Blodgruppering
Hej!
Jag har läst en del trådar angående blodgruppering och följer dem med spänning. En sak jag reagerat på är att många upplyser om problemen som kan uppstå om honan har B-blod och hanen A-blod. Är det endast denna kombination som ger dessa problem? Isåfall skulle det ju teoretiskt sett räcka med att blodgruppera honan för att känna sig trygg inför en parning. Gäller samma sak om honan har Ab? Vad händer om hanen har B-blod och honan A-blod? Eller bägge B-blod?
Tacksam för svar!
/Förvirrad, men nyfiken
Det blir endast problem om honan är A och hanen är B, inte om det är tvärtom eller båda är A.
Om hanen är AA så har alla ungarna efter en B hona blod Ab vilket betyder att när ungarna får i sig mammans modersmjölk som innehåller antikroppar emot främmande blodgruppesfaktorer (i detta fall antikroppar emot A) så blir alla dessa sjuka.
Om hanen är Ab så blir 50% av ungarna sjuka för de andra 50% har b-blod och alltså precis samma som mamman har och får därför inte i sin förgiftad mjölk.
Förgiftad mjölk är alltså en modersmjölk som innehåller antikroppar emot främmande blodgruppsfaktorer.
Hoppas att detta var förståeligt, är TOKMÄTT och kanske inte är 100% på att formulera mig :)
Kan tänka mig att det finns mycket att läsa om detta också.
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Tycker du förklarade bra trotts att du är tokmätt 🙂
honan/hanen eller A/B har råkat bli omkastade i första meningen i #1.
Det kan alltså bli problem bara om honan är B och hanen A, så det räcker med att testa alla honor. Och alla honor måste testas, för det går inte att veta vad de ärvt av sina föräldrar, eftersom det inte finns något dna-test för blodgrupp.
Håller med #2. Bara besserwissrar lite…😉
#3 hahaha nu ser jag att det jag skrev under inte passar ihop med mitt översta stycke :) Javisst ska det vara tvärtom - endast problem om honan är B och hanen är A Som sagt, jag var mätt och lite smått jäst :P
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Misstänkte nästan att det bara var en liten felskrivning ;) Då förstår jag, TACK för snabbt och utförligt svar! :)