Avmaskning!!
Måste bara fråga:
Vad använder ni för avmaskningsmedel till katter och kattungar??
Min vana trogen var det dags för Axilur för en dryg vecka sedan…..men jag avbröt redan på dag 2 eftersom gissningsvis 10 av 15 katter fick diarré!!!!
Spruttibangbangbajs är inte najs!!! Här kan vi snacka mardrömsscenario i kvadrat…..kom på mej själv med att ta två djupa andetag innan jag klev in i hallen efter att ha varit på jobbet i x antal timmar……*^*
Mer ingående beskrivning får ni inte
….
Nu är de flesta fina i magen igen, har 2 stora som kör varannan dag ungefär 
Nu har jag beställ "Kolla masken" istället!!
Och det lutar åt att DET blir en ny vana 
Är det nån mer som fått en liknande reaktion på Axilur???

Jag avmaskar inte mina kattungar utan kör med KollaMasken, funkar hur bra som helst! Om man vill kan man förresten även be dem testa giardia samtidigt (om man är orolig), det kostade runt 350 kr extra för mig.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

som var på din fråga om vad vi använder:
jag använder Milbemax. En liten liten tabett som funkar alldeles utmärkt ..man ger den bara 1 dag.
Milbemax är också godkänd som avmaskning när man exporterar/importerar.
Kattungar väntas hos GunBertus

Jag använder axilur, har dock inte märkt av någon lös mage.
Använder milbemax
http://www.svidjas.se

Herregud stakkars deg. Må inrømme jeg måtte le godt av dette innlegget, samtidig som jeg synes forferdelig synd på deg. Tenk å ha så mange katter med Spruttibangbangbajs. Ha ha ha jeg ler så tårene triller og jeg holder på å tisse på meg.
Takk for at jeg fikk min latterkrampe for denne uken, og jeg er glad det har gått bra til slutt. Det var ikke noe vondt ment, men fikk bare fullstendig latterkrampe av SPRUTTIBANGBANGBAJS. Og ikke minst TUSEN TAKK FOR ADVARSELEN. Klem fra Norge

