Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 6876 ggr
Ann-Chaj
0

SmartSift by Cat it

Var inne på Bromma zoomarknads hemsida och såg att denna kattlåda kommit ut, någon som hunnit prova och kan ge den omdöme?

Verkar nästan för bra för att vara sann Skrattande

http://catitsmartsift.com/

Änglakatten
0

Jag har använt den i ca en vecka nu och det är helt klart bättre än en "manuell" låda, men den har lite brister. Man kan endast ha 5 liter sand åt gången (står det, fast även det var för mycket för att funktionen skulle fungera som den skulle) De lovar att klumpar trillar ner i en behållare, men jag har hittills bara fått de att trilla ner självmant en gång, annars har jag behövt hjälpa till med en spade.

Även så ska sanden åka tillbaka igen ifrån gömman den hamnar i medans klumparna trillar ner, men man måste hjälpa sanden lite påvägen genom att ruska hela lådan lite bakåt så all sand hittar ut igen.

Med detta sagt så tar det ändå bara en bråkdel av tiden som det tar att rensa en "vanlig" låda och jag är mycket nöjd över den :)

Min står ovanpå den gamla lådan och de verkar ännu välja den gamla framför den nya dock =/

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[Djupdal]
10

Även om man inte behöver bli kiss-och-bajs-forskare så är ju en liten snabbtitt varje dag ett bra sätt att hålla koll på katternas hälsa, och kanske kunna upptäcka när något är fel i god tid.

45 sekunder om dagen med spaden känns inte som någon större uppoffring, och i min bok sorteras den här mojängen osedd in i kapitlet för totalt onödigt och tilltrasslat plastjunk.Glad

Ann-Chaj
0

#2 Håller med dig, jag vill också hålla kollen på hur de sköter magarna och urinvägarna. Dessutom ser den gigantiskt stor ut, skulle inte få plats i min lägenhet direkt - blir som en egen möbel Flört

Änglakatten
0

Jag förstår inte riktigt vad ni menar för jag har ju samma "kontakt" med deras avföring som innan. Jag tror att ni precis som jag har gissat fel på hur den funkar innan ni testat den :) Jag kollade på videon flera gånger, men tog ändå fel på hur det gick till när man väl använde den.

www.fjarilflickans.se

Änglakatten
1

Tänkte tillägga att mina 9veckors bebbar hoppar över hinder för att gå på denna låda nu istället för deras egna med låga kanter :P Tycker fortfarande denna är kanon!

www.fjarilflickans.se

[Djupdal]
0

Tänker blunda om jag råkar gå förbi en, så att jag inte blir tvungen att ändra mig. ;)

Trasan08
0

#5 Men vad gulligt! Det kanske är spännande med en stor låda?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Änglakatten
3

#6 Ja du bör nog göra det :) Jag funderar på att köpa in en till jag!

#7 Ja säkert är det så, imorse satt 2 samtidigt där i, och de andra stod på kö utanför. hihi

www.fjarilflickans.se

ariotellos
0

Vilken smart kattlåda. Kanske ska införskaffa en sådan. Vad kostade den?

Änglakatten >> Vilket märke på kattsand använder du? Använder du samma som tillverkaren till lådan eller exempelvis Everclean. Jag tänkte att funktionen på kattlådan kan ändras beroende på vilken kattsand man använder.

Änglakatten
0

#9 Den kostar bara ca 899kr på Zoo.se nu, kostar normalt ca 1200kr tror jag. Jag har i alla 8 år använt kattsanden ifrån Lidl efter att ha testat alla på marknaden så den kör jag med än idag :) Gav samma resultat i lukt, damm och klump som de som är 3 gånger dyrare så det var ett enkelt val. Och den sanden går iallafall jättebra till denna låda.

www.fjarilflickans.se

ariotellos
0

#10 Vad är det för sand som finns på Lidl? Du menar att den är lika bra som Everclean? Jag har provat många billigare varianter än Everclean och då har det alltid luktat väldigt mycket om lådan.

Änglakatten
0

#12 Ja det är väl deras egna, minns inte nu vad namnet är. När jag gjorde mitt test med alla sand på marknaden så hittade jag inte en enda av de dyrare som var bra. Jag känner ingenting av den sanden jag använder, inte i de lådor jag haft hitills iaf :) Köpte btw en till smartsift låda idag! Kattungarna har övergivit sina lådor helt nu och går bara på den så nu behövs två. Plats hade jag också så det kändes skönt att inte behöva tänka på det.

www.fjarilflickans.se

meyja
0

Åh vilken smart låda, och stor och rejäl. :)

Tack för tipset, en sådan ska införskaffas till katterna här hemma!

Plats har jag hur mycket som helst med våra 350 kvm boyta så stora lådor är bara en fördel här.

Blir också nyfiken på sanden från Lidl, vad är det för pris på den och hur många liter är det per enhet (påse/kartong)? Hmmm…undrar var närmaste Lidl finns? Har nog faktiskt aldrig handlat på Lidl förut, men kanske dags att börja nu! :)

Änglakatten
0

Ja jag är väldigt nöjd med den lådan, en sak som är lite negativ är att man inte kan ha för mycket sand för då fungerar inte själva funktionen som den ska. Så man får kanske fylla på oftare än man annars gör. Sanden kostar 49kr för 10kg Sedan jag haft peewee till kattungarna så har jag blivit sugen på att använda det till de vuxna också för det luktar godare med blött trä, men priset har fått bestämma lite för min del så jag håller mig till min sand :)

www.fjarilflickans.se

HeleneAndreasson1988
0

Är det coshida kattsand? 

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Änglakatten
0

Ja det stämmer :)

www.fjarilflickans.se

HeleneAndreasson1988
0

Okej får prova den då 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

meyja
0

Oj, det var ett bra pris må jag säga! Dags att leta rätt på en Lidl-butik! 🙂

meyja
0

…och tömma deras hylla med kattsand! 😃

Änglakatten
1

Haha vad kul att ni ska testa :) Hoppas den funkar lika bra för er. Den dammar ju men jag märkte ingen skillnad på den och de andra märkena som också dammade. Den klumpar SUPERbra iallafall och som sagt luktar inget. Beställde den nya smartsift lådan kl 15:43 och två timmar senare transporteras den redan inom Postens system så den kommer nog imorgon. Wiiee :D Vad kattungarna ska bli glada att slippa köa vid morgontoan

www.fjarilflickans.se

Myrrami
0

Jag valde peewee och använder eldningspellets i så det är jättebilligt och funkar toppenbra till mina kissar.

Änglakatten
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har den kommit :) Thea skulle såklart godkänna den också. Tyvärr laddas mobilbilden upp sne men ni får luta huvudet lite i stil med :)

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Åker bajset också ner?
Vad tycker katterna om att vara helt "instängda" i lådan? Visst vill dom hellre kunna se omkring sig när dom sitter på lådan?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
0

Åhh verkar ju sjukt bra! Måste införskaffas genast :)

*Det blir som det ska*

Änglakatten
0

#24 Ja allt tas bort :) Instända är dom hur som haver vilken låda jag än använder, fast tar bort luckan. Skulle vilja säga att katterna precis som vi gärna vill vara lite ensamma när de utför sina behov :)

Har nog aldrig hört om att de vill kunna se sig omkring medans de sitter på lådan, har du sett hur de ser ut när de sitter? *asg* De är ju så koncentrerade och verkar inte vilka släppa blicken alls ifrån där de låser den.

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Haha ja det har du rätt i! Nu har jag beställt därifrån (tror jag, om beställningen slutfördes!) så jag hoppas mina katter kommer att gilla den! Just nu föredrar dom lådan utan lock…

Ska bli spännande att se om den är lika bra som den verkar, skönt att slippa sanden på golvet och att slippa ha en sopkorg ute i vardagsrummet.

*Det blir som det ska*

Helemick´s
0

Inväntar fler recensioner, den här lådan låter ju som ett paradis för alla :). Den ser lite liten ut men det kanske är skenet som bedrar?

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

LoAEmma
0

Ja jag har också tänkt på det…den ser stor ut utanpå, men man får känslan av att ytan inuti är liten?

Änglakatten; får man mejl med orderbekräftelse när man beställt?
Vågar inte beställa igen om den första gick igenom men är samtidigt osäker.

*Det blir som det ska*

Änglakatten
1

Den har en storlek på ca 25x40cm där inne där sanden ligger, men själva insidan är bra i storlek för mina två rasvarianter iallafall (skogkatt och ragdoll) Nu har jag då två såna lådor och en till på annat ställe till mina två vuxna och lillkillen som sparas ifrån nuvarande kullen. Tycker det är lagom för oss här iallafall, jag jobbar hemifrån och har en vana att dra i spaken 3-4 gånger om dagen i både lådorna :)

Ja man får bekräftelse direkt efteråt man gjort ordern, men kanske har du råkat skrivit fel i din mailadress? Om du valde någon form av förskottsbetalning så kolla om pengarna dragits. Om du valde faktura så gå till www.klarna.se och fyll i den mailadress du angav vid köpet så ser du om en faktura skapats.

Har inte pengarna dragits, eller faktura skapats så ska du nog göra om beställningen - och skriv i ordermeddelandet att OM det ligger en beställning sedan innan så kan de ta bort den, och skriv att det blev fel i deras system när du gjorde första ordern.

Sorry för bibeln =P Jag har jobbar med internethandel i över 6 år nu så man har allt det där i ryggmärgen :)

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Å, tack! Ska genast kolla :) Det jag tyckte var konstigt var att varukorgen blev tom, då tänkte jag att det måste ha blivit rätt ändå.

*Det blir som det ska*

LoAEmma
0

Ingen faktura…testar beställa igen, men sidan är såå seeeg….

*Det blir som det ska*

LoAEmma
0

Hej igen, Änglakatten nu behöver jag din hjälp!
Jag har nu lådan här framför mig, och allt ser ut att sitta där det ska, men alltså jag förstår inte…all ren sand kommer ju rinna ner genom springorna till den undre lådan? Och kissklumpar kommer ligga kvar i den övre?
Googlar, youtubar osv men jag får ingen förklaring! Det ser ju ut som om allt sitter rätt?

