Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2877 ggr
Em_
0

Förbättra pälskvalité?

Hej!

Frågar åt en äldre vän som inte är så bra på datorer.

Damen har en ragdoll flicka, ca 1 år och kastrerad. Uppfödaren förklarade vid köpet att hon förmodligen ärvt sin pappas dåliga pälskvalité. (Varför man nu avlar på det?) Katten har ganska matt, ullig päls, och trots att hon borstas varje dag finns det nya tovor varje gång! I övrig verkar katten må bra, pigg, nyfiken, fina friska ögon, öron osv. Hon får torrfoder, blötmat slickar hon bara såsen av. Vi funderar på om det finns något bra pälsfoder eller tillskott, eller om man kan prova balsam. Någon som har några tips?

Eliinn
0

Vad äter den för torrfoder idag?

Oftast får katter mycket bättre päls om de äter kvalitets märken som exempelvis Royal canin än det billigare fodren  som man kan köpa i matbutiker som mest innehåller spannmål.

Sen behöver det inte betyda att just den här katten mår bäst av Royal canin. Min uppfödare hade Royal canin till sina katter och det funkade kanon på de flesta katterna men hennes ena hona tappade päls och vikt och pälsen såg allmänt tråkig ut så hon bytte foder, vilket gjorde allt mycket bättre!

Så ett foderbyte kan kanske va lösningen?

Jag är inte helt insatt i just foder men vet att "Four friends" har ett foder som heter Shinny coat. Om det är bra kan jag tyvärr inte svara på. Innehåller laxkött och jag har på senare tid hört att man ska försöka undvika att ge sin katt fisk (?)
Finns säkert någon som kan det här bättre än mig! :)

Sen har ju olika individer olika typer av pälskvalité helt enkelt.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Selma67
4

Kan rekommendera Bio groome super creme. En pasta som man tillsätter i hett vatten, låter svalna och spraya in i pälsen. Sedan sköljer och schamponerar man som vanligt.

Man kan också prova att tillsätta NP äkta vetegroddsolja i maten. Ett bra foder är viktigt. Four Friends innehåller även aloe vera, som är bra för mycket. 

Tyvärr så ligger ju generna till grund också för kvaliteen på pälsen. 

Lycka till.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Denna kommentar har tagits bort.
Em_
0

Katten äter RC för kastrerade katter.

Hildepilten
0

Jeg gir mine katter RC Hair and Skin, og det fungerer fint.

For pels forbedring kan du også prøve Gimpet Multivitamin pasta.

Änglakatten
1

Nu ger jag inte mina katter torrfoder längre, men ibland gav jag RC Hair and skin som godis och jag har aldrig sett på maken till så fort deras päls blev fin. Nu vill jag ju inte förespråka torrfoder alls och ännu mindre RC men man kanske kan forska i vad det fodret har som de andra inte har och ge på annat sätt. Päls är viktigt men inte lika viktigt som hälsan

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

LD
0

Håller med #2 om att generna  ligger till grund för kvaliteen på pälsen. Min äldste kille har en sådan päls med mycket underull. Jag måste kamma honom varje dag så att han inte får tovor. Måste också bada honom varannan månad då han har tendens att bli fett i pälsen och kan få mjäll annars. Han äter kvalitetsmat (bl a RC Hair & Skin) och får Viacutan men oavsett vad jag gör eller ger honom kommer hans päls aldrig att bli kall och silkig som hos min andre kille. Det är bara att acceptera läget.

// LD

HeleneAndreasson1988
1

#7 Jag skulle inte kalla Royal Canin för kvalitetsmat… BARF skulle jag säga är den enda kvalitetsmaten som verkligen ser till kattens bästa. Kräver dock en del kunskaper och plats i frysen, men det är det mest naturliga du kan ge din katt.

Om man vill ge torrfoder, så försök hitta ett torrfoder utan spannmål och socker, samt helst utan fisk. Komplettera gärna detta med bra blötmat, ex. Mjau, Bozita (sorter utan fisk). Bara blötmat är också bra att ge.

TS när katten har ett bra foder, kommer det ta ett bra tag innan man ser skillnad på pälsen.

RC Sterilised innehåller inte ens kött som första ingrediens (torkat fågelprotein, vilket kan vara vad som helst som har med fågel att göra), andra ingrediens är majs (vilket inte är naturligt för katten att få i sig (finns inga studier på om katten verkligen äter upp maginnehållet på sina bytesdjur, och gör dem det så är det inte i dessa mängder, max 5-10%).

Så byt foder och se om du ser någon skillnad, men självklart spelar generna in och då kan man bara försöka ge bästa förutsättningarna till sin katt och hoppas att det gör underverk för sin katts päls. 

Har även läst angående pälsar att det beror mycket på vad man har för golv hemma och om man har värmegolv eller ej. Det bästa ska vara kalla trägolv enligt Eva Porat (känd inom utställning och pälsskötsel).

Lycka till!

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

LD
1

#8 Jag skrev att han fick bl a RC men han får även Applaws som inte innehåller spannmål. Han får även Viacutan som är en kosttillskott.  Har provat massor med olika foder och har kommit fram till att det som passar en katt behöver inte passa den andre precis som med oss människor. Många katter mår bra och får fint päls av RC. Sedan kan man tycka vad man vill om fodret. Det är samma med blötmat, många anser att mjau och bozita är kanon men många katter tål inte fodret då de blir dåliga i magen.

Mitt råd är att man måste prova sig fram och försöka hitta det som passar katten (torrfoder som blötmat). Det är synd bara att det finns så många fördomar. 

Men nu har jag glidit från ämnet då jag ville bara påpeka att även om man BARFA katten eller ger ett bra foder kommer det inte att påverka kvaliteen på pälsen. Underullen kommer inte att försvinna pga att man ger ett viss foder däremot kan pälsen blir glansigt  och fint som det är på min katt.

// LD

Denna kommentar har tagits bort.