Hona eller hane?
Började fundera lite på vilket kön som är mest populärt bland sällskapskatter… är det honor eller hanar? Vad har ni för erfarenheter?
Själv har vi valt två hanar då vi gillar stora katter
Ni som både har haft honor och hanar… är det någon skillnad på könen (beteende, temprament osv)? Ibland hör man att hanar ska vara mera gosiga osv…. vad har ni för erfarenheter?
Lite funderingar från mig…. 
Eftersom jag också har två hanar så har jag inga honor att jämföra med, men helt klart hör man från olika håll att hanar är gosigare och mer kelsjuka. Å andra sidan läser man på uppfödares hemsidor att vissa av honorna är precis lika kelsjuka de.
Hade varit kul att höra från dem som har både hanar och honor. De borde ha något att jämföra med.
Hej!
Jag säger bara en sak: "Det finns ingenting mysigare än KASTRERADE HANAR." Jag har idag tre stycken och det är aldrig något bråk eller några kontroverser mellan dem. Honorna bråkar mycket mera antingen dom är fertila eller kastrater.
Om jag inte hade varit uppfödare skulle jag bara omge mig med kastrerade hanar som sällskap och eventuellt utställning om dom har potential för detta förstås.
Mvh Ulla

#2 Jag håller helt med dig!!!! Kastrerade gossar är de absolut gosigaste och har det jämnaste humöret tycker jag! Så till sällskap så håller jag på pojkar!
Men det finns trevliga honor oxå!!!
Kram Monica
Jag tycker också att de kastrerade hanar jag haft är de mest underbara katterna. Av Ragdolls har jag ju 2 honor men jag tror jag börjar falla för deras stil. Honor känns lite mer självständiga och "bitchiga", vet inte varför men jag tycker det är ganska charmigt ;) Tror att kasterade hanar = soffligare och allra mest gosiga om det är det man eftersträvar :D
Min nya hona är ju en riktig kelgris medan min andra hona inte är sån alls. Gillar båda för de har sån cool stil oavsett och sina egna sätt att visa tillgivenhet på.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Nä,jag har sålt av bägge könen till sällskap och det har funkat lika bra.
Dom som har velat ha riktigt stora katter har köpt hanar. Själv har jag för tillfället 3 kastrathanar och en fertil hona.Honan kan va bitchig mot killarna men hon är ju fertil och vill va högst i rang.Killarna är lätthanterliga och snälla och goa.Även honan kan ju va go när det passar henne
.
Av mina egna erfarenheter så tycker inte jag det är så stor skillnad på kastrerad hane samt hona. Det jag märker skillnad på är de som kastrerats direkt i mogen ålder samt de som först varit fertila och använts i avel en period för att sedan kastreras. Men det gäller över lag på både honor och hanar.
Skulle jag inte haft uppfödning skulle jag nog dock ändå valt en STOR kastrerad hane. Men det är för att jag vill ha storleken på Ragdoll.
Martina
Yataz
O va svårt val… Har haft och har både kastrerade honor och hanar av olika raser, nu 2 raggdoll.
De tidigare hanarna jag haft, och min nuvarande lille ragdollkille är jättekelen och gosig mot alla och fogar sig i det mesta som matte o husse hittar på.
Honorna jag haft, och även min nuvarande lilla raggdollhona är "mattes tös" och är jättekelen mot mig (ingen av dem söker kontakt med nya människor) men de har lärt matte hur saker och ting ska vara i Deras hem. Jättecharmigt! 
Zabelle
Tack för alla era svar!
Intressant läsning….
Vi valde som sagt var hanar för vi gillar stora katter och vi hade också hört att kastrerade hanar är så mysiga. Vi har två urmysiga killar. Sen har vi en hona (huskatt) som är drygt 8½ år och hon är liten (väger kring ca 3 kg), röd och lurvig och BESTÄMMER helt klart över killarna…
Och det har hon alltid gjort… hon är chefen i huset och ibland kallar vi henne för "lillfräsen" då hon ibland fräser i från åt grabbarna som vill leka, gosa eller kommer henne för nära då det inte passar henne.