Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3718 ggr
Änglakatten
2

Tips för att fota din kisse :)

Eftersom jag jobbar som kattfotograf så tänkte jag att jag mer än gärna delar med mig av mina knep för bättre hemmafotografering. Jag vill ju också att andras bilder ska bli fina så att man får se mer av era katter :)

Det är lättast att svara på direkta frågor, så skicka gärna in en fråga eller två om du har så ska jag försöka svara så gott jag kan!
Undrar du något tekniskt så skriv gärna vad du har för kamera (kompakt eller system)

De som varit hos mig och fotat sina katter har tagit till sig av mina tips och knep och jag har själv fått sett vilken skillnad det blir. Det behöver inte vara svårt alls :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

HeleneAndreasson1988
0

Vilken bakgrundsfärg gör sig Ragdollens färger bäst i? 

Ska man ha olika bakgrundsfärg för de olika teckningarna? 

Hur framhäver man den blåa ögonfärgen bra?

Vilken sorts ljus är bäst? Solljus, dagsljus, fullspektrumlampa (dagsljuslampa) m.m.?

Tack för svar! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Änglakatten
3

Vilken färg som passar bäst som bakgrund till ragdollen är omöjlig att svara på då vi alla tycker olika, men i mina ögon så är en grå variant (både kall och varm) snygg till pälsens ljusa färg. Så kan man ju kanske matcha en brun ragdoll till en varm ton i bakgrunden och en kall ton till en blå ragdoll.
Teckningarna tycker inte jag har någon betydelse alls, men försök att alltid ha en neutral färg och ta bort saker som stör i bakgrunden, eller rör dig lite åt sidorna och samtidigt titta i kameran hur det ser ut så får du bort oönskade föremål och färger i bakgrunden.

Många väljer att fota ragdoll emot blått för ögonens skull, det kan vara fint ibland även om jag inte föredrar det, med en neutral bakgrund så konkurerar inte kattens fina blå ögon emot något utan de "poppar" mer.

Dagsljus är alltid finast tycker jag. När solen lyser in så blir det bästa ljuset och färgerna då man drar för en halvtransparent gardin (inte så bra med direkt solljus) På kvällen så är det bästa att inte använda kamerans blixt utan det tillgängliga ljuset (och då kan man behöva ställa in på kameran så inte bilden blir kolsvart pga för lite ljus) Gillar du att fota så ha gärna en golvlampfot tillgänglig med bara en glödlampa i (utan lampskärm) som du kan tända och flytta runt på när det är dags, då blir det inte så skarpa skuggor som en blixt ger och det blir lite mysljus istället :)

www.fjarilflickans.se

HeleneAndreasson1988
0

Okej 🙂 Tack för bra tips! 

Det blir till att införskaffa ett grått burskynke då 🙂

T.ex detta:

Ljusgrå/mörkgrå m bågar

Från Janitas Design

http://www.janitasdesign.com/

Änglakatten
0

Ja i närbilder så är denna grå väldigt fin, speciellt om man har blå ragdolls :) Men en ljusare färg är också fint. Ska själv sy burskynke nu innan påskuställningen och jag köpte en beige färg, detta för att jag ställer min silver nfo tjej mer så det passar bäst då.

Här är en färg som jag gillar emot ragdoll :) http://ragdoll.ifokus.se/discussions/5141b45ece12c4178c000647-sraggedy-doll-dooleys

www.fjarilflickans.se

HeleneAndreasson1988
0

Ja den är riktigt snygg den lätt gråa färgen!!! Jättesnyggt till den blå mitteden!! 🙂

Cockerspaniel
0

#4 Hehe vad kul att du länkade just mitt inlägg på min Dooleys :D

Myrrami
0

Har du några tips på hur jag skall få Beetle att ha ögonen öppna på bilderna.

Jag fotar mest med Nikon med 50mm 2,8 men han hatar fokuslampan och blundar även om det är dagsljus nu mera. Så fort jag tar upp kameran blundar han.

Änglakatten
0

#6 :) Jag gillade verkligen dina bilder!

#7 Ja det som de flesta glömmer bort är att de inte har en aning om att vi gör så att de fastnar på bild och att de såklart ska le och se fina ut då. Så då tar man en fjädervippa och i samma hand kan man ha en prasselboll om ljudet hjälper till lite, när de fått uppmärksamheten på vippan så viftar du lite extra med den och sen tar den direkt till kameralinsen, har du en systemkamera så är det lätt att ha vippan ovanpå objektivet utan att den stör, då kollar de rakt in i kameran.

Så tar jag alla mina bilder som finns på www.josign.blogg.se

Ingen katt "vill bli fotad" (såklart finns det undantag, mina t ex =P) utan man måste locka dom till att se ut som man vill fota dom.
Håller de på att somna, eller blunda med ögonen? Vifta hårt med vippan ovanför så det låter som en stor fågel som flyger förbi, då vaknar de och sen snabbt med vippan till linsen och ta bilden :) Öva, öva, öva - sen tar du bara vackra bilder.

INTE ATT GLÖMMA! Att fota en katt krävs tålamod, tröttnar du och testar 5 minuter dagen efter så lär du få samma resultat igen :)

www.fjarilflickans.se

Kaliforniakatten
1

Vilken toppentråd, gillar din blogg väldigt mycket! :)
Jag skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med hur jag ställer in en snabb slutartid i förhållande till ISOtal utan att mina bilder inte blir för mörka (de blir nästan svarta). Målet är att jag vill kunna fota mina katter i rörelse utan att bilderna blir suddiga - till exempel när de har tungan ute och tvättar sig. Har försökt hitta instruktionsvideos till min kamera med tips om slutartid och ISO, men inte hittat något. Jag har en Nikon D90 och fotar oftast i vardagsrummet under dagen då jag har ett bra ljusinsläpp från två stora fönster :)

Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

Änglakatten
1

#9 Vad roligt :) Detta är det svåra - att ha en snabb slutartid som fryser en rörelse men samtidigt ska bilden bli korrekt exponerad. Slutartiden du bör ha är minst 1/320 och då får du istället kompensera för ljuset med att sänka bländaren till det lägsta som går och ISOn kan behöva skruvas upp endel till kanske 1600-2000. Allt beror på ljuset du har hemma och hur lågt du kan gå ner i bländarvärde. Och ju lägre bländarvärde destå suddigare blir det bakom och framför, och då bör du ta bilden direkt du fått fokus annars kanske du rör dig lite och där du ville ha skarp fokus är inte längre skarpt. Fotar du i JPEG? Isåfall kan du kolla upp vart du har exponeringskompensationen och vrida på mer ljus där med. Jag använder en 35mm med lägsta bländare 1.8 när jag fotar. Jag tar i stort sett alla mina bilder med den, både i studion och hemma. Men det är supersvårt att frysa bilder utan blixt, ska jag göra något sådant så är det blixt som gäller för mig. Har alltid en studioblixt står redo i ett hörn hemma :) För dig som vill prova det och inte bryr sig om märket så finns det studioblixt med stativ, redo att använda , för en tusing på Fyndfirman.se Har inte testat själv men råkade hitta dom en dag.

www.fjarilflickans.se

Kaliforniakatten
0

Tack för hjälpen, jag ska nog börja med att sätta mig in i fotovärldens fackspråk så jag förstår alla begrepp! :)

Grunden jag saknar är nog främst att jag inte vet hur jag ändrar slutartid och bländarvärde på min kamera, så om du har svaret på det skulle det vara guld värt! :) Det jag lärt mig ändra är ISO, men då jag endast ändrar det blir bilderna som sagt väldigt mörka.

Gällande blixt skulle nog en studioblixt kunna vara något för mig i framtiden. :)

Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

Cockerspaniel
0

#8 Det gör mig glad att någon gillar dem, iaf med från en fotografisk synvinkel med! Men oftast de ggr jag får bra bilder på dem är om solen skiner in i lägenheten! :)

Änglakatten
0

#10 Ja om man gillar foto så är det bra att lära sig lite basics så man vet vad man läser om :)
Först måste du ändra på ratten till M som är Manuell, först då kan du börja skruva på värdena. Du ändrar sedan bländarvärdet med pekfingret på den ratten som sitter precis bakom avtryckaren (man brukar hålla pekfingret där när man hållen kameran) och slutartiden ändrar du med tummen på ratten i närheten där du normalt håller tummen. Det är alltså två vertikala rattar som du skruvar på.

Låga bländar värden = Ljusare bilder och suddigare bakgrund
Låg slutartid = Ljusare bilder men då kan bilderna bli suddigare så du bör hålla stadigt eller ha stativ
T ex om du har en väldigt lång slutartid (superlågt värde) så kan bilden låta "kli------------ck" och under den tiden så har den samlat in allt som hände framför kameran, och därför även släppt in mycket mer ljus. På detta sätt tar man bilder i trafiken så man endast ser bilarnas lampor och inte bilarna :)

Jag fotar själv med en Nikon D90 just nu, tar alla hemmabilder med den så med rätt optik så är den superbra. :)

www.fjarilflickans.se

Cockerspaniel
0

#10 Canon fantast här. Hade en Nikon D40 i 3 år innan jag insåg att det inte var rätt kamera för mig så sålde den och köpte en Canon EOS 500D, det var en kamera som föll mig genast i tycke! :)

Fotograferar på Manuel och sen på TV som det heter på min Ratt xD

LoAEmma
0

Ja jag undrar mest hur man får kissen i fråga att sitta stilla i rätt vinkel, i rätt ljus, med rätt uttryck i ansiktet tills jag har fipplat klart med kameran 😉

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Änglakatten
3

#14 Jag hoppas på att gå över till Canon en dag jag med :)

#15 Svaret är enkelt - det går inte :D När du vet vart du vill sätta kissen så går du först dit utan kisse och testar ljuset och inställningarna genom att kanske lägga en tröja på samma ställe med ungefär samma färg, eller bara fotar platsen tom. När du är nöjd med inställningarna och vinkel så är det dags att hämta katten. Då kan du sen följa tipset jag gav i inlägg #8 för att få katten att titta in i kameran och (förhoppningsvis) sitta still. Något måste man komma på som bryter kattens koncentration och så h*n bara fokuserar på din lockning. Där är alla katter så olika så man får lära känna sin egen.

Mina katter var inte alls sugna på att fotas i början. Men nu när jag ställer fram något att sätta kattungarna på för deras veckobilder, vänder mig om och hämtar blixten eller kanske kameran, när jag vänder mig tillbaka så sitter eller ligger alltid någon av dom där och posar. De är helt enkelt vana nu och vill bli fotade :) Sååå skönt!

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Tack för jättebra tips! Ska öva vidare :)

*Det blir som det ska*

LoAEmma
0

Hade missat dina tips i #8, jättebra!
Och nu sitter jag och får totaaal sockerchock av dina vackra bilder på dina vackra kisseungar! Uuunderbara!

*Det blir som det ska*

Änglakatten
1

#18 ja de är underbara modeller :) Använder de knep jag delar med mig av och de funkar utmärkt. Men försök aldrig att ta lugna bilder på busiga kattungar, ta dom bilderna när de sover, somnar eller nyss vaknat :)

www.fjarilflickans.se

Cockerspaniel
0

#16 Ja för Nikon var verkligen inget för mig och trots det kämpade jag med den i 3 års tid innan jag äntligen lyckades övertala mig själv att sälja den och sen köpa en Canon. Det är inget jag ångrar idag! Canon och jag klickade direkt! :D

Änglakatten
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag till en av mina favoritaffärer Stoff & Stil i skärholmen och kollade på bakgrundstyger (har egentligen för många redan) och hittade två fina ragdollbakgrunder :)
Nu ville Kokos helre busa än att bli fotad just då jag skulle testa dom, men jag lyckades lugna ner henne lite iallafall. Tänkte bara jag skulle visa.

Bilderna är tagna 2 meter ifrån fönster, kl 14 med inställningarna f1,8, 1/160, ISO 320 på 35mm lins

Först en blågrå färg som jag tonade ner i photoshop för jag hittade inte exakt den färgen jag sökte på tyg, men jag fixar till efteråt.

www.fjarilflickans.se

Änglakatten
2

Och sedan en typisk gammelrosa färg

www.fjarilflickans.se

HeleneAndreasson1988
0

Jättesnyggt! 🙂

LoAEmma
0

Superfina bilder, och jättefin katt :)
Hoppas min tös blir så där långhårig när hon blir äldre. Just nu sex månader och korthårig…

*Det blir som det ska*

dinamnam
0

Hej du får jag fråga en sak…hur får man en katts uppmärkasamhet? min Ragdoll är så lat så han orkar inte ens titta in i kameran har försökt men godis och olika ljud men det hjälper inte! skulle vara jätte bra om du kunde ge mig tips! Tack i förhand!

