Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1885 ggr
sturee
0

En st kattunge som jävlas!

Tjohoppp!

Har haft min lilla kisse i snart en vecka nu och han har börjat att få riktiga lekryck! sent igår ikväll och idag på morgonen.. Problemet är att han biter i alla sladdar och bokstavligt hänger sig i gardinerna! Och det spelar verkligen ingen roll hur många ggr jag säger till honom och knäpper honom på örat, det är som han tycker det är kul, för efter så bara DYKER han på gardinen eller sladdarna igen, vad gör jag för fel? :P Jag har ju ingen erfarenhet av att fostra kattungar så, så lite tips hade varit skönt att få!

Ett annat problem är att nu när sture och Douglas inte går ihop har var blockat ingångarna till sovrummet så han sover där med oss på nätterna.. Så vi har satt in en liten mindre toalåda där men problemet där är att han hoppar i den och leker! hoppar runt och skvätter sand, har till och med hänt att han haft sin leksaksråtta i den och busat runt! Vad beror detta på tros?

Tack på förhand!

David
0

Några tips ifrån mig,

Jag skulle aldrig knäppa en katt på öronen/nos eller liknande.

För att slippa att han biter på kablar, smörj in dem i tabasco.

Vet inte vad du har för sorts gardiner, men kan du hänga upp dem lite en stund, så de inte går ända ner till golvet. Är det "snörliga" gardiner kan kissen också skada sig/fastna i dem.

Att han leker i sandlådan går över, alla mina fyra har varit så i början, sandlådan har varit både en toalett och en lekplats första veckan/veckorna. Jag har inte gjort något speciellt alls, utan det beteendet har gått över.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

sturee
0

okej.. nej det är helt vanliga raka längder så inget han kan skada sig i.. Okej!

Men hur säger jag till honom då? För det måste man väl göra?

David
0

Vänligt, men bestämt NEJ kan räcka.

Om han exempelvis skulle klösa på soffan, bär honom till klösträdet och beröm honom då (när han är vid klösträdet). Tror mycket är ungefär som för oss människor, beröm fungerar bättre än skäll.

// David

Addiction
0

Det låter som en busig kattunge :)

Men man ska aldrig säga åt en katt genom att använda fysiska medel, det funkar helt enkelt inte.

Det viktigaste som finns när det gäller katter är att distrahera! Jag brukar kalla det "Decoy" som i engelskan.

Det finns två / tre sätt:

Om en katt gör något som den inte ska göra så måste man försöka se till att något annat blir roligare.

Om det inte finns något roligare så gör man det roliga mindre roligt. Till exempel ha massor av citron på sladdarna, ättika, eller andra saker som gör stället mindre åtrovärt. Eller att hänga upp gardinerna ett extra varv så att han inte kan nå dem.

Det sista som man liksom kan implementera i båda dessa sätten är att förflytta dem från det roliga och på så sätt rätta dem. T ex Om han leker vid sladdarna, lyft honom till en leksak en bit bort och börja lek med honom där.

Hoppas det går bättre, men kattungar har massor av bus i kroppen ;)

Att han leker i toalådan beror nog på att han inte har något annat som han tycker är lika kul där inne. De har aldrig haft leksakerna med sig på lådan här hemma men ibland låg de och lurpassade på varandra i toalådan. Jag har ju en matta framför lådan så det inte blir lika grusigt överallt, ni kanske kan ställa lådan på en matta? Så sprider sig inte sanden i alla fall?

Gulla med honom från mig! Kyss

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

sturee
0

Tack för tipsen Karolina!

Kan ju vara något jag kan ägna min lediga dag idag åt då! Kladda citron på alla våra en miljon sladdar!! ;)

Ja bus finns det absolut i lillkillen :D Så på nätterna har de inte blivit överdrivet mkt sömn på snart en vecka :) Men när jag är ledig brukar de sluta med att vi somna i soffan tillsammans sen så vad gör det? ;)

Det ska jag verkligen göra! han ligger och sussar jämte mig just nu :)

Kraam!

..föresten, de svarta har spridit sig.. Tänkte jag skulle säga det, nu är han även svart runt munnen och runt ögonen, på innekanten av ögonen om du förstår vad jag menar..? öronen är det inget!

Addiction
0

#5 Hur ofta gör ni rent foderskålen? Bakterier samlas ofta där, särskillt om det är en skål av plast. Då gör det att de ofta blir skitiga runt munnen, brukar se ut som smått svart i pälsen precis på kanten på läpparna.

