Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8011 ggr
Blue_Ice
1

Royal canin Vs Eukanuba

Kom gärna med egna erfarenheter av dessa foder. Som tex fördelar/ nackdelar osv.

Raggedydoll
2

Kan dela av mig av mina erfarenheter och observationer, men observera att detta är MINA och att andra kan uppleva fodren annorlunda :)

Royal:

+ Bra uppfödarrabbater

+ Rasspecefikt

+ bra storlek på kulorna

+ mjukmat som är ++++

+ Mjukmat för första steget

+ kattungepaket

- Dålig päls

- foderallergier

- kräsna katter

- svårt att hålla vikt.

- mindre katter

Ekanuba:

+ Bra päls

+ Bra vikter

+ Större tillväxt

+ bra start i livet gällande utvecklingen för kattungar

+ Var 6e säck gratis för uppfödare, eller var 6e halvapriser för "vanliga" kunder.

+ Kattungepaket

+ relativt högt köttinnehåll

- Ingen mjukmat

- ingen mat (varken torr eller blöt) som är bra som första smaka på foder till kattungar (dvs 3-4veckors åldern)

- för små kulor (mina katter sväljer hela kulor ibland)

- lite för bra med näring till vissa katter = Lätt att gå upp i vikt!

det var något mer men min hjärna sover redan så får återkomma när det dyker upp :)

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

ProvinsiaRivers
1

Tycker att RC har bättre rabatter och bättre sortiment och smakupplevelse.Så idag äter alla katter RC -torrisar endast igen.

Eukanuba innehåller mer kött men katterna är ändå inte så förtjust i smaken.Och bajset luktar mer.Och jag upplever att kitten maten innehåller mycket fett som vissa kattungar inte lyckas smälta.

BARFmycat
8

"Rasspecifikt" är bara säljpropaganda, det finns inga raser som har specifika behov. Det kan aldrig vara "för bra med näring" i ett foder, om katterna blir feta så ger man för mycket foder. Ett foder med högt innehåll av kött och näring bör man alltid sträva efter, för då betalar man ju alltid mindre för onödiga tillsatsämnen som inte bara är av total irrelevans för katten, de bidrar dessutom till att orsaka allergier, irritation av tarmen och kan ensam hållas ansvariga för en del av de orsaker till att det sker foderåterkallningar pga giftigt innehåll.

Vad menar du med att kattungarna inte lyckas smälta fettet? Katter har mycket högt behpv av fett och tål att upp till 60% av deras kost består av det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ProvinsiaRivers
0

Har bara testat att föda upp 2 kullar med eukanuba kitten(övriga med RC). En kattunge fick lös mage efter ett tag och avföringsprovet visade på mycket fett,inget annat konstigt! Hon fick sättas på RC Gastro Intestinal och blev normal i magen igen.Men det är klart att just den ungen inte tål fett i stora mängder som just finns i alla kitten foder.Idag tål hon vuxentorrisar av andra sorter också än intestinal.

Men om jag ska jämföra vikterna på kattungarna med 2 olika fodersorter som prövats så är det ingen skillnad.Inte heller på födselvikterna när mammorna under dräktighet ätit Eukanuba kitten eller RC kitten.

BARFmycat
2

Men tidigare skrev du "kattungarna", nu visar det sig att det bara handlar om en specifik kattunge? Det är 19,3% fett i RC Kitten och det är 25,5% i Ekanuba kitten, räknat i TS.

Det låter extremt konstigt att det skule vara för mycket fett i kosten för en katt, särskilt när det skulle kunna vara tredubbelt så mycket fett utan besvär. Självklart så har det betydelse vilket sorts fett katterna äter, det måste vara animaliskt fett annars så kan det ge motsatt effekt, vegetabiliska fetter brukar verka laxerande. Normalt sett så brukar det tyda på fel någon annanstans i kroppen, om saker som ska fungera inte gör det.

