Genetikprat?
Jag tänkte att jag kunde efterlysa här ifall någon ser detta och vill hjälpa till :)
Sedan jag köpte min hona som är starten för min ragdollavel så har jag försökt hittat de som vill diskutera genetik med mig, jag tycker det är så vansinnig intressant och läser om detta väldigt (väldigt, väldigt) mycket vid sidan av.
Problemet är att så fort jag har frågat andra uppfödare om detta så får jag en ordentlig salva om att färger och mönster inte är det viktigaste. Nej det har jag inte påstått men det är något jag tycker är väldigt intressant och vill läsa på mer om, och vissa delar av detta måste man nästan ha erfarenheten av att föda upp för att veta - vilket jag ju inte har än.
Så jag har snällt fått satt mig ner och fortsatt läsa i texter men det är långt ifrån allt jag vill veta. Blir så ledsen över detta och hoppas att det kanske finns någon som tycker det är lika intressant som mig och vill dela med sig (OBS!!! dela med sig! Inte berätta vart jag kan läsa om det)
Ifrån början fick jag tips om avelsrådet på klubbarna osv men de är alltid väldigt upptagna så jag tänkte om det finns någon annan som man kanske bara kan prata med i chatten på Facebook eller så.
Hur som, jag hoppas att det inte regnar salvor här också nu 😕
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Färggenetiken för Ragdoll är egentligen ganska enkel i teorin, då det bara finns 5 olika anlag som kan variera. "Tricket" när man ska bestämma vilka utfall man kan få på en kull är att titta på anlagen ett och ett. Vet man bara vilka av de 5 som ärvs dominant respektive recessivt så är det sen inga konstigheter.
Ett och ett alltså! 🙂
Här är de enda 5 anlagen som kan variera:
Färg - Röd eller svart grundfärg. Eller båda för paddorna.
Vitfläck – Colorpoint, mitted eller bicolor.
Agouti – Hos Ragdoll kallas alla de viltfärgade varianterna för tabby.
Dilution – Bleker brunt till blått, rött till creme och choklad till lila.
Choklad – Blekning som bara syns på svart grundfärg.
Länkar igen till min lilla undersökning om hur förekomsten av de olika varianterna för de 5 anlagen varierat över tid, där det också går att läsa hur de ärvs:
Och vill du ha ännu en salva om att typ är mycket viktigare att lära sig än färg, så är det bara att säga till. Jag står gärna till tjänst med det också.😉
Jag brukar ha ströfrågor runtomkring. T ex hur ser jag första veckan om en unge är mid high white och inte true bicolor om parningen kan ge båda delar? Där känner jag att erfarenheten spelar in, eller har jag fel?
Och det är ju svårt att veta huruvida katterna är chokladbärare eller inte om de inte haft kullar innan eller har en förälder som uppenbarligen gett dom den genen. Så om min chokladbärare paras med en som inte är bärare, hur vet jag vilka kattungar som blir bärare?
Båda dessa frågor baseras på vad jag sett andra uppfödare skrivit t ex här i forumet och på hemsidor. De utlovar att alla blir chokladbärare eller att vissa av kattungarna som nyss är födda är bärare. Och om teckningen - hur ser man så tidigt att de är mid high white?
Det var det jag kom på bara såhär men lite sånt kan dyka upp när jag sitter och läser genetiken och vad andra skriver ut på internet. :)
www.fjarilflickans.se
Jag antar att om man skriver ut att en viss kattunge är choklad-/dilutionsbärare i kull där det finns chans att dem blir bärare. Ex. mamma är choklad-/dilutionsbärare medans pappan är det inte. Så har man testat sina kattungar för om dem är bärare eller ej.
Om alla kattungar är bärare måste mamman eller pappan vara blå (kattungarna blir dilutionsbärare) eller choklad eller lila (kattungarna blir chokladbärare).
Vet inte om det gav något förtydligande 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Ja det måste ju nästan vara så att man har testat dom, men hur vanligt är det att man testar sånt på bebbarna?
www.fjarilflickans.se
Inte vanligt vad jag hört, men är man intresserad som uppfödare att spara en katt ur kullen och vill ha en chokladbärare eller om man ska sälja till en annan uppfödare så är intresset förmodligen högre.
Annars känns det ganska onödigt om katterna ska säljas som sällskapskatter.
Och en till 🙂 Eftersom jag älskar och inriktar mig på tabby.
