Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3552 ggr
SE*BeautifulStars
3

Avelshona sökes

Hej Glad

Jag är nämligen intresserad av att köpa mig en avelshona som start på min uppfödning. Färg och variant är oviktigt så länge typen är fin, men katten får självklart gärna vara godkänd för utställning dock inget måste.

Mina mål med uppfödningen är att föda fram friska katter med ett underbart temperament och kommer lägga stor vikt på att testa mina avelskatter. Dem ska testas med DNA-test för HCM, FeLV, Fiv, Blodgrupperas och givetvis ultraljud testas för HCM vid 1, 2, 3 och 5 års ålder, samt ultraljud testas för njurarna vid 1 och 3-4 års ålder. Även hanen jag vill para med ska gärna vara testad ordentligt och gärna ultraljudad flera gånger. Skulle någon av mina tilltänkta honor inte vara fri från något så används hon självklart inte i avel, då jag vill att katterna ska vara i första hand familjemedlemmar. Jag vill undvika inavel i så hög grad som möjligt och kan tänka mig att åka långt för att hitta den rätta hanen till min hona. 

Som det ser ut idag så vill jag ha en småskalig uppfödning med ca 3-4 katter hemma då jag och min sambo bor i en tvåa i centrala Trollhättan. Kan tänka mig större skala, men det får vänta tills vi skaffar oss ett hus och har möjligheten att utöka. 

Jag läser sista året till Sjuksköterska på Högskolan Väst (färdig i januari 2014) och min sambo jobbar som svetsare.

Som personlighet vill jag veta allt innan jag ger mig in på något och vill ta reda på all information som går. Har i många år funderat på avel med katter och känner verkligen att detta är något jag vill Glad Jag har anmält mig till Pawpeds kurs G1 och ska gå den till hösten. 

Att ditt katteri ligger en bra bit ifrån Trollhättan känns inte alls som något bekymmer då jag gärna åker en bra bit för att hitta rätt katt till min uppfödning. Kan tänka mig ca 40 mil eller mer en väg.

Det var lite om mig och mina tankar

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

[Isadolls]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fin Brun mitted hona till salu :) Amber ♥ Leveransklar 10/6-2013.

[Isadolls]
2

Amber♥

[Djupdal]
2

Har ingen hona på gång, inte ännu i vart fall. ;)

Vill bara säga att jag tycker det är jättebra att du är så noggrann med att hitta rätt katt och rätt uppfödare, och att du sätter hälsan främst. Det tror jag du kommer ha igen i framtiden.

Lycka Till!👍

SE*BeautifulStars
0

Tack Djupdal 🙂

Tycker verkligen att din donna är superfin, så skulle mer än gärna köpa en hona av dig i framtiden 🙂

[Djupdal]
1

#4 Hon hälsar och tackar. :) Då hinner du leta katt någon annanstans först, så att du får en ordentlig mentor. För det duger jag inte till ännu. ;)

SE*BeautifulStars
0

Någon mer som har kattungar på G eller har fått kattungar nyligen? 🙂

Änglakatten
1

Jag får förhoppningsvis i början av Juli :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

SE*BeautifulStars
2

Har nu tingat en fin hona 🙂 SE*Isa Dolls Amber

Ser fram emot att få hem denna underbara lilla docka om några veckor 😍 Blir förhoppningsvis en bra start på min uppfödning 🙂

Söker även fler honor till min uppfödning 🙂 Så har ni något fint på G tveka inte att höra av er!

SE*BeautifulStars
1

Jättesöta Amber 😍 😍 😍 😍 😍 😍

SE*BeautifulStars
3

Söta Amber, 10 veckor 😍 😍 😍 😍 😍 😍

SE*BeautifulStars
1

En till söt bild 😍 Amber 10 veckor

Änglakatten
1

Oj det gick undan :D Grattis!

www.fjarilflickans.se

Selma67
1

Stort grattis :)

Kul när man hittar det man söker och det känns rätt i magen.

Lycka till med den fina lilla tjejen.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

SE*BeautifulStars
1

Tack så mycket! 🙂 

Ja det gick fort, men det kändes rätt och då får man slå till. Är ju fortfarande ute efter fler tilltänkta avelshonor så om ni har någon på G så hojta gärna till 🙂 man kan ju aldrig riktig veta helt säkert hur det blir med sina tilltänkta avelshonor, kan ju vara svårt av flera anledningar så lika bra och gardera sig och ha flera🙂 vill ju åtminstone ha två avelshonor

[Djupdal]
4

Om jag vore du, när du ska leta vidare, så skulle jag nu kontakta ett antal mer etablerade uppfödare. För som jag var inne på i #5 så kan det nog vara svårt att få en bra start om man bara har kontakt med andra nybörjare, som exempelvis mig själv eller isadolls.

