Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1095 ggr
Krickelin
0

Tyck till om standardändring

Hej!

Vi hade ju en tråd här förut om standardändring på främst bicolourvarianten och även en liten detalj på mittedkatten. Nu vill vi ha er hjälp med att tycka till igen, men inga långa utläggningar om specifika katter, snälla….

Vi har ju ett rasråd där jag sitter som sammankallande och meningen är att förslaget, om vi lyckas enas om något överhuvudtaget, ska läggas till SVERAK's årsmöte via rasrådet. Nu är vi ju inte så många där och vi tycker att fler ska ha möjlighet att tycka till.

Kan bara nämna att det har varit bland annat tre domare med i diskussionen angående utformningen av ett textförslag, det är ju ändå domarna som ska tolka det hela senGlad

Just nu så försöker vi få Norge att enas med oss i Sverige om ett gemensamt förslag, ett givande och tagande, men nu har vi kört fast lite….och vi vill gärna få till ett förslag gemensamt för Rumänien jobbar också på ett förslag och går det igenom så blir det väl tufft för oss utställare.

Resultatet av den förra diskussionen här på forumet gjorde att vi slopade den inre gränsen om vart V:et skulle gå eftersom det var många som trodde att det skulle bli för strängt. Att vi skulle ha en yttre gräns, precis som alla andra förbund tyckte ni här på forumet inte var så konstigt och reagerade inte mycket över det, men det tyckte Norge,de ville absolut inte ha en yttre gräns, så vi har slutligen enats om detta förslaget angående V:t

"Mask must have an inverted V, as symmetric as possible, starting in the forehead area, preferably within the outer edge of the eyes".

Sedan har vi fått dit ett "slightly rounded forehead" också, för domarna dömer ju pannan på katten men just nu finns den inte med i standarden och det borde den finnas för vi har det på alla andra raser, en panna alltså…

Det vi har kört fast på nu är fellistan. Det som rör det omtalade V:et.

Ett förslag är "Asymmetric V", några tycker det är för tufft och vill ha "excessively asymmetric" istället, för så står det i CFA standarden. D.v.s  "ytterst osymetriskt".

Så vår fråga är: Vad tycker ni, Asymmetric V eller  Excessively asymmetric V.

Det är den stora frågan just nu och det hastar…

Bifogar förslaget som det ser ut nu.

/Christine

Krickelin
0

Det bifogade förslaget kom inte med…hur sjutton gör man?

FunHouse
0

Det var inget lätt val Christine. Men jag har funderat fram och tillbaka och jag tycker nog att så som det står i CFA standarden, ett Excessively asymmetric V, ska vara fel.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
0

Ja, jag tycker nog också att Excessively asymmetric V, är bättre… för en del som har lite assymetriska V,n är ju kanonsnygga ändå.

Så det är mitt förslag…

AakresRagpride
0

Har også vært litt i tvil, men er enig med overstående om man nå først må velge…excessicely asymmetriv v stemmer jeg for ihvertfall..

ItchyKoo
0

Håller med föregående talare; excessively assymetric blir bäst tror jag.

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Cheeserica
0

Jag tycker också excessively symmetric och tycker i övrigt att förslaget är bra. Men kommer det inte bli någon förändring angående mängden vitt som är tillåtet på kroppen/ryggen? I dagsläget är mängden vitt max 50% och då tillåts ju teoretiskt sett typ inget vitt på ryggen alls, om nedre delen av kroppen ska vara vit. Ska det vara så?

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Dreamdolls
0

Jag instämmer, tycker också att : excessively assymetric V är det bästa alternativet.

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

Ragstars
0

Jeg synes det blir litt "smør på flesk" når vi sier i standardendringen at vi ønsker "V-as symmetric as possible" og siden skriver på faultlisten "Assymmetric V".

Jeg ønsker å stryke "Assymmetric V" i faultlisten, da vi redan skriver "V- as symmetric as possible" i standardendringenGlad Synes det sier sitt.

Når skal forslaget innleveres?

Yataz
0

Jag tycker att det ska stå "Asymmetric V"

Yataz

Sunrunners
0

Om ni som tycker att osymmetrisk V är på fellsitan ("tårta på tårta" så som #8 skrev också), så händer det om man går med boken får det vara absolut ingenting osymmetisk i V:n. Inte den minsta osymmetria. Och det är nog inte det vad det måste vara och vi menar här eller? Det är inte i linje med "as symmetric as possible".

Men om det behövs till fellistan så borde det vara på samma sätt som i CFA standarden "excessively asymmetrical".

Sunrunners
0

"Rumänien jobbar också på ett förslag och går det igenom så blir det väl tufft för oss utställare."

Hurdan förslag jobbar dom på?

[cas-sus]
0

TS; Kan bara nämna att det har varit bland annat tre domare med i diskussionen angående utformningen av ett textförslag, det är ju ändå domarna som ska tolka det hela sen.

Domarna ska tolka standarden på utställning, men vi uppfödare ska tolka standarden i vår avel, för det är ju trots allt så att vi bör avla efter standarden. Flört

Jag röstar för "excessively asymmetrical".

Sedan undrar jag precis som #6 om det är något skrivet ang mängden vitt för bicolor? En bra och fint tecknad bicolor har sällan 50% vitt, utan mer…

[cas-sus]
0

Puttar upp denna tråd då den verkar gå obemärkt förbi…

Rubriken kanske borde ändras till standardändring…?

Addiction
0

Känns lite som #10 säger. Om det står "assymetrical V" i fellistan så kommer det vara motsägande till "as symetric as possible", eftersom det isåfall borde vara bara "symetric"..för "possible" medger ju att det finns ramar att röra sig inom..

Tycker då att det borde stå "Excessively asymmetrical V". då tänker jag mer på katter som inte ens har halva nosryggen vitt på ena sidan och hela ansiktet på andra. Assymetrical V tänker jag att V:et ändå rör sig inom ögon-vråna på båda sidor men kanske är lite olika.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Svidjas
0

Jag tycker det borde stå Excessively asymmetrical V.

http://www.svidjas.se

David
0

#13. Jag ändrade rubriken. Blev det rätt?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Evenstars
0

Jag tycker också att Excessively asymmetrical V på fellistan möter upp bättre mot förslaget "as symetric as possible" i det aktuella formuleringsförslaget för standardändringen.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Heros
0

Vi kommer pga utav tidsbrist inte att lämna ett förslag till standarändring i Sverige. Men vi fortsätrter arbeta tillsammans med Norge som har en senare tidsfrist för att lämna in.

//Åsa