Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3034 ggr
jacksmatte
0

Hur aktiverar jag honom...??

Då jag inte är någon van kattmänniska undrar jag lite hur jag bäst aktiverar Jack? Några tips på "lekar" eller bra kuliga leksaker?

Måste också fråga om en sak han gör när han får "rus i benen" och springer fram och tillbaka från köket till tvättstugan och liksom gliiider in i väggen med en duns. Det kan ju bara inte vara bra, eller?? Någon som känner igen sig i det?Obestämd

Svidjas
0

Hur hård är dunsen? Mina kissar får också sådana där "rus" och jag tror att pga att de har så mycket päls under fötterna så glider de lätt på golvet, ingen har skadats av det men nu vet jag ju inte hur hårt din kisse dunsar in i väggen.

Du har inte fått tillstånd för en till kisse till honom? Sällskap av en till kisse brukar vara den bästa aktiveringen, det behöver ju inte vara en ragdoll även om det är en underbar ras. Huskatter är lika bra sällskap.

Vet annars att det finns leksaker att köpa på zooaffärer som är bra aktiveringsverktyg. Fråga de i butiken de brukar oftast ha riktigt bra tips.

http://www.svidjas.se

jacksmatte
0

Dunsarna brukar vara rätt så harmlösa men nyss var det en rejäl, vilket oroade mig lite… Skönt att höra att det förekommer hos fler, dock.

Jodå, det kommer komma en (ragdoll) till, frågan är väl mer NÄR…Glad

Får ta en repa in till djurbutiken.

Väntar på "tovamöss" från Carro S*RagGorgeous,(Ber om ursäkt om jag har stavat fel, himla krångligt namn, det där… Flört) ska bli spännande att se vad han gillar dessa!Skrattande

Någon tunnel eller liknande kanske? Barnen brukar bygga kojor till honom…Glad

Omorose
0

Oftast brukar dessa dunsar inte göra någon skada. Vet att jag själv ibland kan förundras över att mina katter kan glida in i väggen med huvudet före och ändå bara skaka av sig och leka vidare. =)

Du kan ju alltid hålla uppsikt och se om han haltar eller liknande efter ett sådant rus, men oftast brukar de klara det bra.

En kattkompis är ju alltid trevligt, om nu inte Jack är en liten ensamvarg. Men det krävs ju lite planering och ev övertalning av familjemedlemmar. ;-D

Det finns aktiveringsbollar för katt, dvs du stoppar lite godis i en boll med hål i och katten ska då sedan rulla på bollen för att få ut godiset. Har en sån hemma och min huskatt älskar den, mina ragdolls är dock för lata för att orka anstränga sig *s* Dom vill ha allt serverat på silverfat Skrattande

Du kan också gömma något gott godis eller torrfoder runt om i hemmet, det brukar vara omtyckt av alla här hemma.

Addiction
0

Jag rekommenderar Clicker Träning, det är jätteroligt!!

Kör det med Tumbai, hon blir helt triggad och kommer springande så fort jag går till skåpet där clickern är :)

Clicker Training for Cats

Det enda som krävs är en clicker och något som Jack tycker riktigt mycket om!

Annars har jag utnyttjar saker som jag märker att katten gillar, när det inte gäller klickerträning.

man kan ha kurra-gömma mat i lägenheten, de fattar det inte på en gång men när de gör det tycker de jättemycket om att leta godbitar. Det kan hålla dem sysselsatta ett tag.

Tumbai gillar t ex att hoppa ner i cykelkorgar (sånna som man kan ta med in såklart). Så jag brukar lägga dem lite överallt så hon kan springa och ligga i dem, sen ibland välter jag dem över henne så hon får komma ut ur dem genom att lyfta och krypa under (uppsikt!).

Se efter vad Jack verkar gilla, det handlar jättemycket om personlighet.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

jacksmatte
0

Aha, så katter är inte så olika hundar då…GladFlört Kissarna gillar att aktiveras på¨liknande sätt som vovvarna. Om dom inte är för lata då…*fniss*, har viss aning om att Jack trots allt tillhör den lite lata och kräsna skaran, men jag ska göra lite lekförsök.