Det är inte så vanligt att en tabby är homozygot vad jag förstår, så om en tabbytjej paras med en tabbykille så är det ca 50% chans på tabby? Om nu inte en av de skulle vara homozygot varav alla blir tabby. Förstår jag rätt?
Ingen som vet något om mid high white? :)
www.fjarilflickans.se
För att få reda på vilken typ av bicolor du har, kan du testa para med en colorpoint… Om du tex får en colorpoint unge är din katt true. Men sen är det ju svårt att avgöra, vad de är egenligen. Men å andra sidan, är det särskilt viktigt? Mina är båda high mitted, och båda får olika slags färgfel på sin avkommor, en får för mkt vitt på kropparna på bic ungarna, den andra får vitt på öronen titt o tätt…. Använd denna lättanvända länk http://www.scandinavianragdoll.com/fargutfalltabell.aspx
Det är inte särksilt ovanligt med homozygot tabby, iaf inte för de som avlar på tabby konsekvent. Och om den är homozygot tabby, blir alla ungar efter den katten tabbys.
Här har du länken till en mycket komplett färgutfalls-snurra. http://www.birma.se/avel/colorresult.aspx Funkar på samma sätt med själva färgerna på birma som på ragdoll (o andra raser) Ragdollens vitfläcksanlag är däremot en annan femma med egen genetik.
#7 Tack för länken!
Ang mid high white så undrade jag hur man kan se på en kattunge som bara är några dagar om den är det eller inte? Har stött på detta flera gånger nu att det står på hemsidor att en bebbe är mid high white. Så jag tänkte om det finns några andra knep att se detta när de är så små.
Lite trist att man hela tiden måste påpeka om och om igen att NEJ det är inte det viktigaste och det är inte därför jag frågar, utan jag tycker detta är intressant och det verkar så tabu att prata om av någon anledning och jag förstår inte varför. Det är ett intresse! Och inget mer. Punkt slut.
www.fjarilflickans.se
Tycker också färg är roligt både på mina katter o hästar:) Synd vi inte har samma ras.
Självklart finns mycket som är viktigare i avelssammanhang som tex hälsan.
Kan nån låsa eller ta bort denna tråd? Jag blir missförstådd så att mina intentioner misstros. Jag startade tråden i hopp om att prata genetik utan att varje svar skulle ha en liten anklagande del. För att ingen ska misstro mig eller tro att jag tar en "fin katt" och parar med en annan "fin katt" så säger jag det igen: Genetiken vad gäller färger och mönster verkar vara ett tabubelagt ämne då man råkar på en avhyvling varje gång man tar upp det. Jag frågar om genetiken hos katter jag inte ens har i min uppfödning och är alltså väldigt intresserad av detta ämne just för att allt annat är lätt att läsa sig till i texter - men inte detta. Se det som en hobby. Varför är detta så fel av mig? Kan ingen klargöra det för mig? :/ Jag kan starta en tråd om typen, hälsan och annat om det krävs, men just nu undrade jag över genetikfrågor. Igen - det är inte det viktigaste! Usch jag blir så uppretad av detta och tar säkert 100 gånger mer illa vid mig än vad jag borde, men jag blir så anklagad hela tiden :( och har ändå bara goda intentioner.
www.fjarilflickans.se
#8 Man kan inte se om en katt är midhigh eller true, bara gissa. Violeta här hemma är ett typexempel där det inte går att veta.
Däremot så blir utfallet när man parar en highmitted med en true, 50% midhigh och 50% mitted. Och i dessa fall är det lätt att låta tvärsäker om sina småbebbar. Det är troligen sådana du sett. :)
#10 Håller fullständigt med dig om att du tar 100 gånger mer illa vid dig än du borde.😉
Min Tös är Chokladtabby och är trots det testad utav uppfödaren.
Nu ser man det ju tydligt när hon färgat ut men med kattungar är det svårare att vara helt säker, även för ett erfaret öga tror jag.
Jag kommer självfallet även testa hennes avkommor för att helt säkert veta om de för Choklad vidare eller inte. Det är viktig information tycker jag i de fall man vill satsa på just Choklad.
Jag är ju novis men jag trodde inte att man kunde säga att man har chokladbärare utan att testa det först.
Jag kan nog tycka att man alltid bör testa sina kattungar om man tror att de är chokladbärare, då får man det svart på vitt och det behöver aldrig bli några diskussioner i efterhand. Speciellt om katterna ska gå i avel är det ju viktigt.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Håller med dig Änglakatten (TS), tycker också att man borde kunna diskutera detta utan kommentarer.
