Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 2186 ggr
NorthernPearls
0

Hitta rätt hane till hona?

Hejsan allesammans

Hur hittar ni rätt hane till era honor som ni vill para?

Vi har helt underbart sötaKyss Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!

Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s 

Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

FunHouse
1

Jag har bara lånat hane första gången jag parade min första hona. sen har jag köpt egna hanar, mest för att det är svårt att hitta hanar som passar och som är till utlåning.

Men en av de hanar jag köpt har jag inte tyckt passar till mina honor och därför inte använt honom.

Jag tycker också det verkar som om det är fult att lägga ut sin hande till utlåning på klubbens sida, varför undrar jag?

Jag tycker egentligen det är bättre att en hane används av några olika honor istället för samma hona. Samma parning om, och om igen tycker jag inte berikar.

Jag skulle tycka att det vore bra att alla som har en hane som man kan tänka sig att låna ut en eller flera gånger skulle lägga ut det.

Det skulle bli ett bättre samarbete oss uppfödare emellan.

Oj, vad många "jag tycker", det blev…*ler*.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Singo-Torpet
0

håller helt med #1 jag känner också att de är lite "tabu" att lägga ut sin hane på klubbarnas hemsida, varför vet ja inte…

ja tänkte lägga ut min hane för ja kan tänka mig att låna ut honom till en hona men då ja sa de vart det en massa tissel bakom ryggen, tråkigt tycker ja.. så ja la aldrig ut honom.

Yataz
0

Ja, det är väl bara att sätta sig och leta runt, kolla stamtavlor och bilder för att avgöra typ så gott det går för att sedan ta kontakt och höra om man kan få låna hanen ifråga.
Sedan kan det ju vara bra att se hanen irl innan man bestämmer sig också så man vet att det är en hane som passar din hona rent typmässigt.

Och angående detta med avelshane-lista så är det inget jag använder mig av. Jag tycker inte om det. Jag la ut katt där en gång när jag hade min första hane, men jag fick många som kontaktade mig där man märkte att de knappt kollat om det är en hane som passar deras hona, vare sig när det gäller typ eller stamtavla. Därför känner jag att det inte ger mig något genom att lägga ut där.

Jag tror att det lätt kan ses som om hanen är till allmän utlåning via en lista.
Om jag ska låna ut hane så vill jag att det ska kännas bra med uppfödaren ifråga och jag lånar bara ut om jag tror på kombinationen, dvs att katterna passar ihop rent typmässigt. Jag vill känna att det tillför rasen något och att man har möjlighet till att hämta tillbaka något också.

Så tycker i alla fall jag Glad

Martina

Yataz

FruPiggelin
0

#3 …men om det inte finns en lista så försvårar det ju arbetet avsevärt att finna rätt hane också.

Som etablerad uppfödare kan jag tänka mig att man har mer kontakter osv som underlättar sökandet efter en passande avelshane. Men för en ny uppfödare kanske man har "listan" som grund; det är ju svårt att ta reda på vilka fertila hanar som finns och som dessutom ägaren ifråga kan tänka sig att låna ut.

Jag är ingen uppfödare, men har också märkt att det inte är "fint" att lägga sin avelshane på "listan". Helt fel tycker jag! Det bästa för rasen tror jag är att alla har kännedom om alla katter i avel; för att på så sätt kunne välja den bästa kombinationen samt utöka avelsbasen än mer.

Yataz
0

#4 Jag menar inte att det skulle vara mindre "fint" bara för att hanen finns på en lista! Men efter att ha haft en hane på lista en gång och inte kände att det gav mig något så använder jag mig inte längre av listor.

Jag tycker inte det är så svårt att leta hanar utan listan.
Nästan alla uppfödare har idag en hemsida där de presenterar sina katter.
Många skriver på deras hemsida om det är så att hanen inte lånas ut.
Och det skadar ju aldrig att fråga, eller hur?
Det har hänt att jag frågat på hanar som inte får lånas ut och man kan ju inte få mer än ett nej så…då är det bara att leta vidare.

Martina

Yataz

Cheeserica
0

Jag har lånat hane två gånger samt använt egen hane en gång. Ingen av de hanar jag lånat har stått med på avelshanelistan, men så har jag i båda fallen varit ute i rätt god tid. Den sista hanen jag lånade hade jag spanat på sedan han var kattunge. Flört

Min egen hane låg ute på Ragdollklubbens avelshanelista ett par månader. Visst fick jag en del mindre seriösa förfrågningar (tror dock bara det var två) men det är ju inte mer än att man säger nej! Jag vet folk som inte haft sina hanar ute på listan och ändå fått konstiga förfrågningar. Det är ju inte svårare att sålla bland sådana förfrågningar än om folk kontaktat en via hemsidan.