TACK! Vad skulle jag göra utan er alla här på forumet?!?Skrattande

Ni ser vilken kattkoll jag har.Skäms

Addiction
0

#5 Klickerträning skiljer sig en del från hund, katter har en väldigt kort koncentrationstid, så man får köra korta intervaller, och det måste verkligen vara på deras villkor, hundar är lite mer lättövertygade ;) Tumbai är inte särskillt aktiv men hon gillade att få tänka lite, det syns verkligen när det knakar ;)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

raggorgeous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lasermus är ett hett tips… ;) En sån liten mus där man trycker på en knapp på ryggen så kommer det ett rött starkt sken som en liten prick där du lyser, som katten jagar… mina är GALNA i det!! Får även fart på gamligen Ymer som annars leker måttligt mycket.. 's*

Han kommer säkert gilla Tovamössen!! Oskyldig

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Fyrpihls
0

Jag brukar ofta lägga en kartong som jag klippt ett hål i tex mitt på golvet, och den är garanterat populär hela dagen…

tex foderbilens kartonger brukar jag låta ligga framme lite…

Det är också jättekul att tex bygga med kaplastavar… dom gillar överhuvudtaget att vara med i det som vi gör här i huset… tex i tvättstugan.. jag brukar slå två flugor på smällen och tex lägga ner en tvättkorg (jag har såna där silvergråa mjuka som kan rulla) på golvet och det blir genast en jätterolig leksak.. Rico gillar ochså att dra ner det jag hänger upp.. hi hi

men det är ju lite olika hur kul jag tycker att det är..

sen har vi en lite knäpp lek här, och det är att jag går omkring med en fjäder vippa och "låtsas" som om inte jag märker att den liksom hänger med mig… jag bara går och grejar lite och vippan hänger liksom i min hand bara och ibland försvinner den ner bakom min rygg, ner i tröjan tex…
Men den leken kan bli ganska brutal.. för de vill verkligen till varje pris ha den där vippan och det kan betyda att man blir påhoppad på ryggen om man står lutad och bäddar tex… vippan kanske sticker upp i halslinningen på min tröja… Rico ÄLSKAR den leken, men han är också en väldigt brutal lekare… he he…han leker verkligen så att stjärnorna flyger här ibland..

Han hör till dom som glidande dunsar i väggen verje dag. Det brukar dock inte vara så farligt…

Ja, jag försöker helt enkelt göra vardags sysslorna lite katt vänliga, eller katt roliga kanske man kan säga… glömma en papperskasse en stund ibland… en tom matsäck… låta dammsugarslangen ligga framme i en ringlig hög… glömma stänga grytskåpet… gömma små möss lite under mattkanten.. knyta en strumpa med tre handmatkulor i.. ja vad som helst…

jag tycker dom är ganska duktiga på att hitta på själva också… fast då har ju jag inte bara en förståss.. men mycket i vardagen kan bli roligt om man bara tänker till lite…

jacksmatte
0

#8 Ha, ha… Ja, det kunde jag nästan tänka mig att du skulle ha sådana roliga (knasigaFlört) lekar…

Jack brukar attakera händerna och bitas som en stoor hund *fniss*. Nädå, han är så duktig så, mer som vår golden (som tyvärr inte finns mer) som nafsade väldigt försiktigt.

Såg ditt fina pepparkakshus, det ska jag nog se om vi inte kan få till ett här hemma med, barnen gillar det nog med som sagt och dom behöver ju lite aktivering med…Skrattande

Nu är det bara att säta igån och aktivera vår älskade lilla herre.

Tack alla återigen!

Limin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma har vi tre katte och två raggisar som gillar att vara med på ALLT Flört Så, jag gör lite som Fyrphils… dvs. de får vara med på allt och då får man anpassa lite lekar för varje tillfälle. Renbädda sängar är något som båda vara raggisar gillar, men lite jobbigt att bädda rent då de helst skall vara under allt. Ett annat tips är att göra en koja av något stort lakan… de älskar våra tre katter, de kan springa och gömma sig och bråttas mm i denna koja. Sen brukar jag även ta en skål (se bilden) och fylla den med vatten och  massa roliga saker t.ex. bollar, avklippta sugrör, platskorkar osv. Laserpakare gillar våra två raggisar… då blir det full spring här hemma Skrattande Vippor är ju bra, kasta studsbollar som far lite hit och dit. Apportera hårsnoddar gillar vår äldre raggis… han hämtar dom och jag kastar. Sen gillar alla våra katter prassligt papper… t.ex. sånt man slår in blommor med… de kan leka länge med det… kasta sig mitt i högen, gömma sig under osv. De gillar även att jaga tomma pappersullar, ihop knölat papper (gärna sånt som prasslar), leka med sugrör, leka med kartonger osv.

Ja, det var några tips från mig…. Skrattande

Limin
0

Hur går det att aktivera honom?

jacksmatte
0

#11 Jodå… han är ju inte så himla lätt att "få igång" *fniss* Roligast just nu är husses fötter med tillhörande strumpor, både kul och gott tydligen… Flört

Men vi jobbar på. Skrattande Ska åka in till ngn djuraffär och shoppa på mig lite tänkte jag, det är ju snart dags för julklappar vettja! Glad