Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 726 ggr
Christelle
0

Lära sig om utställning

Jag har en Ragdoll och en MCO som jag vill börja ställa ut, speciellt MCO. Men vart kan jag lära mig mer om utställning då jag inte kan något? Jag skulle vilja ha en mentor men vet inte hur jag ska komma i kontakt med någon. Hoppas ni kan ge mig några bra tips.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Addiction
0

Du läser på Sverak, finns massor där :D Sedan anmäler du dig till din första uställning, köper burklädsel, åker till utställningen, får ett nervöst sammanbrott eftersom det inte är alls som i texten och sedan blir det bara enklare ;)

Nejdå. Men börja med att läsa på Sverak. Det står mycket där. Det finns ju utställningar där domarassistenter hämtar katterna och de är nog bäst att börja med. På min första utställning hade jag hjälp och då skulle man bära upp katten själv, var helt skräckslagen 0_o

Har inte varit på så många utställningar och är fortfarande relativt ny på det. För mig är det stressigt men jag antar att lugnet kommer när man vänjer sig. Det är måååååånga rader burar att hålla reda på och långa dagar, men det är kul att se hur domare dömer tycker jag :) Sen kan man spana in snyggingar som man är nyfiken på eftersom man ser vilka katter som är på utställningen :)

Domaren man får brukar man få reda på innan utställningen, sedan brukar den domaren ha en turordning vid domarbordet där det står i vilken ordning de bedömer Ras och olika varianter i rasen. Det är ganska jobbigt första gången att hålla reda på när man ska upp, när man själv ska bära fram katten.

Får det att låta så jobbigt allt men det är skitkul! Bara lite fartfyllt sådär :D

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Denna kommentar har tagits bort.