Blev inget...
tja.. det blev inget med vår lilla kisse som vi hade på G. Efter veterinärbesiktningen idag så blev det ändringar i planerna och hon kommer inte till oss.
Nu söker jag efter en ny liten kisse… tjej… som kan flytta till familjen.
Vem kan ha en liten goding till oss, till sällskap? Ser att många bor långt bort och jag vill inte köra landet runt för att hitta rätt.
Tar tacksamt emot tips!
Vad skönt ändå att det hela kunde avstyras redan vid en veterinärbesiktning, för det brukar vara väldigt svårt att få någon slags upprättelse i efterhand om man valt en oregistrerad blandrasuppfödare.
På det sättet är det stor skillnad att köpa av en registrerad uppfödare, i och med att konsumentköplagen då gäller, med hela den trygghet det innebär för köparen.
Nu vet jag inte hur viktig tryggheten är för dig när det gäller eventuella sjukdomar och liknande, men ett tips på temat veterinärbesiktning kan väl ändå vara att fråga framtida uppfödarkontakter hur de testat sina avelsdjur.
Generellt kan man säga att några av de vanligaste sjukdomarna som drabbar alla katter, även ragdolls, rör njurar och hjärtan. Därför brukar de flesta registrerade uppfödare av katter, även ragdolls, ultraljuda njurar och hjärtan på de katter som ska användas i avel. Det är dock ganska dyrt, så en del låter bli.
Nu vet jag som sagt inte om du bryr dig, men om du gör det så är mitt tips att fråga. Ingen seriös uppfödare kommer att tycka det är konstigt om du vill se papper på utförda undersökningar. Tvärt om.
Lycka Till!
Tack för all din information.
Som tur var var det ingen sjukdom i sig som var orsaken utan att uppfödaren hade missat på könet.
Vi ville ha en hona och av någon orsak visade det sig nu i dag att det var en hane…
Men jag kommer att leta vidare och ha alla dina råd i bakhuvudet.
Ha det gott!
Har en liten fin ragdoll hona kvar, finns i Malmö hon är leveransklar om 6 veckor! Hör av dig vid intresse! Mvh Stephanie