Försök att hitta någon med lite erfarenhet. Någon som kan hjälpa dig lite med hur man väljer ut en riktigt vältypad katt, om det är det du verkligen vill ha. Var inte rädd för att kontakta de allra "mest ansedda" uppfödarna, eller vad man ska kalla dem. De som är duktigast och har de finaste katterna. Min lilla erfarenhet är att alla är väldigt trevliga och hjälpsamma, om man bara gjort sin hemläxa och har en sund inställning. Och det låter det ju faktiskt som du har. :)

Tänk också på att det kan vara bra om en framtida mentor eller samarbetspartner har ungefär samma syn på avel som du själv. Om du exempelvis själv tänker lägga sådär stor vikt vid tester, som du skriver i trådstarten, så kan en del saker bli komplicerade om den du ska samarbeta med inte testar alls.

Amber är söt och isadolls är säkert jättetrevlig, bara så att inte det här missförstås på något sätt. Men jag tror en riktigt erfaren mentor som komplement är en bra idé för att få en bra start. Och en katt som en sådan mentor själv är lite avundsjuk på,  hjälper garanterat till. ;)

Och tänk på att 2 katter i år lätt är 4 nästa år och 8 året därpå, om du vill spara något att gå vidare med.

Nu har jag snart rabblat alla råd jag själv har fått…

Om du struntar fullständigt i vad jag tycker så är det bara att säga till, så är jag tyst. Jag har ju faktiskt inte med saken att göra, mer än att jag vill att det ska gå bra för dig.

Lycka Till!!!Glad

SE*BeautifulStars
1

Tack för dina råd Djupdal 🙂 Tycker du har helt rätt, då jag tyckte att det kändes bra med Amber så fick det bli henne. Får se hur hon utvecklas när hon växer, kan ju hända att hon inte har så bra typ som jag vill och kanske då får bli sällskapskatt istället. Har planer på att ställa ut henne på utställningen i Västra Frölunda, Göteborg den 28-29 september. Vill jättegärna ha flera bedömningar på mina tilltänkta avelskatter innan dem blir spikade som avelskatter.

Självklart är det jättebra att ha en uppfödare som mentor som har samma åsikter som jag angående hälsotesterna, vilket jag definitivt inte kommer att tumma på. Där är jag stenhård. Har därför förhoppningar om att kunna få köpa en ytterligare tilltänkt avelskatt av någon uppfödare som har samma tankar kring uppfödning som jag.

Förstår din tanke om att skaffa några katter som sedan blir några till och några till 😉 Får helt enkelt lägga band på mig själv när jag kommer till det stadiet.

Änglakatten
0

#16 säg till om du hittar en mentor! Jag har letat länge men de flesta vill tyvärr bara svara på korta frågor och sedan inte höra av en mer (känns det som) så jag vågar inte fråga frågor längre. :/ Hade ju varit värt allt i världen att hitta en hjälpsam mentor

www.fjarilflickans.se

SE*BeautifulStars
0

#17 Oj vilken tråkig attityd du mött på 😕 hoppas jag får tag i någon bra då 🙂

Fabolousdolls
3

Hej#15, Fina, men lite upprörande tankar, jag är relativt ny uppfödare och ställer upp till 110% för mina kattunge köpare! Livslångt stöd har man alltid från min sida! Jag har haft blandade erfarenheter av uppfödare och nämner inga namn, men bara för man haft avel iflera år och är "känd" betyder det inte att man är en bra uppfödare, vet en del man ska passa sig för! ;( Vissa låter så gulliga och i verkligheten använder dem sina raggisar som kassakor, det är iallafall det intryck man ger! Några som varit guld värda för mig är Maria på Marags och Emma på Amazingdollz! Jätte duktiga och seriösa tjejer! Allting är bara inte som det verkar och det kan vara värt att tänka på! Lycka till Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Helemick´s
2

Lycka till med din blivande avelshona, det kommer bli toppenbra.

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

SE*BeautifulStars
1

Tack för dina tankvärda ord #19 🙂 självklart är det så att man kan vara dålig uppfödare jämt emot sina köpare och även sina katter trots att man haft uppfödning i flera år. 

Jag tror på att man måste vara ödmjuk och vara intresserad för att det verkligen ska bli bra och ha uppfödningen mer som än hobby än som en inkomstkälla. För hade man inte fött upp katter så hade man ju haft katt ändå och då hade man minsann bara haft utgifter, det fina med denna hobbyn är ju att man kan se rasen utvecklas och få så mycket glädje över att man åstadkommit en fin kattkull och därmed bidragit till rasens utveckling. Att man på köpet får in lite inkomster är ju bara ett plus 🙂 så tänker ja kring kattuppfödning och jag tror att det är viktigt att man har den filosofin kring det hela.

