Dumma frågor..
Vad betyder "S*" som står framför "stamtavlenamnet på kissarna?
Vad är "a 03" som skrivs efter färgen?
Och stämmer det att en ragdoll endast passar som innekatt? Är det omöjligt att ha dem ute? Är jätteintresserad av rasen, och bor på landet med stor gård så vore helt underbart om de kunde gå ut…
S* framför rasnamnet/uppfödarnamnet står väl för att den är svenskregistrerad, om jag inte har helt fel. (??)
Koden efter RAG står för färg och teckning/mönster.
En RAG a03 är en blå bicolour.
Jag har läst att Ragdoll passar bäst som innekatt eftersom de är så naiva och inte skulle klara sej så bra utomhus som andra katter. I koppel eller i inhägnad har jag hört är bäst. Klart - har du den bara på tomten så… Vissa kan man ju ha som en hund brevid sej som inte sticker utom ditt synhåll. =)
Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det finns inget som är "dumma" frågor,
fråga på !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tack för svaren :)
Är som sagt intresserad av rasen, men har blivit lite "avskrämd" när jag läst att de passar enbart som innekatter ;)
#5 Därför att jag anser att de djur som kan vara ute ska vara ute så mycket som möjligt (givetvis får katten komma in om den vill
). Tror att djuren blir friskare och får mer naturlig aktivering av att vara ute.
Med det sagt menar jag inte alls att en innekatt mår dåligt! Med rätt och tillräcklig aktivering kan en innekatt må prima.
vad jag förstått så handlar det om att katten är för snäll att vara ute, och kan bli bortrövad lätt
Jag kan bara tala fran min egen tjej, hon skulle lagga sig framfor en lastbil eller hungrig varg for att kela om hon fick chansen och springa och upp spinna till var anda manniska hon traffar pa gatan. 
Nja… Det ar ju oftast inte en ras som passar som utekatt direkt aven om det finns dom som faktist har dom som utekatter
Medarbetare på matlust
Gå gärna ut med katten i sele eller bygg en innätad rastgård
.
Skulle vara intressant att veta hur många som ens i sin vildaste fantasi skulle släppa ut en hund vind för våg…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#10. Det var en konstig motivation. Låter lite som den gamla myten om att en råtta eller två skulle mätta en katt…
Tror att gamla myter om katter i kombination med kattens låga status ligger bakom många av dessa fördomar.
Visst vill säkert de flesta katter vara ute i friska luften en stund, men det löser man enkelt genom en innätad rastgård/innätad balkong och promenader i sele, oavsett ras.
// David
#11 Det ar helt enkelt okunskap eller rattare sagt forlegad kunskap.
Forr trodde man att katter ska dricka mjolk och ata fisk for att ma bra, en till forlegad (o)kunskap som inte stammer men tyvarr lever vidare.
Det ar ungefar som nar utekattsagarna sager att det ar naturligt for katter att vara utomhus… Det ar som att saga att det ar naturligt med lejon i vara svenska skogar for katterna ar val okendjur ha ha 
Medarbetare på matlust
11# Nae inte riktigt, tamkatten härstammar bla från den europeiska vildkatten. Knappast ökenlevande ;)
#9 Kanske inte vind för våg, men hundarna får ju också gå ute största delen av dagen (de är tränade till att stanna på gården) ;) I alla fall på sommar, vår & höst innan det blivit för kallt, då dörren står öppen mest hela tiden och de får gå ut och in som de vill. På vintern får de också gå ute om de vill, de "säger till" när de vill in :) Pappas jämhundsblandning skulle säkert bo ute om hon fick det. Ytterst motvilligt kommer hon in om kvällarna, och på vinterhalvåret ligger hon och sover i snödrivorna på gården :P
Tack för alla svaren :) Är som sagt riktigt sugen på en ragdoll, men just nu passar det inte då jag har en unghund som kräver rätt så mycket av min tid :D
# 14 Den avhandlingen jag läst om tamkatten stog det att de var blandade med bla europeisk vildkatt, och någon afrikansk katt. Har för mej genett var med i blandningen också.. Men, vetenskapen går framåt och det kommer nya "bevis" hela tiden ;)
Nää, jag har praktiserat på djurpark som haft genetter ;) men har för mig att det stog det, eller så var det nått liknande ^^
#18 Nej, det var ju inga djur man kelade med direk ;) Har bara jobbat säsong + praktiker, så är ingen "riktig" djurvårdare… Även om jag hoppas på att bli någon dag ;)
Min ena Raggis lade sig framför en bil när den kom körandes, han ville gosa med den, som tur var visste de vems katten var, så de fick komma och hämta mig….han hade smitit ut genom den liiilla springan jag hade på terassdörren…
Så det att de skulle vara naiva, det håller jag med om. Dessvärre har jag fått två katter som båda längtar ut väldigt mycket…och jag kan inte ta ut dem lika mycket som jag vill, så måste omplacera dem :(
#13. Har din pappa inte staket eller någonting på tomten? Utan bara öppnar dörren och låter den gå ut och hoppas att den stannar på tomten?
Det måste vara en jäkla desserad hund i så fall som tillhör det absoluta fåtalet.
// David
#21 Noepp, inga staket. Både hans tik och min hane är tränade till att stanna på gården.
