Blivande ragdollägare
Hej alla!
Nu har jag tassat runt på det här forumet ganska länge innan jag blev medlem själv. Tänkte helt enkelt hälsa lite!
Jag och min sambo blir med ragdoll (antagligen den 15:e juni om allt går som vi vill!) Då ska vi hämta hem en Blå mitted tabby hona och jag håller på att avlida lite av längtan. :) Men nog ska man allt lyckas stå ut till dess.
Vi kommer dock behöva köra henne en bra bit för att komma hem (resan tar fyra timmar), vad är era erfarenheter av kattungar och långa bilfärder? Hon kommer vara 16 veckor vid tillfället.
Vi har en bra mjuk men stadig bur (dvs. den går att spänna fast) som min mor tidigare hämtat hem en av sina katter i, och självklart kommer katten ha tillgång till vatten under resan.
Dock undrar jag, eftersom jag läst lite delade meningar om vidare de blir lättare åksjuka då eller inte, ska man låta dem ha mat under resan också? Har haft många familjekatter innan men har ingen erfarenhet av att åka längre sträckor med dem.
Och kattlåda, kommer det vara behövligt? (Kommer självklart se till att ha handdukar/påsar/servetter ifall en olycka skulle hända utanför, oavsett kattlåda eller ej.)
Mvh,
Sandra
Min yngre kille var 15 veckor när jag hämtade honom. Vi körde från Västerhaninge till Stenungsund (ca 5 timmar) och då sov han hela tiden (han kissade ej, drack eller åt). Jag hade honom i en mjuk väska (sturdibag) under resan som gick över förväntan. Ingen av mina killar lider av åksjuka men detta är individuellt.
// LD
Tror nog inte den behöver någon mat, men vatten ska givetvis finnas. Ingen av mina katter gillar att åka bil så där är det jam och skrik för fullt…men många katter kan nog slappna av och somna också :) Lycka till och grattis till eran lilla :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Tack så mycket för svar!
Har själv erfarenhet av båda sorters katt, de som avskyr bil och de som somnar så fort motorn börjar brumma. :)
Ragdoll har varit min drömkatt länge nu, så det känns helt overkligt att det är på riktigt nu!
Lycka till!! Hoppas att du visar bilder på henne så snart du får henne.🙂Jag själv har en blå mitted tabby kille och tycker att tabby är jättefina.❤️
// LD
Jag tycker mycket om att fotografera och ska vara hemma på heltid med katten hela sommaren… Så nog lär det bli rätt mycket kattfoton! ;) Det var inte tänkt att det skulle bli en tabby från början, jag hade mest riktat in mig på blå… Men sen fick jag se den här lilla och så blev jag helt förälskad i både henne och tabby!
Vilken söt liten dunboll!
Ett riktigt litet busfrö ska hon vara också! Och springer snabbare än alla i kullen. Blir därför också mycket svårare att fota. ;)
Sötnos!!😉
// LD
Vilken gullig liten dunboll! :)
Mysigt, ja man längtar nästan ihjäl sig, tankarna befinner sig bara hos den nya familjemedlemmen och dagen D.
Resan kommer gå galant, ha vatten i beredskap annars tror jag att hon klarar sig fint.
Viken sötnos <3
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Väntar hem en sötnos som vi hämtar den 6 juli då han ställs ut :) vet hur de känns!!
Tack så mycket! Ja visst är hon söt? Min vän kallade henne "fjuntuss" när hon först såg bilder. Det är nog precis så hon känns faktiskt! Det ska bli så roligt att få hämta även om det är jobbigt att längta tills dess! :)
Hej!
Såååå söt, hon är faktiskt lite lik vår Lykke. Ja man längtar nästan ihjäl sig. Det är helt underbart att få hem dem kan jag lova. Vilken lycka att kunna vara hemma hela sommaren med henne. Jag är hemma första veckan nu sen måste jag jobba igen innan semestern på 4 veckor i juli.
Jag har som tur är en fin granne som kommer titta till henne lite då vi är på jobb den första tiden. Det blir inte lätt att gå hemifrån.😕
På tal om din resa, jag åkte tåg med Lykke och använde Feliway spray.
Kan bara säga att det är kanon, kisen var lugn så gott som hela resan och slapp känna sig stressad. Hörde av andra kattägare att det är bra att använda till katter som är/ blir åksjuka det är även bra vid veterinärbesök som också kan stressa katter. Man sprayar det i buren ca 15 minuter före man tar in katten i buren. ( Inget spray på katten, alltså) Ett tips som jag verkligen själv haft nytta av😉
Jag tyckte också att de var lite lika! Men din Lykke är bruntabby inte sant? Min lilla är ju blå. Det är bra med snälla grannar/kattvakter. Jag ska också vara hemma med hela sommaren! Det ska bli så roligt. :) Har också läst om feliway men vi får se om jag använder det. Vet ju ej om det kanske går toppenbra ändå!
Så underbart fina bilder 😍 Jättesöt verkligen!!
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
#19 vi har redan en transportbur. Men tack ändå! :) #20 jag visst är hon fin! Hon var minst i kullen från början men har växt till sig så himla fint! :)