Att tänka på innan-kull och parning
Jag ska förhoppningsvis ha min första parning i mitt katteri snart (om alla tester går bra). Man läser på internet och vissa böcker om detta så man ska veta så mycket som möjligt om vad man bör tänka på. Men jag upplever att råd från kunniga personer som haft kullar är mest värdefull.
Vad bör jag tänka på när man parar två katter med varandra? Är det nödvändigt att stänga in dem i ett rum tillsammans under parningstiden?
vad bör man tänka på när man har en dräktig hona?
Och såklart vad bör man tänka på vid förlossningen?
Har ni några bra boktips/lästips om detta?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
wow.. många frågor… mitt tips.. ring och babbla katt med nån superbabblig katt nörd.. vi är ju några stycken.. *fniss* helt omöjligt att få allt oå pränt..
men om vi börjar med parningen så är det väl vanligast att turturduvoorna får ett eget krypin…
men det finns säkert en del som gillar att springa fritt också.. men det kansk einte blir s¨lätt att sova då.. hi hi
Eftersom så få har svarat så försöker jag väl dela med mig av den lilla erfarenheten jag har efter en kull :)
Angående parningen så verkar det som att det finns lite olika sätt. En del låter dem bara träffas en begänsad period, andra låter dem vara ifred tills hanen inte är intresserad längre. De flesta låter katterna vara ifred i ett eget rum någonstans.. kanske där man inte behöver oroa sig för stril-fläckar eller hårigt golv. Jag tror att det är bra om man frågar hur katten man ska ha hos sig är, oavsett om det är en hona eller hane. Vissa katter vill inte para sig när de har människor omkring sig eftersom de blir störda medan andra inte bryr sig nämnvärt.
En dräktig hona äter oftast lite mer och ofta kanske man måste möta det ökade energibehovet med lite näringsrikare mat. Jag brukar ge blötmat och kattungefoder om jag har en hon som jag vet har lätt för att gå ner sig. Vissa mammor klarar sig finfint på det gamla vanliga. Det är viktigt att man inte ger dem för mycket mat förståss eftersom fetma drabbar katter på samma tråkiga sätt som människor. Man kan väga honan under dräktigheten och se hur mycket hon går upp, sedan tror jag det är vid 6 veckor som man kan börja räkna på hur många ungar det kan vara.. hur var det nu igen? Det är väl några som vet detta lilla knep?
När det gäller förlossningen så är det så himla mycket. Jag rekommenderar Royal Canin's bok "Praktisk Guide för Katt uppfödning" och Ylva Stockelbergs "Kattuppfödning".
Jag har ju bara haft en kull så jag kan faktiskt mest teoretiskt tack vare min utbildning (djursjukvårdare), men det praktiska dröjer nog några kullar till 
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Hej Christelle 
Jag kikade in på din hemsida, jättefina katter!!
Eftersom det är din egen hane så bestämmer du ju själv och utefter vad du/ni tycker är ok, om de behöver stängas in eller inte.
Det är ju inte alltid så charmigt att ha fullbordade parningar på matbordet, i sängen när man sover där, mitt framför filmen om man har gäster osv….
….vissa kan ju faktiskt bli generade av att se katternas kärleksliv 
Mina damer får alltid fri tillgång till både "det vanliga fodret" och kattungemat….fetma behöver du (enligt min mening) inte ens tänka på…hellre lite för mycket än lite för lite, när det gäller dräktiga/fertila katter…
Förlossningen….det första du ska tänka på är att lita på dej själv!
Lita på att allt kommer att gå finfint! 
Gör gärna upp med en "mer van" uppfödare om att du får ringa även mitt i natten, om du känner att du behöver prata eller fråga något under/efter förlossningen, man kan ju bli så lycklig att det bubblar över, och vem förstår då bättre än en uppfödare?? 
Det JAG anser är viktigast att ha inom armlängds avstånd vid förlossningsdags är:
Steril sax, ett par mjuka handukar, mobil, papper och penna (för att skriva ner vad som händer och när…man kan få lite knäpp tidsuppfattning =)) våg och telefonnummer….till "vän-vid-behov" och veterinär….och ditt eget lugn.
Klappa, uppmuntra och skäm bort din fröken!
Det kommer att gå jättebra!! 

Tack va gulliga ni är som delar med er! Jag hoppas verkligen att jag hittar nån i min närhet som kan finnas där om det behövs vid förlossningen.
Jag har ju varit med vid 2 hudförlossningar vilket den första jag skötte helt själv. Så lite erfarenhet har man vell.
Funderar över att låta min hona och hane bli instäng i vårat datarum så de får ensamtid för sig själv. Som sagt de kan ju annars känna sig störda, speciellt när en nyfiken kattunge finns i huset
.
Men min hane strilar inte än "peppar peppar" men man vet ju aldrig han kan ju börja göra det när de ska börja para sig?
Men var är då bäst, ska de få vara tillsammans tills hanen inte längre vill para? Eller brukar honan visa när det är nog? Hur många dagar brukar "parningarna" äga rum?
Hur lång tid efter parningarna kan man märka om honan är dräktig? Tills man ser hallontuttar osv?
Hur lång tid efter man slutat ge p-piller börjar löpet sätta igång? 1-2 veckor?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/