Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 10109 ggr
Trasan08
1

Vita Ragdolls

OBS!!! Jag skriver inte detta inlägg för att provocera.

Jag har sett att det finns iaf en uppfödare i Kanada, som föder fram helvita ragdolls med blåa ögon.
Nu vet jag inte hur det är med reglerna riktigt, om man får länka, så jag låter bli. Vill någon ha adress så kan man säga till

Och jag tänkte bara höra med er, främst uppfödarna som skriver här, om vad ni tycker om det?
Är det ragdolls?  Och hur skulle ni se på om någon av era avkommor skulle förekomma i sådan avel?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

huldabella
0

Jag har ingen större insikt i detta med vita Ragdolls, men jag har för mig att jag läste på någon av dessa amerikanska sidor att de helvita är dubbelt höggradigt vitfläckiga - alltså "vanliga" high white eller mid high, fast med väldigt mycket vitt.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

raggorgeous
0

tråkigt kan jag känna … vad hände med de maskade katter som Ragdolls faktiskt är?!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

elyse
0

Det kanske blir en ny ras om fler avlar för att få helvita katter?

raggorgeous
0

mm… precis som de solida och mink…

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

elyse
0

#4 Är det de som kallas Ragamuffin?

Svidjas
2

Ragamuffin, rainbowdolls, finns fler namn har jag för mig

http://www.svidjas.se

elyse
0

#6 De uppfödare som finns i Sverige kallar sina katter för Ragamuffin. Jag vet att det finns några få runt Göteborgs-området. Jag var lite sugen på en ett tag, men nästa kisse blir istället en röd Ragdoll.

huldabella
0

Men dessa är väl inga "solida" Ragdolls, dvs Ragamuffin??? De är helt vanliga raggisar med extremt mycket vitfläck.

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Addiction
0

#8 Ja, detta har inte alls med solida/ragamuffin/rainbowdolls att göra och såna diskussioner bannas ganska snart så det är väl bättre att vi diskuterar just de vita när tråden startades om detta :)

Denna länk var rätt så intressant för oss som vill förstå hur de uppkommer.

Genetics in White Ragdoll

Något som de inte skriver om är att total albinism enligt Royal Canins "praktisk guide för kattuppfödning" kan ge upphov till nystagmus pågrund av att ögonen skulle vara mer känsliga för ljus.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Trasan08
1

Jo jag kan också tycka att det är lite tråkigt, för mig är ju Ragdollen en maskad katt.

Så som jag har förstått det är det precis som huldabella säger, att det är helt vanliga Ragdolls men med jättemycket vitfläck, för dom ger både maskade och helvita avkommor.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

GunBertus
0

jag vet inte mycket om de heller mer än att en uppfödare berättade för mig att hon hade provat att avla på de vita, men la av igen eftersom blåögda katter som är vita , ofta har problem med att de är döva. Hon fick alltså för mycket problem med detta.

Kattungar väntas hos GunBertus

MyFriend
0

Jag tycker att de helvita Ragdolls är läckra men så är jag svag för helvita katter (NFO) med blå ögon Tungan ute

I Sverige går det minst två ragdolls (Rosevalleyrags Brownbear Paw och Rosevalleyrags Chocolate Experience) som har i tredje led bakom en helvit ragdoll, Lonerock Snowman II, i avel så motståndet kan inte vara allt för stort. Om de helvita någongång kommer att avlas på i Sverige får väl tiden visa….men fler ragdolls med vita ragdolls i stamtavlan kommer med all säkerhet att avlas.

Lonerock Snowman II har fått sin vita färg genom sin mormors mor en Perser, Villaroyal Snow White of Lonerock, så de är inte " "vanliga" high white eller mid high, fast med väldigt mycket vitt."

Fyrpihls
0

Jag tycker absolut att du ska börja avla på helvita ragdolls… det är kul med lite variationer i vårt avelsarbeteKyssSkrattandeGlad

Fyrpihls
0

#13 OBS OBS OBS… jag skojade bara lite….. hi hi… SkämsKyssKyss

*förlåt*

Helona
1

Herre Gud,Unni!!Man hinner ju för tusan att sätta kaffet i halsen,innan man skrollar ner Skrikandes

Nää! Inga helvita Ragdollar!

FunHouse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska man inte avla vita??Förvånad Nää, skojar bara.

Inte är det väl så att vita Ragdolls är en vanlig Ragdoll som är highwhite bicolour.

I så fall har jag avlat ett helt gäng vita Ragdolls. Här är en…

Tin-Tin söt som attan tycker jag..

Han är lila highwhitebicolour. Det enda på honom som har lite färg är hans svans som var lite ljus beige.

ACKyss Kanske skulle reggat dom som RAG W då,Flört

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

bebble
0

Nejmen det kan väl vara kul med lite annatGlad

En helvit katt - då ragdoll med blå öfon

woww så snyggt och tänk sen om vi fått fram en SVART med blå ögon

ojojojCoolt

Fyrpihls
0

nej, nu får vi sluta skoja här innan nån tar illa upp…

bäst vi skärper till oss.. CoolKyss

nej, Ragdollen är en MASKAD katt med BLÅ ögon… och det är det som är godkänt i sverige idag… bäst att förtydliga det..

INGET ANNAT… vi bara skojade lite här på forumet….

Sen har vi alla rätt att tro på vad vi vill och satsa på vad vi vill här i livet…

Alla raskatter har ju egentligen uppkommit ifrån att nån fått nån ide´som dom vill "förverkliga" men dom diskussionerna ska vi kanske inte ta här.

CurtGehm
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

raggorgeous
0

Nej jag måste skriva lite nu känner jag! Då tråden fortsatte såg jag ju att det är high white det handlade om och det är ju en helt annan sak än solida vita katter!

Det är solida vita jag sätter mig emot…  inte de med mycket vitfläcksanlag… även om jag tycker mer om de med liiiite färg iallafall..  Foten i munnenFlört

#16 men urfin i typen!!! Kyss

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Trasan08
0

Om high white innebär att katterna har någon färg på kroppen så är det inte det jag pratar om.

Det är alltså helvita katter, utan någon som helst färgfläck.

Vi har kattungar!

MyFriend
0

Det finns uppfödare i Europa också som har helvita ragdolls och de är INTE high with utan helvita. Det är den vita färggenen, W, som ger helvita katter oavsett ras, och den vita färgen döljer en underliggande färg. Så en helvit katt kan vara till exempel helsvart eller vara maskad under sin vita färg. Lite svårt att förklara enkelt men här ar ett utdrag ur en artikel skriven av Ylva Stockelberg:

"W - för helvit katt

Vitgenen ger helvita katter och är dominant. Katter med någon av genotyperna WW eller Ww är helt vita. Genen hindrar all pigmentering i hud och päls och döljer vilken genetisk färg som helst. Även huden är vit. På katten med den recessiva genotypen ww ser man färgen i sin helhet. På en vit nyfödd eller mycket ung katt kan man ibland se en så kallad indikationsfläck på hjässan. En blå fläck talar om att katten är genetisk blå." länk till hela artikeln