Har ni provat att städa oftare genom att dammsuga och moppa? När de är små så leker de mycket mer nära golvet och då kommer allt damm upp i nos och ögon. Särskillt som han leker i sin sandlåda om nätterna så tror jag att mycket kommer därifrån eftersom jag märkte att de ibland nös när de gick på lådan för att det dammade. Däremot så har jag själv inte stött på någon sand som dammar mindre än Everclean.

Öronen har aldrig varit skitiga någonsin så jag skulle bli väldigt
förvånad om det var något där Glad

Någon annan får gärna inflika om ni vill med tips. Kattungarna hade innan de reste alltid lite svart i nos och ögonvrå om jag inte städare varje dag, då var där inget. Inget gult sekret eller något i den stilen. Jag tror att det bara är torkad smuts. Veterinären kollade dem i näsorna på besiktningen och de såg fina ut längre in, alltså verkar det inte komma innifrån.

//Karolina Nylén

sturee
0

Det är inte plast utan keramikskålar, dom var nya när Douglas kom och har inte diskat dom sen dess. Sköljer alltid av vatten skålen när jag byter de, men matskålen har jag inte gjort något med, hur ofta ska jag göra det? Ska jag diska dom isf då?

Addiction
0

#7 Det är bra att diska även vattenskålen med diskmedel då och då. Jag diskar matskålarna varannan dag, ofta varje dag. Jag tar bara och diskar dem när de är näst intill tomma. Bruakr hälla över det lilla som är kvar i en liten foderskopa medan jag diskar.

//Karolina Nylén

sturee
0

då ska jag göra detta! och säga till syrran samma sak då även lilla lovis är svart runt munnen :)

Svidjas
0

Det svarta kan inte vara en svarthaka? ser det ut som små pormaskar?

Sen om man nånsin vill säga "fy" till en katt. Gör det inte med fysiskt "beröring". Ett högt och bestämt NEJ! är mycket bättre för katten och katten förstår det bättre. Höga ljud använder de själva när de vill säga nej, samma som fräsningar. De förstår bättre att det är något fel då. Så har iaf jag lärt mina att inte vara på bordet (sen att de är där när jag inte är där är ju bara för att deras aktoritet inte är närvarande, "när katten är borta dansar råttorna på bordet". Dock när jag är i rummet och ser en katt på väg upp på bordet så behöver jag bara säga ett skarpt (inte högt längre) nej så backar de direkt ner. Så fort de inte längre är på bordet så berömmer jag och klappar dem så att de vet att de gjort rätt. Om man inte berömmer direkt när den gjort rätt så kan den fortfarande tro att matte är arg på den. Det är lika viktigt (om inte mer) med beröm när den är duktig.

Sen en kattunge är alltid busig och är alltid överallt. Det växer dem ifrån lite när de blir äldre men det är naturligt att som kattunge vara nyfiken på allt och prova allt. Det gäller bara som folk har sagt innan att göra det den inte ska prova på så äckligt så att den aldrig vill prova på det igen.

Det kommer nog lösa sig ska du se men det är alltid omtumlande i början, speciellt om det är ens första katt. Glad

http://www.svidjas.se

David
0

Jag fick lära mig på någon kurs att man aldrig skulle blanda NEJ med kattens namn, för den kan få dåliga associationer med namnet.

Någon som också har hört det?

// David

sturee
0

vad är svarthaka för något?

Evenstars
0

För och främst måste jag säga att jag reagerade mycket på ordet "jävlas". Rynkar på näsan En kattunge jävlas inte, en kattunge är busig och leker. De är bara bebisar. Kyss Man måste tänka på det då man tar in en kattunge i sitt hem och de måste respekteras för sin ålder. Att ta små steg i början skapar en otroligt trygghet hos djuret som den sen har nytta av hela dennes liv.

I övrigt håller jag också med # 1 till # 4 att man inte kan "aga" katten då den nu testar sig fram vad som är ok och inte. Det krävs konsekvens och tålamod. Konsekvent säga nej bestämt, konsekvent uppmuntra då den gör rätt (glad ton), konsekvent bära fram till klösträdet, kanske klösa på trädet bredvid kattungen osv…

När det gäller kattlådan så utgår en kattunge från matskålen, vattenskålen och kattlådan för att bygga ut sitt revir. Den känner sig förmodligen trygg kring lådan, nu när den är ny i er bostad, och då är det tryggt att leka där. KyssGlad

Sist måste jag få säga att vi har en rekommendation på sajten att vi inte ska skriva personliga meddelanden i inläggen. Jag VET att vi tummar på dem då det gäller positiva saker och det anser jag OK. När det gäller mindre bra saker, "problem" som i detta fall med svart runt näsa och mun eller direkt negativa saker är det inte säkert att det är lika önskvärt. Vi brukar föreslå att man kontaktar sin uppfödare i första hand på annat sätt än här. Känner uppfödaren att "vi hör efter på forumet" är det en annan sak. Nu svarade i och för sig uppfödaren här, men jag tycker det är bra regel att följa.