Jag tycker alla borde förstå att TS inte bryr sig mindre om typ och hälsa bara för att man frågar om färg hur det ärvs ned och syns tidigt på kattungen
🙂 Vill givetvis inte göra någon besviken eller ledsen med detta inlägg
Fast var i denna tråden är någon otrevlig?
Eftersom du skriver att tråden ska låsas efter jag skrev så hoppas jag inte du anklagar mig?
Håller till viss del med #15 men eftersom TS uttryckt i sitt start inlägg för denna tråden om att slippa kommentarer om att andra saker är viktiga så borde man respektera TS önskan 🙂
#13 man kan veta säkert att kattungarna är chokladbärare om mamman eller pappan har lila eller choklad färg
#6 och #7 Jag känner mig nog lite medskyldig till att #6 förstått att homozygota tabbysar är ovanligt, eftersom jag påstått det i ett par av hennes trådar här inne.
När #7 skrev att det inte alls är särskilt ovanligt kände jag mig därför oerhört påhoppad och anklagad ;) så jag blev tvungen att ta reda på hur vanligt/ovanligt det faktiskt är. Och så här är det:
År 2012 föddes 1847 st raggisar i Sverige, och av dessa var 328 st tabbysar. Dvs ca 18%. Av dessa 328 st föddes 21 st i 10 kullar där båda föräldrarna var tabbysar. De kunde alltså bli homozygota. Men de flesta föräldrarna var naturligtvis heterozygota, och kullarna innehöll även icke-tabbysar.
Om vi antar att 90% av alla tabbysar är heterozygota så ger det följande möjliga utfall i de 10 kullarna 2012:
1% homo+homo ger 100% homo. Dvs totalt 1% homo
9% homo+hetero ger 50% homo. Dvs totalt 4,5% homo
9% hetero+homo ger 50% homo. Dvs totalt 4,5% homo
81% hetero+hetero ger 25% homo. Dvs totalt 20,25% homo
Alltså borde totalt ca 30% av ungarna bli homozygota om 10% av föräldrarna var det, och 30% av de 21 födda ungarna är drygt 6 st.
Summa summarum så föddes alltså ca 6 st homozygota tabbysar 2012, av totalt 328 st tabbysar, i en årskull på 1847 st raggisar. Om detta betyder att varianten är vanlig eller ovanlig får man från och med nu bestämma alldeles själv.😉
Jag är imponerad av din efterforskning!
Bra jobbat!
# 18 😉
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
# 18 Shit vilken bra uträkning - research på hög nivå! Bravo! Förlåt om jag trampade på nån tå :)
Min tanke om att det genetiskt inte är så ovanligt är tanken på att om man parar konsekvent på tabby+tabby blir det rätt många homozygota procentuellt. Ponera att man tar två hetero och parar med varann, då blir 25% statistiskt homo, en av 4. Tar man sen denna homo och parar med en hetro blir hela 50% homo. Tänker jag rätt? Tabby i dubbel uppsättning. Sent på kvällen o seg i skallen. På en ras som tex birma där det är mkt vanligare med avel agoutikatter blir det ju snabbt ett större antal.
#21 Haha, ja min starkaste sida när det gäller katter är nog, tyvärr, att räkna dem… Men när jag blir stor tänkte jag bli kattant på riktigt. :) Och du har helt rätt i att det SKULLE kunna gå ganska fort att öka antalet homozygota, för dina siffror stämmer såklart. Men de facto så är det ju tydligen väldigt få som parar två tabbysar, eftersom det bara blev 21 sådana tabbyungar senaste året, och de flesta av dessa (alla?) bevisligen med heterozygota föräldrar. :)
Ha ha Djupdal - vilket mattesnille du är! :)
Kul statistik! Kan du inte ta fram mer statistik åt oss?
