Båda katterna hostar
Hej. Börjar bli orolig här hemma.
Det hela började med att jag fick hosta och sedan influensan med extrem hosta som fortfarande inte släppt efter många veckor.
Men nu hostar även båda katterna senaste dagarna. 😕 De får som hostattacker emellanåt.
Jag tänkte och tänker fortfarande på om det kan ha med byggdammet att göra, fasaden på huset håller på att göras om.
Mögel tror jag inte att det är då jag tycker vi borde märkt det redan när vi flyttade hit?
Någon som har någon tanke om vad det kan vara? Läste att det kan vara mask men har inte sett något i katternas bajs, och skulle vi alla tre verkligen ha samma slags hosta då? Gillar inte att mina pojkar får sånna hostattacker.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
just det dom är helt innekatter också. enda dom är ute är på min balkong en våning upp från backen och det är inte speciellt ofta dom tycker det är kul…. mycke goare att ligga och gosa i sängen förstår ni
Kolla så du inte har tranbär i fodret, om katterna har tendens till astma så kan tranbär förvärra symtomen. Hoppas det blir bra.
Min lilla tjej fick ett virus och började hosta och gick ner en del i vikt men det läkte ut av sig själv.
Gå till vet och kolla upp det så att du vet vad det är. Eftersom båda har fått det låter det som att det antingen är något i närmiljön eller något smittsamt.
Nu när det är fällningstider så är det ju vanligt att de hostar i symfoni med varandra för att de har hårbollar i halsen :) Så är det här hemma just nu. Alla är så envisa med att tvätta varandra också så då blir det lite för mycket päls de får i sig.
Men kolla upp om du är orolig, det kan ju naturligtvis vara värre än hårbollar :/ Håller tummarna för att det inte är det!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Har läst att man kan smitta sin katt när man själv är förkyld och det kan ju vara så att du gjort det. Har själv inte varit med om det på just katt, men mina råttor var alltid förkylda när jag var det.
Men kan alltid vara bra att kolla med veterinär, ring och fråga vad han/hon tror. Kan kanske vara värt att kolla upp.
Har dina katter några andra symtom? Viktnedgång? Lös avföring? Mer slö? osv.
Hoppas dina katter blir friska snart!
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
#5 Och jag har bara hört tvärtom :) Att katterna absolut inte kan ta efter våra sjukdomar alls.
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Enligt denna veterinär sidan anses det som en väldigt liten risk, vilket betyder att det går smitta sin katt.
Länk: http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/kan-influensa-smitta-mellan-manniska-hund-och-katt
SE*Beautiful Stars
SE*Beautiful Stars
Tack för alla tips! Katterna har inget annat symptom än att dom får hostattacker. Så vi hostar i kör alla tre. Hostar dom fortfarande in i nästa vecka så skall jag ta dom till veterinären fick jag höra.
Min "lille" har alltid haft småtrasslig mage så på honom är det helt normalt. Märker ingenting på dom men håller koll så det dricks och äts ordentligt och också att det inte visas några tecken på uttorkning eller snorighet mm. "Tyvärr" inte några hårbollar här heller… bara hosta.