Med vänliga hälsningar 

Änglakatten
1

#24 Tack :) Hon är bara 11 månader på bilderna och visst har hon mycket päls, men mer kommer det bli :)

#25 Då ska du helt klart använda det tipset jag anger i inlägg #8 och se till att bryta kattens nuvarande fokus (eller ofokus) på något annat, och se till att h*n nu fokuserar på din vippa (om katten normalt inte reagerar på vippor så ta någon annan rolig leksak)

Men har du testat prasselbollar? Prasselbollar på Supercat De är helt klart det bästa som finns tycker jag, har alltid en sån i handen tillsammans med vippan 🙂

Lycka till och visa gärna vad det blir. Om det är något "fel" med bilderna som ni inte vet vad som orsakat så kanske jag kan berätta, bara ni visar bilderna så :)

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Så fort jag har prasslat med den där bollen eller viftat med den där vippan och ska ta bilden så tittar katterna bort, precis som om de förstår att jag tänker ta en bild. Eller "nu slutade den låta och röra på sig, nu kan jag sova/titta bort igen" ungefär. 

Jag kan ju inte vifta med vippan eller bollen och ta bilden samtidigt, hela jag rör ju hela kameran om jag ska göra så, haha! och jag vill inte alltid använda blixt inomhus bara för att mina katter håller på sådär.. med blixt fungerar det ju att vifta med vippan samtidigt som jag tar bilden, men om jag vill ha utan blixt och katterna kollar bort så fort jag slutar med leksaken då liksom..? 

Tips? Idéer?

Älskar dina bilder!!

Änglakatten
2

Hm… Är du helt säker att du måste sluta med vippan när du tar bilden? Jag lägger upp den på kameran och snurrar sen pinnen mellan två fingrar så fjädrarna rör sig väldigt mycket (långa böljande fjädrar rör sig mer när man bara snurrar än vad mindre gör) och kan då ta bilden medan katten fortfarande fokuserar på vippan. Något mer jag ofta använder mig av på både vuxna och små är att skrapa med fingret på kameran så de tittar och då ta bilden. Det viktiga är att göra korta ljud och rörelser så de inte tröttnar. Har du fått en bild eller bildserie, passa på att titta igenom dom och eventuellt radera lite bilder som vart dåliga. Sen är det dags igen och då är ljuden och rörelserna intressanta igen. Och det tåls att säga om och om igen. TÅLAMOD :) Ge inte upp efter 5 minuter för att sedan göra om samma sak dagen efter i 5 minuter och tro att du får ett annat resultat. Lär känna din katts "fotoknep" det är det bästa. Lycka till :))

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Jag är bara rädd att bilderna blir suddiga om jag råkar göra så kameran rör sig ens en millimeter, men jag måste sitta ned och lära mig hur man gör för att få lagom ljusa men ändå ha relativt snabb slutartid inomhus.. mina bilder blir mörka om jag inte har en slutartid på typ 1/60..

Men tack för tipsen! :)

Änglakatten
0

Köp ett billigt stativ :) Om du inte ska följa med katten när den springer runt så kan du med fördel använda stativ. Men om du behöver en slutartid på 1/60 så tycker jag du kan skruva upp ISOn lite mer och sänka slutartiden. Vad har du ISOn på normalt när du tar dessa bilder?

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Jag har ett stativ, hur mycket hjälper det när katten rör på sig? det hjälper ju lite vet jag. 

jag brukar ha på 400-800 men inte högre eftersom jag upplever att bilderna blir brusiga eller vad man ska säga då, med min kamera.

Änglakatten
0

Det låter då som att du har ganska dåligt ljus hemma då, och det är ju såklart den största boven :/ Då hjälper det inte så mycket med att skruva på inställningar utan först och främst bra ljus eller blixt, och sen kan man börja tänka inställningar. Vad har du för möjlighet till blixt?

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Ja, jag har ju det :( köket är bäst, men hur charmiga bilder blir det där inne då liksom, hehe..

jag har en extern blixt med, plus den som sitter på kameran så jag har två alternativ :)

Änglakatten
0

Finast är ju dagsljus, så om du har möjlighet att fixa till en hörna i köket där du lägger något mjukt som din katt vill ligga på så kommer h*n garanterat börja hoppa upp där när du tar fram det varje gång :) Så är iaf mina! Annars är det extern blixt på 1/2 rakt upp i taket som gäller. Eller om du för tillfället fotar i närheten av en vägg så kan du testa slå blixten åt sidan rakt in i väggen, då kan det se ut som en bordslampa står bredvid, lite mysbelysning helt enkelt :)

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Absolut finast med dagsljus, har ju faktiskt en stor in-nätad balkong som solen ligger på, på eftermiddagen :) får fixa till den med massa ställen för katterna till våren. 

Ska prova det där med blixten också, tack för all hjälp! nu ska jag inte vara dryg längre😃

Änglakatten
0

Ja det är så underbart med nätad balkong :D Jag blir så glad när man ser vad glada kissarna är. Inte är du dryg inte, jag startade ju tråden för att man ska kunna fråga mig om detta :D Kör över mig bara! Haha Jag är så glad att man är villig att förbättra sina bilder man tar själv

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

#36 Oja! Och att den är stor gör saken bara bättre, då kan jag ju pynta den med klätterträd och massa skoj så katterna kommer älska att vara där ute, så jag kan fota mera! :D 

Haha jo, i och för sig! Just nu har jag inga fler frågor dock.. ;)

mishie
0

Du är otroligt duktig Änglakatten!

Synd att jag inte har en vettig kamera för att ta riktigt bra bilder med och de få bilder som blir okej är ju dessutom de som inte har en snygg bakgrund 😕

annieolin
0

Du tar otroligt fina bilder!!!

Änglakatten
0

#38, #39 Tack, vad söta ni är 😊

www.fjarilflickans.se

Draumur
0

Har du några tips på vad man kan ha till bakgrund på fotona och hur man kan hänga upp dem?

Änglakatten
2

Tyger är jättebra att ha som bakgrund, för det är billigt vilket gör det lätt att köpa lite olika och testa sig fram vad man gillar. De är också lätta att vika ihop och stoppa undan, tar väldigt lite plats. Har du en katt som klarar att sitta stilla när du tar bild så räcker 50-60cm tyg (beroende på kattens storlek, pälslängd osv)

Ett sätt att hänga upp det är att lägga det på soffryggen och sätta kissen i soffan, så tog jag de två bilderna här över som jag visade.
Har man tapetväggar hemma så funkar det ju super att hänga tyget med några nålar i väggen när det är dags. Tänk vart din katt gillar att sitta eller leka, titta dig omkring där vad du kan se för möjligheter att hänga upp bakgrunden.

Tänk på att aldrig ställa upp och göra i ordning i 30 minuter för att sedan försöka sätta dit en utvilad och pigg katt, och tro att den stannar kvar. Det bästa är att väcka en sovande katt och fota den då, när du bär upp h*n så vaknar h*n och när du sedan sätter ner h*n så piggnar h*n till men orkar inte riktigt springa iväg än. Detta funkar utmärkt på kattungar.

Och en annan sak att tänka på är att ju längre ifrån bakgrunden du är, desto större tygstycke behövs för att täcka bakom katten i kameralinsen, bakgrunden krymper för varje cm du backar ifrån den. Så billiga rea tyger är passande för att köpa mer av att ha bakom en katt som inte kommer vara precis där man hängt upp det.

Hoppas jag inte svamlade nu :D

www.fjarilflickans.se

Änglakatten
2

Här är ett litet videoklipp som jag filmade när jag fotar två kattungar, första är helt medgörlig och andra inte lika medgörlig. Den första kattungen är den som är vildast av alla egentligen så här visar jag vad enkelt det är att fota de när man har tagit dom när de sover. Visar även hur de två bilderna blev tillslut.

OBS klippen är bara till för att visa tekniken hur jag gör när jag fotar kullarna :)

Fota kattungar är lätt

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Eh.. du kanske har svarat på detta, men brukar du använda blixt mycket när du fotar? 

jag försöker att inte använda blixt så mycket jag bara kan eftersom jag finner färgerna finare och mer rättvisa utan blixt, är det "fel"? när använder du blixt och när använder du inte blixt? om man har en bakgrund, brukar den bli finare med blixt då? 

vilka bakgrundsfärger tycker du skulle passa en orange/vit katt?

haha förlåt för frågebombningen😇 här har du en som försöker bli en bra kattfotograf.