#22. Men tänk om en annan hund går förbi? Även om dina hundar skulle vara så tränade att de stannade kvar så kan ju den hunden slita sig in…
Och jag som är hundrädd skulle inte tycka om att gå förbi en tomt där det är två lösa hundar som inte har staket eller någonting.
Men hur som helst, jag skulle varken släppa ut katter eller hundar ensamma oavsett hur tränade de var.
// David
Även 'elithundarna' som tävlas i SM,DM, WW you name it kan få för sig att avvika från lydnaden. De är djur och inte människor.
Hoppas verkligen att den dagen inte kommer då de händer nåt med varken katter, hundar eller andra djur o människor.
Visserligen har jag hört för några år sen att man i vissa länder ex i norge att man 'elar' hundarna för att de ska kunna vara lösa bland folk o fä.. för att djuren ska ströva fritt. Finns inga staket där .. men fy fan för den metoden. Dock förbjuden i sverige tack o lov.
Hemsida www.amadeusdolls.se
Vi bor ju inte inne i stan direkt… 
Vi bor ute på landet på en höjd, det är inte precis som så att förbipasserande går rakt förbi våran gård. Och ja, det har hänt att de gått av gården utan "tillåtelse", men det är bara att kalla in dem igen så kommer de. Skulle aldrig släppa ut min hund såhär om jag inte litade på honom i alla situationer.
Verkar som att folk tror att jag på nått vis "skrämt in han" på tomten :S Simpel inkallning och positiv förstärkning när de stannar på gården kommer man långt med.
Hur kom disskussionen in på hundar?
#26 antagligen från ditt eget inlägg "men hundarna får ju också gå ute största delen av dagen (de är tränade till att stanna på gården) ;) I alla fall på sommar, vår & höst innan det blivit för kallt, då dörren står öppen mest hela tiden och de får gå ut och in som de vill. På vintern får de också gå ute om de vill, de "säger till" när de vill in :) Pappas jämhundsblandning skulle säkert bo ute om hon fick det. Ytterst motvilligt kommer hon in om kvällarna, och på vinterhalvåret ligger hon och sover i snödrivorna på gården"
Det är ingen som påstått att just era hundar är skrämda till att stanna på gården. Om du tog de som påhopp så förlåt, de var ej så jag menade de.
Jag skrev att i vissa länder görs de så ..
*slut på den diskussionen nu*
Trevlig söndag.
Skrev det som svar till nån som skrev att man släpper ju inte ut hundarna så, nått liknande. Och det gör ju vi ;-) under uppsikt dvs. Var inte enbart menat till dig, var några inlägg där som kändes lite hetska… Summan av kardemumman är alltså att ragdoll inte passar som utekatt?
#28 Mitt svar: nej. Om man nu vill ta ut katten eller ha den ute så antingen i lina eller kattgård de är de bästa.
#28 Det är nog summan av kardemumman ja. Tror många uppfödare skulle neka att få köpa av den anledningen.
Jag själv säljer till exempel inte till en spekulant som tycker att en ragdoll ska få vara ute… brukar rekommendera att söka sig till en annan ras än ragdoll och birma som jag föder upp, om man absolut ska släppa sin katt lös på bygden.
Ok. Tack för svaret 
Självklart är en katt som varit inne hela sitt liv helt främmande till typ bilar och liknande och oförstående till att man inte kan gosa med dem. Det är samma sak om du haft en vanlig bondkatt som innekatt som smiter ut.
Till skillnad från en katt som fått vara utekatt från att den var liten. Den har ju lärt sig med åren :)
Det finns säkert raser som är mer eller mindre anpassade till att vara ute. Men det är också stor skillnad på individer och hur katten får växa upp.
Sen som du säger, du bor på landet. Tror inte du behöver oroa dig för bilar och sånt på samma sätt som om du borr i en förort eller i stan.
Jag skulle dock kanske ta mig en funderare på att ha en ragdoll som utekatt pga att det är en katt med lite längre och dessutom ljus päls.
Fundera vidare du :)
WiggoLina, ifall du tänker (försöka) skaffa en ragdoll så hoppas jag du är ärlig mot uppfödaren och berättar att du ska ha den som utekatt.
#32 Självklart "klarar" katterna olika pga hur de är uppvuxna. Men enligt vad jag har hört innan så kan en Ragdoll inte vara utekatt, även om den varit det sen kattunge. Och det verkar vara fallet också efter vad de flesta har skrivit här..
#33 Ska ha och ska ha, jag bara undrade
Får se hur jag bor om och när jag skaffar en Ragdoll.
Det här är dock en gammal tråd…. Vill bara tillägga att jag har en Ragdoll som utekatt, han är tre år har fått vara ute sen han va dryga året. Det går hur bra som helst! Han älskar att vara ute, han är nästan mer utekatt än både min norska skogkatt och min "vanliga" bondkatt. Den enda skillnaden är att han kanske är något mer försiktig, mer observant på ljud osv samt att han alltid kommer direkt när jag ropar på honom. Självklart ska man inte låta sin katt, oavsett ras, vara ute om man bor olämpligt. Men som sagt att en Raggdoll inte kan eller, som jag även läst vissa uppfödare skriva, inte vill vara ute är enligt min mening ren (ursäkta uttrycket) "bulshit"! Bor kattvänligt på landet med nästan inga bilar. Har även en granne i området som även hon har en ragdoll som utekatt och även det funkar utmärkt. Ska även tilläggas att dom är riktiga musfångare :)