Stackars Molly
Igår badade jag min ena ragdollhona för första gången. Hon är långhårig med en besvärlig päls som lätt tovar sig och jag tänkte se om detta skulle hjälpa. Det blev dock ingen riktig succe…. Själva duschandet var ingen problem då hon var snäll och relativt lugn hela tiden. Förmodligen var hon lite i chock då hon inte ens så mycket som pep! Efteråt slickade hon sig febrilt i över en timme innan hon lugnade sig. Jag tycker dock att hon luktar så mycket parfym efter badet och undrar nu om jag har sköljt henne för dåligt. Ni som badar era katter regelbundet, brukar de lukta parfym efteråt? Det är balsamet (Espree Silky show) som luktar. Jag fick även jobba rätt mycket med att försöka borsta igenom pälsen medan den var fuktig eftersom det kändes som om den skulle tova sig ännu mer av att bli blöt. Det värsta är ändå att min andra katt inte verkar "känna igen" henne längre utan fräser och morrar åt henne som om hon vore en främmande katt. Tacksam för kommentarer och råd!
Jag är inte förtjust i Espree serie då jag tycker att den luktar otroligt mycket sedan tycker jag inte att jag får pälsarna fluffiga och silkiga som det ska vara på ragdoll. Katterna slickar sig mera när de vill ta bort en lukt som inte är eget så det är inte konstigt att din katt slickade sig febrilt efteråt. Sedan att din andra katt fräser är inte så konstigt heller då det är första gången du badade Molly och de andre katt är inte van att kompisen luktar annorlunda. Min ena katt fräser och morrar på den som har varit på utställning när vi kommer hem då han luktar annorlunda. Det brukar hålla på i en dag och sedan är det som vanligt igen.
Jag själv tycker att det viktigt att man fönar katten efter badet och själv använder jag en antistat spray på blöt päls så att det är lättare att kamma katten när den är någorlunda torr. Man ska inte kamma en blöt katt då man kan skada pälsen. Jag har även en katt med jobbig päls som lätt tovar sig. Den enda man kan göra är att kamma varje dag så att man håller tovorna borta. Jag måste bada honom också varannan månad då han blir fet i pälsen. Riktigt pärs då han hatar vatten.
Jag ställer ut och försöker hitta produkter som kan passa kattens päls och som inte luktar så mycket. Tyvärr har alla olika tips och detta gör att man kan köpa hur mycket som helst utan att komma nånvart. 😓
Lycka till!!
// LD

Jag använder espree just för att jag gillar doften
och mina djur verkar inte ha något emot den. Blandar ni ut schampot och balsamet som man ska? Katten måste också vara genom kammad innan man badar för att förhindra att det blir en massa tovor av själva badet.
Om du tycker att katten luktar för mycket parfym kan du ju skölja henne lite till. Det kan ta ett lite tag innan den andra katten accepterar att hon luktar annorlunda. Men håll koll för säkerhets skull så att det inte blir några bråk.
#1 En ragdoll ska väl inte vara fluffig heller? Eller tycker du att pälsen känns tung av espree?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge