Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 879 ggr
Rosino
0

P-piller till ung hona

Ibland läser man att folk inte vill ge p-piller till en hona som inte haft ungar. Finns det något belägg för att det skulle vara värre än att ge piller till en hona som haft en kull? Eller är det nåt som man bara tycker känns mera fel?

Hur gör ni och vad har ni för erfarenheter?

Yataz
0

Det sägs att det är större risk att en hona som inte tidigare haft kattungar får livmoderinflammation om de får p-piller. Jag har också hört flera som råkat ut för det. På grund av detta skulle jag aldrig våga ge p-piller till en hona som inte haft kull ännu. Skulle honan börja löpa väldigt tidigt och fortsätta så skulle jag välja mellan att para eller kastrera efter tredje löpet. För de kan ju även få livmoderinflammation om man låter dom gå och löpa ständigt.

Tidigaste ålder jag har parat en hona på är vid 10 månaders ålder. Men jag har en hona som är 7 månader som nu haft sitt första löp och jag hoppas det håller sig lugnt nu så jag slipper stå inför valet att para eller kastrera.

Yataz

AakresRagpride
0

Jeg er imot p-piller, både til hunn og hannkatter. Men så er jeg velsignet med katter som ikke bråker ut av fasan under løpetiden også da..

Men har måttet gi Bambina en pille før hun skulle på utstilling, bare for å være sikker..gjett om jeg hadde dårlig samvittighet..hehe, hallo..

Jeg har nok sett p-pillerens bakside alt for mange ganger, er nok derfor jeg er motstander..kan ikke huske hvor mange katter som har blitt avlivet pga bivirkninger av pillen..men så er det som regel snakk om over lang tid..men har hendt tilfeller der unge dyr har vært utsatt også Gråter

Addiction
0

Min ena hona löpte varannan vecka och gick ner sig totalt (åt ej) vid 11 månaders ålder. Jag kunde inte para henne av privata skäl och därför valde jag att ge henne p-piller. Nu i efterhand skulle jag inte gjort det eftersom hon inte löpt efter att jag släppt pillrerna på henne sen april, misstänker att det är just pga p-piller och det blir nog inte mer sånt på de katter jag har i framtiden.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

raggis22
0

# 1

Menar du att honan löper 1 ggr ska du kastrera henne, jag har hört att 2 löp ska honon klara av????utan p-piller.Obestämd

Yataz
0

#4 Så här skrev jag:

"Skulle honan börja löpa väldigt tidigt och fortsätta så skulle jag välja mellan att para eller kastrera efter tredje löpet."

Yataz

Christelle
0

Jag är själv jättenervös för mina kissar då jag har både en fertil hona och hane under samma tak. Jag undrar vad man kan göra för att skjuta upp denna dräktighet? Ska man ge hanen hormoner istället?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Neo033
0

Du kan sätta in Suprelorin på honkatt också. Men det innebär också att hon är steril ca 1 år innan det kommer tillbaka. Suprelorin är biverkningsfritt (som det verkar) och innehålller inget hormon (om jag har fattat det hela rätt).

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Christelle
0

Hmm men om jag sätter in det nu så blir hon altsp fertil när hon är ca 1 1/2 år? Hon är snart sex månader. Det är vell en bra ålder för första kull? Gäller samma sak när man behandlar hane? vad är bäst, att behandla hane eller hona?
Finns det ingen risk att dom blir helt sterila?

*förlåt om jag "stjäl" tråden

Neo033
0

# Vågar inte svara på risken, men enl min veterinär är det MYCKET bättre än något hormonpreparat som kan ge både fertilitetsproblem och andra biverlningar. Spelar väl ingen roll om du sätter in det på honan eller hanen, om du inte har någon annan plan på alternativ parning? Jag tror dock att det än så länge är vanligare att det sätts in på hane, men det tror jag (personligen) beror på att det är vanligt förekommade med strilande och oroliga hankatter…

Kostade 900 kr att sätta in "chippet".

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Christelle
0

okej. görs detta hos alla vetrinärer? Om man vill ta ut chippet tidigre kan det göras? Tar man annars ut chippet efter 1 år?

Neo033
0

Alla gör det inte. Du får ringa runt och höra dig för. Man kan ta ut det tidigare, men annars försvinner det efter ca 1 år.

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Christelle
0

Tack för info :)! Ska ringa runt och höra :)

Yataz
0

Suprelorin håller väl inte i sig lika länge på en hane vad jag förstått eller? Tänkte att det kan vara en orsak till att man sätter in det på hane och inte hona. Men till största delen beror det väl på att en hane är mer strilbenägen än hona.

*harklar mig* Sorry, vi kanske ska hålla oss till trådens ämne som faktiskt handlar om p-piller. Förlåt Rosino. Det finns ju faktiskt en tråd om Suprelorin redan..

Yataz

celestials
0

I have not heard that there would be any differences has the female got kittens or not.I personally dont want to use p-pills to my breeding females.I usually make one or two litters with female and then neuter them.So there is no need to use pills for them.I have only heard so many bad experiences from p-pills.Now I started for my one year old female p-pills she has not had any kittens and I want to wait for next year with her litter so we will see what happens with her.