Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3690 ggr
Miggy
0

Tidig kastrering

Hej!

Nu har vi börjat se oss om efter en kompis till lille Dexter. Jag har hittat två jättefina bicolor killar som jag står och väger emellan, men båda kommer att kastreras innan leverans.

Tidig kastrering är något som oroar mig. Jag har läst både för och nackdelar och jag vet inte vad jag ska tro. Jag frågade båda uppfödarna om det gick att inte kastrera dem innan leverans men utan att jag gör det själv senare, men det gick tyvärr inte.

Vad har ni för erfarenheter?

Hälsningar

Miggy

LeS-
0

Jag har aldrig kastrerat en kattunge själv innan 12 v men kommer att göra det på alla mina sällskapskatter när min uppfödning kommer igång.

Som veterinärstuderande kan jag tala om att det bara medför positiva saker att kastrera så tidigt, såklart ska ingreppet göras av veterinärer som har utbildning och erfarenhet inom detta. Vissa veterinärer kastrerar inte under 6 månader och detta beror på att de själva känner sig osäkra på utföra ett ingrepp på en liten katt där alla strukturer är mindre.

Läkningsprocessen hos unga djur är mycket mer effektivare och innebär att en kattunge som kastreras återhämtar sig snabbare än en äldre katt. Dessutom hinner de inte bli könsmogna vilket betyder att risk för urinmarkeringar minskar samt att  risken för cancer och infektioner i reproduktionsområdet & bröstkörtlarna förvinner!

Miggy
0

jag hittade denna information på en länk:

Det har länge ansetts att kastration av prepubertala djur skulle hämma tillväxten. Flera studier har dock visat att detta med stor sannolikhet är felaktigt. Broskmognaden i benens tillväxtplattor är beroende av könshormon och det är visat att tidig kastration försenar slutningen av de långa rörbenens tillväxtzoner (23). Detta leder till förlängd tillväxtperiod av, och viss ökad längd på, rörbenen (13). Det är oklart om förhållandet har någon klinisk signifikans men försenad
epifysslutning kan eventuellt predisponera för frakturer i tillväxtplattan, så kallade Salter-Harrisfrakturer (6).
Hankatters muskelmassa påverkas till stor del av androgener. Hankatter som kastreras tidigt utvecklar aldrig den vuxna, intakta hankattens muskulatur. Katter som kastreras i vuxen ålder förlorar den del av muskelmassan som utvecklats efter puberteten (1).

Skrikandes

men å andra sidan så har uppfödare som har kastrerat tidigt inte haft problem med sina katter under uppväxten. Har inte hört något negativt hos någon.

Glad

Har hittat ett examensarbete som handlar just om tidig kastrering, jättebra läsning! *Tipsar*

http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf

Fyrpihls
0

Jag har faktiskt gjort tidig kastrering på två av mina hanar, som skulle gå till sällskap.

Det var absolut hur bra som helst… De vaknade och busade som om ingenting hänt, och tvärtom vad alla tidigare trott så trodde min veterinär att de tvärtom skulle bli större än om dom inte kastrerades, För att när man kommer i puberteten så får man ju normalt sett ett hormonpåslag som gör att tillväxten hämmas.
om man är kastrerad så får man ju aldrig den "bromsen" så att säga.

Så "risken" är ju snarare att de blir större än vanligt…..

jag kommer absolut fortsätta att göra det på killar som inte ska gå i avel om ägarna vill, eller om jag känner mig oroad över att de kommer gå i avel trots att jag inte sålt dom till det.

De två som jag gjorde det med i höstas är gigantiskt stora idag….

Svidjas
0

Nån som har någon erfarenhet av äldre katter som blivit kastrerade innan 12v? (och då gärna förstahandsinfo)

några problem?

http://www.svidjas.se

Christelle
0

Skriver som tidigare. Jag skulle inte vilj köpa en kastrerad kattunge. Tycker man ska vänta tills katten är äldre. Men det är ju upp till var och en :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

GunBertus
0

Det räcker ju att titta utomlands, det är ju inget fel på de katterna. Där har uppfödarna kastrerat tidigt i många många år..

Kattungar väntas hos GunBertus

Addiction
0

Arbetet som länkades är väldigt lärorikt, det mesta som finns om negativa effekter är bara skrönor och de har Jessica som skrivit detta verkligen hanterat och besvarat.