Änglakatten
0

Då ska vi se om jag kan komma med rättvisa svar. Det är svårt att säga hur det är med blixt för det skiljer sig mycket på kamerans inbyggda blixt (skulle jag aldrig använda) och en studioblixt eller extern blixt.
Jag har två studioblixtar står här hemma som jag använder från och till, det bästa med att använda blixt är att man få bättre skärpa i bilderna eftersom man inte behöver hålla så låga värden för att bilden ska bli ljus.

Har man möjlighet så ska man absolut testa och försöka lära sig använda sin blixt för det är ibland tråkigt att inte kunna ta en snygg bild för att dagsljuset är borta (katten sitter ju knappast kvar tills ljuset kommer tillbaka igen) ;)

Bakgrunderna får olika nyans och skärpa om man använder blixt, där får man testa sig fram. Men något som ALLTID händer är att MED blixt så blir din bakgrund mycket skarpare och man ser alla eventuella veck i tyger osv - detta pga att blixten skjuter ut ljus ifrån ett håll vilket gör skugga på  andra sidan vecket och eftersom du kanske använder bländare 7-10 så blir det skärpa längre bak i bilden.
Har du UTAN blixt så behöver du sänka bländarvärdet till kanske det lägsta som objektivet klarar, vilket betyder att bakgrunden blir suddig och vecken syns mindre eller kan t o m bli konstnärliga.

Oj, vad svår fråga om bakgrund till din kisse. Har inte de färgerna själv hemma så jag kan inte komma på någon färg direkt, men det bästa tipset jag alltid brukar ge är att googla din katts ems kod och kolla på bilder, där kommer du se vilka färger du gillar i bakgrunden av de katterna som visas där. Ett slags uppslagsverk med flera olika färger (och då menar jag inte att alla har satt upp bakgrunder utan nån kanske har fotat ute, då ser du hur grönt är bakom osv)

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Intressant :) ska kolla upp det där med bakgrund till mina missar och så ska jag försöka lära mig hur min externa blixt fungerar. Försökte fota min kolsvarta kisse med den men blev långt ifrån nöjd, blev inte bra kvalité ens. Nu vet jag vad jag ska göra resten av denna dag, fota katter. :)

Änglakatten
1

Ja det bästa är att fortsätta och försöka för man kommer på nya saker och fel hela tiden :) Det är väldigt nyttigt om du vill fortsätta att fota kissar sen.

En helt svart katt behöver lite ljus på kinder och nos som blänker så att det inte bara blir en siluett med ögon. Sätt honom emot en vit bakgrund, fota med externa blixten rakt på honom fast med nån softning t ex en strumpa (tror det kan funka)

Redigerar du i Photoshop något? Isåfall kan du i efterhand göra bakgrunden vitare och bättra på svarta kissen lite :)

På bilden sitter min svarta huskatt och där kan du se att det gör mycket om det får bli lite blänk, så man ser vad som är vad.

www.fjarilflickans.se

Jessicahagstrom94
0

Okej :) tack för tipsen, detta blir min sysselsättning idag, har nämligen en svart, en svartvit, en orange/vit och en sköldpaddsfärgad katt så bakgrunder får jag klura lite på sedan. ;)

LoAEmma
1

Jättekul att se filmen!
Du ser väldigt proffsig ut, kissarna är söta och bilderna blev jättefina. Effektfullt när man får en helt vit bakgrund.

*Det blir som det ska*

Änglakatten
0

Tack :) Nu var ju detta i mitt hem och när jag jobbar så gör jag detta i min fotostudio. Ja det är inte så många som inriktat sig på att fota katter i studio så jag ville ta det steget kände jag. Vilket har gett fantastisk respons så jag trivs som fisken i vattnet när jag jobbar :D Lyckan är att få vara med katter, även om det inte är med mina egna!

www.fjarilflickans.se

LoAEmma
0

Ja, det vore helt fantastiskt att få jobba med katter, det är så skönt att hänga med djur ibland i motsats till människor, mycket mindre komplicerat med djur ;)

*Det blir som det ska*

Änglakatten
2

Tänkte slänga in ett till tips :) Om du fotar din blåögde kisse ute i skugga eller i närheten av ett fönster inne så poppar de blå ögonen mycket mer. Av blixtljus eller lampljus så försvinner mycket av den blå färgen. I direkt solljus så blir ögonen väldigt bleka så skugga är bäst (tänk på att det är skillnad på skugga och skugga) Ha en underbar nationaldag! :)

www.fjarilflickans.se