Resa med katt
Hej igen đ± Lovers!
Den 18 maj ska jag och vÄr Àlskling Lykke ta oss frÄn Uppsala till Helsingborg med tÄg. Jag har en mjuk transportvÀska, funderar pÄ att spraya Feliway i vÀskan, Àr det nÄgon hÀr som har erfarenhet av det?
Resan tar ca 6 timmar, jag tĂ€nker ha med mig vatten och torrfoder, finns det mer att fundera pĂ„? Jag har en filt med som legat hos Lykke och hennes familj den följer med vid transporten som en trygghet vad gĂ€ller dofter. Jag har ocksĂ„ med mig ett koppel om hon vill gĂ„ runt lite i kupĂ©n. LĂ„ng resa men sen Ă€r hon hemmađ
Jag Ă€r sĂ„ tacksam för svar, vĂ€nligen Lottađ
Ska sjĂ€lv göra en liknande resa om ett tag förmodligen och vad jag har fĂ„tt reda pĂ„ sĂ„ Ă€r det bra att inte ge katten nĂ„gon mat precis innan resan och att katten har haft möjlighet att göra ifrĂ„n sig innan. Ăven bra att försöka fĂ„ plats med en liten kattlĂ„da i hörnet av buren (typ en hörntoalett för marsvin och kaniner) med lite kattsand i. Katten ska erbjudas att dricka vatten, men mat kan den fĂ„ nĂ€r ni kommit hem.
Har Àven lÀst att det Àr dumt att ta upp katten under resan dÄ det kan stressa upp den Ànnu mera. Samt att det Àr bra att leka av katten innan avfÀrd sÄ att den Àr trött. Buren ska helst ocksÄ inte vara sÄ att alla inte kan se in i den utan tÀckt och ganska mörk. Man ska ocksÄ inte lÄta folk titta in i buren, dÄ kan stressa upp den.
Eftersom man bokar biljett i djurvagn, kan det tyvÀrr vara flera djur i vagnen. Bl.a. hundar sÄ det kan bli en vÀldigt stressig miljö om du har otur, dessutom trÄngt om du inte bokat en egen biljett till kattens bur. DÄ du fÄr ha den vid dina fötter eller i knÀt om det Àr mycket folk.
Att spraya Feliway i buren ska vara jÀttebra!
Lycka till annars đ förhoppningsvis blir din resa bra och lugn.
Varma HĂ€lsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Fast att tĂ€cka över buren helt sĂ„ det blir tĂ€ckt skulle jag absolut inte rekommendera, du stĂ€nger ju bĂ„de in/ut all luft..Har lust att ge alla mĂ€nniskor en ren utskĂ€llning nĂ€r dom lĂ€gger filtar m.m över burar för katter och hundarâŠ
#2 SjÀlvklart att all luft inte ska stÀngas ute!, men en tygbur brukar över lag vara vÀldigt insyns vÀnlig och dÄ kan det vara bra att alla vÀggar inte Àr öppna. Man kan ha en sida öppen, men man fÄr ju faktiskt avgöra om buren har dÄlig ventilation eller ej.
Varma HĂ€lsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Hej! Jag har pendlat med min ragdolltjej varje helg i februari och mars pÄ tÄg mellan Stockholm och Malmö sedan hon var 14 veckor. Och det har gÄtt fantastiskt bra! Hon har haft sin transportvÀska och "snuttefilt" som sovplats hÀrhemma, vilket jag tror bidrog till att hon kÀnde sig trygg i sin vÀska Àven pÄ tÄget. Första resan va hon vÀldigt nyfiken den första timmen, men resterande timmar och tÄgresor lÄg hon pÄ sin filt i min famn och sov. Om jag reste pÄ morgonen gick jag upp extra tidigt och lÀt henne fÄ lite blötmat, lekte henne supertrött och sÄg till att hon gick pÄ lÄdan och sen gick den 4,5 h lÄnga tÄgresan som en dans. Hon Ät, drack eller gick inte pÄ lÄdan under resan utan fick göra det nÀr vi kom fram. Nu nÀr hon Àr nÀstan 6 mÄnader gammal och inte behöver pendla just nu, Àlskar hon dÄ vi emellanÄt gör en liten trip i transportvÀskan. Jag tror pÄ att du Àr kattens trygghet och sÄ lÀnge du finns dÀr och Àr trygg, Àr katten det ocksÄ. Det Àr förstÄs vÀldigt individuellt frÄn katt till katt hur det funkar, men jag tÀnkte att jag skulle lugna dig med en solskenshistoria frÄn en pendlande kattjej med en matte som jobbar borta i perioder :)
Hej MickiShirley!
Tack, du ger mig verkligen hopp inför resan. Jag har gett en snuttefilt till min uppfödare som jag hoppas ska ge LYKKE lite trygghet. Skillnaden mellan dig och mig Àr att min kise Ànnu inte kÀnner mig dÄ vi ger oss ut pÄ första resan. Jag tÀnker ocksÄ som sÄ att jag fÄr se vad som hÀnder och lösa ev. "problem" dÄ/ om de dyker upp. Kommer att ha med mig bÄde vatten och torrfoder om det skulle behövas. Jag fÄr helt enkelt lita pÄ min egen kÀnsla över vad som behövs. Ska ocksÄ be uppfödaren om att toaletten Àr skött och att de har lekt och tröttat ut lillan lite innan avresa:-)
Tack snĂ€lla du för din positiva delgivelseđ /Lotta