Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1123 ggr
sturee
0

Ett litet busfrö här hemma!

Hej hopp alla! :)

Jag har en liten fråga. Det är så att min lilla Douglas här hemma är olydig och jag tänkte berätta om de så att jag inte gör helt fel :) Han är snart ett halvår så antar att han fortfarande har kattungebus i sig.

Men problemet är att han inte lyssnar alls när vi säger till honom. (inser också att det är en katt och de gör lite som de vill) Men tex så hoppar han upp på bord och på diskbänken osv och där får han inte vara. När han gör detta så fyar jag honom och skvätter vatten på honom, eller blåser honom i ansiktet.

Två sek senare är han uppe igen.
Och så kan vi hålla på hur många ggr som helst.

När han ibland lägger sig i diskhorn så till och med sätter jag på kranen över honom men då reagerar han knappt.
Jag väser och man ser att han förstår då jag kommer i närheten så hukar han sig och tittar på mig med skyldiga ögon :P

Men som sagt, det tar två sek sen gör han om det. Och det kan vara allt ifrån att leka med blommor i fönstren till att jaga lampan ovanför sängen till att vara uppe på bord.

jag skriver för att jag vill vara säker på att jag gör rätt i min uppfostran så det inte blir galet.

Gör jag fel eller har jag bara ett litet busfrö här hemma?

Tacksam för svar!

sturee
0

Och jag förstår klart att man kanske inte kan helt till 100% lära honom att han inte får göra dittan och dattan.

Men det är just de att han struntar blankt i de jag säger! Att man säger till honom ordentligt, två sekunder senare är han där igen, jag säger till honom.. osv osv osv.. Nu när jag diskade tex var han uppe där säkert 5 gg inom loppet av 5 min.

Svidjas
0

Kan bara säga en sak, katter kan vara otroligt tjurskalliga.

http://www.svidjas.se

Addiction
0

Katter har ju lite trotsålder och då är de helt jäkla makalösa. Det är som att de gör saker bara för att de vet att de inte borde göra det. Tyra, deras mamma skulle jämt vara framför TVn när vi skulle kolla film men så fort vi ignorerade henne totalt så var det inte kul längre så då slutade hon med det. Ibland känns det som att bara katterna får uppmärksamhet så är de nöjda, oavsett om det är negativ eller positiv uppmärksamhet ;) Jag tycker du verkar göra rätt. Jag skulle börja med ett nej, ta i lite mer, knäppa med fingret mot golvet, blåsa en puff och om inte det går skulle jag bestämt ta ner katten på golvet igen och kanske hålla för handen för att hindra när den försökte hoppa upp igen. Har faktiskt inte haft en enda katt här som velat hoppa upp på diskbänken dock så det är bara teoretiskt ;)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

raggorgeous
0

Han behöver en massa saker att göra! :)

Ge honom annat att pyssla med… ett superbra förslag som jag använder till min energiska nakenkatt är Kitty Show dvd för katter, den som heter "Bugs"  Det är en film för katter där det krälar omkring insekter på tvskärmen där de får ut massa energi och instinkter! Hon sover som en stock efteråt i flera timmar.. :)

Lek mycket med honom.. vippor, möss, lasermus som han får jaga (endast dra pricken framåt, ej runtrunt) Ibland blir det så att katten "bara är" runtomkring oss och då märker man bara då de gör saker som inte passar in i det livet… :)

Ha KUL med din katt!!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se