Flyg godkänd bur eller väska
Har ni några tips på vart jag kan få tag på en flyggodkänd väska eller bur? Helst väska. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag undrar också då det är svårt att hitta plus att när man väl mäter dem så stämmer ej måtten med det som står på väskan/burens lapp. Det flygbolag jag ska åka med har måtten 55x40x20 o då är 20 höjden då buren ska in under sätet.
Det finns en som heter SleepyPod Air men den är ju högre än så :(
Jula har en tygbur som är ganska liten; L350xB250xH220 mm
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
#2 Den i tyg har jag tittat på o gillade att den är lätt o billig blandannat men är högre än måttet som står på buren när jag mätte o har en stålram runt så går ej klämma ner hur mycket som helst.
Finns en som heter Sherpa o är dyr(ca 700kr) o går att klämma ner i ena änden o kanske kunna få in under sätet men måtten stämmer ej på deras lapp heller då jag mätte o är verkligen irriterande. Speciellt om man köper på postorder o ej kan mäta innan.
Inte så kul att bli stående på en utländsk flygplats med katt i en bur de ej godkänner:(

Höjden måste vara 20 cm för att komma undet sätet. 
# 4 Det är ju det problemet med alla burar. Har hittills ej hittat någon där det måttet stämmer. Jättejobbigt med andra ord.
Vart har du tänkt åka? Jag ska till tyskland o hämta hem en katt.
Alla flygbolag har ju inte samma mått dock, är det SAS mått?
//Karolina Nylén

Ja det är verkligen super jobbigt som tur är har jag ett par månader på mig att hitta rätt väska.
Jag ska till Nederländerna ett par månader med sambon och vi måste ta med oss illern, katterna får stanna hemma.
För min del är det KLM mått.
"Ditt djur måste transporteras i en bur med hårt hölje som inte är högre än 20 cm, eller i en transportväska för djur på max 115 cm (45 tum) (l + b + h). Denna kan ställas under stolen framför dig."
Sturdibag har fina transportväskor med tak som flexar rejält och går in under sätena. Googla för att hitta återförsäljare. 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Alla mjuka väskor utan ram går in under sätet! Har provart många gånger.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!

Jaså? Men det står att väskan måste vara flyggodkänd - hur vet jag om den är det? 
#8 jag har kollat på den nu o den verkare ju bra, tack. Har du använt den vid flygning själv?
Jag ska åka hem ifrån tyskland med Airberlin så mina mått är ifrån dem men såg att flera hade de måtten. Väskan får ej vara för tung heller för fick bara väga 6kg o då ska katten vara i också förstås.
Jag har sålt en kisse till Tyskland och köparen hade en sådan. Blev jätteförtjust i den, men har ingen själv. Jag har i dagarna beställt en sådan här
http://www.vipdog.se/argo-petascope-/1031-0
Det var väldigt bra erbjudande på dem och de ser bra ut, tycker jag. 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#12 Den såg kul ut o vilket bra pris nu! Däremot så var de ju högre än 20cm men står att de går in under sätet så svårt veta .Alla flyg är väl ej lika gjorda heller så att de kan skriva så tycker jag. Var den mjuk på ovansidan så den går att trycka ner? Tänkte så den ej har en hård båge runt.
Får återkomma med utvärdering när jag fått den. 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Får återkomma med utvärdering när jag fått den. 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
http://www.supercat.se/ute-pa-tur/sturdibag-large.html
ett tips, finns även en modell som rymmer två där man kan dela av buren till och med. Flyggodkänd!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#16 Jag är rätt inne på att köpa den. ;)
Beställde just Sturdibag Small
http://www.supercat.se/ute-pa-tur/sturdi/sturdibag-small.html
Får den väl nästa vecka skulle jag tro :)
//Karolina Nylén

Berätta gärna hur den är och hur hög den är i verkligheten! 
#19 Japp det gör jag.
Nu ska ju jag frakta en liten kattunge men tänkte klämma in Tumbai för att se om en vuxen ragdoll får plats ;) Tror den är i minsta laget dock, såhär på förhand!
//Karolina Nylén

Jag har sån tur att inte ska transportera en Ragdoll, eller katt över huvudtaget så storleken är minsta problemet för oss 
# 20 Ska du flyga i kabinen så kan den inte ha för stora mått och då måste du göra avvägning mellan om det blir lite trängre för en stor katt mot att du måste skicka den i en vari-kenneln som bagage.
Efter att ha erfarenhet av en katt som åkt delar av resan i bagageutrymme (för att hon var tvungen) för att sen byta till en mindre bur men i kabinen, så väljer jag trängre utrymme för katten och i kabinen och detta baserat på hennes reaktioner av de båda.
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Dock tror jag att så länge den går in under stolen framför dig bryr de sig inte om exakta måtten, så till TS köp en med flexande top och kanske sidor. Ska själv köpa en sturdibag large just för flygturer.
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

Tack för svaren.
Jag tror nu att vi har hittat ett gäng flyggodkända väskor som bör passa om allt går som planerat - nu är det bara att antigen övertyga flygbolaget om att vissa djur inte är gnagare eller hitta nytt flygbolag. 
#22 Skönt att veta Christina, har funderat på det mycket på det där med kabin vs "bagage". Tänker iaf se hur väl en Tumbai ryms i en SturdiBag Small :) Sen får de ju inte väga för mycket heller, mycket att tänka på!
//Karolina Nylén
# 22 Jag har precis motsatt erfarenhet av detta. :o) De katter som har åkt i lastutrymmet (som är tryckutjämnat och tempererat) har sovit och mått toppen när vi tagit ut dem, medan de katter som åkt i kabinen är ganska stressade av alla de höga ljud och trånga utrymmet de har där.
Vi har kattungar!
#26 Ojdå, hehe, kanske ska börja jämföra flygbolag? Kan ju vara där skillnaden ligger? :)
//Karolina Nylén
# 26 och 27 Kanske att det har med flygbolag att göra men jag har fler än en erfarenhet när det gäller mina katter och i mina fall har det varit mycket hellre kabinen :)
Neleh stutsade mellan väggarna och var mycket uppriven efter resan mellan Canada och USA då hon jag fick igen henne efter bagageresan och Pearl vägrar i sten om hon måste gå in i en stor hård bur efter sin resa i bagage från Australien.
Däremot hade vi Neleh och Bryer i kabinen 8 timmar över atlanten och de sov lungt och jamade svag endast ett par gånger under den resan. Samma gäller kattungar som jag flugit med.
Kanske måste prova vad som är bäst just för din katt :)
S*Evenstar's
Christina
#28 Kicki har du flugit mkt med sturdibag large? Aldrig nåt strul? Den har ju nån cm för mycket men går som sagt att trycka ihop då den är flexibel i höjd…
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Det är inga som helst problem med large! Det skiljer bara några cm på höjden jmf m small och den är superflexig! :)
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Älskar min sturdibag! Som #30 skriver så är det lite som skiljer i mått på small och large men jag har faktiskt förkortat plattan ca 4 cm i botten på grund utav att jag tyckte de va mycket tight att få in väskan under sätet.. Nu har jag inte åkt så mycket men jag har inte fått några klagomål på väskan!