Matskålarna och vattenskålar håller jag rena varje dag, vatten morgon och kväll.

Lycka till med din lilla buse!! KyssKyss

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Svidjas
0

#11 ja det har jag också hört, använder dock aldrig kattens namn i samma mening. Säger bara ett rakt nej och tittar katten i ögonen. Inget mer.

Se i denna länk från scandinavian ragdoll om svarthaka: klicka här

Addiction
0

Mamma katt har Svarthaka, det är relativt vanligt på särskillt fertila djur. Om det är svarthaka så är det extra viktigt att hålla rent där de äter. Jag använder aloevera babyservetter från ica för att tvätta på Tyras haka. De är väldigt mjuka och svarthakan blir successivt mindre ju oftare man tvättar.

Prova att köpa hem ett paket och ta på Linde-Lous haka, även om det inte försvinner direkt så försvinner det nog successivt om det är svarthaka. Visste inte att det kallades det även om unga katter hade det utan har alltid trott att det debuterar i vuxen fertil ålder.

//Karolina Nylén

Svidjas
0

#15 ja jag hade för mig det med men sen så fick afrodite (ur min kull) svarthaka när hon var 16v så… Det var dock inge mycke och gick lätt att åtgärda så man vet väl aldrig…

sturee
0

Min rubrik valde jag utav kärlek, dvs inget ont menat! Jag är fullt medveten om att det en är en liten kattunge som har mkt bus i kroppen :) Rubriken var lite mer på "skämt" om du förstår vad jag menar :)

"aga" är ett starkt ord! Han har fått en knäpp på örat, inget mer. Och vad jag förstått här så är det fel och det ska jag ta till mig och inte upprepa. Att knäppa katten på örat är något jag alltid hört och lärt mig att man kan göra.. Men som sagt, inte mer! Jag gör ju inte illa katten!

kattensigge
0

Svarthaka är för övrigt som finnar på tonåringar, d.v.s. nästan en regel på unga katter. Det syns oftast inte på katter som har färg, men syns rätt tydligt på vita katter som verkar vara fallet här.

Om du känner att du inte trivs med katten eller att katten är jobbig, är det bättre att du låter uppfödaren köpa tillbaka katten. Det brukar inte vara något problem, speciellt inte när uppfödaren i detta fallet verkar bry sig mycket om kattens välmående.

Lycka till!

Svidjas
0

Vi förstår det och självklart agar du inte katten. Glad Vi tror inget annat än att du älskar kattungen och vill han allt väl. Det finns dock de som gör annat och har vi tur så läser dem denna tråd och lär sig att man inte ska göra så.

Evenstars
0

# 17 Jo det förstår jag Glad, men hos mig hade det känts om det var mina bebis KyssGlad

Jag menar inte "aga" i sitt rätt ord därav fjuttarna utan fysisk bestraffning som någon sa här ovan. Förlåt ordvalet. Det låg ingen värdering i mitt ordval utan vill bara ge tips, som du efterfrågade, om hur man ska göra *inget illa menat* Glad

Jag trodde absolut inte att du gjorde illa katten. Jag vet vad du går igenom. Det har många och säkert jag också när jag började med djur (för alldeles för länge sedan som jag nu har glömt) lärt sig att man kan ge dem små knäppningar, likaså vet jag att mina valpägare hört att man skulle knäppa hunden på nosen. Jag beklagar ordvalet igen! Glad

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

sturee
0

ingen fara! Jag är glad för tipsen jag får! Jag har haft ett flertal katter både hemma och i min omgivning under hela min uppväxt. Men aldrig en egen liten kisse att lära och pyssla om :) Och viiilken skillnad det är när man själv ensam har ansvaret! :)

Men nu har jag att göra iaf! Diska skålar och som sagt sätta något på alla miljader sladdar vi har här hemma, hänga upp gardiner så han inte kommer åt, men mest ska jag enbart mysa mysa myyyyyysa med min dunboll idag :)

Addiction
0

#17 Jag förstår att det var så du menade, jag har lärt mig av egen erfarenhet eftersom man har växt upp med att knäppa på nos eller "köra ner katten i kisset"… sånna dumma saker som studier i etologi har kunnat motbevisa. Mycket i kattens  välbefinnande ligger i att känna sig trygg. En katt blir alltid otrygg om man är dum mot dem fysiskt. Det skapar oftast bara massor av rädsla och osäkerhet. Jag tror det går bra med honom, han är trots allt en liten liten katt i en stor och klumpig kropp Kyss Jag finns där till 100% för dig eftersom det är för oss bådas intresse att katten och ni mår bra.

//Karolina Nylén

Denna kommentar har tagits bort.
Evenstars
0

Härligt, lycka till! Då vet vi vad du gör den närmaste tiden, när ni inte myser förstås! FlörtSkrattande

S*Evenstar's

Christina

sturee
0

Tack! och det vet jag att du gör Karolina :):)

Fyrpihls
0

allvarligt talat så är katter jätteduktiga på att lära sig rätt och fel…
fast det gäller bara när nån ser… dom är otroliga ögontjänare…

jag brukar Fräsa mina katter rakt i ansiktet när de gör nåt fel… DET fattar dom… och det är deras eget språk…

Ang Gardiner så är mitt tips… byt till kappor!! hi hi eller låt dom dingla…
mina är rätt så väldinglade… hi hi..

De lugnar sig sen när de blir lite äldre.. (en del)
men det är lite busigt när de är små.. eller mycket… *fniss*

men oavsett vad du lyckas få din katt att inte göra när du är hemma…

Det gör dom i allafall när ingen ser… Katterna äger oss, och gör som de vill när vi (samvetet) inte ser dom…

Lycka till… det absolut bästa botet mot såna här huliganer är att skaffa en kattunge till att busa med.. då skonas resten lite mer..

sturee
0

älskar ditt sista råd Unni ;) men tyvärr så räcker nog inte ekonomin till en till just nu och sen hade jag nog fått ta mina ulltussar och hitta egen lägenhet isf ;) Dvs min sambo är nog inte pigg på den idén med tanke på fullt hus med en tjurig iller och en busig liten Douglas ;)

Svidjas
0

#26 mmm och speciellt när man har en sambo som gillar att de är på köksbordet och en matte som inte gillar det. De vet exakt när de kan ligga på bordet, har nog sett från sovrummet hur de glatt hoppar upp på köksbordet när husse är i köket och så fort jag kommer in så blir det en sur min mot mig och sen hoppar de ner Flört

Addiction
0

#28 Ungefär som "inga katter i sovrummet"-regeln Skrattande Jag låter dem glatt gå in och "Oj är katterna här inne det såg jag inte!" är min kommentar när sambon kommer in i sovrummet och katterna flyger ut då de vet att han blir skitsur på dem när de är där Kyss

//Karolina Nylén

Willenkatten
0

FörvånadKattungar leker o busar o skvätter sand! Åh va mycket energi en liten kisse har. Bekymmersamt med sladdar kan det vara, men brukar lösa sig.. Har haft ett par små som gillat bita sladd också, men försökt intressera för något annat ofarligare o det har funkat. Jag har toalådor med huv. Annars hade Frosty Louise sett till att vi bodde i en sandlåda allihopa (det du Unni, Frostan är makalös i toalådan, ungefär som en grävskopa…).

Med åren har jag nog blivit lite avtrubbad… Gubben o jag är glada att vi får bo hos katterna, om ni förstår vad jag menar.

Vårt raggisgäng ställer också till, vuxna som ungar. Och jag städar, sopar o fejar och leker.

Apropå städning av toalådor. Jag rengör alla toalådorna ordentligt 1 gång i veckan. Däremellan håller jag rent o plockar 4-5 ggr/dag, beroende på hur mycket jag är hemma. Jag diskar mat- och vattenskålar varannan dag ordentligt. Fyller rent vatten varje dag.

Så käre Sturee, det blir nog så bra…. Glöm inte det viktigaste bara, älska honom, gulla honom, lek med honom så löser sig det andra också.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Fyrpihls
0

#30, du det där har hon ärvt efter sin moster Amber… tänk alla gånger hon grävt ur HELA toaletten i utställningsburen… varenda sandkorn…

Dom kanske tror att dom är en grävling… hi hi

raggorgeous
0

Jag gör lite som Unni och FRÄSER, rätt högt, samtidigt som jag i början har en helt vanlig vattenspruta som jag sprutar vatten på dem med…

Så jag sprutar vatten och fräser på dem, efter bara några gånger räcker det att fräsa till dem…

Nu då jag fräser åt kattungarna (12 veckor idag) struttar de iväg rätt fort och gör nåt bättre.. hihi

Aldrig "bestraffa" dem fysiskt!

Tabasco eller stark senap på sladdar är bra, eller lägg en citronskiva i sladdhärvan.. *fniss* Funkar skitbra. Eller en liten skål ättiksprit.. garanterat kattavstötande.. hihi

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se