Minns att du skrev att man fattar inte funktionen riktigt förrän man fått hem lådan, och nä, jag håller helt med dig!

Help help…

*Det blir som det ska*

LoAEmma
0

Jag fick till det! 😂

*Det blir som det ska*

Änglakatten
0

Haha gick det bra? :D Jag trodde samma som dig först att den rena sanden skulle hamna i lådan där klumparna ska, men den hamnar ju i ett eget hemligt fack! Så smart! Ett tips sen är att skaka med spaken både när du häller bort sanden och tillbaka, det hjälper så att all sand får plats att gömma sig.

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Okej det ska jag testa!
Haha, ja verkligen ett hemligt fack! När jag väl fått till det, då hade jag inte satt fast grejen med "gallret" så alltihop åkte ner i den undre lådan haha.
Men gillar inte riktigt att det är en plastpåse även där katten håller till, och jag tycker den känns liten invändigt för att vara såå stor!

Vart köper du nya påsar? Räcker ju bara två veckor dom som man fick med….

*Det blir som det ska*

Änglakatten
0

Ja påse kan du välja själv om du skulle vilja vara utan den som är i, det är lite svårare rengöring då bara. Det jag inte gillar med påsarna är dock de två "sömmarna" som blir som fack där sanden fastnar. Ska testa mig fram med lite egna påsar senare tror jag!

Påsarna köper jag på zoo.se 12pack påsar till övre kostar 59:90 och 12 pack påsar till undre kostar 49:90. Men dessa finns säkert på fler ställen skulle jag tro.

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Ahaa okej, ja jag får testa jag med!

*Det blir som det ska*

LoAEmma
0

Änglakatten, jag håller med dig om påsen! Måste man ens ha en påse tror du?
Man kan väl städa ur lådan som man gjorde med den vanliga man hade…tror jag ska testa ta bort den, förstör mkt tycker jag.

*Det blir som det ska*

Änglakatten
0

#39 Ja påsen är ju mest där för att underlätta städningen, så du kan ju absolut testa att vara utan den. Jag ska först testa att klistra ihop fickorna istället för jag gillar påsarna annars :)

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Jo så är det ju, men det känns inte som att katterna gillar den heller. Ska ta bort och testa :)

*Det blir som det ska*

Änglakatten
1

Säg hur det går! :) Ingen av mina 9 har haft något emot påsarna hitills iaf, bara jag 😉

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
2

Åh, sååå mycket bättre utan påse!
Städade den först, alltså vickade den du vet, sen tog jag bort påsen… vickade igen och då kom det fram en massa mer som rensades bort! Tror det fastnar mkt i påsen alltså…

Tycker summa sumarum att lådan nu fungerar som jag vill ha den :)

*Det blir som det ska*

Änglakatten
0

Vad roligt :) Jag är så glad varje kväll när jag nyss har städat två lådor på mindre än 10 sekunder! Haha sååå underbart! Jag ska nog testa utan påse jag med när kattungarna har flyttat.

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Ja, visst är det smidigt!? Men, jag får alltid putta ner skräpet med en spade, allt vill inte ramla ner av sig självt…

*Det blir som det ska*

Änglakatten
1

Jag gjorde det också varje gång i början men nu verkar jag ha fått in tekniken för jag har inte använt spade på över flera veckor :) Som sagt jag vrider spaken med skakrörelser eller hackiga rörelser, då lossnar mycket som annars skulle ha suttit fast. Och när spaken är helt dragen emot mig så slår jag ner den hårt några gånger innan jag håller tillbaka sanden. I början tyckte jag att lådan var en ganska bra låda, kanske inte värd pengarna men nu är dom mina bästa köp :D Så skönt att kattungarna går i dom också!

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Jo jag skakar och hackar jag med haha…men tror det är för att min lilla är dålig på att krafsa över sand…då är det fortf blött på ytan när det vänds emot gallret, därför fastnar det. Vi jobbar på det! :)

Tror du lilltjejen kommer in där när hon är nykastrerad med tratt nästa vecka?

*Det blir som det ska*

Änglakatten
1

Oj haha nja tratten kommer nog att ta i så ta av locket bara och ställ kanske något som hon kan kliva upp på för det kan vara svårt att förstå att hon måste lyfta mycket mer på huvudet nu.

www.fjarilflickans.se

Helemick´s
1

Jag blir mer och mer sugen måste jag få lov att säga och försöker motivera kostnaden på många olika sätt.
Jag kommer behöva komplettera med en låda till framöver i kattfamiljen så man kan ju lägga på några hundra till och få denna istället Galen.

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

Änglakatten
1

#49 Kan bara tala för mig själv och jag har två stycken - värd varje krona! :)

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Hej igen!
Jag kommer nu sälja min Smartsift då den inte passar min ena kisse.

600 kr vill jag ha för den, använd ca en månad, nystädad och helt fräsch!

*Det blir som det ska*