Innehåll för de båda kattungefodren;

Ekanuba:
Torkad kyckling och kalkon (20%, en naturlig källa till taurin), kycklinginälvor, kycklinglever (9%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, animaliskt fett, heläggspulver, sockerbetsfibrer (2,2%), kycklingdigestiv, torkad öljäst, kaliumklorid

Royal:
Köttmjöl (fågel), Ris, Vegetabiliskt proteinisolat[1], Animaliska fetter, Majs, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Vegetabilisk fiber, L-lysin, Fiskolja, Jäst, Sojaolja, Äggpulver, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, DL-methionin, Tagetesextrakt (rikt på lutein), L-karnitin, Betfiber, Mineraler, Natriumfosfat, Frukto-oligosackarider

Royal har betydligt fler onödiga tillsatser i sitt foder, i Royals foder står ris listat som andra ingrediens, i Ekanubas kommer det först som fjärde ingrediens. Däremot så har Ekanuba fiskmjöl i sitt foder, och det anser jag att man aldrig någonsin ska ge till en katt så pga det skulle jag valt RC före Ekanuba om det var dessa två valet stod mellan, trots att Ekanuba har bättre analys.

bebbles
0

Nu helt plötsligt äter inte våra kattungar Royals kitten?

Har de ändrat på detta foder?

Fler som upplevt liknande?

Selma67
0

Jag ger Bozita kitten och katten verkar nöjd med det. Hur står sig detta foder i förhållande till  RC och Ekanuba?

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

BARFmycat
0

Kloka kissarSkrattande

Bozitas kitten (torrfoder) innehåller:
Torkad kyckling, majsmjöl, animaliskt fett, Skandinavisk lax (10 %), ris, köttmjöl, specialprocessad havre (SPC, 5 %), majsgluten, kycklingbuljong, torkad ishavsfisk, melassjäst, vasslepulver, dikalciumfosfat, betfiber, kaliumklorid, jäst (ß-1,3/1,6-glukaner, 0,06 %).

Analys i TS:
39% protein, 20% fett och 30% kolhydrater

Jag tycker att det här fodret har bra proteinvärde, fetthalten hade gärna fått vara högre. Däremot så är det alldeles för mycket kolhydrater i fodret för att det ska vara bra att ge till katt(ungar), och så innehåller det fisk vilket gör att jag inte alls tycker att det är lämpligt att ge till någon katt.

Selma67
0

Av vilken anledning ska man inte ge fisk? Är det för riskenför allergier?

www.wendeltassens.se

Rosino
0

#9 ja det är många katter som är eller blir allergiska mot fisk.

BARFmycat
0

Utöver risken med allergenicitet, så har vi även orsaken att thiaminas som finns i en del råa fiskar, är ett antivitamin till tiamin (vitamin b1), så katter får b-vitaminbrist om de äter fisk regelbundet. Fisk innehåller även för lite E-vitamin i förhållande till andelen enkelomättat fett, så katten måste ta av sitt eget e-vitaminförråd för att konservera det enkelomättade fettet från fisken, och får då E-vitaminbrist, vilket i sin tur ger en ohygglig sjukdom som heter pansteatit vilket är inflammation i fettcellerna i underhudsfettet, och det gör ont. Det är inte alltid att man märker att katten har det, det finns fall som inte upptäckts förens en katt kastrerats eller obducerats. En del fiskar innehåller också en del tungmetaller, och särskilt foder som innehåller fiskmjöl kan vara utsatta för giftiga tungmetaller och konserveringsmedlet etoxikin som inte helt sällan ger förgiftningar hos husdjur som äter foder med fiskmjöl. Katter är mycket känsliga mot gifter, mycket mer än vi människor och hundar, och kan bli starkt förgiftade av en mycket liten mängd gift.
Utöver det så är också fisk värdelöst att ge ur näringssynpunkt till katt.

Selma67
0

Det låter ju inget vidare bra. Selma äter ju som sagt Bozita. Utöver det är hon väldigt kräsen. Det enda hon äter är Shebas små burkar, med havets läckerheter och tonfisk, så det får hon en halv burk om dagen av. Jag har provat de flesta andra sorter, men hon vägrar. Men kanske inte ska ge det då? Usch, nu blir jag orolig.

www.wendeltassens.se

BARFmycat
1

Men kan du inte ge sorter utan fisk då?
Jag skulle inte rekommendera att man ger fisk till katt, alls, någongång. Det är lika olämpligt som transmissionsolja.

raggis22@telia.se
1

Bra skrivet,

Selma67
0

Hittills har jag inte lyckats hitta några andra andra alternativ. Har provat både Hills, Bozitas och RC blötfoder. Men får fortsätta botanisera i hyllorna.