# trådskaparen!
Jag har en kissekatt som är efter din little sweeties Cevin, som Maja har, Det är Chubby ( om du kikar i mitt album) och jag tror han är ganska lik cevvan!
Använder Milbemax jag med - aldrig haft några problem med spruttibangbangbajs… bara ett piller, hur smidigt som helst.
#1 har inte använt mig av Kollamasken ännu - har du nån gång haft mask på dem? Lite intressant att veta….
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#7 Nej, ingen av mina har haft mask, nu har jag ju dock inte haft så många kullar heller. :) Men på Kattforum.se finns det många som använder KollaMasken (eller skickar till SVA) och jag har inte hört talas om någon som haft symptomfria katter som visat sig ha mask på proven, kattungar som vuxna.
För mig känns det inte bra att stoppa i mina katter gift eller att bidra till resistenta parasiter genom att avmaska katter som inte har mask. Jag tycker det är lite underligt att så många fortfarande avmaskar på rutin, speciellt innekatter, när t.o.m. Apoteket har jättebra information om detta och inte rekommenderar avmaskning av symptomfria katter. Det är verkligen inte svårt, jobbigt, dyrt eller det minsta osäkert att testa katterna istället för att avmaska, så till alla som läser den här tråden så kan jag bara säga - våga prova! Det har bara fördelar. :)
#8 har tänkt att testa det men aldrig blivit av. Man är väl fast i de gamla (i så fall) myterna att de nästan alltid får mask genom modersmjölken.
Men då ska jag minsann ta och testa nästa kull med Kollamasken istället. Tycker absolut inte heller om att stoppa i de små dessa gifter…. var skulle de få mask ifrån då de är innekatter? Alla mina katter är ju dessutom avmaskade flertalet gånger innan också..
"Våga prova" - ja det ska jag minsann göra! Testar man med detta så vet man ju att det inte finns mask, och så får man svar på Giardia också om man vill ju.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#8 Bra sagt Cheeserica, håller med dig!
härligt att kunna bjuda på lite latterkrampe!!
Japp!! Jag har ju både farmor och farfar till din Chubby
och visst är han lik Cevin….som har väldigt mycket från sin mor, Barbie
Ingen av mina ragdolls har någonsin haft mask i magen, men det är/var en sån där grej som man "gör för att man ska"…….
Man kan ju faktiskt dra med sig maskägg på skorna, de kan käka en spyfluga eller två (och DE vet man ju var de brukar hålla hus
) så visst kan även innekatter få mask….
Men nu är det slut med avmaskning för "små sötnosars" del
vi ska hädanefter "kolla masken" istället….
(Följer förstås rekommendationer och krav vid export osv…
)
#11 ja självklart vid export måste man ju så det är en annan sak. Men jag ska också använda mig av Kolla masken på de kommande kullarna…
Visst kan man dra in med skor/hund mm men det kan man ju alltid.
Men en fråga - avmaskar ni honorna innan parning? Eller använder ni KollaMasken då med?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#11, spännande, har du några bilder på dom på din hemsida?
förresten, är det någon som vet om man kan testa flera katter på ett paket kolla masken eller måste man köpa en till varje katt?
Man kan ta på flera genom att ta olika korvar från lådan..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Visst stämmer det att även innekatter KAN få mask, men sannolikheten att de får det är väldigt liten. Jag går även ut med mina katter i koppel rätt så mycket men de har inte fått mask, samma sak gäller för katter som har tillgång till kattgård. Om katterna fångar möss och fåglar och äter dem kan man börja misstänka att de kan få mask, men annars är sannolikheten mycket mycket liten.
Det viktiga är att ser man inga symptom ska man inte avmaska katten. Är man orolig kan man ta KollaMasken-test lite då och då (samlingsprov går bra).
#11 Vilka länder kräver avmaskning vid export? Jag har bara exporterat en katt, till Finland, och dit krävs ingen avmaskning men hans nya ägare ville att jag skulle avmaska så det gjorde jag förstås då. I övrigt har jag aldrig avmaskat någon av mina katter.
#12 Jag varken avmaskar eller använder KollaMasken inför parning, om hankattsägaren skulle kräva det skulle jag dock hellre ta KollaMasken än avmaska. Handlar det om symptomfria innekatter är det helt onödigt som sagt, då finns det viktigare saker att testa (t.ex. FIV och FeLV och det är det väl inte så många som testar tyvärr).
#16 Österrike krävde avmaskning..
Nej synd att det inte är fler som testar mot det.. FIV och FeLV alltså..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hm, jag använder Banminth… Och inte haft några problem. Fick råd av veterinären att inte använda Axilur, för starka doningar för små kattungar tyckte han….
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
#13 Klart jag har bilder på dem!! Massor!!
www.littlesweeties.nu
#16 Har ingen aning, faktiskt
Men OM det visar sig att något land kräver avmaskning så gör jag det naturligtvis 
På tal om FIV och FeLV….Nån som vet hur vanligt det är i dagsläget??
Kikade in på SVA och där kan man läsa:
FIV är en mycket ovanlig infektion i Sverige. SVA diagnostiserar ett fåtal fall årligen men i länder med stora halvvilda kattpopulationer kan upp till ca 30% av katterna vara smittade. Katter som strövar fritt utomhus i områden där det finns många katter löper större risk att utsättas för smittan än innekatter och lugna raskatter i uppfödningar.
Men det är en gammal rapport, och om FeLV finns ingen info alls om hur vanligt/ovanligt det är…
Vore lite intressant, faktiskt…

#19 Jag vet inte hur vanligt FIV eller FeLV är, jag vet bara att om man drabbas så är sjukdomarna dödliga och obotliga, så jämfört med avmaskning så kunde man ju kanske tycka att folk skulle prioritera dem högre. :) Jag har hört om folk som fått hela katteriet drabbat. Men jag tror mycket har att göra med att folk är osäkra på hur det smittar och då istället skiter helt i att testa.
Angående Kolla Masken så är kan katten ha bandmask utan att det upptäcks med testet.
Jag undrar också hur det är med lungmask, den kan väl heller inte påvisas med Kolla Masken? Visserligen sällsynt, men kan kanske förekomma hos importer?

#21 Innekatter får inte bandmask, det smittar endast genom att de äter ett smittat byte (framförallt gnagare). Så om man inte har möss inomhus
behöver man inte vara orolig för bandmask.
Vad gäller lungmask ska det inte förekomma hos katt i Sverige, skulle man vara orolig för det på importer så går det att beställa extra tester om man skulle vilja det.
Här är förresten SVAs rekommendationer för avmaskning:
---------------------------------
Spolmask:
Kattungar
Katter i miljö där smittrycket kan vara högt (framför allt utekatter) avmaskas med en kur vid 14-20 dagars ålder och därefter en kur varannan (pyrantel) till var fjärde (fenbendazol) vecka upp till ca 3 månaders ålder.
Innekatter som är uppfödda inne skall inte ha parasiter. Katteri med innekatter kan träckprovtas vid 4 veckors ålder för att undersöka om avmaskningsbehov finns.
Unga katter - upp till 2 års ålder
Utekatter avmaskas med två kurer årligen, helst träckprov innan.
Vuxna katter
Träckprovtagning eller avmaskas årligen vid högt smittryck.
Bandmask och hakmask
Avmaskning görs vid konstaterad infektion, t ex bandmasksegment i avföringen.
---------------------------------
Läs särskilt det som jag kursiverat här. SVA rekommenderar alltså inte avmaskning av kattungar som är uppfödda inomhus, och övriga katter ska endast avmaskas vid högst smittryck - "framförallt utekatter", men i alla fall ovan rekommenderar de träckprov före avmaskning.
På kattforum var det i alla fall skrivet om en innekatt som hade bandmask.
Lungmask har förekommit i Finland åtminstone, jag undrar om det är så säkert att det inte finns i Sverige då också.
Det är säkert inte allmänt med dehär maskinfektionerna på innekatt, men det finns säkert de som har både inne- och utekatter.
Vi har inte kolla masken här, jag har inte avmaskat tidigare i år men nu ger jag en axilur-kur åt alla då de varit i uteburen i sommar och rört sig ute i sele.