Nu vill vi veta hur många av dessa 1847 st raggisar som var i vilken variant och hur många procent det blev av varje färg? :)
#23 Jag har ju alla 15000 katterna liggande i excel sedan jag gjorde den där pawpeds-uppgiften jag länkade till i #1, så nu är det faktiskt ganska enkelt att plocka fram statistik. :)
Färgerna för 2012 års 1847 raggisar såg ut såhär:
44,2% 816 st n Brun 40,7% 752 st a Blå 2,1% 38st b
Choklad 1,7% 32 st c Lila 2,6% 48 st d Röd 2,5% 46 st e Creme 3,4% 62 st f Brunsköldpadd 2,6% 48 st g Blåsköldpadd 0,2% 4 st h Chokladsköldpadd 0,1% 1 st j Lilasköldpadd
Oj, det där blev inte snyggt. Provar igen:
44,2% 816 st n Brun
40,7% 752 st a Blå
2,1% 38 st b Choklad
1,7% 32 st c Lila
2,6% 48 st d Röd
2,5% 46 st e Creme
3,4% 62 st f Brunsköldpadd
2,6% 48 st g Blåsköldpadd
0,2% 4 st h Chokladsköldpadd
0,1% 1 st j Lilasköldpadd
Jag har fått frågan innan om det kan vara så att min tjej är lila och inte blå. Och eftersom jag tycker att hon är väldigt ljus i färgen så har jag fått mig en funderare, men så är hon ju tabby och chokladbärare så det kanske kan komma därav.
Men jag försöker att ge mig på att kolla bakåt. Och hennes mamma är c 04 21 och far a 03. Och lila + blå blir ju bara blå MEN pappa katts mor är blå och far är brun, vilket borde betyda att han är dilutionsbärare eftersom det blev blått i den kullen som annars bara skulle blivit brunt.
Alltså bär min tjejs farfar på dilution så att hennes far blev blå. Vet man med detta att hennes blå far bär på något?
För om han bär på ex. choklad så skulle det vara möjligt att min tjej är lila. Dock har hon varit på utställning så de bör väl kanske ha sett det isåfall :) Jag kanske tänker helt fel här, men inte förrens jag har fått bolla det med någon kan jag veta, så jag testar. ÄNNU EN GÅNG - detta är något jag tycker är kul att lära mig, MEN hälsa, typ, temp ja allt vad det nu kan vara är såklart viktigare för rasen osv osv. För dig som ännu inte kan acceptera att detta är ett renrasigt intresse för mig och inget annat.
#22 Då blir jag en av få då som kommer para två tabbysar i framtiden ;)
www.fjarilflickans.se
#26 Alla katter kan alltid bära chokladanlaget utan att man vet det, hur många generationer som helst utan att det syns. Men att katterna bakom din pappakatt bär på en massa andra anlag har däremot inget med saken att göra. Som jag skrev uppe i #1, "tricket" är att se på de 5 olika anlagen ett och ett, för de har inte med varandra att göra.🙂
Så din hona kan mycket väl vara lila, om inte pappakatt (eller katterna bakom) dna-testats som icke-bärare.
På utställning dömer domarna efter fenotyp, dvs hur de tycker katten ser ut, men det betyder inte att hon inte är lila genetiskt. Min Violeta blev "utdömd" som choklad förra lördagen, men nominerad på söndagen, så det där beror helt på domaren.
Vill du veta om din hona är lila genetiskt, när det inte är så tydligt utseendemässigt, är det bara att testa.🙂
Djupdal. Vart hittar du infon så att du kunde skapa excelen du har gjort. Mycket imponerad av dina uträkningar.
Jag är som sagt väldigt nybörjare och funderar nu på vad homozygot resp. dilution betyder 😞?
Vad är skillnaden?
Jag har en Hona rag b 04 21, om jag parar henne med en Hane: rag n (chokladbärare) hur ser då % satsen ut för att det ska kunna bli Chokladbebbar?
Vi har kattungar 
#29 50 % brun och 50 % choklad blir det. 🙂
Här kan du läsa mer om genetik: http://www.scandinavianragdoll.com/genetik.aspx
Mvh Marie
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#30 Åh tack så mycket 🙂
Vi har kattungar 
#0 Änglakatten, jättebra tråd det här, tack 🙂
Vi har kattungar 
Kom på att du skulle ju kunna få blå och lila också om båda föräldrarna bär dilution! 🙂
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#32 Ja det är kul att kunna bolla lite, men du får räkna med att många kommer säga "googla" eller "läs mer här" men det är inte alltid så lätt, så det är då bra att kunna diskutera dessa frågor med andra som är intresserade.
