Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3257 ggr
jacksmatte
0

Min älskling fäller och fäller och fäller...

Jag är säkert inte ensam om det men jag tycker det är ganska jobbigt, då jag just nu dessutom är väldigt stressad. Rynkar på näsan

Har använt furminator,(och vanlig kam) men tycker inte att det har gett någonting, har jag kammat för lite? Han tycker ju inte att det är världens roligaste att bli kammad heller, hur ska jag bäst göra för att han ska ligga still och tycka det är skönt att bli kammad? Och hur mycket och länge behöver man kamma med furminatorn? Har ju blivit varnad för att man kan ta nästan för mycket och det vill jag ju inte!

Hur mycket fäller era katter och vad har ni för knep att "klara av" det?

Tacksam för alla svar och tips!

Trevlig helg!

englagirl
0

BADA-BADA-BADA!!

Det är det enda som hjälper tycker jag.

Efter två, tre bad, så brukar man ha badat ur den mesta pälsen.

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Addiction
0

Gummiborste och Furminator!

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Svidjas
0

Dammsugare…. (och ni som tror att den används på katten har inga ragdolls hemma.) Flört

http://www.svidjas.se

Derle
0

Jag måste då fråga, för jag har två st underbara Ragdolls här hemma, men hur ofta ska jag bada dem? Det är definitivt ingen favvo syssla för dem? Och borsta, det är ett par ggr om dagen eller?

Tacksam för svar :)

Marleene
0

Jag ger mina katter ett snabbt bad en gång i veckan och kör igenom dem irdentligt en gång i månaden. Sedan dammsugs det och skuras varje dag och kammas flitigt. Både med furmitator och vanlig kam och borste. Trots detta ingår alltid katthår i recepten vid matlagning och som extra stoppning i soffan, men vadå lite får man väl kanske tåla.

Utan baden så ser det ut som ett helt zoo här hemma så mitt tips är bada bada bada och borsta varje dag… =)

Erika

Fyrpihls
0

Jag har också plötsligt fått en Unnique som bara fäller och fäller och fäller.. som tur är har hon lite att ta av.. men det bara rullar runt hår här nu hur jag än gör… Tungan ute

Fyrpihls
0

Erica, du är ju makalös…. Hur många katter badar du varje vecka???

Fantastisk bedrift, men säkert det enda riktigt rätta…

Derle
0

Tack för svaret :) Med andra ord har jag badat dem skandalöst dåligt….de tycker ju verkligen inte om det så varannan månad har de fått sig ett rejält bad, men kammat dem varannan dag….inser nu att det får bli lite mer ordning på deras matte :)

Så Furminator, jag har kollat på den, verkar ju bra, men alla skriver att den får man inte använda för mycket….så vad..en gång i veckan?

Marleene
0

Om man som jag avskyr katthår överallt så gör man vad som helst för att bli av med det Flört

Förr i tiden var det mellan 5-7 katter som badades, men nu har jag "bara" 3 små håriga saker här hemma som måste tvättas.

En del katter har avskytt tvätten och min mammas hane Maddox krävde till en början att man var minst 2 personer vid en tvättning. Men ju mer jag har tvättat honom desto bättre har han blivit. Och det blir en vana för dem också på något sätt. Tvätt, öronrengöring, kloklippning och allmän hälsokontoll varje vecka. De verkar inte vara så bekymrade över det hela längre.

Furminatorn ska man vara lite försiktig med, framförallt med att använda den för mycket på ett och samma ställe. Den kan ta för mycket hår och lämna små kala eller tunna fäckar med hår. Så vad jag gör är att när katterna är torra efter badet så går jag ut med dem och drar igenom snabbt med furminatorn och sedan med ett par fuktiga gummihandskar.

Efter badet tappar en del så fruktansvärt med hår, antar att det är för att man lossat en massa hår i och med badet. Men ju mer man badar desto mindre blir den där "efter-badet-fällningen".

Erika

Derle
0

Ja, jag ska komma igång med badandet en gång i veckan nu. Men oj va jag inte var populär igår efter deras bad, matte var inte mycket värd haha.

Jag har två underbara hanar, Eno fällde knappt någonting igår efter han blivit torr efter badet, drog igenom med kardan och det kom knappt någon päls alls. Däremot Fiki, fyllde tre kardor och kunde nog fortsatt…det tar aldrig slut!

Vart jag än vänder mig yr det katthår här hemma, och som sades innan, i matlagning och bakning som jag pysslar med en del, kan man alltid räkna med katthår :(

/Malin