Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1702 ggr
Pixiepussel
2

Ragdoll tror han är Bengal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Luke på 13 veckor har inte läst rasbeskrivningen för ragdoll, han älskar att jaga! Vi har köpt en Da Bird som han är fullkomligt tokig i. I början jagade han den bara men nu ligger han och lurar, hoppar högt, fångar den i munnen och springer iväg till ett gömställe där han morrar åt den. Efter att man gömt den går han och mjauar och försöker hitta den. Är det hälsosamt för honom att få jaga eller är det ett varningstecken att han morrar åt den? Just nu verkar han skitsur för att jag gömde den.. :-S

Wanzel
0

Vi har också en ragdoll som inte tycks ha läst rasbeskrivningen!
Hon älskar att sova och vila på höga platser och är inte gosig någonstans.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga! Men skulle gissa på att det inte är något farligt. Vissa katter skiljer sig nog från sin ras, kanske har och göra med föräldrarna eller andra släktingar?

Pixiepussel
0

#1 Kul att höra att fler katter missat rasbeskrivningen! Min gosar i knät (vilket ragdoll inte ska göra) och älskar också att ligga högt. Blev bara så förvånad när han började morra (mot leksaken, inte mig) och började fundera på om jag förvildar honom/lär honom aggressivitet. Pappan ska också vara riktigt lekglad har jag fått veta.

Wanzel
0

#2 Våran dam får man inte ens röra! Så länge hon inte vill, vilket är ytterst sällan 😛

Tyvärr får någon annan svara på den frågan!

Junkan
0

Min raggisdam är väl inte överdrivet kelsjuk heller men varje gång man kommer hem spinns det och intas ryggläge för lite kliande på magen, precis som många hundar.

Asj
3

Jag tycker det verkar mycket hälsosamt med en kattunge som busar och jagar, vare sig det är en ragdoll eller inte!

Pixiepussel
0

#5 skönt att höra! Även morrandet? Aldrig hört en katt som morrar..van vid hundar och vet att om de morrar måste man öva på att ta deras leksaker så att det inte blir problem med respekt när de blir stora.

Junkan
0

Min raggis morrar när det kommer en person som hon inte sett förut mot henne.

Neo033
2

Det är vanligt att kattungar "morrar" när de har fångat ett byte. Särskilt när leksaken är väldigt verklighetstrogen. De bara passar sin fångst så att ingen annan ska ta den. ;-) Det ingår i vanligt lekmönster och är inget att vara rädd för. :) Om du tycker att han blir för fixerad kan man lägga undan just den leksaken och bara ta fram den lite nu och då.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Pixiepussel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 ok skönt att veta! Ja den är väldigt lik en liten dunig fågel. Då får han fortsätta att leka och morra men inte så ofta. Men han hoppar och springer som aldrig förr så är ju fantastiskt bra för att trötta ut honom. :-) Såhär trött blir han av den. :-)

Bellbooh
1

#6 enda gången jag hört en katt morra som en hund är med en ragdoll. Var ute med henne till vet i bur och på vägen dit blev hon alldeles för nervös av bussen så hon började skälla som en hund. Jag trodde först att det var en hund som skällde och morrade men när jag tittade runt fanns det ingen sådan utan det var ragdollen som skällde. Jag tror inte det är farligt att din katt morrar när den jagar. Den blir väl bara irriterad om leksaken försöker "fly" och djurets naturliga reaktion är ju att morra. Det gör min perserdam ibland när hon är helt inne i leken.

jenny.wikman
1

Vår ragdoll Blixten morrar/fräser bara när dammsugaren blir för närgången :-)

LoAEmma
0

Min raggistjej ÄÄÄLSKAR Da bird, gör typ som din gör :) Hon flämtar även med tungan ute emellanåt haha…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LinnJ
2

Betty morrar när någon ringer på dörren, som en riktig vakthund :P

Hon älskar sin Da Bird, leker gärna länge med den och mjauar och letar efter den om jag gömmer den. Hon gillar att ligga högt, och är bara kelig när det själv passar. Hon är också riktigt morgontrött! Hatar väckarklockan, när den ringer så hoppar hon upp och skriker en i örat.. "STÄNG AV MATTE, FÖRSÖKER SOVA HÄR!"

Så ja, det finns flera olika typer av ragdolls och det är väl det som är tjusningen med det :)