Jag har läst nästan allt som finns nerskrivet, men det finns ändå massor av frågetecken som dyker upp, som bara är kul att fråga ifall någon råkar veta :)
www.fjarilflickans.se
#27 Jag är så nyfiken så jag kommer testa henne 😂
www.fjarilflickans.se
#35 Om du ska fortsätta ställa ut henne kanske det är större risk att domarna tycker att hon är blå, om du registrerar om till lila? Och när det gäller framtida parningar så spelar det ju faktiskt roll bara om du parar med en hane som ÄR lila eller choklad, för parar du med någon annan hane (som inte är dna-testad icke-bärare) så kan det ju bli båda varianterna oavsett om din hona är blå bärare eller lila. Och chansen att du hittar en lila eller chokladhane att para henne med kanske inte är så stor? Kan vara något att tänka på i alla fall, innan pengarna spenderas. :) #34 Själv tycker jag man kan vara tacksam när någon hjälpsam tagit sig tid att servera en länk till elementär information. Inte otacksam för att den hjälpsamme lät bli att knacka om samma elementära information ännu en gång. Men man kan såklart tycka olika. ;)
#36 hon kommer inte att ställas mer. Det är svårt att veta nu vad jag kommer para henne med i framtiden förutom när jag parar henne med min egen hane men som sagt - jag tycker det är kul och intressant att veta. Tror jag nämnt det några gånger tidigare ;) I detta fall så vet jag att många svarar med "googla" eller "läs mer på www.ragdollklubben.com" när man frågar frågor och det kan inte ha varit så tidskrävande, snarare tvärtom, man vill sätta stopp för diskusionen. Därför ville jag berätta det så att man vet att man ska fortsätta försöka :) Jag fick såna svar i stort sett varje dag jag försökte få hjälp ifrån andra, t o m här inne i ett diskussionsforum. Och jag gav upp varje gång. Men inget har gett mig mer skinn på näsan än denna upplevelse :)
www.fjarilflickans.se
#37 Jag kan bara tala för mig själv, även om jag knappast är ensam, men när jag svarar på en fråga genom att posta en länk, så är det inte för att få stopp på någon diskussion. Det är för att jag vill hjälpa den som frågar.
Ofta är svaren mycket bättre, utförligare och mer pedagogiskt formulerade på de ställen man länkar till, än vad man själv förmår att knåpa ihop. Och ibland orkar man helt enkelt inte knacka det långa svaret på samma fråga för femtielfte gången, men postar ändå en länk för att hjälpa till så gott man kan, just då.
När det gäller svar till uppfödare, eller blivande uppfödare, så är det lite annorlunda ibland. Då kan jag länka istället för att svara bara för att det verkar så uppenbart att den som frågar har så stora kunskapsluckor att lite grundläggande läsning kan vara på sin plats. Så gör jag för att jag vill att den organiserade aveln ska vara mycket bättre än BYB- och huskattsuppfödning. Jag har helt enkelt ett intresse i att ett stamnamnsbevis uppfattas som någon slags kvalitétsstämpel hos alla kattungeköpare i den stora allmänheten. Det tror jag är det bästa sättet att hjälpa både den som frågar och alla andra uppfödare. Och katterna. Och köparna.
Haha, det där sista lät inte så lite högtravande, men jag tror du förstår hur jag menar. Ibland känns det helt enkelt dumt att svara "javisst, de blir långhåriga allihop, kör för tusan!".
#28 Uppgifterna har jag bara kopierat rakt av från FindUs, på SVERAKs hemsida. Inget konstigare än så. Allt man behöver finns ju i katternas EMS-kod som står där. :)
#38 Ja jag hade varit väldigt tacksam för svar med användbara länkar då jag hade frågor, det var dock fattigt på det då :) Då jag frågade mycket frågor så hade jag redan läst på allt utan och innan på både Ragdollklubben och Scandinavianragdoll så det hjälpte inte med länkar dit. Men jag har lärt mig massor och agerar nu så som jag själv skulle ha velat bli mottagen själv, just för att försöka styra upp ryktet lite, iallafall med det jag kan avhjälpa på egen hand. Ett exempel ifrån min ryggsäck: Jag hade i stort sett lärt mig allt som går att läsa sig till och av några få snälla uppfödare, dock visste jag inte de engelska orden för allt. Så pratar jag med en uppfödare som erbjöd en ny hane till mig varje vecka och h*n berättar om ännu en hane för mig och jag frågar om färgen och får svaret seal. Jag blir lite av ett frågetecken och frågar om det har med teckningen att göra att det heter seal varpå h*n säger nej, seal är en egen färg. Vi fortsätter lite på ämnet utan att h*n någon gång bara säger att seal är brun. Senare avslutar uppfödaren kontakten med mig och säger "du får nog skaffa dig lite erfarenhet först" Detta brändes in hårt och jag glömmer det aldrig. Ang BYB så anser jag att det kommer av att man inte har bättre kunskap om det hela, och så blir det om man inte får hjälp när det behövs.
www.fjarilflickans.se