Nu vet jag inte vilken katt du syftar på på kattforum.se, men var det bevisat där att det var bandmask och inte spolmask?
Man behöver inte ha ett KollaMasken-kit för att skicka in träckprov, det går bra att stoppa det i en vanlig plastpåse som man försluter ordentligt (man kan ju ta ett vadderat kuvert och stoppa påsen i också för att skona brevbäraren
). Och om ni inte har någon motsvarighet till SVA i Finland så går det ju bra att skicka in till SVA även ifrån Finland. Vi skickar ju vårt blod till Tirri Niini hos er så det är ju ingen skillnad att skicka lite bajs till Sverige. *fniss* 
Här finns remiss för privatpersoner som man kan fylla i själv och lägga i kuvertet, och här finns prislista. Som sagt kan man välja själv vilka tester som ska göras, på prislistan står också lungmask med så man kan välja det om man vill, även om jag inte skulle göra det på en svenskfödd katt.
Kan ju förtydliga här, jag är inte ute efter att "frälsa" någon utan tycker bara att det är dumt att det på ett sånt här område finns så mycket okunskap och rädsla, man avmaskar så mycket i onödan och det kan ge stora problem med resistens i framtiden. Titta bara på hur restriktiv man är med antibiotika där det redan finns stora resistensproblem.
Jag har sänt in träckprov till Laboklin, så jag vet att det är möjligt att göra, och säkert kan man sända in till nåt labb i Finland också. Jag menade bara att vi inte har någon riktig motsvarighet till Kolla Masken-kitet i Finland (såvitt jag vet åtminstone).
Jag kommer nog att fortsätta att avmaska mina katter ungefär en gång/år 
Man kan beställa hem KollaMasken genom http://kollamasken.jetshop.se/ och de skickar även till utlandet för 50 kr extra.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Enl.min veterinär tyckte hon att man skulle avmaska kattungar före leverans, och sedan enbart vid behov, inte varje år som innan. Använder Banminth .
#27 Frågade du varför hon anser att man ska avmaska en katt trots att den inte har mask? :)
#28 var hos veterinären idag. Frågade just då om det här med avmaskning. Ungarna kan bli smittade av mamman . Utan att man märker på mamman att hon har det. Skulle ungarna få mask kan dom bli jätte dåliga :( Just därför rekommendera dom avmaskning av kattungarna. Nu är det så att detta var inte min ordinarie veterinär utan en annan, och hon säger likadant som den jag brukar gå hos.
Tycker ändå att det är ett konstigt resonemang, med tanke på att när man använder Kolla Masken så tar man lite bajs ifrån alla katter i katteriet och skickar in som ett samlingsprov. Då vet man ju om någon av katterna har mask och har någon av katterna mask, så får man helt enkelt ge alla avmaskningsmedel.
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
#30 jag tror inte jag vill riskera att kattungarna kanske blir jättedåliga om mamman nu skulle ha mask, kan man undvika att dessa små liv att bli dåliga så gör jag hellre detta, och avmaskar dom istället:))
Håller med #30 att om mamman eller en annan katt i hushållet har mask kan man avmaska alla, men om ingen katt har mask känns det dumt att avmaska kattungen/arna.
Att stoppa i gifter i små varelser som redan är känsliga är inget som tilltalar mig om det inte är nödvändigt. :))
Kolla masken är super. Då ser man även vilken sorts mask katten har om de finns. Dessutom har jag hittills fått svar inom 2-3 dagar. :))
För 20 år sedan avmaskade jag en kattunge enligt rekommendationerna som då fanns. Det var sista gången jag någonsin gjort det på någon kattunge. Hon blev jättesjuk och jag upplevde att hennes tarmar egentligen aldrig kom igång efter det som de skulle utan hon var under hela sitt liv väldigt känslig för all föda 😕.
Jag kommer kontrollera mina katter straxt innan kattungarna föds, har någon av dem mask får jag hantera det.
Kanske man kan få hjälp av veterinären så att man får rätt dos?
Det är jättesvårt att få exakt det de ska ha även om det finns i "pasta" konsistens
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/