Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 876 ggr
Ragstars
0

Karantene på nyinnkjøpte katter eller ei?

Når dere tar inn en ny katt i deres uppfödning, har dere da katten i karantene en viss tid før dere slipper den sammen med de andre kattene, eller introduserer dere den med det samme?

Jeg tenker da på både importer og "innhemske" katter, selv om de alle kommer fra et annet katteri enn ditt…

Hva er deres tanker om dette?

Singo-Torpet
0

om ja skulle importera en katt skulle jag nog ha den åtskilld ett tag för bevakning, då den bär på andra bakterier än de som redan finns här hemma. när ja köpt mina katter har ja låtit den nya gå ett varv i huset själv innan ja släppt lös det andra, men jag har ju inte så många katter tror också det spelar in för mig att ja inte "planerar" mina ihop släpp av katter.

Ragstars
0

Men både importer og innenlandskatter har jo annorlunda bakterier enn i din uppfödning…

Er det da OK å holde en import i karantene og ikke en katt fra t.ex Sverige eller Norge?

Det er just det jeg har hørt, at noen uppfödare gjør forskjell på sine katter, men jeg fatter ikke hvorfor?

Jeg får selv hjem en import snart, og jeg er usikker på om jeg skal introdusere henne direkte med de andre kattene, eller om jeg skal holde henne adskilt noen dager pga. evt. smittorisk.

Hvor lenge er det i såfall normalt å holde kattene i karantene?

Jeg håper jo selvsagt at jeg får hjem en frisk katt, men 100% sikker kan man jo aldri være.

Singo-Torpet
0

jag har köpt från 2 av mina katter från personer jag känner en av dem är jag dagligen hos så de bacillerna har jag redan släppat hem till mig och den andra besökte jag regelbundet så ja litade nog på uppfödarna att katterna var friska i det fallet kanske dumt men det gick ju bra. min 3e dock maine coon hitta jag genom en av mina uppfödares hemsidor alltså en kompis tll henne, och var där och hälsa på en gång innan, den katten fick vara för sig själv ett tag 1-3h

det är klart att man kan få bakterier från uppfödare här i sverige men jag valde i mitt fall att lita på dem. men importerar ja en katt har man inte sett hur den växt upp oftast på samma sätt för mig spelar sådant in, kanske är helt fel.

den dagen jag importerar kommer jag nog hålla den katten själv om möjligt 2-5dagar, men det har också med den långa resan att göra att den ska få hämta kraft innan den utsätts för allt vad en ny katt familj innebär.

intressat att höra hur ni andra gjort som imp katter??

englagirl
1

Nääää 100% säker kan du aldrig vara och jag har ALLTID mina nyinköpta katter, importer som Sverigeinköpta katter i "hemkarantän" i 3-4 veckor innan jag släpper ihop dom med dom andra katterna.

Jag har koll på att deras magar funkar som dom ska efter stressen vid flytt (som kan ta ett tag) sen lämnar jag alltid in prov till SVA och testar ringorm som jag absolut inte vill ha in i katteriet. Jag litar naturligtvis på att uppfödaren är ärlig, men man kan aldrig säkert veta.

Jag har ju importerat en del katter och …….peppar,peppar så har det ALDRIG varit några problem och jag har fått hem friska katter från seriösa uppfödare :-))))

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

GunBertus
0

# 3

Håller inte med dig riktigt här. Det spelar ingen roll om du köpt katten på andra sidan Atlanten eller hos grannen…det är ju bakterierna vi pratar om…

Men jag ska villigt erkänna att jag varit lite slarvig, jag har nog tagit in dem till de andra alldeles för tidigt, redan efter någon dag..

Men så noga som #4 är, det är jag inte..men det är givetvis säkert rätt som du gör..

Kattungar väntas hos GunBertus

Ragstars
0

Men om ni er så noga, holder dere også kattene i karantene etter en utstilling, eller slipper honan som har vært på parning hos en annen hane sammen med de andre?

Der florer det jo også av bakterier?

englagirl
0

Jaaa, jag ÄR lika noga då jag varit på utställning.

Väskan som jag har haft med mig på utställningen åker in i badrummet med stängd dörr och ALLT tvättas noggrant och katten får spendera natten med mig och badas dan efter.

Jag har egna hanar så där är det aldrig några problem.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Singo-Torpet
0

#5 ja självklart kan ja få bakterierna i alla fall, men ja har nog slarvat men de är nog i god tro att allt är nog bra.. men ja kollar också väldigt noga om magar funkar som dem ska… för de har ja råkat ut för på min coois han var inte tipp topp i magen efter han kom hem till oss, så då tog ja honom självklart till vet på en gång för att kolla upp det.. som tur var inget farligt…

men ja ska bättre mig för man kan ju ha otur som sagt..

#7 så noga borde man nog vara, jag tar aldrig in min väska utan packar ur m.m. på altan och det som ska förvaras till nästa gång har ja på mitt vindsföråd och de andra tvättas ur dagen efter och packas ner och upp på vinden det med.

men man kanske borde se till att katten tvättas av med.. ska fundera på det.. alltid lär man sig nytt, faktiskt inte tänkt på att tvätta katten (dumt) bara sakerna..

Rosino
0

Det är bara att konstatera att om man vore lika noggrann med sig själv när man haft kontakt med främmande bakterier som man är med katten så vore det ett evinnerligt tvättande och desinficerande ;o)

OBS! Dethär är ingen kritik till de som är noggranna och vill vara på den så säkra sidan som möjligt, det var bara en reflektion.

SE*BeautifulStars
0

Puffar denna tråden, då jag undrar lite hur ni resonerar?? 

Kommer själv inte ha riktigt den möjligheten att kunna ha den typen av karantän som # 4/7 har, då jag inte bor tillräckligt stort.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html