Ragdollstandard i bilder
Det har efterfrågats om detta tidigare i detta forum, även av de som idag anser sig vara "veteraner" - då dessa inte hade stenkoll.
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att få se detta i bilder så man vet vad man letar efter. Får så luddiga svar när någon visar ibland så man vet inte vad det var som pekades på. Lite pedagogiska bilder vore ju underbart att jämföra med.
Har testat mig själv länge nu på standard (har absolut ingen mentor att rådfråga så får fixa allt på egen hand) och det har gått väldigt bra ändå. Det finns bra trådar under "konstruktiv kritik" där någon visat en kisse så har man fått bedöma och jag har lyckats väldigt bra.
Men det är fortfarande lite ludd om EXAKT vart man ska titta när någon säger vissa termer.
Är väl medveten om att ni som kan detta utan och innan kanske inte är intresserade av detta, men jag vänder mig till er som gärna vill hjälpa till och de/vi som vill lära oss mer.
Det tar ett tag till tills jag får hem min drömragdoll som jag äntligen kan ställa (Juli). Min tjej trivs inte på utställning så för mig spelar det ingen roll att hon faktiskt tog sitt första CAC på sin första utställning, hennes utställningskarriär slutade där.
Så snart kan jag lyssna lite mer på utställning, men jag vill kunna utvärdera kommande kattungar nämligen, så därför vore ju bilder kanon :)
Vi är många seriösa uppfödare och utställare som är mer än tacksamma för lite referensbilder!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Här är en bild med lite beskrivningar - MEN katten är inte helt ok utseendemässigt tycker jag… (bla för stora och högt placerade öron och för ljusa ögon).
Hittade den nånstans på nätet nån gång… ;)
Lite färg skillnads bilder på katterna :) 4 st bilder komme här
Inte mina bilder utan de är från nätet vet dock ej källan till dessa tyvärr.
Hemsida www.amadeusdolls.se
#1 Tack, jag får ta och söka upp dessa termer närmare innan jag vet vad jag läser på den bilden. #2 #3 #4 Toppen! Tusen tack, det ska bli kul att kunna jämföra lite i framtiden :) Det är just kattunge bilder som vore kul att se, så man vet hur man kan utvärdera dom små. Jag undrar dock över bilden där man ser den blå pälsen, stämmer detta? Så såg ju inte min blå tjej ut, men hon är ju både tabby och chokladbärare så någon av dessa kanske spelar in.
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Varsågod, men nån som kan de bättre än jag får dela med sig av sin erfarenhet o förklara :)
Hemsida www.amadeusdolls.se