Tack för att du delar med dig av din kunskap.

www.wendeltassens.se

BARFmycat
0

TackGlad

Men Bozita har ju jättemånga smaker utan fisk? Du skrev ju att hon äter Bozita. Mina katter gillar smaken med kanin, och de med vilt som ren och älg. Annars så är mina tips att se till att katten har aptit dvs är hungrig när den ska äta, då är den mer benägen att äta det man ställer fram. Sen kan du ju testa med en ny sort och blanda i lite av den gamla sorten som hon äter, och toppa med lite (lite, inte så mycket så hon blir mätt) av den sort hon tycker om.

Jag tycker inte att Hill´s eller RC gör särskilt bra blötfoder, det skulle vara Hill´s A/D då, som förvånansvärt nog (ironi) har en liknande sammansättning som väl kompletterad BARF. Tänka sig att djuren behöver äta sin naturliga kost när de är mycket sjuka eller döende…

Det finns ett märke som heter Husse som man bara kan köpa online, men de har också bra blötfoder, bl.a ett som bara innehåller 100% lamm, som min kusins extremt kinkiga siames glatt smaskade i sig! Kanske något att testa?

Selma67
0

Jo, Bozita, men bara torrfodret… Så visst finns oron att hon inte får i sig tillräckligt med vätska också. Har provat att blanda, men hon ratar det då också. Men ska testa när hon är mer hungrig. Idag hittade jag Shebas med kyckling. Den har inte funnits på ett tag. Hoppas hon äter den. Kanske ska testa att skicka efter Husse, som du rekommenderade.

www.wendeltassens.se

BARFmycat
0

Jahaaa, då är jag med!

Jag har lite tips här, det är med BARF som mål men det går ju att applicera på vad man vill egentligen; http://www.barfmycat.com/omtillbarf.html

Selma67
1

Det var en intressant länk. Har läst och begrundat. Kan tänka mig att försöka fasa över till det så småningom.

Även om man inte går över helt, kan man till ex. torka lite bitar kött och ge ex ett köttben?

www.wendeltassens.se

BARFmycat
0

Jadå det går alldeles utmärkt, det bör dock inte utgöra mer än 30% av kosten, för då behöver man börja kompletteraGlad

Fabolousdolls
0

Hemma hos oss har vi testat oss fram och nu kör vi iams kitten och iams anti hairball, de älskar dessa foder! Mina foderkatter får just nu eukanuba kitten, men en av grabbarna förstår ej att man ska tugga så han sväljer kittenbitarna hela vilket resulterar i att han kräks, flera har nämnt detta tidigare på kattungar, men denna grabben e ju 7 mån! Så se upp med detta! Mina andra 3 katter, klarar dock Eukanuba hur bra som helst! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

BARFmycat
0

Det är ett bekymmer man slipper om man ger blötfoder.Flört

Ann-Chaj
2

Denna jungel av kattfoder gör mig förvirrad Obestämd

Jag ska få hem en kattunge 1 dec och har beställt Eukanuba kitten (chicken) istället för Royal Canin 36 (som jag annars är van vid med andra katter). Avgörandet låg vid att Eukanuba hade högre kött- och fett%. Men det kanske var feltänkt av mig…

wandullan
0

Ja det är en djungel. Jag ger alla mina katter Eukanuba kitten, stor som liten och alla mår bra på detGlad

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

raggorgeous
0

Jag undrar om någon har erfarenhet av Appalaws?
http://animail.se/applaws-cat-adult-chicken-7-5-kg.html

tycker det låter väldigt intressant :)

80% köttinnehåll.

20% grönsaker och naturliga extrakt.

Mindre än 15% kolhydrater.

Hög andel proteiner från kött.

Innehåller inte spannmål.

Inga artificiella färgämnen eller tillsatser.

Högt innehåll av fettsyrorna omega 3 och omega 6 som båda ser till att huden håller sig frisk och pälsen glänser.

Tranbärsextrakt förhindrar att skadliga bakterier bildas och stödjer även urinvägarnas och matsmältningssystemets funktioner.

Yuccaextrakt har en anti-inflammatorisk effekt och neutraliserar även PH-värdet.

Ett balanserat förhållande av kalcium/fosfor.

Utvecklat tillsammans med veterinärer.

Allergivänligt.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Myrrami
0

Jag är också sugen på att byta till applaws.

Jag har testat Porta 21 nu men det gick inte riktigt hem här hon min kräsna lilla prinsessa. Innan det hade jag Eukanuba.

raggorgeous
0

Det blev RC sensible efter otaliga jämförelser av olika foder! Katterna glada, äter bra, fin päls/mage och då är jag glad :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Myrrami
0

Jag håller på att fasa in Applaws och hoppas att det skall funka bra.