Jag lånade ut min hane till tre honor, och hade ytterligare två mycket seriösa uppfödare som skulle para med honom men som tackade nej då han visade sig vara HCM/N (full förståeligt och jag tycker att de gjorde helt rätt). En av de som lånade min hane är dessutom numera en av mina bästa vänner. Kyss

Vad vill jag säga med detta? Kanske att det är tråkigt att listorna av någon outgrundlig anledning fått så dåligt rykte att uppfödare inte vill lägga ut sina hanar där.

Ju fler hanar vi använder i avel, desto sundare är det för avelsbasen!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Yataz
0

#6 "Ju fler hanar vi använder i avel, desto sundare är det för avelsbasen!"

Håller helt med…men som sagt bara för att man inte använder sig av listan så är ju inte det detsamma som att man inte lånar ut.

Det jag kan känna är väl att om någon frågar mig om lån av hane utan att jag använder mig av listan så är det ofta någon som suttit och letat sig fram till just min hane och inte tagit den första bästa från listan…

Nu får jag väl skit för att jag skrev så också…men det är bara min syn på saken. Det är ju upp till var och en om man vill använda sig av listor.

Martina

Yataz

Hvenhildas
1

En annan anledning att man inte lägger ut sin hane kan vara att det finns folk som tror att då är hanen till allmän utlåning utan urskillning. Har hört att det finns hankattsägare som råkat ut för väldigt otrevligt bemötande från den som ringt när det blir ett nej, därför personen som ringer anser att om hanen finns på listan så är dom minsann i sin fulla rätt att få låna hanen annars skall han inte ligga där. Det kanske inte är så vanligt men det har i alla fall förekommit.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Yataz
0

#8 Precis vad jag försökte komma fram till, men du förklarade det mycket bättre.

Martina

Yataz

Fyrpihls
0

Jag lånade hane till mina första kullar, men sen köpte jag en egen…(som jag samäger med AC)

dels för att jag vet precis vad jag vill ha in i mina katter och dels för att det är svårt att få låna en riktigt fin katt.

Dessutom så är det ganska bra att ha så lite kontakt med andra katterier ur sjukdoms/smitto synpunkt… Det är alltid lite annan bakterieflora och så i olika katterier.

Och om man håller sig till sina egna och en del väl utvalda som man känner väl, så blir ju risken mindre.

Jag Kommer häranefter att ha egna hanar och bara låna ut dom om det är i mitt eget intresse att få tillbaka något ur den kombinationen, alternativt bytlåna parning med nån.. men att låna ut till höger och vänster kommer inte på tal.

Det är alldeles för riskabelt. Då måste man ju ha den hanen separat i så fall… och regelbundet testa honom innan man använder honom själv…

och jag tror inte heller att jag skulle ha den på någon lista då, för som ni andra skriver här ovan, så finns det ju dom som blir skitsura om dom inte får låna hanen… och det blir ju lite lättare att säga nej, om man inte har den ute som avelshane.

Dock tycker jag att man bör använda de hanar som är bra till en del kullar, för avelsbasens skull, men det är ju inte detsamma som att låna ut hur som helst. Ofta går det att lösa Inom sitt sociala nätverk bland kattfolket…

Så tycker jag!

Rymmarns
0

Min hane ligger på hanhundslistan för när jag själv har letat hane som ny uppfödare utan stamnamn och ringde runt och frågade om uppfödare kunde tänka sig låna ut sin hane till min testade hona så blev jag väldigt illa bemött av vissa………

Det var ju själklart att hanen inte var till avel när den inte var med på listan och det inte stod på hemsidan…..

Tyvärr är det ju så att man minns dom otrevliga längstRynkar på näsan.

Andra ställde upp till 100% svarade på frågor, och var jättetrevliga, förklarade att ingen fick låna deras hane osv.

Men jag anser att alla som kan tänka sig låna ut sin hane bör finnas med.

Sen är det upp till ägaren att avgöra om hanen ska lånas ut.

Jag har fått flera förfrågningar när honan varit i höglöp och av ägare som tror att man kan tjäna pengar på kattuppfödning Skrattande.

Vissa har jag nekat direkt och andra har jag hänvisat vidare till uppfödaren av katten osv.

Irene

Hvenhildas
0

Ja det är ett intressant beteende att man ringer hankattägaren samma dag honan börjar löpa, vad har man då för avelsarbete.

'Hoppsan min hona löper, jag måste snabbt som
ögat hitta en hane' FörvånadGråter

En kompis till mig råkade ut för detta och och frågade mig om råd och  jag avrådde henne bestämt att inte låna ut sin hane.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Fyrpihls
0

Ja gud vad knasigt.. snacka om impulsivt avelsarbete… helt utan mål och mening kan man ju tycka då.

