Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 4880 ggr
Myrrami
0

Avgifter moms skatt mm

Eftersom en annan tråd hamnade OT och kom in på det här ämnet startar jag en ny tråd där vi kan diskutera det eftersom jag tycker det är intressant.

Vad skall man som uppfödare tänka på angående moms skatt avgifter mm

[Djupdal]
0

Som jag begripit det så deklarerar man normalt katterier som hobbyverksamhet. För att få deklarera som näringsverksmhet måste man göra troligt att företaget (katteriet) drivs varaktigt, och i vintsyfte. Oavsett vilket ska man redovisa moms om man kommer upp i en omsättning över 30000, vilket de flesta gör. Men väldigt få redovisar. Så har iallafall jag begripit det hela, och som jag sagt tidigare så har jag inte ett dugg dåligt samvete för att jag tänker hoppa över en massa momspapperjobb, eftersom det ändå inte lär bli några pengar över till statkassan sedan jag kvittat ingående och utgående moms. Hade jag gjort någon vinst hade det varit en annan sak.

Änglakatten
0

Nej jag halkade på ett bananskal när nån skrev 30000kr :) Visst är det 60000kr per år man ska komma över i vinst för att skatta? Så gäller iallafall för enskild firma och tror det är samma med hobbyverksamhet.

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

amadeusdolls
0

Här finns ett par räkne exemplar..

[Djupdal]
0

#2 Tror inte det finns några sådana beloppsgränser alls. Varken för enskilda firmor eller hobbyverksamhet. Man skattar för överskottet. Punkt. Eller?

SE*BeautifulStars
0

Enligt Skatteverket är man skyldig att betala moms för sin uppfödning om man har en omsättning på mer än 30 000kr/år, vilket alla uppfödare som har en kull om minst 4 kattungar kommer upp i. Då det finns väldigt få uppfödare som tar under 6 000kr/kattunge.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/1254923545663/34409.pdf

Däremot behöver man inte skatta sin uppfödning, så länge man inte går med minst 50 000kr i vinst per år.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Jag känner dock själv att jag nog inte orkar bry mig om att momsa min uppfödning i och med att så få gör det. Tror inte man tjänar på att göra det, då man inte kan dra av momsen för allt man köper in eller har utgifter för.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

[Djupdal]
1

#5 De 50000 skattefria kronorna gäller bara om man köpt och sålt något med vinst. Dvs det som skattas som kapital. Kattungar som man fött upp själv räknas inte som kapitalvinst, utan som en del av den löpande verksamheten. Kattungeförsäljning skattas därför som tjänst i hobbyverksamet (eller som näringsverksamhet om katteriet drivs som ett företag, i vinstsyfte). Så jag fortsätter att tro att det inte finns några beloppsgränser, tills motsatsen är bevisad. :)

Myrrami
0

En sak man dock bör tänka på är att det i A-kassans ögon räknas som en inkomst även om det går +- noll. Det innebär att om du blir arbetslös behöver du kunna visa på att du har haft samma inkomst det senaste året för uppfödningen. Annars räknar A-kassan det som ett jobb och du kan förlora din ersättning.

Änglakatten
0

Som enskild firma finns det gränser iallafall, annars har både jag och skatteverket gjort fel i 7 år nu :P haha Skattar gör man iallafall bara på vinsten s.k lön, precis som ni anställda gör också. Moms betalar man på den totala omsättningen men där vet jag inte vad som gäller för hobbyverksamhet. Är man momsregistrerad om man bara har hobbyverksamhet?

www.fjarilflickans.se

[Djupdal]
2

#8 Ja, det är det som är själva grejen, att man egentligen ska deklarera moms när man passerar 30000 i omsättning, även om det "bara" är hobbyverksamhet.

I praktiken innebär det ju att man ska lägga på moms på kattungepriset, och betala in denna summa till skatteverket. Men innan man betalar in får man kvitta bort den moms man själv betalt för foder, veterinär, resor och allt annat. Utställningsavgifter och inköp av avelskatter från uppfödare som inte momsar är väl det enda jag kan komma på som man inte betalar moms för, men för min egen del lär jag nog gå back ändå, även om man räknar bort detta, och då känns det bara som onödigt pappersjobb. Det är enklare och bättre på många sätt, framför allt för katterna tror jag, att låta skatteverket ta momsen för mitt foder och min bensin, istället för från kattungeköparna.

Tror att viljan att betala mera för en seriöst uppfödd katt, jämfört med en byb-katt, skulle minska om stora delar av skillnaden på räkningen bestod av en rad för moms. Då är det bättre att betala den momsen själv, för foder och bensin, så att ingen kattungeköpare får för sig att byb-katter är "momsfria".

Och så tror jag fortfarande att du och skatteverket gjort fel i 7 år. Allt överskott ska skattas, oavsett om det är hobby eller näringsverksamhet. Tills någon övertygar mig om motsatsen.Skämtar

SE*BeautifulStars
0

#9 Bra tanke kring att man som köpare skulle kunna tro att BYB-katter är momsfria 👍

Har nu bestämt mig för att inte momsa eller skatta min uppfödning, då jag knappast kommer att gå med ekonomisk vinst i slutändan ändå..

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Änglakatten
0

Överskott är väl samma sak som inkomster minus utgifter? Eller har jag fel?

www.fjarilflickans.se

[Djupdal]
1

#10 Det kan ändå vara bra att spara alla kvitton, och skriva upp alla resor, så att man inte sköntaxeras om skatteverket gör en kontroll (inget som jag själv har orkat, men jag har fått tipset ;).

