera och att man därför inte scannar njurar i lika hög grad? Vem vill göra en onödig undersökning liksom?
#80 Jag har också hört det om njurarna det var lite därför jag frågade Isadoll hur hon gör för jag vill veta hur olika uppfödare ser på olika tester.
#80 Han menade kanske att raggisar är förskonade från PKD? Men det finns ju mängder av andra njuråkommor som kan vara ärftliga, inklusive CIN.
Om jag minns rätt så har "min" uppfödare kastrerat två importhanar bara den senaste tiden, efter ultraljud av njurarna, så jag förstår att du inte vill skriva ut hans namn om han tycker det är "onödigt".
Det förekommer en del ragdolls som bara har en njure tex. Studier förs på detta i USA. Lite svårt att se det utan UL…
Det jag fått höra är att på senare år är det allt mer ovanligt att ragdollen har förtunnad njurbark vid UL, och det är ju bra! Men jag tror att scanning behövs utöver tillfället vid ca 1 års ålder. Njurarna är ändå kattens mest känsliga organ och kan vara bra att hålla koll på.
Väntar med spänning på svar i njur-frågan av de som inte scannar…
#84 Jo, en av de där importhanarna ovan var ju en sån med bara en njure. Tar mig friheten att klippa in vad "min" uppfödare skrev förra sommaren (hoppas hon inte misstycker, men vi får väl bli lite osams i så fall ;)
"Tyvärr var vi tvungna att kastrera Boris (Trebor), eftersom han vid ultraljudet visade sig ha bara en njure. Visserligen väldigt stor, men dock bara en. Jag fick många meddelanden och mail från uppfödare som tyckte att det var bara att "köra på" ändå, avla alltså, för man visste ju inte orsaken till detta. Ur min synvinkel var det just detta som avgjorde att jag kastrerade honom - vet jag inte vad det är vill jag inte avla på det!"
En reflektion är att jag inte tror någon skulle avla på en katt som fötts med bara ett framben, eller fötts med bara ett öra. Då skulle nog nästan alla oroa sig för eventuell ärftlighet. Men det var tydligen flera som tyckte det var OK med bara en njure…
Och då finns såklart inte lika stor anledning att skanna, om man ändå inte tänker bry sig om eventuella defekter.
Väntar vidare…🙂
# 76 Nej
# 80 mycket välkänd veterinär sa samma sak till oss
#80 Jag fick höra samma sak. Jag tror att det gäller PKD och inte CIN.
Vore intressant att höra vad den här veterinären (veterinärerna?) menar, som tycker det är "onödigt", och vilka rön som ligger bakom det tyckandet i så fall.
Själv är jag ju oerhört allergisk mot saker som "man hört" från enskilda håll. Oavsett om det är från jätteduktiga uppfödare, eller välkända veterinärer. ;) Det känns så mycket bättre om man kan få lite objektiv bakgrundsfakta till tyckandet.🙂
Tror det är samma kardiolog som sagt det till oss alla som hört det. Jag ska fråga honom mer ingående nästa gång jag åker in och scannar ett gäng katter. :)
#89 Tack. Om jag pratade med en kardiolog skulle jag lyssna på hans råd om hjärtat, men inte om njurarna. De som inte skannar alls måste ha gjort tvärt om. ;)