Nej jag tycker att man måste se noga på vilka kvaliteer honan respektive hanen har och se om dom kan tillföra aveln något.

Jag försöker faktiskt alltid tänka att den planerade kullen ska vara såpass intressant så att jag skulle kunna behålla en avkomma själv. och det gäller ju då både mina egna och ev utlånade kullar.

solohm
0

Hej på ER alla som skriver här. Går ofta in och läser. Visste inte att det inte är "fint" att lägga ut sin hane på avelslista. Hade tänkt göra det så småningom eftersom jag har en ung hane. Hade tänkt upplysa ev. "låntagare" om att han ENDAST lånas ut till rasrena och fulltestade honor. Han är testad enl. ragdollklubbens regler + lite till. Det ska naturligtvis kännas seriöst också annars måste man väl vara i sin fulla rätt att neka parning. Då får väl folk bli arga. För mig är det viktigast att veta att jag har en frisk och jättemysig kille som sällskap här hemma. Jag har inte katteri och ingen hemsida. Det kanske ändå är bäst att inte sätta ut honom, eller??

Tack för alla goda råd, tips och idéer ni delar med er av.

dara
0

#14 jag som är ny uppfödare tycker att det är heldumt att det har fått en neggativv stämpel då det gör det mycket svårare att hitta en passande hane, självklart bör man söka hanen efter vad som kompleterar bäst men detta blir ju även det lättare om om flera alterna tiv visas upp. jag tycker det är någonting som man själv moste ta ställning till men kankse är så att om allan försöker ändra denna syn och faktiskt sätter in sina hanar så blir möjligheterna för avelsarbetet större, och självklart är det ju bara att säga nej till honan om man inte tycker att hon passar

Cheeserica
0

Det gör mig ledsen att läsa det som vissa skriver här. Inte konstigt att listan får dåligt rykte, om detta är vad folk generellt tycker om den och dessutom för vidare till vänner och bekanta.

Jag förstår inte varför folk helt plötsligt är så rädda för att behöva neka någon att låna deras hane. Annonserar ni heller inte ut era kullar då, eftersom det är så jobbigt att neka folk att köpa kattungar av er? Knäppgökar finns ju överallt, det är ju bara att lära sig säga nej.

#14, självklart ska du skicka in din hane till avelshanelistan om du kan tänka dig låna ut honom! Om du inte har någon uppfödning eller hemsida så är det desto större anledning att lägga upp honom där, men det skadar inte att även annonsera ut honom via t.ex. uppfödarbekanta, hanens uppfödare osv.  Glad

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Änglakatten
3

Gammal tråd, men jag tyckte det var intressant läsning :) Har ju erfarat detta med att leta hane nu i flera månader så det är lite ruggigt att läsa här vad vissa anser. Från när min hona var omkring 6 månader så började jag leta hane aktivt, för jag kände att jag ville hinna få bra kontakt med uppfödaren inför det kommande samarbetet. Kontakt 1 visade sig inte ha alla fåren hemma, kontakt 2 hade fel syn på aveln enligt mig, kontakt 3 kastade ut nya hanar till mig varje vecka och det kändes inte helt hälsosamt, kontakt 4 hade en superfin hane att låna om jag skulle hinna med det innan kastrering - det hann jag inte. Under denna tid så kontaktade jag uppfödare i hela Sverige som hade en passande hane till min hona både via hemsidor och listor där jag fick tvärt nej eftersom deras hanar inte lånades ut (även de som det stod "lånas sparsamt ut till testade honor") Hur som… Kontakt 4 hörde av sig bär det var dags att kastrera den hanen och ca 2 dagar efter började min hona löpa. Detta löp var det sista jag ville låta henne ha, sen var det kastrering nästa för jag vågade inte låta henne löpa tomt fler gånger. Här hade jag inget val än att försöka hitta en hane samma dag som hon satte igång sitt löp, jag hittade en uppfödare jag missat som jag tyckte mycket om på alla sätt och det blev ingen "panik-parning" trots allt eftersom de passar varandra så bra, men hon skickades ju ändå dit nån dag efter. Här är jag glad att denne uppfödare inte resonerar som #11 / #12 utan frågar mig frågor, känner mig på pulsen och inte bara säger tvärnej pga att min hona råkar löpa då man ringer. Längtar efter min egna hane som kommer i Juli så man kan hålla sig ifrån detta lite obehagliga man ibland får känna av. Precis som #11 säger så minns man de som har behandlat en dåligt :( Det var iallafall min historia :) Ni som är helt nya med uppfödningen får mer än gärna kontakta mig och fråga frågor för jag vill jättegärna hjälpa till att bidra med mina kunskaper so far. Det vinner vi alla på

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se