Felteckning? Hjälp!!
Fick just ett mail från min uppfödare angående vår hanes teckning. Tydligen så verkar det som om hans strimma inte riktigt tagit form än om hon jämnför med de andra syskonen ich deras haka verkar vara vitare. Båda hon och jag är osäker på om det är felteckning eller inte kan ni hjälpa oss att avgöra? Har ju tänkt satsa på utställning så detta vore ett nederlag för mig. Bild 1 är vår hane
Vi vore som sagt supertacksamma för era svar!!
Tänk på att han fortfarande kommer att maska ut ganska mycket mer så risken är att hakan blir helt färgad.
Han ser feltecknad ut, här kommer en brun mittes hona ur min hanes kull, där ser man ju tydligt att ingen färg finns på hakan! I vilket fall är din hane så fin med eller utan felteckning! Mvh S*Fabolousdolls
Okej himla typiskt :(. Uppfödaren hade fått tipset att kolla om underläppen är rosa så hon skulle återkomma och se hur det såg ut. Hade verkligen hoppats på att kunna ställa ut då det är något som ligger mig varmt om hjärtat då jag hållit på med det sedan jag var liten.
Tyvärr tycks han ha färgad haka :-( va synd!
Suck :(
Men vad trist =( Hur gör du då? Ska du tänka om?
Vet ju vad du har letat och väntat på din kille, sitter nu själv och räknar ner dagarna tills min kille kommer och HUGA om man skulle få en sån tankeställare plötsligt. Kram på dig, hoppas du tar rätt beslut!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
# 6. Alltid så trist med felteckningar! Särskilt på i övrigt lovande kattungar. Men det syns på 4 veckorsbilderna att hakan är färgad, den är ju inte vit där heller.
Är du uppfödare och letar avelshane? Eller är det bara en utställningskatt du söker?
Jag vet faktiskt inte än hur jag ska göra. Han var ämnad till både utställning och avel och eftersom han är väldigt bra typad så får jag nog lägga utställningsplanerna på hyllan tills jag hittar en lämplig hona som då går att ställa ut. Både hans typ och temperament är som sagt gudomligt! Men man känner sig ändå deppad
Som sagt, det syns redan på 4-veckorsfotot att han har färgad haka. Tråkigt. Kan vara värt att tänka på att den där helfärgade hakan troligtvis kommer att ge dig feltecknade kattungar. Om jag vore du skulle jag faktiskt tänka på det en gång till om du inte ska satsa på en rättecknad (och av bra typ). Men jag har full förståelse att det kan vara svårt att tänka om när man längtat så. 😕
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Så felteckning går i arv? Varför avlar så många på feltecknade om ungarna riskera ärva "felen"? Läste nyligen en tråd om detta och då var det inte säkerställt att ungarna ärver detta då de kan få perfekt teckning. Visst finns risken men som sagt typen är bra på han och det är det jag letar efter vad beslutet blir vet jag ej än då jag är alldeles för nere.
Jo, det gör det ju men det är inte säkert att ungarna blir feltecknade. Och man kan få feltecknade ungar även när man parar två rättecknade. 😉Och det är klart att om man står och väljer, väljer även jag fantastiskt typad hane före en hane med perfekt färgfördelning. Men det går ju att hitta rättecknade hanar av bra typ också, och eftersom du även ville ställa ut så skulle jag i det här fallet valt en annan hane. Men jag förstår verkligen att det är svårt när man väl ställt in sig på en fining. 😕
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Med risk för att bli 'avlivad', så är det här i så fall ungefär som jag tror att många uppfödare är. De hoppas och tror och har inte den utbildning, kunskap och erfarenhet för att minimera vad som tydligen skulle vara ett skönhetsfel. På en för mig gudomligt söt kisse (vilken ras det nu kan vara). Ljuvlig kisse och man smälter av bilderna.
Dock, jag vill inte dra alla uppfödare över en kam, det finns de med lång utbildning och gedigen erfarenhet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vad jag har förstått så är det 50 % chans att ungarna kan bli feltecknade, men å andra sidan så är det ju ganska vanligt att någon eller några kattungar i en kull inte är helt perfekt tecknade. Så jag hade inte brytt mig om att katten är lite feltecknad i avelssyfte 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Jag skriver så långsamt att andra hinner svara före mig 😛
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Som sagt han skulle bli en suverän avelshane och säkert få många fina ungar med rätt hona. Ha tänkt införskaffa mig en brun bicolor hona att para med så jag får verkligen leta efter den perfekt typade och perfekt tecknade tjejen för att kompensera upp hans brister.
Ja, det blir han säkert! Så spännande att leta hona sedan också! Varmt lycka till! :)
Marie / S*Asterion's
Har nya planer!