Foderallergi?
Min raggiskastrat har alltid haft problem med lös avföring i perioder.Har förut fått bukt med det när jag gett såna där pulver som balanserar tarmfloran.På sistone har det inte hjälpt oavsett vad jag gett.Gick igenom Stomax,Attapect och sedan Canikur utan resultat!Och samma foder har han ätit i månader iaf.
Nå,jag var till vetten och man tog blodprover och allt ser ok ut! Nåt smittsamt har han inte heller för de andra katterna mår bra.
Så dom sa att foderallergi kanske då.Fick med RC Insestial och Pro-Kolin.Då får man se vad som händer då…
Är det någon som har erfarenhet av sånt här? Finns andra preparat att prova om detta inte hjälper?
Till saken hör ju att han är inte enda katten hos oss och ibland har jag(även nu)ungdomar som måste äta kittenmat.Han tål inte riktigt det men äter mer än gärna barnmat ju!
Av kattfoder tål han bäst RC sortiment.Har provat Hill's,Iams,Eukanuba m.m. men då blir det värre…
Så tar tacksamt emot tips och sånt!
Mvh.Paulina
Äsch! RC Sensitivity Controll heter maten.(Var fick jag insestial ifrån
?)
Prova RC young Male Skin, båda kan äta den,,,
Aldrig hört talas om! Finns det i djuraffärer eller vet.??
Varför är den bra?
Skulle vara SUPER om det funkar för både vuxna och barn:)
Finns på Huvuröds, det är ett Vec,foder, det är nytt, de är bra för kastrater och över 6-7 mån (hona) som du har,,ring o fråga!!!!!!!!! det är inte dyrt,,,som Vec,foder kan vara.
Jag vet en arbetskamrat som fick foderallergi på sina Main coon, hon provade allt, men icke. Sen började hon Barfa dem och det hjälpte 
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Min kisse är allergisk mot allt torrfoder utom RC exigent tror jag det heter.
Han kräks aldrig av det, av annat gör han det ungefär 10 min efter varje måltid.
Tack för alla svar:)))
Ska söka efter det där nya RC. Han äter bara torrfoder tyvärr så Barfa går ju bort….

#7 Våran kisse har en känslig mage och för honom hjälper även kattmalt för att binda ihop allt o ta med naturliga vägen :)
Inte dyrt heller! :)
Min kastrat är också foderallegisk. Det går dock i vågor, ibland tåll han en mat men så efter ett tag så är det dags att byta för han blivit allegisk igen. Just nu fungerar eukanuba kitten jättebra.
http://www.svidjas.se
RC Sensitivy Control passar för katter från 6 mån uppåt.
Om allergi som ger dålig mage misstänks skulle jag nog hellre testa det än Young Male Skin, som är tänkt för katter med känslig hud.
Intestinal har annars fungerat jättebra för min katt som hade problem med lös avföriong. Men det gäller att inte ge andra godbitar, endast det fodret tills magen hunnit stabilisera sig ordentligt.
#9 Just sådär har vi det oxå!! Men alla RC sortimenten har han tålt bäst av nån anledning.Värst av dom är Baby cat och vanlig kitten som vi haft hemma när vi haft kullar.Annars är Kitten Persian hyffsad och det ska vi ha hädanefter när vi har kattungar…
#10 Skulle ha köpt Intestinal men det hade dom inte hemma.
MEN nu har jag en 13 veckors unge här som behöver sin kitten mat!!Har i nuläget blandat kittenpersian med Sensitivity Controll som alla äter av men jag vet inte då hur Zinzas mage reagerar på detta när han ska ha diet egentligen och alla andra sen då ..Fy vilken matdjungel det är,blääää…
Du kan ju försöka sätta maten åt kattungen på nåt ställe där den andra katten inte kommer åt den. T.ex en låda med en så liten öppning att bara kattungen kommer in.
Vet inget om foderallergi, men sedan jag började BARFa så är toabestyren mycket regelbundna med oförskämd normal form. Gäller både vuxna och bebbar. Sa likadant om att mina katter bra äter si och så men nu BARFar t.o.m min gamling som är TOKpetig med mat annars och har alltid varit. Så jag skulle absolut råda att testa halvBARF (våtfoder på morgon och köttblandning på kvällen) Billigt Katterna har mycket mer energi Gamlingen har äntligen gått ner i vikt Torrfoder ÄR vansinnigt dåligt för dom och inte heller snällt för deras magar (det vet alla som haft katter med dålig mage, då ska man INTE ge torrfoder) Förlåt men jag och katterna är så glada sedan jag började med detta så jag vill så gärna sprida ordet :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#14 Jag måste faktiskt hålla med dig.
Jag började barfa min lille katt (nu 8 mån) redan när jag fick hem honom vid 15 veckors ålder (han var van vid att äta lite av varje hos uppfödaren). Aldrig något problem med magen eller avföringen till skillnad mot min förra katt som var superkräsen och ständigt hade problem. Tyvärr visste jag inget om barf på den tiden så jag provade aldrig det men hade jag fått göra om så hade jag definitivt provat.