Det tråkiga är att tidig kastrering används på så få ställen i Sverige, bara nära de större städerna. Däremot så kommer det ju som allt annat ju mer folk inser att indet är skadligt.

Den moraliska delen är ju helt annan. Som Christelle skriver så kanske man hellre köper en okastrerad kattunge och kastrerar den sen, för mig känns det varken eller =) Skulle inte ha något emot att köpa en katt som var tidig kastrerad och skulle inte heller ifrågasätta varför någon valde att inte kastrera dem tidigt.

Det negativa kan väl vara att man kastrerar en katt som man har tänkt som sällskap som kanske visar sig utvecklas bättre än någon man behöll för avel?

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Svidjas
0

Vilka ställen går det att kastrera tidigt på?

http://www.svidjas.se

huldabella
0

Här i Stockholm finns det nu många veterinärer som utför tidigkastrering, även sådana som tidigare varit helt emot! Skrattande

Jag har kastrerat mina sällskapskatter i ett par år nu, och jag har aldrig stött på några problem vare sig vid kastreringen eller under uppväxten. Mina erfarenheter är likadana som Fyrpihls skriver: killarna är uppe och leker direkt efter kastreringen och på kvällen är det redan i princip läkt redan!

Flickorna kastreras med titthålsteknik (ca 1 cm sår, ett stygn) och de är precis lika pigga som killarna! Går aldrig tillbaka till senare kastrering igen, när jag ser hur bra dessa små mår i jämförelse med de vuxna!

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

OldTown
0

#8 Ser att du bor i Umeå och där har jag tyvärr ingen pejl. Däremot som Huldabella skriver finns det många alternativ i Stockholm. Samtliga våra sällskapskatter som vi har sålt förutom en har vi tillämpat tidig kastrering på. Undantaget berodde på chryptorchidism. Men när han väl senare kastrerades hade kulan fallit på plats. Något alla kan hålla i minnet om man vill ha en avelshane. Den primära hälsobesiktningen ska man inte alltid lita på.

#4 Kastrering eller snarare sterilisering om vi ska ta med båda könen har hos oss inte utförts innan 12 veckor. Antingen vid just 12 veckor, vikt, eller när veterinären finner lämpligt har avgjort tiden för ingreppet.  Vet att12 veckor är standardtid för försäljning men det är ändå vad uppfödaren bestämmer som gäller. De flesta av kattungarna som flyttat från oss har varit runt 14 veckor. Problem i vuxen ålder pga sterliseringen har vi inte erfarit. Däremot fick vi höra om en katt som fått allergi men jag har svårt att förstå att det skulle ha något samband.

huldabella
0

Våra honor är inte steriliserade utan just kastrerade - både livmoder och äggstockar tas bort helt.

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

OldTown
0

#11 Du har säkert helt rätt. Läser alldeles för mycket engelska där de tydligt skiljer mellan neutered och spayed. Fick själv en tillrättavisning när jag skrev att jag skulle "neuter" en hona. Kanske en bisak i sammanhanget.

Miggy
0

uppfödaren kommer vara väldigt noga med att han väger 1,5 kilo vid kastreringen, annars får det vara och göras senare. efter all läsning och efterforskning och era egna erfarenheter så verkar det relativt säkert med tidig kastrering. Jag kan tänka mig att det kommer bli allt vanligare med tiden också, det är nog ett rätt så "nytt" fenomen.

Pysslingens
1

Det jag ser som ett problem med tidig kastrering är om den tilltänkte avelshanen inte kan gå i avel. Är alla hans bröder kastrerade så har man inget att jobba vidare med. Samma gäller ju honorna.

Det är så lätt att måla in sig i ett hörn. Då kastrerar jag hellre vid 6 mån vilket också är ett relativt enkelt ingrepp om man jämför när de är äldre.

Tillemoras
0

Tråkigt att uppfödaren inte litade på dig och lät dig kastrera kattungen själv i mogen ålder.

Uppfödaren kunde ha skrivit i sitt kontrakt att kattungen ska kastreras vid en viss ålder istället

Miggy
0

jo.. jag skulle nog också föredra att han kastreras i mogen ålder.. men hur ska jag lägga fram det utan att verka "tjatig" eller konstig?

Trasan08
0

Det finns ju både för och nackdelar med tidig kastration. Och det är ju också utifrån vilken "sits" man själv sitter i, som får en att ta beslutet.

