Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2236 ggr
svenakesvensson@msn.com
4

Reaktion av Nobivac Tricat

Vi har en Ragdollkille  som förra året blev dålig av Nobivac Tricat.

Nu ska vi spruta honom igen o vi vill ju inte använda oss av detta.

Har läst om Purevax RCP och bestämde oss för detta istället, men nu kommer det största problemet.

Alla veterinärer i Halmstad med omnejd har bara Nobivac och tar inte in Purevax fast vi berättar om vad som hänt.

Är det någon som vet om någon veterinär i Halmstadområdet som har Purevax?

ProvinsiaRivers
0

Jag vill bara säga att det är jäkligt dålig stil av veterinärer att inte ge möjlighet till alternativ! Handlar det om pengar eller lathet?!! Knappast pengar för det borde inte vara dyrare i längden att beställa hem tex Purevax för djurägaren betalar ju för vaccinet!

off36is
0

Har du kollat med veterinärhuset i Ängelholm? Annars måste väl Helsingborg ha purevax om ingen annan tar hem det. Konstigt att de är så motsträviga? Där jag bor är inga problem med att vaccinera med purevax. Hoppas det löser sej!

svenakesvensson@msn.com
3

Tack för tipset om veterinärhuset i Ängelholm.

Ringde dom nu i kväll. Dom hade inte det hemma men skulle undersöka saken och återkomma till oss på fredag. Hoppas att dom kan fixa det åt oss.

Annars finns ju Helsingborg, vi har tänkt på dom också men avvaktar tills vi hört av Ängelholm.

Hittade ett inlägg för en stund sedan att det fanns på Djursjukhuset i Växjö. Vi ringer dit om det behövs.

Vi kör utan vidare 30 mil tor för att få detta vaccinet.

Det bedrövligaste av allt var vårt djursjukhus några mil norr om oss som rent ut sa till oss att det kostadet för mycket att ta hem en paket av Purevax bara för en enda dos.  För det var ju inga andra som vill ha det,så det kostade för mycket helt enkelt.

Man blir rätt ilsken över en sådan attityd.

UlrikaD
0

En del vaccin måste beställas i fler doser. Kommer ihåg när de bytte iller-vaccin, då var man tvungen att gå ihop flera stycken för att de skulle köpa hem, för de vägrade ta hem bara en dos. Annars fick man betala för allihopa. Helt sjukt system, verkligen.

Selma67
0

Johan Glimåker, City Kattklinik, i Helsingborg på onsdagar, tar hem, eller säkert har hemma, Purevax RCP. Han håller övriga dagar till på Vasaplatsen i Göteborg. 

Vi fick också en reaktion på vår kull förra året, den första vaccinationen. Så andra gången fick de Purevax. 

Det här vaccinet känns tryggast för mig.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

amadeusdolls
0

Min veterinär beställde in den minsta förpackningen purevax rcp och de va 10 st doser

När mina katter är vaccinerade så har han kanske 2 doser kvar vilket han kan använda på andra katter 

Försök få in den minsta förpackningen hos nån av veterinärerna.

svenakesvensson@msn.com
0

Tack för alla svaren.

Ett extra tack till Liselotte på Wendeltassens som tipsade om den underbare Johan Glimåker i Gbg som även är i Hbg på onsdagar.

Ringde honom idag och det var inga problem , vi ska till Hbg den 22 maj med Ozzy.

Kan nämna att vi ju ringde till veterinärhuset i Ängelholm, som skulle återkomma till oss i fredags. Inte ringde dom.

Jag ringde upp dom  strax innan deras stängningsdags och fick till svar att: jodå dom kan ta hem 10 doser men vi får betala alla 10 doserna själv i  så fall.

Exakt samma svar som Ulrika D skrev om innan.

Med andra ord:  veterinärerna  ser inte  till djurens bästa utan till sina egna plånböckers bästa.

Hälsningar Britt

[Djupdal]
0

#7 Nu tycker jag du är orättvis, alternativet är ju att de privatpraktiserande veterinärerna betalar för de 9 doserna ingen frågar efter ur egen ficka. Det, om något, är väl orimligt?

Och att de inte bara tar de 9 doserna och pytsar ut på 9 random kunder utan krav, som de mycket väl skulle kunna göra om det bara hängde på pengar, beror väl just på att de ser till djurens bästa, och vill ge dem det vaccin de anser vara bäst istället för något de "fått över"?

ProvinsiaRivers
2

Jag tror inte att veterinärer tycker att Nobivac Tricat är bäst utan att det är lättast att beställa och billigast….

Jag har turen att mina veterinärer beställer hem Purevax,vilket jag endast vill ha! Dessutom kan jag åka över till Finland med mina vuxna rabiesvaccinerade katter för att få ta årsvaccinet av Purevax Rcp.För dom använder INGET annat än Purevax Rcp efter vissa erfarenheter.

Selma67
1

Vad bra att det ordnar sig.

Johan Glimåker är också den, så vitt jag vet, enda veterinär i Göteborg som kastrerar med titthål. Det blir endast ett stygn och man slipper tratt. Han har verkligen kattens bästa i fokus, och är väldigt kunnig. Jag letade specifikt efter någon som bara hanterar katter, då jag upplever att många veterinärer är mer fokuserade på hundar. 

Lycka till.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

[Djupdal]
0

#9 Har ingen aning om hur lätt eller svårt det är att beställa olika vaccinmärken, eller vad de kostar, men berätta gärna. :) Jag tror däremot att det finns en generell rekommendation att använda levande vaccin istället för avdödat, eftersom det ger ett bättre skydd.

Fabolousdolls
0

Har också hört att levande vaccin är bättre! Tricat är mot kattsnuva och kattpest, medans Purevac även skyddar mot klamydia, min tidigare veterinär tyckte för exempel ej att det är bra att vaccinera mot klamydia! Jag har kört lite olika innan, men hädanefter får det bli endast Purevac om det är möjligt?! Har dock aldrig haft reaktioner på någon av vaccinen! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780