Tack så mycket #20 🙂 ja jag får hoppas på det bästa!

amadeusdolls
3

Inkomster?

Ja ..man lägger ut en massa pengar och kan även ligga ute länge (år) med dessa pengar som vår hobby: avel kostar.

Skulle man då få en hyffsad kull senare är de inte säkert att de går runt på de man redan lagt ut.

Den som tror att man går plus får nog räkna om. 

Avel är dyrt och alla hobbyn har en baksida med ett stort hål som gapar efter mer pengar än vad de kostar. 

#21 lycka till med Amber :)

Änglakatten
2

Ja några inkomster bör man inte räkna med om du inte tänker hoppa över några viktiga steg med uppfödningen :/ Jag ser möjligheten att få umgås med de underbara små liven i 12-13 veckor som den enda inkomsten och kommer aldrig dra ner på något för att försöka gå plus med uppfödningen. Nu BARFar jag så matkostnaderna hålls nere ändå men det går åt på annat håll.

www.fjarilflickans.se

amadeusdolls
2

Som sagt..finns alltid hål att fylla :)

[Djupdal]
4

#19 Självklart finns det även äldre uppfödare som saknar både kunskap, kontakter och fina katter. Eller som inte är på samma våglängd som en själv. En massa kullar ger ju inte automatiskt användbar kunskap och erfarenhet, och sen ska ju uppfödaren ha tid och lust också, att förmedla erfarenheterna till sina adepter. Men jag tror vi kan vara överens om att både du, jag och isadolls kanske saknar den typen av kunskap, erfarenhet, katter och kontakter som TS kan behöva för att komma igång på ett bra sätt, om hon vill föda upp fina katter i framtiden. Även om vi alla är jättetrevliga och ställer upp till 110%. Det står förresten fortfarande på din hemsida att en av dina honor har "blodgrupp A genom sina föräldrar". Kan vara bra att ändra så att inte någon nybörjare tror att sådant är möjligt, för det kan ju medföra att kattungar lider och dör i så fall. Och då har man ju verkligen misslyckats som mentor. ;)

SE*BeautifulStars
1

#22 med inkomster menar jag inte att man går plus, snarare att man ibland får in lite pengar. 

Hur räknar ni?, för när jag räknat på att hålla uppfödning rent ekonomiskt så har jag inte räknat med dem utgifterna som man annars har. Jag har bara tagit med dem utgifter man har för själva uppfödningen vilket då är: extra kostnad i pris för avelskatt, extra foder under dräktighet och digivning, parningskostnader, resekostnader,  kattungekostnader, hälsotester, extra kostnader för avelsförsäkring och  ev. utgifter för kejsarsnitt och intensivvård/avlivning av svaga kattungar. 

När jag räknat såhär kan jag få min uppfödningsdel att gå runt något sånär, men utgifterna för att ha katt har man ju ändå.

Änglakatten
3

Det kan tillkomma saker man inte tänkte på ifrån början, för min del var detta utställning av kullen och honan, sängvätningslakan, nytt täcke (som får plats i tvättmaskinen), bolådebygge bl a. Sparar du nån så försvinner den försäljningssumman om man pratar kortsiktigt.

www.fjarilflickans.se

SE*BeautifulStars
0

Visst är det så #27 🙂

[Isadolls]
3

Själv klart är det bra att ha en bra mentor när man startar en uppfödning :) Jag är själv rätt ny inom detta, men har en underbar mentor:)) Dit man vänder sig när man undrar över något eller vill få råd. Jag har nog haft tur med att träffa på rätt person. Innan jag startade ringde jag oxå runt till vissa som hållt på länge inom detta och blev sååå dåligt bemött:(( Tråkigt när detta händer:( alla har ju varit nybörjare en gång i tiden! Hoppas Helene att du hittar en klippa som jag gjorde;)) Bebbles är en underbar mentor för mig ★★★

[Isadolls]
1

Själv klart är det bra att ha en bra mentor när man startar en uppfödning :) Jag är själv rätt ny inom detta, men har en underbar mentor:)) Dit man vänder sig när man undrar över något eller vill få råd. Jag har nog haft tur med att träffa på rätt person. Innan jag startade ringde jag oxå runt till vissa som hållt på länge inom detta och blev sååå dåligt bemött:(( Tråkigt när detta händer:( alla har ju varit nybörjare en gång i tiden! Hoppas Helene att du hittar en klippa som jag gjorde;)) Bebbles är en underbar mentor för mig ★★★

[Isadolls]
1

Fabolousdolls
0

#25 Jo, precis, förstår vad du menar, men tänkte detta måste läggas till annars kan man bli rejält besviken på sin uppfödare om den inte lever upp till förväntningarna! Ja ska ta bort det, har fullt upp hemma så uppdaterar ej sidan så mycket, men ska ta tag i det, tack! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

amadeusdolls
1

Ibland blir de inte som man tänkt sig m.m

Ibland är de kanske bäst o få bakslag i början än senare för då vet man vad man handskas med.

