Hjälp, färgteckning!
Mamman kanske är high mitted eller mid high white? Vad blev syskonen?
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Bicolor och colorpoint kan absolut få mitted det ser verkligen ut som en blå mitted! Mvh S*Fabolousdolls
#2 jasså? Nu har jag inte själv erfarenheten av att ha parat dessa två men enligt genetiken på Scandinavianragdoll.com så blir den kombinationen 50% bicolor och 50% colorpoint =/
www.fjarilflickans.se
Mamman som är 03:a kan ju ha blivit det på 4 olika sätt:
colorpoint + bicolor = bicolor (03)
mitted + mitted = high mitted (03)
mitted + bicolor = mid high white (03)
bicolor + bicolor = high white (03)
De båda mittersta sätten gör att hon kan få ungar som är mitted, med en hane som är colorpoint (eller true bicolor), så det är inget konstigt alls.
Om du berättar vad din hona heter i stamtavlan så kan du få hjälp med att reda ut vilken variant hon är, om det är möjligt.🙂
Colorpoint + mid bicolour får 50% mitted.
Om någon av dina andra ungar är colorpoint eller bicolor så vet du att honan är den tredje varianten, dvs den som #5 tar som exempel. För om din hona vore av den andra varianten, den som har dubbla anlag för mitted, så skulle alla dina ungar bli mitted.
Det är egentligen ganska enkelt, men det som kan trassla till det lite i huvudet är att alla fyra varianterna betecknas 03, och att man i dagligt tal kallar alla fyra varianterna för bicolor.
Man måste alltså skilja på det genetiska anlaget som kallas bicolor, och på det utseende som kallas bicolor.
Phju! Jag som trodde jag fått allt om bakfoten, men då stämmer nog mitt första förslag att mamman ev. är mid high white eller high mitted.
www.fjarilflickans.se
Alla är mitted 🙂 räknas som mitted även om det bara är lite vitt på tassarna.
Jättefina kattungar 🙂 😍
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Tack för all hjälp, väldigt lärorikt! :)
Så då ska alla tre registreras som RAG a 04?
Nästa fråga; bortsett från beetende och hälsa, vad är det man ska kolla på utseendemässigt för att bedöma om en katt är lämplig för avel eller inte? T.ex hona nr 2 som bara har tåspetsarna vita kanske inte passar i avel eller utställning?
#11 Jag har talat både med de som aldrig skulle avla på en med vitt på fel ställen osv och de som anser att detta inte har någon som helst betydelse. Jag lägger mig nog till skaran som inte tycker att det gör någon betydelse alls om färgen inte är helt korrekt. Dels eftersom två felfärgade kan få perfekta avkommor men även om man ändå bara säljer sällskapskatter så gör det ju ingen skillnad. Många älskar ju de med lite felaktiga fläckar just för att de blir så unika :)
Det är iallafall min input 🙂
www.fjarilflickans.se
#12 Håller med dig! Jag tycker själv att det är supercharmigt, men är också nyfiken hur detta bedöms på en utställning :)
Någon sade att de tyckte att pojken var lila eftersom han är lite ljusare. Om blå + lila ska ge lila ungar så måste blå vara bärare av choklad, eller? Rätta mig om jag har fel 🙂
Jag tycker att killen på bild #9 ser ut som en chokladmitted, fast det går ju inte färgmässigt då pappan är blå o mamman är lila… Är pappan chokladbärare? I så fall kan lillkillen vara lila. Alla tre sötnosar är mitted :-) För mig som uppfödare spelar det ingen roll om mina avelskatter är lite feltecknade. Typen är viktigare än att färgen "sitter som den ska". Men vi är alla olika :-)
Oj, såg ditt inlägg #14 först nu… Ja, pappan måste vara chokladbärare om han ska kunna ge lila/choklad ungar. Lillkillen är mest troligt lila, men för att veta till 100% bör ett dna-test tas.
#14 Ja, du bör absolut fundera på om han inte är lila innan du reggar, och i så fall har du helt rätt i att hanen måste vara bärare av choklad. :) Det går att DNA-testa om man vill.
#13 Det går utmärkt att ställa ut, även om man såklart får stryk av katter som är likadana i alla andra avseenden utom teckningen. http://scandinavianragdoll.com/rasstandard.aspx Här kan du se poängfördelningen på utställning, och det är alltså 20p av 100 på färg och teckning. Om vi låtsas att 10 av dem är för färg och 10 för teckning så är bara 10p av 100 för teckningen. Det är alltså en väldig massa andra saker som är viktigare än teckningen när domarna ska bedöma om det är en snygg katt.
#8 Om alla ungarna är mitted räcker det inte med att kolla på ungarna för att veta vilken variant din hona är, utan man får försöka hitta svaret i stamtavlan. Lägg upp så får du hjälp, som sagt.
Oj, jag skriver så sakta att andra hinner svara före. ;)