Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1600 ggr
Helajna
0

Vill ha en tll sötnos..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo har sedan ca 1,5 år vår underbara blandras birma Uzi och har lääänge funderat på att köpa en ragdoll lillebror till henne.
det som fått oss att vänta är bland annat hennes sätt att bemöta andra katter då hon är en som gärna vill bestämma… men nu har vi skolat in henne med släktingar och vänners kattungar och upptäckt att hon gillar och tycker att det är spännande med hankattungar, och hon föredrar hankatter över honor överlag. Så en liten ragdoll-pojke vore ju perfekt.

Det är det att vi mer och mer ser att hon vill leka och vi har inte alltid tid och snart börjar jag studera (har tidigare studerat hemmifrån men nu ska jag börja på Universitetet) och hon kommer att vara ensam lite mer än vad hon är van vid… vilket gör att jag gärna vill ha en bror till henne.

De frågetecken och "problem" som dykt upp är att vi ganska ofta åker till mina föräldrar i Dalarna där det är många katter som det är, mamma och pappa har två sedan brukar min systers katt vara där med. Att skola in en till skulle säkert gå bra för min del, men kanske svårt för mina föräldrar? viktigt att det funkar med resorna dit eftersom de är vår huvudsakliga kattvakt där, är där Uzi trivs bäst och de jag litar mest på.
Visserligen kan de ju vara lättare att vissa perioder ha de hemma själva med tillsyn och mat av svärmor… vill inte lämna uzi själv nu, men har de varandra kan det ju räcka med tillsyn 2 ggr/dagen här hemma.
Själva resandet skulle kunna bli svårt med…. nog svårt från och till att ta med lilla Uzi på tåg, en stor ragdall då? hur löser ni det med sådana resor? eftersom vi varken har körkort eller bli är vi beroende av buss och tåg. jobbigt att bära runt på två katter…. det bästa vore ju om ragdollen kunde lära sig att gå som en hund :p men inte lätt i Uppsala.

Detta är väl de största funderingarna jag haft.
Vad tycker ni? ska vi skaffa en till?
Hur kan man lösa "problemen" ?

Addiction
0

Jag har inte heller tillgång till bil men vi har hittat bra lösningar på att "frakta" katterna. Dels är en sån liten kärra på hjul jättebra, för det är utmärkt att ha två kattburar på.

Om man tidigt börjar att rulla runt dem och köra dem i sina burar så blir det inte så farligt, tror att många katter blir rädda vid resor på grund av ovana. Ju mer man reser desto coolare blir dem, i alla fall de jag har.

Det där med tillsyn är svårt. Jag har lämnat Tumbai en dag max (12) eftersom hon är väldigt mammig. däremot så om de två gillar varandra så kommer de nog inte sakna människorna lika mycket. Om de dock skulle ogilla varandra så kanske de inte alls mår bra av att vara ensamma mer bara varandra.

Hur har ni märkt att hon behöver en kompis annars då? Verkar hon ensam? Du verkar ju ha koll på att hon gillar hankattungar i alla fall, och som man hör ska det ju vara enklare att skaffa en kattunge istället för en större katt.

Lycka till i ditt funderande!

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Helajna
0

jo, det är ju så att de blir vana vid att resa. Uzi älskar att resa och är alltid jätte duktig och tyst. vet så fort man kommer på tåget att man ska ligga i knät och sova så det är inga problem…. tränade henne mycket då hon var liten. Var mest det att "bära" runt på dem. Vi har hitills nämligen bara använt bärväska istället för  bur då vi reser för att det är så mycket smidigare.

Ja, är det att hon är väldigt mammig så hon ligger vid dörrmattan och sover i hallen då man kommer hem och verkar vara väldigt ensam dem stunderna. Om någon av oss går kan hon ropa efter oss, trotts att en annan är hemma. Så får för mig att hon vill ha lite mer liv och sällskap omkring sig.
Sedan så har jag haft katt i hela mitt liv och har aldrig haft en katt med så mycket överskottsenergi trotts hennes ålder. hon är ung men leker som en kattunge. Är säker på att detta är för att hon är ensam och har ingen att leka med förutom oss. Mina andra katter har alltid varit två åt gången.

Addiction
0

Låter ju som om du har ganska bekräftat för dig vad känslan vill :) Lita på den, om du känner att hon skulle bli lyckligare av en kompis så kanske det är så.

Tumbai blev jättebra kompis med Tyra och hon var jättemammig. Nu är hon lite mer självsäker när hon har någon annan att leka med än oss :)

Det är massor av oss som har fina kattungar att sälja, finns säkert någon uppemot stockholmstrakten som har :)

//Karolina Nylén

Helajna
0

Ja, nu känner jag att det verkligen är det rätta :D
för hon har varit lite tillbaka dragen  på slutet och till vissa gäster kan hon ibland säga ifrån lite hårt. bita (absolut inte hårt så att det går hål) men säga ifrån ordentligt utan förvarning och så. En del gäster är rädd för henne ibland… vilket är synd för jag vet ju hur otroligt underbar hon är egentligen.. men jag tror att hon vill ha en vän och att det kommer att leda till att hon blir mer social och självsäker med våra gäster, ännu mer pratig och go. för visst kan det bli så då de får en vän?

Ja, jag har kollat på ragdollklubben.com och valt ut några uppfödare i uppsala-stockholm trakten jag kommer att kontakta. Är det att jag har höga krav på mina uppfödare, bland annat att de ska sätta höga krav på mig :) så jag kollar egenom lite och så och hoppas att jag kan få en unge till våren/sommaren någon gång, efter semestern så man kan ägna mycket tid åt honom :)

Addiction
0

Bra tänkt! ett stort lycka till i jakten, ibland blir den ju ganska lång ;)

//Karolina Nylén