Så fort man sparar en katt ur en kull så blir de en försäljnings summa mindre. Som #27 änglakatten beskrev här ovan.

Sen beror de dock på hur avtalen mellan uppfödarna ser ut o kommet överens sins emellan gällande parningsavgift + lev unge avgift eller en klumpsumma eller första tjing på kattunge mot en parning osv 

Sen kan man inte alltid veta antalet levande ungar vid förlossningen även om man skulle ul honan innan. Allt kan hända och vända när de väl är dax.

Sen ska man inte glömma bort skatten eller momsen när man kommer upp till 30.000 kr vid försäljning.

Några inkomster ser inte jag i aveln utan man får ju hoppas att man valt rätt katter att föra generna vidare till näst generation avelskatter både typmässigt och genetiskt friska individer.

SE*BeautifulStars
0

#33 Hur vanligt är det att man skattar för sin uppfödning? Jag har bara läst om några få som gör det… Visst är det nog så att man borde skatta för det räknas ju ändå som en hobbyverksamhet, men om så många inte gör det så känns det konstigt att göra det…

Ja det är ändå ganska mycket gambling när man är ny inom kattuppfödning, vad gäller att välja rätt kattunge, hur många kattungar det blir i en kull, osv.. Så man får hoppas på det bästa 🙂 det kan ju både bära och brista..

Änglakatten
1

Man skattar ju bara på vinst så det är nog inte så många som kommer upp i 30000kr i vinst, iallafall inte vi mindre katterier ;)

www.fjarilflickans.se

amadeusdolls
0

får du 7 katter i en kull som du säljer för sällskapspris 6500

6500x 7 =45 500 kr då skattar man väl 15500 kr rätt mycket pengar att betala skatt på och nästa kull eller (hona nr 2 osv) man tar inom samma år blir väl skatt på redan 1 kattungen ..är de inte så ???

Nån som vet hur skatteverket räknar?

Änglakatten
0

Först måste du räkna bort alla kostnader du lagt ut, då får du ut vinsten. Vinsten är aldrig pris X antal kattungar utan pris X antalkattungar - kostnader = vinst

www.fjarilflickans.se

amadeusdolls
0

har inte räknat ingående just på min skatte del då jag bara har/haft 3 uppföda ungar.

[Djupdal]
1

#35 Man ska momsa vid 30000 i omsättning. Inte vinst. Men de flesta struntar i det. Förmodligen för att det är så tråkigt, eller för att man inte har en aning. Men det går ju ändå jämt upp, typ, när man drar av moms för foder, resor, och sånt. Det blir mest en massa pappersjobb som slutar på plus minus noll. Så jag tycker också att det är roligare att lägga energin på katterna.

Änglakatten
0

#39 Ja nu var det skatt jag förklarade

www.fjarilflickans.se

Myrrami
1

Grattis till söt kisse.

Nu har det blivit väldigt OT här så jag startar en egen tråd angående avgifter moms, skatt mm

[Djupdal]
0

#40 30000 är ingen gräns för när man ska betala skatt. Det är en gräns för när man ska redovisa moms. Fick du 4300:- st eller mer för din förra kull ska du alltså redovisa moms för den. Men det gör typ ingen.

[Djupdal]
0

Bra Myrrami, missade det. :) sorry för OT TS.

[Isadolls]
0

Man får göra avdrag på saker o mat m.m du har köpt in, men bara momsdelen , inte hela summan. Tänk på att spara kvitto på allt du köpt in till katterna. Och sedan betalar du skatt på det som överstiger 30000 . Tror jag om jag har fattade rätt??

[Isadolls]
0

Skatt eller moms…..

amadeusdolls
2

Ang all ot så får skatt o moms fortsätta i Myrramis nya inlägg som hon gjort och vi ber ts om ursäkt för stjälandet av tråden och önskar henne lycka till med nya honan :)

SE*BeautifulStars
0

Ni behöver verkligen inte be om ursäkt och tack #46🙂 Jag borde startat en ny tråd när jag började undra om det verkligen är några som skattar för sin uppfödning eller om det nu är momsa (inte så insatt i detta 😛 vilket man förmodligen borde vara 🤔). Fortsätter givetvis frågorna gällande detta i Myrrami's tråd: Avgifter, moms skatt.

Tack #41 Tycker hon är väldigt söt 😍 😍 😍