Hjälp svårparad hona!
Beauty och Eilert älskar varandra gosar, sover, kramas och tvättar varandra! Men tyvärr får dem ej till det! Eilert försöker och försöker, men slutar alltid med att han ger upp för Beauty verkar inte förstå vad han vill?! Hon lägger sig antingen som en dödsill på sidan och låtsar som ingenting, eller på rygg och kramar och slickar på honom! Elle har precis blivit far till sin första kull så visst kan han! Vissa säger att man ska hjälpa till, men det sa veterinären att man ej ska göra, tänkte testa Feliway feromoner för att få dem i rätt stämning! Kan ni ge mig tips, berätta om era erfarenheter kring detta om detta hänt er?! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
Min skogistjej var likadan när hon parades första gången, då var även hanen nybörjare dock. Hon la sig på sidan när han försökte. Jag provade att hjälpa till och tycker att det går bra sålänge man gör vad de vill. Märker du att de inte vill att man hjälper så låt bli bara. De fick inte till det den gången men nästa gång parade dom 10 fullbordade gånger :)
Jag tror det hade lite att göra med att jag hjälpte till som hon förstod sen, för jag tyckte det såg ut som det. Men det är ju svårt att avgöra.
Din tjej kanske inte är i höglöp? Så kan det ju bli lite si och så.
Hoppas de får till det 🙂
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Vissa får till det även i "fel" ställning :) Lycka till!
Tack för tipsen:) hoppas det kommer fler tips! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Om honan bara "glider omkring" så prova att ha en matta under kärleksparet. Min hona behöver ha något att ta tag i med baktassarna när hon blir parad, annars så glider hon över på sidan bara.
Sa veterinären varför man inte skulle hjälpa till? Om katterna tillåter det så ser jag inget problem med att hjälpa lite…
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Har tyvärr inga tips. Men det där med att inte hjälpa till kan kanske ha att göra med någon slags grundsyn på all avel som veterinärer (och andra) har. Ungefär att man aldrig ska avla fram något som inte själv klarar av att fortplanta sig, föda fram sina ungar och ta hand om dem tills de klarar sig själva.
Men här handlar det kanske mest om orutin, och då känner i vart fall inte jag till något som hindrar att man hjälper till lite, om man kan.
Ungarna kommer förresten att bli jättesöta, tror jag!👍
Lite OT så råkade jag läsa på de förhoppningsvis blivande föräldrarnas hemsida att mamma katt hade "blodgrupp A genom sina föräldrar". Det kan man inte ha som Ragdoll, så om det inte är gammal text som står där så kan man läsa mera här: http://www.scandinavianragdoll.com/blodgrupper.aspx
Lycka Till!🙂
#5 tack för länken bra länk! Antar dock att min uppfödare menade att min hona ej har Ab katter bakom sig, då hon sa att hon inte kan vara annat än A! men mycket intressant det du skriver! När man blodgrupperar tar man då blodprov själv och skickar in till något labb vet att där finns något i Finland, innan har jag själv skickat till Laboklin i Tyskland, men då vart det andra tester! Eller så kan man väl ta det hos vet, sen att de skickar in! vet du vad detta kalas kostar? Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
#6 Poängen är just att din uppfödare inte kan veta om det finns Ab-katter bakåt. Det går helt enkelt inte att testa, så man är tvungen att testa alla honor som ska i avel, för att försäkra sig om att de inte har B-blod.
Jag skickade till Laboklin för att jag hört att de är överlägset snabbast, och jag antar att du har lite bråttom om dina katter redan är på G. Jag fick mailsvar 6 dagar efter att jag lagt röret på lådan.
Laboklin tog några hundralappar, typ 3-400, och sen tillkommer kostnaden för att dra ett rör blod. Min veterinär tog 175:- (+grundavgift några hundra om man inte gör något annat samtidigt).
Blanketten är bra att ha färdigifylld när man kommer, och jag minns att jag skrev ut den från en länk Norrtassen lade ut här inne. Ska leta reda på den. :)
Jag skickade mitt prov till genoscoper i Finland och fick svar på ett par dagar. Då var det blodgruppering för två katter.
Tack vad hjälpsamma ni är! Ska kolla med min veterinär vad hon/han tar! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls