Kiss, kiss kiss
Hej mina vänner!
Nu behöver jag fråga er om råd igen. 🤦♂️ Nu är kisarna här hemma 6 veckor och då borde ju klara av att kissa i lådan själva. Jag har sett att de tar sig in och ut från lådan utan problem. Jag sätter dem i den när de har ätit, lekt och efter de vaknat och då gör de nästan alltid sina behov där. Har aldrig sett att de bajsar någon annanstans, men däremot kissar de på köksgolvet. Varje gång när jag kommer hem från jobbet så ligger den åtminstone en pöl där. Jag rengör ordentligt med medel och sprayar även fy-spray runt området. Det funkade sådär så nu har jag även dränkt en handduk med fy-spray och lagt på stället och då har de inte kissat där, men då gick de bara till en annan plätt på golvet och kissade där istället. Jag rensar lådan ofta.
Ett alternativ kanske hade varit att sätta en till låda i köket där de brukar kissa, men då har vi massa bajs och kiss i köket 😕
Någon som har tips?
Gissar att du svarade på frågan själv. Fler lådor på fler ställen! Om jag ska gissa vidare utifrån andras erfarenheter så kommer lådan i köket bara behövas några veckor, och om valet står mellan att ha kisset i en låda i köket, och att ha kisset på golvet i köket, så vet i alla fall jag vad jag skulle föredra. ;)
Okej, tack! Det kanske är det allra bästa då 🙂
Jag provade faktiskt att fylla en större ugnsform med kattsand och ställde den i hallen, men de gick aldrig på den! Men ska åka till djuraffären och köpa en riktig låda med lite lägre kant så kanske de tycker om den bättre 😉
Ta sand från den gamla lådan när du fyller en ny, så luktar det "rätt".
Jag hade 9 kattungelådor hemma som var utplacerade på de ställen där de ville kissa på golvet. Det enda som hjälpte för mig var att sätta låda där. Jag hade massor av godislådor och några kattungelådor vilket funkade kanon. När de var ca 7-8 veckor så hoppade de över barriären och in till de vuxnas lådor istället för att alls använda sina så då kunde jag ta bort dom. :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Inte behöver du köpa en kattlåda med lägre kant till 6-veckorsungar inte! De klarar alldeles utmärkt att gå på "stora lådan" så det är inte kanten som är problemet.
Har de varit rumsrena innan och nu börjat kissa på köksgolvet?
Eller har de inte varit rumsrena överhuvudtaget?
Kattungar som ofta kissar utanför lådan har nog för tidigt fått komma ut på för stort område - då är det svårare att få dem att gå på lådan då de från början vänjer sig vid att kissa i olika hörn eller här och var.
Jag skulle ha "börjat om" med den här kullen vad gäller rumsrenhetsträningen. Jag skulle ha satt upp en kattungehage i köket eller nåt rum där ni vistas mycket. Det får vara en hyfsat stor hage till så stora ungar men inte för stor då de har problem med att vara rumsrena.
Och så 2 st toalådor (utan lock och vipplucka) i hagen och kattungarna får bara vistas i hagen förutom lekstunder i huset då och då, tills alla använder lådan.
Har mina kattungar i särskilt rum , när dom är små, ihop med mamman. Bruka sätta ut kattungelåda med låg kant ifrån ca. 3 v ålder. Vid 6 v går dem på mammans kattlåda med högre kant. Har fungerat bra. Tror inte man skall introducera kattlådan för sent. Ibörjan är det mer som lek i lådan, visar dem att krafsa i lådan:)
Har du dem i flera rum nu? Låter som att de går på för stort område, och (som någon skrev ovan) att de har gjort det för tidigt och därför inte blivit helt rumsrena? Jag skulle minskat ytan för dem nu och satt ut många lådor tills de bara använder lådorna för kissande också. Om de fortsätter att kissa på en specifik plats kanske du kan testa att ställa en matskål på det stället. Min erfarenhet är att de sällan vill kissa för nära maten.
Lycka till!
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Tack för alla tipsen!
De var bara i ett rum tills de blev fem veckor, sedan började de utforska lägenheten lite mer. Jag har en tvåa på 67 kvm som har en väldigt öppen planlösning, så den enda dörren som finns är till sovrummet. Borde jag köpa stängsel och sätta upp så att de inte kan gå överallt?
Igår köpte jag en öppen toalåda och ställde där de har gått och kissat på golvet, och när jag kom hem från jobbet var den flitigt använd 🙂 Inte en enda pöl på golvet! 👍 Så det verkar ha gjort susen.
Jag har också fått bakslag ett par ggr med kattungar som först varit rumsrena och sedan börjat slarva.Då börjar vi om från början.Kattungarna får då vistas bara i ett rum tills jag ser att alla går på lådan och inget finns på golvet. Jag bor i litet hus med 4 rum och vi har alltid 2 rum där kattungar inte får vistats förrän vid 10-11 veckor.Får dom för stort för tidigt så slarvar dom har jag märkt.
MÅNGA lådor överallt.Fast det inte ser snyggt ut men ett nödvändigt måste.
Hur har det gått? Har de fortsatt gå på lådan?
Det har gått jättebra! Inget mer kiss utanför lådan :) Det var fler lådor som behövdes.
Det enda tråkiga är att mammakatt också går på preliminärlådan i köket och bajsar… 😮
Det gör hon ju för att visa bebisarna att de gör rätt 😍
Ja hon är verkligen duktig i sin mammaroll :) För mig gör det ingenting, mycket hellre i lådan än på golvet! Det är bara kaffegästerna som storknar 😃