Vi kastrerade vår lille kille vid 4mån, och måste säga att jag aldrig upplevt ett så snabbt "tillfrisknande" tidigare.  Att jag valde att göra det så pass tidigt är för att vi även har en avelshona på halvfoder som är hans kusin.. och ville ju absolut inte att det skulle bli några bebisar där..

Att en del gör det på rutin innan leverans tycker jag är synd. Dels pga av vad som sagts här tidigare ang eventuell framtida avel. Och dels för att jag personligen tar det som att uppfödaren "idiotförklarar" mig.. Jag förstår mycket väl att man som uppfödare inte kan lita helt på sina köpare, det är bara mina egna personliga känslor i det fallet.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Miggy
0

har ni några tips på hur jag skulle kunna lägga fram det utan att verka tjatig eller oartig?

Hälsningar

Miggy

Trasan08
0

#18 Sorry Miggy.. Jag såg inte ditt senaste inlägg, måtte ha kommit ungerfär samtidigt som mitt .. Tyvärr har jag inget råd att ge dig vad gäller hur du ska kunna lägga fram det på ett snyggt sätt. Jag hoppas nån av uppfödarna här inne kan hjälpa dig istället.

Lycka till i alla fall!

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Tillemoras
0

#18 Jag hade sett mig om efter en annan kattunge istället. Det finns många kullar till salu nu. Har uppfödaren väl bestämt sig så får man respektera det och leta vidare

Singo-Torpet
0

jag är kluven i denna fråga men ja personligen skulle nog inte vilja söva en så pass liten katt och skulle nog därför heller inte köpa en som var det heller som det ser ut i dag, jag behöver mer fördelar innan ja tar ställning…

jag personligen tycker att min kastrat (vart de vid ca 1½års ålder) var på benen ganska så snart efter att vi kom hem, det ja märkte mest var att ja tyckte han hade lite dålig apptit i 2-3dagar vilket ja ser som en större risk om en liten kattunge på 12v skulle få när den växer och utvecklas så mycket mer än som min katt var 1½år…

om de är så eller inte låter ja vara osagt men de är min erfarenhet av både min hona och hane (honan var ca 1år när hon kastrerades skulle nog gjort det lite tidigare om de inte var för hennes blåsljud på hjärtat som idag inte är något allvarligt :) )

OldTown
0

#20 Håller med. Tycker samtidigt att det är spännande att denna tråd finns här samtidigt som den andra som berör ämnet Oseriös Ragdolluppfödning!

Fyrpihls
0

# 18, Miggy, vad var anledningen till att h*n ville kastrera grabbarna innan leverans??

Om det bara var för principens skull eller om det verkliogen var nån defekt på kattungarna så att man var noga med att de inte skulle gå i avel??

Om du är jättesugen på just DEN kattungen kan du ju försöka att ödmjukt lägga fram dina tankar och ditt oroande, och kanske kan ni skriva ett avtal där du lovar att kastrera kattungen vid tex 6 månader??

De flesta går väl att resonera med tror jag….

Om inte så får du leta vidare… Lycka till

Miggy
0

Hello!

Anledningen är att hon har gjort så tidigare och har haft goda resultat, det har varit positivt i läkningshänseende och sen att de också kommer undan den sexuella frustrationen och "skvättningen". Något sådant, jag formulerar mig lite dåligt Obestämd

Jag blev förälskad i den lilla bicolor missen så jag har tingat honom nu, without balls kommer han vara…

men han e så fin Kyss

raggorgeous
0

#24 klart du ska ha katten om du blivit kär i honom!! Kul, GRATTIS!

Tror absolut inte alls det är nån fara med tidig kastrering, inte efter vad jag läst. Här kan du läsa en urförlig rapport av Måns Röken, leg.veterinär på DJurakuten, Sthlm,

http://raggorgeous.se/bibblan/tidigkastr.htm

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

FunHouse
0

Jag tror inte heller att det är någon fara med att kastrera hanar i tidig ålder. Det är ju ett sånt litet ingrepp.

Men jag är tveksam till honor eftersom det är större ingrepp. Där tycke jag man kan vänta tills 5-6 månader i allfall. Men jag har som sagt ingen erfarenhet av att göra det tidigt.

Det är ju ont om veterinärer med erfarenhet av det också, det gör ju också att jag känner mig tveksam till att kastrera honor.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se