#11 Nej, du har såklart rätt. Men jag tror fortfarande inte på att enskilda firmor får göra 60000 i vinst / överskott / inkomster-utgifter, utan att skatta. :)

Kom förresten på lite fler saker som man inte betalar moms för, som t.ex. försäkringar och avgifter till olika klubbar och förbund. Så det kanske är gränsfall till att man blir tvungen att låta kattungeköparna stå för en del av momsen, trots allt…

Men då är jag hellre lite momssmitare än att låta kattungeköparna ta smällen, så länge jag själv går back och byb-försäljarna skiter i både moms och allt annat, och går plus.🤫

Sturken
0

Om man har en enskild firma betalar man egen avgifter på överskottet. Även i exemplet från skatteverket i #5 ska man betala egenavgifter på ett överskott på 20 000 kr i en hobby verksamhet.

Man måste även skilja på överskott av verksamhet och moms. Det är helt skilda regler. 

Man ska momsregistreras om man har en omsättning på över 30 000 kr per år. Men det är inte vanligt att det sker bland kattuppfödare. Däremot vanligare bland hunduppfödarna? Jag tror inte att skatteverket vet särskilt mycket om kattuppfödning och vilka intäkter de har, varför det inte heller har blivit många kontroller. 

Tyvärr är det ju många kostnader i kattvärlden som inte är momsade, tex försäkringar, utställningar (om de sköts av föreningar som inte är momspliktiga), veterinärer (om de räknas som sjukvård är det inte momspliktigt). 

Det är ju alltid en risk att inte momsregistrera om man vet att uppfödningen kommer att komma upp i en omsättning över 30 000 kr.

Sturken
0

Sen kan man ju även har synpunkter på att kattungeköparna får ta smällen för moms.

Om man säljer en kattunge säg för 6000 kr så blir det inte så stor skillnad med moms.

6000 kr * 25% = 1500 kr

6000 + 1500 = 7500 kr

Fortfarande ett rimligt pris för en raskatt tycker jag.

Pixiepussel
0

Skulle villa upplysa om att Skv är ute ganska mkt på nätet nuförtiden och ni har många era stamnamn som användarnamn. Tror ingen av er eg riskerar upptaxering eller skönstaxering men kan ändå vara värt att tänka på. :-)

amadeusdolls
1

Finns ju en del katterier som råkat ut för både kvarskatt och straffavgifter för några år tillbaka som de fått betala för i år. Sura pengar då de inte funnits nån riktig information från början. Inte lätt för de etablerade katterierna sen flera år tillbaka o veta allt då de är ganska luddig information ang skatt på ex kattavel på hobby nivå m.m

Därför är de bättre att de kommer upp i diskution nu så nya uppfödare vet med sig att kommer man upp i en viss summa så ska de redovisas.

De gäller att spara alla kvitton. De svaret har jag fått ang mina papper o deklarationer m.m när jag har sökt info till mig själv.

Skatteverket vet nog hur de får information vid detta laget internet eller ej.

[Isadolls]
5

Jag skickade en förfrågan till skatte verket hur man skulle göra, fick rätt så bra svar:) Man vill ju veta så man inte åker på att betala massa pengar till dem. Bättre göra rätt ifrån början :))

meyja
0

#9 - Jag betalar moms för mina kattungar och jag har hittills upplevt det som att mina kattungeköpare tycker att det är väldigt positivt att jag säljer "vitt" och enligt gällande skatteregler.

Jag har inte haft problem med att mina köpare tyckt att det är dyrt när momsen är medräknad, inte vad jag märkt i alla fall. Säljer mina kattungar till sällskap för 7500-9500 kr och till avel från 10 000 kr och uppåt. Inklusive moms då.

Känns bra för mig själv också att följa reglerna och slippa oroa mig. :)

[Djupdal]
2

#18 Nu blir jag lite nyfiken. :) Så länge man lägger ut lika mycket i momsade utgifter (typ foder, sand, prylar, resor, tester och veterinär), som man skulle ha sålt ungarna för om man inte momsade, så finns ju ingen anledning att höja priset på kattungarna bara för att man momsar. Då går det ju på ett ut ändå. Man kan såklart höja priset ändå för att tjäna pengar, jag missunnar verkligen inte någon, men det som blir fel är ju om kattungeköparna tror att kattungarna är dyrare bara för att man momsar. Eller om man till och med använder momsen som någon slags ursäkt för att motivera ett högre pris. Då tror jag att fler skulle leta "momsfritt", och hamna hos någon BYB. Nu svamlade jag på så att jag höll på att glömma min nyfikna fråga, haha. Det jag undrar är hur det brukar se ut för er som momsar, och har lite koll på utgifterna. Ungefär hur mycket brukar ni få betala in i moms per kattunge, sedan den ingående momsen för foder och sånt är bortkvittad (total deklarerad moms under en lång period delat med antalet sålda kattungar under den perioden)? Blir det något kvar att betala in till skatteverket? Du behöver såklart inte svara om du inte vill, men jag är som sagt nyfiken på om jag ska betrakta mig själv som momssmitare, eller om jag bara slipper en massa onödigt pappersjobb. ;)

amadeusdolls
0

Alla har inte samma kostnader beroende på billigare foder,bättre rabatter, dyrare foder, längre till veterinären o vissa har veterinären inpå husknuten. Kattsand och tillbehör, lånar hane eller har en egen hane. Vissa har en - två honor och vissa har fler än fem honor därav antalet kullar oxå. Vissa ställer ut och vissa inte..

Så de finns ju ett par olika räknesätt som jag kan se de och jag antar att alla kanske inte vill skylta med vilka tillbehör foder m.m de har på ett forum men man kanske kan ge ett exempel på uträkningen som vi nya inte har tänkt på ännu :) Rent generellt då de finns så pass många olika spekulationer här :)

[Isadolls]
0

Det är kanske skillnad om man har uppfödningen som hobby eller som registrerad firma? #18